AnonymBruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Hei Jeg har prøvd å lese på nettet men blir bare usikker. Jeg har et barn på 2 år og skal snart reise til Rhodos på ferie med min familie 1 uke uten at far er med. Vi har felles foreldreansvar, men mor og far har forskjellig etternavn. Barnet har mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Er det nødvendig eller noe regelverk i Rhodos om at jeg må ha med godkjenning eller noe sånt fra han? Vi har det bra sammen å han synes det er flott at barnet får være med mor å besteforeldre på ferie. Jeg lurer bare på om det er noe lovverk jeg må passe meg for Anonymkode: 1ca52...ceb
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Hvorfor så opptatt av lovverk? Dette her er et tastetrykk på Google unna. Har du tenkt å bli igjen der med barnet? Anonymkode: 361e5...6a4 1
avent Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni Jeg og far er gift da, men jeg reiser alene på ferie med 4 unger hvert år da far hater å fly. Har aldri noen sinne blitt spurt om noen erklæring, må bare vise pass i passkontrollen liksom. Jeg og far har samme etternavn, barna har mitt etternavn som mellomnavn. Vi har reist til både Hellas, Spania, Bulgaria og Tyrkia.
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni Det er ikke vanlig å be om noen dokumentasjon på at du har lov å reise alene med barnet i EU. Ved reiser til USA, Canada, Australia og noen andre land er det anbefalt med skriftlig samtykke fra den andre forelderen. Anonymkode: dced5...70d
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni Har vært to år på rad med barna til Hellas, vi har vist pass, men ikke noe utover det. Begge foreldre måtte samtykke til passet, da Anonymkode: 224ef...985
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor så opptatt av lovverk? Dette her er et tastetrykk på Google unna. Har du tenkt å bli igjen der med barnet? Hva i all verden? Har du det bra eller bare kjedelig søndagskveld? Jeg har googlet og blir usikker på svarene der, derfor jeg spør her for kanskje noen reiser til syden litt oftere enn meg med barn. Sikkert 10 år siden sist gang jeg var lenger unna enn danmark. Å nei vi skal være borte 1 uke. Det står i teksten min som du sikkert ikke har lest så skjønner ikke hvorfor du trenger kommentere engang Anonymkode: 1ca52...ceb 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni Jeg og far har ikke samme etternavn, aldri vært noe problem her. Men reise utenfor EU ville jeg hatt med dokumentasjon, som nevnt over her. Anonymkode: 76ae5...1b8
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni Jeg og barna har forskjellig etternavn, jeg er aldri blitt spurt. Anonymkode: 1ae12...c18
AnonymBruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Det er nok ikke noe problem. De sjekker pass, men det er ingen krav om at begge foreldrene må være med på ferie. Dersom du er usikker, ta en kopi av farens pass og be han skrive en erklæring om at han synes det er ok at barnet reiser. På engelsk, altså. Jeg har reist alene med mitt barn og mitt stebarn til England. Mitt barn har farens navn og ikke mitt, og mitt stebarn har naturlig nok ikke mitt navn, men det gikk helt fint det. De spurte bare om relasjonen mellom oss i passkontrollen. Anonymkode: 00574...330
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Når jeg (mor) reiser alene med barna har jeg aldri blitt stilt noen spørsmål. Når far reiser alene med barna har han fått spørsmål hver gang, men han har sluppet forbi uten noe mer styr. Vi har samme etternavn alle fire. Anonymkode: 45b78...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli Som enslig forsørger har jeg aldri blitt spurt om noe som helst om far og tillatelse til å ta med barnet utenlands. Barnet har kun fars etternavn, ikke mitt. Har reist i alle år med barnet. Ja, felles foreldreansvar. Anonymkode: 11dab...f5a
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Jeg har reist mye alene med barna mine, og de har fars etternavn, og mitt som mellomnavn. Har aldri vært noe problem. Anonymkode: 51095...c5d
AnonymBruker Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli Jeg har tatt med skriftlig erklæring fra far og kopi av hans pass. Har lest at noen steder krever de at denne erklæringen er bevitnet(?) av politiet, men tror ikke det gjelder i Europa. Har aldri blitt spurt. Anonymkode: 3d766...4b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå