AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #1 Skrevet 27. juni 2025 Jeg er 45år gammel. Har den siste mnd merket redusert sexlyst og mensen er en uke over tiden. Kan det være starten på overgangsalder? Skjønner at det kan være helt tilfeldig, men lurer på om man merker det så kjapt, dersom det er overgangsalder. Eller kommer den som regel litt mer stigende? Vet at hos mamma så hadde hun en svak mens, og neste mens uteble og det var det. Ingen andre symptomer sier hun, men har ikke spurt henne om dette med sexlyst da... Anonymkode: 90db5...e76
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #2 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 45år gammel. Har den siste mnd merket redusert sexlyst og mensen er en uke over tiden. Kan det være starten på overgangsalder? Skjønner at det kan være helt tilfeldig, men lurer på om man merker det så kjapt, dersom det er overgangsalder. Eller kommer den som regel litt mer stigende? Vet at hos mamma så hadde hun en svak mens, og neste mens uteble og det var det. Ingen andre symptomer sier hun, men har ikke spurt henne om dette med sexlyst da... Anonymkode: 90db5...e76 Overgangsalderen er ikke som å slukke kaldtvannskranen og å skru på varmtvannstanken. Det kommer snikende gjennom slutten av 30. årene og hele 40. Årene. Blir somlunkent vann etter hvert som varmtvannstanken tømmes…. Du kan like gjerne få hyppigere mens, mer mens som lengre tid mellom hver mens. Kroppen din bestemmer hvordan den løser saken for deg. Anonymkode: eb964...f78 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #3 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Overgangsalderen er ikke som å slukke kaldtvannskranen og å skru på varmtvannstanken. Det kommer snikende gjennom slutten av 30. årene og hele 40. Årene. Blir somlunkent vann etter hvert som varmtvannstanken tømmes…. Du kan like gjerne få hyppigere mens, mer mens som lengre tid mellom hver mens. Kroppen din bestemmer hvordan den løser saken for deg. Anonymkode: eb964...f78 Takk for svar, godt forklart. Var sånn jeg har hatt inntrykk av at det pleier å være, men jeg er jo ingen ekspert. Også har jeg jo lest at symptomene kan være ganske forskjellige fra person til person. Er jo også en mulighet for at jeg er gravid... Ville vel ikke akkurat hoppet i taket dersom det var tilfellet... Anonymkode: 90db5...e76 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #5 Skrevet 27. juni 2025 Brunello skrev (30 minutter siden): 3,14 Takk for konstruktivt svar. Tar jeg kun pi eller må jeg dividere eller muligens finne kvadratroten etter å ha lagt til differansen mellom omkrets og diameter før jeg multipliserer alderen min for å få det over i et tidsperspektiv, tror du? Anonymkode: 90db5...e76 1 1 2
Brunello Skrevet 28. juni 2025 #6 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for konstruktivt svar. Tar jeg kun pi eller må jeg dividere eller muligens finne kvadratroten etter å ha lagt til differansen mellom omkrets og diameter før jeg multipliserer alderen min for å få det over i et tidsperspektiv, tror du? Anonymkode: 90db5...e76 Man finner svar på alt i pi.
Lorieen Skrevet 28. juni 2025 #7 Skrevet 28. juni 2025 Dette et er et «hvor langt er et tau»-spørsmål. Overgangsalder er individuelt. Noen merker det knapt og det er over på et lite halvår, andre har alskens plager i ti år. Det er umulig å si. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #8 Skrevet 28. juni 2025 Og noen har plager resten av livet. Svigermor hadde hetetokter helt til hun døde når hun var 86. Mitt beste råd til alle kvinner som ikke allerede har fått konstantert oa er å holde seg oppdatert på symptomene for det er mange symptomer man ikke tenker på som kan slå en helt ut. Anonymkode: 605dd...536
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #9 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og noen har plager resten av livet. Svigermor hadde hetetokter helt til hun døde når hun var 86. Mitt beste råd til alle kvinner som ikke allerede har fått konstantert oa er å holde seg oppdatert på symptomene for det er mange symptomer man ikke tenker på som kan slå en helt ut. Anonymkode: 605dd...536 Hva kan disse symptomene være f.eks? Jeg var også på besøk hos den nye fastlegen min for første gang igår, for å få fornyet resept på medisin mot kronisk migrene. Nevrolog har sagt at noen kan oppleve bedring av migrene etter overgangsalder. Jeg tok blodprøver for ca 6mnd siden for å sjekke hvordan jeg lå an. Resultatet av disse viste at jeg ikke var i overgangsalder. Men så har jeg lest at en blodprøve ikke kan fastslå dette, men at man kan få et bedre svar hos gynekolog ved å ta ultralyd for å fastslå hvor mange egg man har igjen. Dette avfeide fastlegen og sa at gynekologen ikke kunne gi meg noen mer nøyaktige svar enn det blodprøvene allerede hadde gjort. Stemmer dette eller burde jeg stå på mitt? Kanskje det er sånn at dette ikke dekkes av det offentlige da overgangsalder ikke er en sykdom? Men for min del kunne det kanskje ha vært til psykisk hjelp dersom jeg viste at overgangsalder og muligens en bedring av migrenen var rett rundt hjørnet. Føler meg veldig uviten på området. Jeg har hele tiden sett på overgangsalderen som noe som ligger laaangt frrm i tid, men har vel nå innsett at jeg ikke er en evig ungdom. Nå skle tråden vekk ifra utgangspunktet, men noe av temaet er jo fremdeles der 🙈 Anonymkode: 90db5...e76 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #10 Skrevet 28. juni 2025 Jeg spurte min gynekolog om det. Hun svarte at symptomene kan komme snikende for noen eller som «pang» for enkelte. Jeg opplevde det som ganske plutselig. Hadde nylig fått barn og tenkte at overgangsalderen må da være langt unna. Men nei. Hetetoktene startet i barseltiden og fikk uregelmessig mens som aldri ble regelmessig igjen. Anonymkode: bbd27...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #11 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva kan disse symptomene være f.eks? Jeg var også på besøk hos den nye fastlegen min for første gang igår, for å få fornyet resept på medisin mot kronisk migrene. Nevrolog har sagt at noen kan oppleve bedring av migrene etter overgangsalder. Jeg tok blodprøver for ca 6mnd siden for å sjekke hvordan jeg lå an. Resultatet av disse viste at jeg ikke var i overgangsalder. Men så har jeg lest at en blodprøve ikke kan fastslå dette, men at man kan få et bedre svar hos gynekolog ved å ta ultralyd for å fastslå hvor mange egg man har igjen. Dette avfeide fastlegen og sa at gynekologen ikke kunne gi meg noen mer nøyaktige svar enn det blodprøvene allerede hadde gjort. Stemmer dette eller burde jeg stå på mitt? Kanskje det er sånn at dette ikke dekkes av det offentlige da overgangsalder ikke er en sykdom? Men for min del kunne det kanskje ha vært til psykisk hjelp dersom jeg viste at overgangsalder og muligens en bedring av migrenen var rett rundt hjørnet. Føler meg veldig uviten på området. Jeg har hele tiden sett på overgangsalderen som noe som ligger laaangt frrm i tid, men har vel nå innsett at jeg ikke er en evig ungdom. Nå skle tråden vekk ifra utgangspunktet, men noe av temaet er jo fremdeles der 🙈 Anonymkode: 90db5...e76 Blodprøver er ikke pålitelig. Be om time til kvinnelig gynekolog eller gå privat. Min migrene ble mye mildere ved overgangsalder. Anonymkode: 3b22e...53e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #12 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva kan disse symptomene være f.eks? Jeg var også på besøk hos den nye fastlegen min for første gang igår, for å få fornyet resept på medisin mot kronisk migrene. Nevrolog har sagt at noen kan oppleve bedring av migrene etter overgangsalder. Jeg tok blodprøver for ca 6mnd siden for å sjekke hvordan jeg lå an. Resultatet av disse viste at jeg ikke var i overgangsalder. Men så har jeg lest at en blodprøve ikke kan fastslå dette, men at man kan få et bedre svar hos gynekolog ved å ta ultralyd for å fastslå hvor mange egg man har igjen. Dette avfeide fastlegen og sa at gynekologen ikke kunne gi meg noen mer nøyaktige svar enn det blodprøvene allerede hadde gjort. Stemmer dette eller burde jeg stå på mitt? Kanskje det er sånn at dette ikke dekkes av det offentlige da overgangsalder ikke er en sykdom? Men for min del kunne det kanskje ha vært til psykisk hjelp dersom jeg viste at overgangsalder og muligens en bedring av migrenen var rett rundt hjørnet. Føler meg veldig uviten på området. Jeg har hele tiden sett på overgangsalderen som noe som ligger laaangt frrm i tid, men har vel nå innsett at jeg ikke er en evig ungdom. Nå skle tråden vekk ifra utgangspunktet, men noe av temaet er jo fremdeles der 🙈 Anonymkode: 90db5...e76 Spørsmålet er ikke dekkes av det offentlige eller ikke, men et spørsmål om hvem og hva man skal henvises til spesialisthelsetjenesten for. Hvem trenger en gynekolog mest? En kvinne med alvorlige sykdommer som fastlegen ikke kan hjelpe med? Eller halve Norges befolkning som før eller seinere kommer i overgangsalderen og vil vite hvor i forløpet de er? Skal alle kvinner i overgangsalderen med «normale» plager henvises til gynekolog vil det bli helt uholdbare ventelister hos de få gynekologene vi har med refusjonsrett fra Helfo. Gynekologer er et knapphetsgode. Fastleger har og kriterier som skal være oppfylt før de henviser til spesialister, enten Dete r hjertespesialist, eller gynekolog. Spesialister skal og avvise der fastlegen kan hjelpe. Så fastlegen din har gjort jobben sin etter boka her. Er du, ts, ikke fornøyd med dette, så kan du velge å gå privat og betale de to, tre tusenlappene det koster selv. Mange klager på at fastleger ikke kan og ikke vil hjelpe, men fastleger gjør så godt de kan stort sett. Anonymkode: eb964...f78
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #13 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er 45år gammel. Har den siste mnd merket redusert sexlyst og mensen er en uke over tiden. Kan det være starten på overgangsalder? Skjønner at det kan være helt tilfeldig, men lurer på om man merker det så kjapt, dersom det er overgangsalder. Eller kommer den som regel litt mer stigende? Vet at hos mamma så hadde hun en svak mens, og neste mens uteble og det var det. Ingen andre symptomer sier hun, men har ikke spurt henne om dette med sexlyst da... Anonymkode: 90db5...e76 Jeg forstod det etter hvert og når jeg tenkte tilbake så hadde jeg hatt mange tegn i flere år. Ikke bare tørre slimhinner og manglende sexlyst som er tegn. Jeg er nå 48 og har vel egentlig hatt tegn siden starten av 40 åra. Har liksom hengt det på stress, men det var nok ubalanser i hormonene. Nå er jeg skikkelig inn i det med masse symptomer. HRT hjelper på noe men ikke alt. Anonymkode: 33c71...fed
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #14 Skrevet 28. juni 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Spørsmålet er ikke dekkes av det offentlige eller ikke, men et spørsmål om hvem og hva man skal henvises til spesialisthelsetjenesten for. Hvem trenger en gynekolog mest? En kvinne med alvorlige sykdommer som fastlegen ikke kan hjelpe med? Eller halve Norges befolkning som før eller seinere kommer i overgangsalderen og vil vite hvor i forløpet de er? Skal alle kvinner i overgangsalderen med «normale» plager henvises til gynekolog vil det bli helt uholdbare ventelister hos de få gynekologene vi har med refusjonsrett fra Helfo. Gynekologer er et knapphetsgode. Fastleger har og kriterier som skal være oppfylt før de henviser til spesialister, enten Dete r hjertespesialist, eller gynekolog. Spesialister skal og avvise der fastlegen kan hjelpe. Så fastlegen din har gjort jobben sin etter boka her. Er du, ts, ikke fornøyd med dette, så kan du velge å gå privat og betale de to, tre tusenlappene det koster selv. Mange klager på at fastleger ikke kan og ikke vil hjelpe, men fastleger gjør så godt de kan stort sett. Anonymkode: eb964...f78 Det handler ikke bare om symptomlette men å forebygge alderssykdommer som kommer av lavt nivå av hormoner. Man kan potensielt leve 30 år med mye bedre helse om HRT fungerer for deg. Anonymkode: 33c71...fed
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2025 #15 Skrevet 28. juni 2025 Tegn på overgangsalder kan være snikende, så man avfeier tegnene som stress og andre ting, sykdommer osv. Men de kan også komme veldig brått på. Alt avhenger av individet, det oppleves og arter seg ofte forskjellig fra kvinne til kvinne. Selv merket jeg det første rare tegnet da jeg var 46. Jeg fikk knusktørt hår og begynte å røyte, miste masse hår. Det var helt sykt mye. Noen måneder etter det, da hadde jeg vel rukket å bli 47, så begynte mensen å fuske for første gang. Kom for sent, kom for tidlig, kom ikke i det hele tatt en mnd osv. Et par ganger var det også monsterstore blødninger som jeg aldri har hatt før det. Forstyrrelser i hormonene som forårsaker alt dette. Hetetoktene mener jeg også begynte da jeg var 47, og de fortsatte til selve mensen forsvant for godt, da var jeg 51. Av alle plagene jeg har opplevd under og etter overgangsalderen vil jeg si at hetetoktene og angst har vært verst. Jeg er blitt redd for alt mulig, ting jeg aldri bekymret meg for før. Det kom etter eller under overgangsalderen. Antageligvis skyldes det at testosteronet har forsvunnet helt. Vi kvinner har også litt testosteronproduksjon i kroppen vår, og det er hovedsaklig den som gir oss sexlyst og gjør at vi føler oss modige og sterke. Når testosteronet forsvinner, forsvinner modigheten og ofte også sexlysten. Dessverre. Anonymkode: b4d49...fd7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2025 #16 Skrevet 30. juni 2025 Jeg ble plutselig allergisk mot alle klærene mine. Og mensen var bare ekkel gugge sånn hver 8ende uke. Jeg trodde jeg var alvorlig syk. Så googlet jeg alt som feilte meg. Jeg var 40 år da det begynte. Jeg har prøvd å snakke med familien når de kom i overgangsalderen, men de svarte aldri. Men det var igrunn allergiene som gjorde at jeg skjønte at her trengte jeg hjelp. Jeg har kontaktallergi. Det tok lang tid før jeg skjønte sammenhengen. Nå får jeg hormoner, og jeg vet hvilke tekstiler jeg ikke tåler (ull, akryl, viscose). Anonymkode: bd5a0...e1e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2025 #17 Skrevet 30. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 11.38): Det handler ikke bare om symptomlette men å forebygge alderssykdommer som kommer av lavt nivå av hormoner. Man kan potensielt leve 30 år med mye bedre helse om HRT fungerer for deg. Anonymkode: 33c71...fed Da står ts fritt til å gå til privat spesialist, som alle andre. Ingen avvises, uansett hva vi mener eller hvem vi er, kan overprøve ts sin fastlege sin avgjørelse, der er ikke grunnlag for å henvise henne. Igjen, gynekologer med driftsavtale, som der i 2014 var 93 stykker av, er et knapphetsgode for dem med alvorlige sykdommer der fastlegen ikke kan hjelpe. Anonymkode: eb964...f78
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2025 #18 Skrevet 30. juni 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Da står ts fritt til å gå til privat spesialist, som alle andre. Ingen avvises, uansett hva vi mener eller hvem vi er, kan overprøve ts sin fastlege sin avgjørelse, der er ikke grunnlag for å henvise henne. Igjen, gynekologer med driftsavtale, som der i 2014 var 93 stykker av, er et knapphetsgode for dem med alvorlige sykdommer der fastlegen ikke kan hjelpe. Anonymkode: eb964...f78 Jeg har ikke sagt at TS ikke skal gå privat? Ingen her vet hva fastlege til TS har vurdert ut fra el ikke. Det er haugevis av kvinner som går privat for hjelp til HRT. Du nevner 2014, mener du 2024? Anonymkode: 33c71...fed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå