AnonymBruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Ble dere noe bedre/mer stabil i formen etter at dere fikk innvilget ufør? Har lest om mange som kjenner på en enorm lettelse, men lurer altså på om dere fikk noe som helst mer overskudd etter at nav var ute av bildet 😊 Anonymkode: 419a8...f94
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Må legge til at jeg venter på svar på uførestønad selv, derfor jeg spør 😊 Og formen fra før av er veldig dårlig. Svinger mye og er stort sett sengeliggende og husbunden. Ts Anonymkode: 419a8...f94
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni Ikke bedre, men mer stabil ja. Stabilt dårlig vil jeg si, men mindre svingninger i hvert fall. Anonymkode: 8787d...df2 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ble dere noe bedre/mer stabil i formen etter at dere fikk innvilget ufør? Har lest om mange som kjenner på en enorm lettelse, men lurer altså på om dere fikk noe som helst mer overskudd etter at nav var ute av bildet 😊 Anonymkode: 419a8...f94 Som ME syk så ble jeg jo dårligere og dårligere pga av alle utredninger underveis og alle tiltakene man måtte gjennomføre. Eks. ble sendt på ett rehab opphold jeg overhode ikke skulle vært på, fikk nye symptomer og forverring i form som jeg brukte 2 1/2 år på å stabilisere litt. Om jeg var letta over å bli ufør? nei, det var en stor sorg og ett nederlag. Anonymkode: d2cb7...3a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni Jeg merket ingen forskjell, men hadde en nydelig opplevelse med hele ASAP-runden egentlig. Fastlegen min er et vidunderlig menneske, og det samme var både saksbehandler, spesialister og ansvarlig for arbeidsutprøving. Jeg følte hele veien at de både trodde på meg og tok meg på alvor. Var aldri noe press, og de var varme og forståelsesfulle. Arbeidsutprøvingen besto av et intervju i liggende stilling, der jeg forklarte at det ikke er mulig å finne en mer fleksibel eller bedre betalt jobb enn jeg hadde (500,- i timen, kan gjøres på telefon i et mørkt rom, 100% opp til meg når og hvor mye jeg ville jobbe), så hadde jeg vært fysisk i stand til det så hadde jeg selvfølgelig jobbet. ❤️ Jeg møtte opp én gang på noe klistremerkepirking, med sjåfør fordi jeg ikke kunne kjøre selv, og dro hjem etter 10 min. 😅 Det var det. Prosessen gikk relativt fort også, tok ikke lang tid fra jeg søkte om uføretrygd til den ble innvilget. Evig takknemlig for min opplevelse av velferdssystemet, selv om jeg vet at ikke alle er like heldige som meg. ❤️ Anonymkode: 9b2c3...fa7 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som ME syk så ble jeg jo dårligere og dårligere pga av alle utredninger underveis og alle tiltakene man måtte gjennomføre. Eks. ble sendt på ett rehab opphold jeg overhode ikke skulle vært på, fikk nye symptomer og forverring i form som jeg brukte 2 1/2 år på å stabilisere litt. Om jeg var letta over å bli ufør? nei, det var en stor sorg og ett nederlag. Anonymkode: d2cb7...3a8 Ja er nettopp det, og personlig synes jeg bare det å ha stresset med NAV i bakhodet har vært enormt krevende. Nå har jeg vært i systemet i veldig mange år da, og det har vært mye dårlig behandling underveis fordi de mente jeg var "for ung til å være så syk som jeg påstod"... har bare blitt dårligere og dårligere gjennom årene og tror nettopp at alt dette med NAV har bidratt sterkt til det. Ja jeg er enig med deg at det er en stor sorg. Men jeg føler at det kommer til å bli en lettelse også, fordi jeg har akseptert at jeg er syk og antagelig kommer til å være det resten av livet. Og da er det en lettelse å ihvertfall ha en trygg inntekt som ingen kan ta ifra deg fordi de ikke tror på deg. Ts Anonymkode: 419a8...f94 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg merket ingen forskjell, men hadde en nydelig opplevelse med hele ASAP-runden egentlig. Fastlegen min er et vidunderlig menneske, og det samme var både saksbehandler, spesialister og ansvarlig for arbeidsutprøving. Jeg følte hele veien at de både trodde på meg og tok meg på alvor. Var aldri noe press, og de var varme og forståelsesfulle. Arbeidsutprøvingen besto av et intervju i liggende stilling, der jeg forklarte at det ikke er mulig å finne en mer fleksibel eller bedre betalt jobb enn jeg hadde (500,- i timen, kan gjøres på telefon i et mørkt rom, 100% opp til meg når og hvor mye jeg ville jobbe), så hadde jeg vært fysisk i stand til det så hadde jeg selvfølgelig jobbet. ❤️ Jeg møtte opp én gang på noe klistremerkepirking, med sjåfør fordi jeg ikke kunne kjøre selv, og dro hjem etter 10 min. 