Gå til innhold

Hvilke hunderaser vil du ikke ha?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (10 timer siden):

Din far har Airedale terrier (som i mine øyne er den fineste rasen i verden) som du opplever som sta? Det ligger til rasen at den skal være sta 😄 Det er vel rasen du har (Pumi) også? Altså temmelig sta? 

Vet det ligger i rasen at de er sta, derfor jeg ikke ønsker dem. Jeg er veldig glad i dem, og de er veldig fine, men å ha dem en gang (jeg hjelper pappa mye med turer og passing osv) i livet er nok😅 Tror pumien egentlig skal være sta ja, men min er veldig glad i å jobbe så så lenge han har noe å bryne hodet på så er han egentlig veldig grei og hører på meg, men det er som sagt en rase jeg ikke kommer til å skaffe meg igjen. Det var ikke ment negativt sett, jeg er jo kjempeglad i disse hundene! Men når jeg har hatt dem ser jeg at det er kvaliteter ved dem som jeg antagelig ikke orker når jeg er eldre og har mindre energi og tålmodighet, og som antagelig ikke vil passe livsstilen min.  

Anonymkode: 9984d...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne som er avla fram til et utseende som gir masse helseproblemer for hunden. Heller ikke små hunder, og ikke store som sikler masse

AnonymBruker
Skrevet

Små gneldre raser som chihuahua. De er ikke hunder, men stygge rotter i mine øyne.

Anonymkode: 64699...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Ingen ting mindre en typ labrador i størrelse. 
Over hode ikke staff-varianter.

Anonymkode: cd8c1...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda, Whippet dekker disse kriteriene. Verdens beste koseklump.

Anonymkode: 49ce4...a5a

Whippet er veldig utsatt for ryggplager. Whippetklubben i Finland jobber med kartlegging og det er ca 60% som har en eller annen form for deformasjon av ryggraden. Så jeg vil vel si at det er usikkert om den oppfyller "andre ting som gjør at de har det dårlig eller har mye helseproblemer " kriteriet. 

Anonymkode: 1f889...764

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så opptatt av rasens utseende, mer av hvordan de er avlet fram og hvilken personlighet de har.

Og så vil jeg ikke ha Golden retriever. Til tross for fantastisk personlighet lukter de ille. Synd.

Anonymkode: 448a3...d51

AnonymBruker
Skrevet

Hundene jeg liker minst er staff. Jeg synes de ser ekle ut, med misformede kropper og hoder, og øyne langt fra hverandre. Virkelig ikke søte. De er heller ikke snille med andre hunder, selv om mange påstår det. 

Anonymkode: 04d0b...434

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke ha noen med dårlig helse og kort forventet levetid. 

Syns heller ikke det er spesielt gøy med hunder som er alt for førerorienterte og har lite instinkter som f. eks Cavalier (som uansett er uaktuell pga helse da). Liker mer selvstendige hunder, som Akita, Basenji og Airdale terrier. 

En hunderase jeg absolutt ikke vil ha er Corgi, uten at jeg klarer å sette fingeren helt på hvorfor. Syns bare det er en tåpelig hund. 

Anonymkode: 674d6...6ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 19.55):

Vil ikke ha noen med dårlig helse og kort forventet levetid. 

Syns heller ikke det er spesielt gøy med hunder som er alt for førerorienterte og har lite instinkter som f. eks Cavalier (som uansett er uaktuell pga helse da). Liker mer selvstendige hunder, som Akita, Basenji og Airdale terrier. 

En hunderase jeg absolutt ikke vil ha er Corgi, uten at jeg klarer å sette fingeren helt på hvorfor. Syns bare det er en tåpelig hund. 

Anonymkode: 674d6...6ad

Corgi er vell førerorienterte? 

Anonymkode: 8f253...c78

Skrevet

1. Alle raser med kort snute; french bulldog, mops osv. De er søte, men stakkars dyr... Jeg vet hvor dritt jeg har det når jeg er tett i nesen... Disse får knapt puste.

2. Husky - min erfaring med disse er at de er mentalt ustabile. 

3. Schäfer - ihjelavlet.

4. Spinkle hunderaser; whippet, prazky, chihuahua. De knekker beina bare de ser på en sofa. 

Jeg har en Jack Russell. Rasen krever litt stimuli, men når hun får det hun trenger så er hun en svært lykkelig hund som er rolig inne, uten plager og har lang forventet levealder og er en relativt frisk rase. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 8.02):

Jeg ville aldri hatt staff, synes de er skikkelig stygge. Små vaggende krisekropper og små stirrende øyne, og jeg har enda til gode å møte en som ikke er ustabil mot andre hunder. Ville heller aldri hatt mops, bulldogg etc, altså hunder som både ser jævlige ut og som det uten tvil er dyremishandling å avle frem. Er heller ikke fan av de fleste jakthunder, jeg foretrekker kvikke og lettlærte hunder med høy grad av samarbeid. Også vil jeg ikke ha stor hund, jeg liker å kunne bære hunden dersom noe skulle skje. 

Anonymkode: ce93c...600

Enig med dette innlegget. Jeg liker ingen bulle-raser som har flattrykte snutepartier pga vettløs avl. Det er forferdelig synd på dem, og jeg har hørt mange av de snorker noe helt jævlig, i tillegg til å få åndenød og pese som gale.

Min smak går heller ikke i retning av jakthunder og polarhunder, liker ikke hunder som så lett stikker av om de får sjansen og vil jakte og løpe sin vei. Polarhunder kan drepe katter f.eks, eller annet de får tak i.

Schäfer er også istykkeravlet, hadde aldri i verden skaffet meg en sånn hund. De er dessuten for store. Jeg liker mindre hunder, som min elsklingsrase Shetland sheepdog. Mankehøyde 35-40 cm er normalt, perfekt.

Jeg kan rett og slett ikke fordra rottweilere heller, etter at en fremmed rottweiler hoppet rett på meg og forsøkte å bite meg på gata en gang, fullstendig uprovosert. Jeg hadde ikke en gang sett på hunden, den bare angrep. De har ikke noe godt rykte heller de siste årene, særlig etter drapet på den ettåringen som ble drept av en.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 1.28):

Hvilke hunderaser vil du ikke ha og hvorfor? Og hvilke begrensninger har du for å holde deg unna?

Anonymkode: 8f253...c78

Liker de fleste hunder. Men etter jeg fikk meg en yorkie er jeg veldig fornøyd med at det er lite arbeid. Siden den ikke røyter er det veldig godt. Skal aldri ha hund som røyter igjen. 

Anonymkode: e3cf5...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Alle andre raser enn puddel. 

Ser bare ikke poenget med å velge noen annen rase som røyter, lukter, er tunglært, for stor/for liten, har helseplager, agressiv, understimulert eller generelt krevende. Jeg har aldri hatt hund før den vi har nå, og det har virkelig aldri vært noen problem. Han utagerer ikke, er vennlig, snill og kosete, ekstremt tilpasningsdyktig (både stuegris og sprek), tar beskjeder (som har vært veldig lette å lære).. i tillegg har hele familien tung pelsallergi, og ingen har klødd på et halvt øye. 

Anonymkode: 2aa70...607

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle spissjunderasene minus norsk elghund sort. Syns spisshunder er krevende å lese ( logrer og biter- mangler språk) 

schafer (fins det en frisk en?)

Malle ( galskap med mindre man er hundefører i politiet)

Groendale (lever nok et rikt indre liv, men deler ikke så mye av det med noen andre)

staff! Aldri staff (sjuke, verdens minst fornuftige  oppdrettere ,har alltid «feile» eiere også er det jo som å gå tur med en gris)

Toller (som Å leve med noen med ADHD. Søte, men ikke for meg)

Grand Danois ( nervevrak på 70-80 kilo)

Nuffe (snille men det blir litt for mye hund og litt for mye sikkel. Også er de sinnsykt allergiske)

Dalmatiner ( den pelsen stikker og jeg klør. Urinveier, allergi, diabetes +++)

RR; for noen kjedelige hunder. Null personlighet. Byr ikke akkurat på seg selv de 

St. Bernhard : altfor store. Masse skjelettproblemer.

Boxer - in your face! Klengete klovner. 

Russisk ovtcharka (eller hvordan det staves) - man må jo ha et dødsønske om man skaffer en slik

Drever -er veldig søte, men jeg kunne aldri hatt dem. Muligens en Beagle, men de lever jo veldig i sin egen verden 

hunder < 5 kg; tror jeg hadde vært konstant redd for å tråkke på hunden. Blir for små. Mange er søte da om bena får lov å touche bakken av og til slik at de vet at de er en hund og ikke en levende teddybjørn. 

Coonhounds; lever i en annen dimensjon enn alle andre der nesen bestemmer hva og hvor. drar ikke bare forover, men også oppover fordi de er programmert til å ta overvær (i alle fall de jeg har passet)

borzoi; hvis man vil ha katt kan man nøye seg med 5 kilo liksom.

Hovawart ; nervevrak og krevende personligheter.

amerikansk bulldog ; ikke gode i  hodet stort sett.

Dalmatiner; sjuk sjukere sjukeste og med stikkende små hårstrå -hvite.jeg går mye i sort. 

Corgie - ser for meg radius/ulna invingruens og kroniske enteropatoermsamtisit med allergi fra H

koiker: vanskelig gemytt-nervøs. Biter gjerne! 

Langhåret  collie 

Anonymkode: 100fb...fba

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen av de ihjelavla med pusteproblemer ol, så der ryker staff, bulldog i alle varianter, cavaler osv

Ikke noen som sikler, så ikke boxer, blodhund, Newfoundland, Berner Sennen osv. 

Ikke noen som krever veldig mye mosjon som collie, kelpie osv

Ikke trekkhund

Ikke miniatyrhund pga gneldring

Ikke kjemperaser, for det er jeg ikke sterk nok til å håndtere

Ikke mynder, takler ikke skjelvende beinrangel

Ikke store terriere, 

Ikke fuglehund

Så det jeg står igjen med og som jeg liker er dachs og wheaten terrier. Har ikke hund lenger nå og skal ikke ha det igjen, men om jeg måtte valgt en så hadde det blitt en langhåret dachs til. Vet at de kan ha ryggproblemer, men med godt med mosjon, vektkontroll og godt valg av oppdretter er de egentlig sunne og tøffe hunder.

Anonymkode: 0d7ab...9d0

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Amstaff eller noe pitbull, syns de er motbydelige. Grusomt stygge.

Anonymkode: 381ac...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri en av disse hinderasene med lys pels og rennende øyne. Som lys puddel eller bichon frise, med den ekle røde pelsen rundt øyne og ofte munn. Blæh

Anonymkode: 28d37...d5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...