Gå til innhold

Hjelp - hunden min bjeffer!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Brunhilde

Det virker som det er mange her som har god greie på dyr - og nå trenger jeg et godt råd. Jeg har en valp på 6 mnd som er søt og snill og lett å oppdra. Han går løs i skogen og kommer som et skudd når jeg kaller inn, kan sitt og ligg (når han får godbit) - og gjør egentlig ikke mye vesen av seg - MEN! Han er så redd for mennesker. Når vi går tur bjeffer han på alt og alle, og selv om jeg vet det er redsel og ikke aggresjon, så er jo ikke det så lett for omgivelsene å forstå, og jeg syns det kan være temmelig pinlig med en liten tass som lager masse bråk for ingenting. Har fått tips om såkalt sitronbånd, men vil jo helst klare det den "snille" måten. Har prøvd å be folk om å overse ham, ikke gidde å hilse...men det hjelper veldig lite. Det er en liten hund av type vakt/gjeterhund, og jeg vet at rasen er reservert, men han kan da vel være reservert uten å bråke med det?

Gode tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Oscar var slik da han var valp, og det varte inntil han passerte ca. 1 år. Mitt råd er at du er tålmodig, han er bare 6 mnd ennå og fortsatt er verden ny og skremmende.

Sett deg ned på huk ved siden av hunden når han bjeffer, ro hunden ned ved å klappe over ryggen og snakke rolig. Etterhvert vil hunden skjønne at bjeffing er unødvendig.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en Collie eller schaferhund. Evt en lignende rase.

Disse hundene er veldig "muntlige" og hevder seg ved å kjefte!

Det er ikke sikkert at den vokser av seg dette. Og jeg synes ikke at du skal la den fortsette å bjeffen på denne måten.

Det er umulig å si hvordan du skal trene hunden for å holde opp med dette. Men en mulighet er å be hunden sette seg når dere møter noen. Få kontakt med hunden og bruk gjerne en godbit. Gi godbiten når de andre har passert.

Har du forresten gått dressurkurs med hunden din? Der vil du få nyttige tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er redd og reservert må du ikke bruke sitronhalsbånd. Da gjør du egentlig vondt værre.

Prøv å skaffe noen som kan være figuranter. (bør kanskje ikke være noen hunden kjenner for godt!)

Tren på og gå forbi disse. Få kontakt med hunden din mens dere går forbi. Gi den masse godbiter, til og med mens dere går forbi. Det er jo i dette øyeblikket det er du som skal være spennende, og du må gjøre det til en positiv opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Takk for tips så langt. Ja, jeg har gått på valpekurs - og de sa sikkert noe om dette der, men det er så vanskelig å huske alt! Det fungerer bra når han er løs og vi treffer folk, da roper jeg, og så sitter han som et tent lys og venter på godbiten til de er forbi. Hadde ikke tenkt at jeg kunne bruke det når han er i bånd, skal gjøre et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tv-kanalen animal planet? De har noen fine hundeprogram med gode tips for det meste. Ofte er det ekstreme adferdsproblemer de tar opp men det er nok av tips å ta med seg.

Her er en link, men det stod ikke så mye om programmet her da. Mener at programmet sendes på dagtid/ettermiddag:

http://animal.discovery.com/atoz/gooddog.html

Når du har hunden i bånd har du jo mye mer kontroll enn når den er løs da. Jeg var sikker på at den bjeffet på fremmede da den var løs, men du skriver jo at den gjør det når den er i bånd.

Linsi kom jo med gode råd her. Ellers så kan du jo forsøke med å ha hunden i bånd i et strupebånd, ha det sånn at det danner en p når du går ved siden av hunden. Få hunden til å være interessert i deg og når den vil bjeffe så rykker du raskt (og ikke hardt) i båndet samtidig som du sier bestemt nei. Når hunden så lyer gir du den ros, evnt en godbit. Det tar ikke lange tiden før den gjør som du vil da.

Miljøtrening er veldig viktig, det hunden ikke har lært i sitt første leveår, tar laaang tid å lære den senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler deg å ta et grunnkurs med hunden så snart som mulig. Jeg synes at ALLE hunder og eiere bør gå minst 2 slike kurs. Da får man i alle fall god råd fra folk som kan mye om hunder. Dessuten blir de sosialisert.

En hund som bjeffer mye er ikke gøy. Men enkelte raser har jo lett for å gneldre litt da. Prøv forsiktig med strupehalsbånd. Men vær forsiktig med nappingen... Jeg fikk bedre resultat med sele på min hund, selv om jeg hadde andre problemer enn bjeffing. Det er ikke så skadelig for hunden som napp med halsbånd.

Lykke til!

(Og ta en titt på det programmet, har sett masse morsomt og lærerikt der!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke begynne å kjefte i allefall. Da forsterker du bare frykten mot det den bjeffer på. Her må det riktig trening til. Og du bør prøve å ungå situasjoner der du vet at den kommer til å bjeffe.

er det lov å henvise til nettsider her? Håper det går greit. Vil på det sterkeste anbafale www.canis.no

Dette er etter min mening Norges beste hundested. Har selv fått masse hjelp her. Du kan spørre i diskusjonsforumet eller hevende deg til et ekspertpanel, men jeg ville prøvd i diskusjonsforumet. Her får du garantert hjelp, og kan jo titte på liknende saker. Var en stor åpenbaring for meg da jeg kom over stedet - lærte masse om snill hundeopdragelse :) Hunden likte det også :)

Det er viktig å ikke la den bjeffingen bli til en vane, og det er viktig å ta hunden på riktig måte, dvs ikke filleriste den og brøle stygt når den bjeffer. Kunne skrevet masse, men skal gi meg nå, vil bare igjen anbefale canis.no. Her kan de hund. og ikke kjøp slikt sitronhalsbånd. Det får kanskje bort lyden - men følelsene inni hunden er der likevel.

Blir det samme som at man ikke skal irettesette en hund som knurrer - knurrigen er en advarsel til oss - og tar vi fra den knurringen så ødelegger vi også for språket dens. Er den i en truet situasjon og ikke får knurre, så blir kanskje utveien å bite........

lille meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg hadde en brun dobermannvalp på 8. mnd, ja den som er på avtaren min. ;) Hun er desverre død nå. :(

Men uansett. Da hun var på den alderen der begynte hun å bjeffe på enkelte. Men det gikk over etter alderen. Men ja, prøv å sett deg ned på huk ved siden av hunden og snakk rolig med han. Så vil han etterhvert skjønne poenget. Men det kan sikkert ha noe å si at han passer på deg også? :)

- Miamor :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det fungerer å gi hunden godbit når den IKKE bjeffer. Gi den noe godt når den lar vær/ stopper å bjeffe i slike situasjoner - da stopper den nok etterhvert (plukket opp tipset fra Animal Planet. De har program om dette og lignende situasjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å gjøre riktig her.....man må forsterke riktig oppførsel.

Synes igrunnen ikke man skal drive og prøve seg frem om man ikke vet helt hva man gjør. Dette kan utvikle seg til å bli et STORT problem for hund, eier og omgivelsene..... Man kan ikke la den fortsette i samme sporet som den gjør nå.

Det er veldig viktig med sosialisering....den må lære å omgås ulike mennesker, og i ulike situasjoner.

Jeg synes at det kunne være lurt å snakke med en hundetrener som kan se på hundens reaksjonsmønster - og så foreslå hva man bør gjøre.

Vil også igjen anbefale www.canis.no - vet ikke om du allerede har vært der og fått råd - har ikke vært innom på en stund. Men det er en bra side og mange hjelpsomme mennesker er å treffe der.

Lille Meg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også igjen anbefale www.canis.no - vet ikke om du allerede har vært der og fått råd - har ikke vært innom på en stund. Men det er en bra side og mange hjelpsomme mennesker er å treffe der.

Jeg har også vært en del på canis, men jeg gidder ikke mer.

Det er ekstremt mye skitt-kasting og feilinformasjon der. Det er noen der inne om tror at de vet absolutt ALT om alle typer hunder og problemer.

De fleste diskusjonene synes å ende med krangle om hvilken metode/hundeskole som er best.

Jeg vil igjen anbefale kurs med hunden. De fleste instruktører har god greie på hund og kan gi råd som passer til hunden. Det er veldig viktig å ikke gjøre feil når man forsøker løse slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg anbefaler også kurs.

Men at det er så fælt på canis - det kan jeg ikke forstå. Riktig nok så er den evinnelige "nordenstam-diskusjonen" fast gjennganger ....og enkelte har klare meninger om det meste selv om de er noe spesielle.....men likevel så vil jeg anbefale siden. Jeg har satt stor pris på den. Her lærer man mye om å behandle hunder med forståelse og uten å herje med de.....

Lille meg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...