😅 Det var det. Prosessen gikk relativt fort også, tok ikke lang tid fra jeg søkte om uføretrygd til den ble innvilget. Evig takknemlig for min opplevelse av velferdssystemet, selv om jeg vet at ikke alle er like heldige som meg. ❤️ Anonymkode: 9b2c3...fa7 Var du bare én runde på aap før du søkte ufør? Men så deilig at det gikk såpass raskt og smertefritt for deg ❤️ jeg har selv holdt på siden 2008 så denne veien har vært enormt lang og tøff for min del.. Kan ikke se for meg hvordan hverdagen eventuelt skal bli hvis jeg ikke trenger å konstant stresse med hva som skjer rundt neste sving med NAV. Ts Anonymkode: 419a8...f94 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke bedre, men mer stabil ja. Stabilt dårlig vil jeg si, men mindre svingninger i hvert fall. Anonymkode: 8787d...df2 Er jo et pluss det også. Og en hverdag som er enklere å forholde seg til vil jeg tro. Ts Anonymkode: 419a8...f94
AnonymBruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Jeg ble mye sykere av alt med nav, så er en del bedre etter noen år med ufør, men det er også vesentlig at jeg ikke kræsjer, så jeg unngår en del ting for å unngå å få pem. Anonymkode: e2e46...828 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg ble mye sykere av alt med nav, så er en del bedre etter noen år med ufør, men det er også vesentlig at jeg ikke kræsjer, så jeg unngår en del ting for å unngå å få pem. Anonymkode: e2e46...828 Ja samme her. Godt å høre at det hjalp å bli ferdig med NAV. Ts Anonymkode: 419a8...f94
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Merket lite forskjell. I mitt tilfelle var NAV aldri "på meg", så jeg slapp å bruke unødvendige krefter på akkurat den prosessen. Men jeg stresset jo mye selv i forkant av uføreprosessen, "jeg må bare prøve sånn og sånn behandling", jeg gjorde virkelig alt jeg kunne for å unngå å bli ufør. Innså jo omsider at selv med noe bedring så ville jeg aldri kunne ha stabiliteten og forutsigbarheten som kreves for å være i jobb, så det var godt å kunne gi slipp og ikke bruke mer krefter på det sånn sett. For jeg har brukt flere hundretusen på alternativ behandling som ikke har hatt effekt, og det var godt å slutte med det. Det betyr ikke at jeg har gitt opp å finne løsninger, men den desperasjonen etter å unngå å bli ufør har kostet enormt. Mange kan nok sikkert oppleve en viss bedring når prosessen med NAV er over, man kan ta bruke energien sin mer innover og ikke på ting man ikke har krefter til. Men dette gjelder jo alle diagnoser, og er ikke begrenset til ME. Anonymkode: c2d58...2af 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 10.26): Merket lite forskjell. I mitt tilfelle var NAV aldri "på meg", så jeg slapp å bruke unødvendige krefter på akkurat den prosessen. Men jeg stresset jo mye selv i forkant av uføreprosessen, "jeg må bare prøve sånn og sånn behandling", jeg gjorde virkelig alt jeg kunne for å unngå å bli ufør. Innså jo omsider at selv med noe bedring så ville jeg aldri kunne ha stabiliteten og forutsigbarheten som kreves for å være i jobb, så det var godt å kunne gi slipp og ikke bruke mer krefter på det sånn sett. For jeg har brukt flere hundretusen på alternativ behandling som ikke har hatt effekt, og det var godt å slutte med det. Det betyr ikke at jeg har gitt opp å finne løsninger, men den desperasjonen etter å unngå å bli ufør har kostet enormt. Mange kan nok sikkert oppleve en viss bedring når prosessen med NAV er over, man kan ta bruke energien sin mer innover og ikke på ting man ikke har krefter til. Men dette gjelder jo alle diagnoser, og er ikke begrenset til ME. Anonymkode: c2d58...2af Uff ja, tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt selv opp igjennom