Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bil til sønn på 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn blir snart 18 år og vi er meget spente på om han får førerkortet på sin fødselsdag. Meg og min mann er ute etter en grei bil som ikke er altfor dyr som kunne passet han. Vi har sett etter verdi for pengene og sikkerhet, og havnet på en Seres 5. Noen som har erfaring med denne bilen? Evt andre biler? Vi tenker å gi en ikke altfor dyr bil, så maks budsjettet er 400k :hjerte: 

Skrevet

Jeg er på min 7 bil nå.... ingen av de kostet mer enn 60k brukt.... Så synes absolutt ikke at 400k er en billig bil... Synes faktisk det er absurd at dere tenker å bruke så mange penger på sønnen deres sin første bil...!!! 

Er bedre å sette de pengene på en konto (som backup) og la han spare noe selv.... Da kommer han til å få et bedre forhold til bilen sin, om han har investert i den selv.... 

Kjøp heller en gammel Volvo stasjonsvogn.... Det er som å kjøre en tanks... de tåler alt... Er en god og billig bil som klarer alt en ny sjåfør trenger.... Som ny sjåfør trenger han erfaring i en rolig solid bil... ikke en gokart...

Får han en splitter ny bil.... da kommer han til å krasje den.... og kommer pent tilbake og ber om en ny.... Han kommer ikke til å respektere verken dere eller bilen sin.... 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig med Haldrup. Har dere råd til en bil til 400 k, så kjøper dere det. 

Haldrup skriver at han kommer til å krasje bilen om han får en splitter ny bil. Jeg forstår ikke logikken. Det er vel ikke mer eller mindre sannsynlig at man krasjer en ny bil. 

En nyere bil er mer sikker, det er mindre sjanse for havari eller småreparasjoner «hele tiden». En ny bil tar man bedre vare på, kanskje spesielt i forhold til trafikksikker kjøring. Min bekymring for å sette mine tenåringer i en «gammel» bruktbil er havari langs veien og konstante småting som hele tiden må utbedres fikses. 

Anonymkode: ca508...cbd

• Liker 1
Skrevet

En faktor er forsikring. Ikke uvanlig å bare ha ansvar på en rimelig bil. På en nyere bil er det mer vanlig med kaskoforsikring. 

Om bilen skades vil forsikringen dekke skadene. Om sjåføren er ansvarlig vil det bli bonustap og egenandel, men reparasjon eller utbetaling. Slik sett blir ikke bilen "ødelagt".

Kjøres det med promille vil ikke forsikringsselskapet dekke kostnadene. Flere som har fått en kostbar lærdom der.

AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (17 timer siden):

Vi tenker å gi en ikke altfor dyr bil, så maks budsjettet er 400k :hjerte: 

Ikke all for dyr bil til en 18-åring? I min verden ville maks vært en 10-del...

Hvis dere bader i penger, og sønnen vil ha luksus, så kjøper man ikke et ukjent merke fra Kina.

Anonymkode: 07d53...36f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har knapt råd til en bil i den klassen selv, og til en 18-åring er det i min verden en enorm luksus. 

Når det er sagt, så er jeg opptatt av at mine barn skal kjøre biler som er så sikker som mulig, og ikke et gammelt vrak. 

Har dere råd, så er jo dette en veldig fin gave til en 18-åring. Det er flotte biler :) 

Anonymkode: 5971e...f7e

Skrevet

Hvis han FÅR en bil til 400k så syr dere puter under armene på sønnen deres. Regner med at han FÅR den nyeste iphonen også, eller syden tur med kompisene hver sommer. Når tenkte dere han skulle lære seg verdien av penger?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt en rimelig el bil, ny. Feks Mg4 eller Id3. Disse koster rundt 350 000 med en del ekstra utstyr!

Anonymkode: 632ed...21a

AnonymBruker
Skrevet

Trenger sønn på 18 egen bil fra første dag han har fått lappen? 

Og i og med at det høres ut som om dere har fryktelig god råd, så har han antagelig begynt å spare opp penger til dette selv? 

Jeg ville uansett sett på biler som kanskje er et år eller tre gamle, slik at dere slipper "nybilfallet" på verdien med en gang. 

Om dere gir han en helt ny bil, vil jo prisen dale i det bilen startes første gang.

Anonymkode: 81aeb...876

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville kjøpt en rimelig el bil, ny. Feks Mg4 eller Id3. Disse koster rundt 350 000 med en del ekstra utstyr!

Anonymkode: 632ed...21a

Bedre med en MG ZS 2021 modell til 150k, den har fremdeles garanti til 2028. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

.Her så sparte ungdommen selv til bil. Og hadde aldri kjøpt bil til 400k til poden. Og ikke et fremmed merke slik.

Her hadde ungdommen sett rart på oss vi hadde kjøpt det merket lurt på om det hadde bikket i hodet på oss.

Eldste kjørte først en caravelle,  byttet nå til en d-max.

Yngste kjøpte første en saab 9-3 som snart er veteran, og gikk så å kjøpte en Peugeot 5008, vet ho egentlig vurderte ente en pickup eller en Volvo.

Burde i det minste finne ut hva slags bil sønnen er interessert i.

Men mye større sjanse at bilen vil bli tatt mer vare på ved at han selv må finansiere bilen. Ser det her,de ungdommen som har kjøpt bilen selv av penger de har tjent tar vare på bilene mye mer en de som har fått av foreldrene sine. Her blir det og kalle navn på de som får bil slik, de blir ofte kaldt: pappa gutter/mamma gutter, får penger av mamma og pappa, de er mamma/pappa dalter, pappa penger osv.

Anonymkode: 3d47a...6f2

Skrevet

Takk for så mange fine svar :hjerte: 

Blir vanskelig å sitere alle her så prøver å samle det i et innlegg.

For oss er det viktig med sikkerheten i bilen, tenker suv er best i tilfelle det skulle gå galt. Vi tenker at nybil er greit mtp. garanti og slikt da vi tenker at vår sønn skal stå for den biten.

Vi tenker at man får nok ikke allverdens for en nybil til 400k, men et lite dryppe luksus hadde vært fint.

Vi har ikke kastet penger etter vår sønn. Evt. sydentur med venner, eller mobiltelefon må han anskaffe selv. Han får ikke fritt spillerom og vi er veldig nøye med at han sparer penger til ting, og til å kjøpe eiendom en dag. 

Det var en lovnad til vår tenåring at han skulle få noe fint noe til rundt 18-års dagen når han ikke hadde særlig med utgifter fra han var 16, med mopedlappen og evt moped/mopedbil og at han heller tok offentlig transport til han var 18. Han har vært kjempeflink til dette og har ei heller belastet oss for mye med kjøring. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med en eldre Volvo?  Sikre biler. Unngå billige japsebiler som er lite sikre.

• Liker 1
Skrevet

Dette innlegget er bare en provokasjon.

Ikke mat trollet.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ga 530k for min første bil og har den enda fire år senere. Ikke en eneste ripe. De som har oppdratt barna sine så dårlig får du bare ignorere, TS. 

Seres 5 er grei den så lenge han ikke er typen som blir opphengt i store skjermer mens han kjører, men det gjelder forsåvidt de fleste nybiler. Du har også merker som BYD, MG, Xpeng osv. Ville IKKE gått for en bil til 150k slik noen foreslår. Se for deg gutten tenke at han kan kjøre inn på en vei før lastebilen "langt der borte" når frem, men så har han 120 hester i bilen og ender med en lastebil i baken. Veldig greit å kunne trå på gassen og få en respons.

Anonymkode: af2f0...9f5

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det SandraFraBærum som har sommerferie og som er tilbake med skrønene sine?.

Anonymkode: 18b0f...5bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glede meg til tråden "Vår 23 årige sønn flytter, er 4m en grei leilighet å gi han?" 

Anonymkode: 9ab34...54e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det SandraFraBærum som har sommerferie og som er tilbake med skrønene sine?.

Anonymkode: 18b0f...5bb

😁

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glede meg til tråden "Vår 23 årige sønn flytter, er 4m en grei leilighet å gi han?" 

Anonymkode: 9ab34...54e

«Det er vel best å gi ham en RIB med 2X350 hk så han kan dra fra Color Line. Stakkar Preben Alexander er så vimsete.»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ga 530k for min første bil og har den enda fire år senere.

Jøss, er det mulig? Kun 530k? Og beholde i hele 4 år?

Men enig med flere, historien om Prebens 18-års dag er trolling.

Anonymkode: 07d53...36f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...