årene, på behandling, kosttilskudd og kurs osv. Men skjønner at din erfaring med NAV skiller seg ganske mye ut fra min, hvis de ikke har vært noe særlig på deg. Prosessen din var kanskje ikke så lang heller? Nei tror det gjelder alle som er kronisk syke o.l og er under NAV på en eller annen måte. Ts Anonymkode: 419a8...f94 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 22.01): Var du bare én runde på aap før du søkte ufør? Men så deilig at det gikk såpass raskt og smertefritt for deg ❤️ jeg har selv holdt på siden 2008 så denne veien har vært enormt lang og tøff for min del.. Kan ikke se for meg hvordan hverdagen eventuelt skal bli hvis jeg ikke trenger å konstant stresse med hva som skjer rundt neste sving med NAV. Ts Anonymkode: 419a8...f94 Så 16 år... For meg tok det også 16 år å få innvilget uføretrygd. Ble nok litt bedre når den var innvilget, men for min del begynte oppturen før jeg fikk fast trygd. Det fordi jeg selv betalte for behandling i utlandet. Beklageligvis er formen sakte men sikkert blitt verre igjen de senere årene. Jeg bare håper det snart stopper. Anonymkode: 1fb70...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Uff ja, tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt selv opp igjennom årene, på behandling, kosttilskudd og kurs osv. Men skjønner at din erfaring med NAV skiller seg ganske mye ut fra min, hvis de ikke har vært noe særlig på deg. Prosessen din var kanskje ikke så lang heller? Nei tror det gjelder alle som er kronisk syke o.l og er under NAV på en eller annen måte. Ts Anonymkode: 419a8...f94 Jo, prosessen min fra sykemeldt til ufør tok ca 7 år. ME utredningen alene fra henvisning til fullført tok jo et par år, og etter 6 år skulle jeg også gjennom en prosess med avklaring av restarbeidsevne. Det ble raskt vurdert at jeg ikke var sterk nok til å kunne gjennomføre det, det ble anbefalt 100 % ufør, og det ble innvilget kort tid etter. Men NAV maste aldri på meg i løpet av disse årene, og presset jeg følte var mitt eget og ikke fra dem. Anonymkode: c2d58...2af 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli Nå har jeg ikke ME, men noe helt annet. Men for min del roet formen og alt seg. Rett og slett pga ro og trygghet. Kan nesten si jeg ble litt bedre. Vært igjennom 3 runder på aap, og totalt 12år. Jobber tidvis i gode perioder. Anonymkode: 9d503...6b3 1 1
LilleVy94 Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli Jeg har ikke fått diagnosen ME, men cptsd, kronisk migrene og skal utredes for autisme og adhd. Legen har snakket om og «hintet» til ME uten å gi diagnosen, for jeg har vært totalt utbrent siden 2010. Vi har senere blitt enige om ME-diagnosen ikke vil hjelpe meg. Jeg ble offisielt ung ufør i 2020 med kronisk migrene og cptsd som grunnlag, og etter det ble innvilget har de gode periodene vært bedre og vart lengre. En periode var så lang og bra at jeg begynte å ta freelance-oppdrag igjen, men gikk på en skikkelig smell kort tid etterpå, og nå bruker jeg tid på å bygge ferdighet og kunnskap i fag jeg ønsker å jobbe med når sjansen byr seg. Når noen spør hva jeg jobber med sier jeg «med å bli frisk», for jeg har et sterkt håp om å komme tilbake ☺️ 4
Arx Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli Ja, for meg hjalp det mye å slippe å bruke energi på NAV, rehabiliteringsopphold, legetimer for å fylle ut skjema for NAV osv. Så ikke direkte friskere, men jeg kunne bruke mere energi på andre ting. I tillegg turte jeg etterhvert å prøve meg litt ut i arbeid, fordi det ikke ville klusse til AAP osv. Startet med 2 timer i uka og har jobbet meg veldig sakte opp over 3 år, jobber nå fast 2x3,5 time og litt ekstra ved behov. Langt ifra en full arbeidsuke men det gjør at man føler man bidrar litt. 3
veronica<3 Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, samt innlegg tilknyttet disse. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. juli #19 Skrevet 5. juli Ikke ME, men psykisk sykdom. Ble noe mer stabil av innvilget uføretrygd og få kjøpt bolig. Lettere å puste når slike ting er i orden… Anonymkode: ae2e1...4ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå