Gå til innhold

Hvilke hunderaser vil du ikke ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke hunderaser vil du ikke ha og hvorfor? Og hvilke begrensninger har du for å holde deg unna?

Anonymkode: 8f253...c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Pomeranien!

Synes de er direkte stygge, bjeffete, har altfor mye hår og mangler sjarm.

PS: Hva mener du med «hvilken begrensninger» osv? Den setningen er ikke rett.

Endret av Rotemor
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husky. Altfor krevende og dreper katter etc så fort de får muligheten.

Anonymkode: 09e02...bc0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (12 minutter siden):

PS: Hva mener du med «hvilken begrensninger» osv? Den setningen er ikke rett.

Enig. Gikk litt fort her før jeg posta så bare glem den.

Anonymkode: 8f253...c78

• Hjerte 1
Skrevet

Schæfer- fordi mange av dem er ihjel-avla.

Mynder (unntaket er Irsk ulvehund) - synes ikke de er pene. Liker ikke spinkle hunder. Merkelig grunn kanskje, men sånn er det. 

Alle hunderaser med flatt ansikt(Mops, Engelsk bulldog/Fransk bulldog osv) - ønsker ikke støtte avl på den type hunder. Det vil aldri bli "friske" raser. 

Cavalier King Charles spaniel- også ihjel-avla og har dårlig helse. 

Shetland sheepdog- synes de er stygge + at jeg takler ikke gneldre-bikkjer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Av praktiske årsaker; Ikke store hunder. Dvs hunder over 30 kg - Og jeg vil heller ikke ha miniatyrraser

Jeg vil ikke ha hunder med MYE pels, som peser seg gjennom hele sommerhalvåret fordi vi mennesker har avlet frem raser med totalt uhensiktsmessig pels. (fordi det er fint?) 

Vi heller ikke ha raser som er avlet frem med misdannet snute, manglende hale eller dvergvekst i beina. Selv om hundene sikkert har fantastisk personlighet, så er dette ikke noe jeg støtter.

Jeg ønsker heller ikke raser som er veldig avlet mot et spesielt bruk (og som jeg ikke skal bruke dem til): F.eks fuglehunder, elghunder, Border Collie - Jeg vil nok ha en "familiehund" (selv om rasen en gang i tiden var en brukshund, så har nok flere raser blitt mer moderert til familiehunder)

Og en annen ting jeg ikke liker sånn utseendemessig: Lang pels i ansiktet. ÆSJ, det liker jeg virkelig ikke. Vått misfarget skjegg er ekkelt - Så en eller annen slags puddel-blanding er absolutt heller ikke aktuelt.

Men kan nevne at en gang i tiden satt jeg med en lang liste over forskjellige hunderaser, hvor jeg begynte å stryke ut de raser jeg ikke ville ha. (For å se hvem jeg satt igjen med) - Strøk raskt ut 10-12 raser, la vekk lista og glemte den. Da jeg fant lista igjen, så hadde jeg allerede kjøpt en hund av en av rasene jeg fjernet fra lista med en gang. Angrer ikke på kjøpet. Men kjøper ikke en til av samme rase 🙃 

Anonymkode: e2ca8...244

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rottweiler - er for ustabile. Puddel - ufattelig stygge og mer hyper enn labrador😬

Anonymkode: af021...35c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Av praktiske årsaker; Ikke store hunder. Dvs hunder over 30 kg - Og jeg vil heller ikke ha miniatyrraser

Jeg vil ikke ha hunder med MYE pels, som peser seg gjennom hele sommerhalvåret fordi vi mennesker har avlet frem raser med totalt uhensiktsmessig pels. (fordi det er fint?) 

Vi heller ikke ha raser som er avlet frem med misdannet snute, manglende hale eller dvergvekst i beina. Selv om hundene sikkert har fantastisk personlighet, så er dette ikke noe jeg støtter.

Jeg ønsker heller ikke raser som er veldig avlet mot et spesielt bruk (og som jeg ikke skal bruke dem til): F.eks fuglehunder, elghunder, Border Collie - Jeg vil nok ha en "familiehund" (selv om rasen en gang i tiden var en brukshund, så har nok flere raser blitt mer moderert til familiehunder)

Og en annen ting jeg ikke liker sånn utseendemessig: Lang pels i ansiktet. ÆSJ, det liker jeg virkelig ikke. Vått misfarget skjegg er ekkelt - Så en eller annen slags puddel-blanding er absolutt heller ikke aktuelt.

Men kan nevne at en gang i tiden satt jeg med en lang liste over forskjellige hunderaser, hvor jeg begynte å stryke ut de raser jeg ikke ville ha. (For å se hvem jeg satt igjen med) - Strøk raskt ut 10-12 raser, la vekk lista og glemte den. Da jeg fant lista igjen, så hadde jeg allerede kjøpt en hund av en av rasene jeg fjernet fra lista med en gang. Angrer ikke på kjøpet. Men kjøper ikke en til av samme rase 🙃 

Anonymkode: e2ca8...244

Nå har jeg mange andre grunner til at puddelblandinger er uaktuelt, men de kan jo klippes kort i likhet med pudler. Ingen som krever at doodler og diverse skal ha bamseklipp :laugh: 

Personlig - alle raser som er avlet så til de grader bort fra en funksjonell kropp. Det være seg små skaller, flate snuter, altfor korte ben/lange rygger eller lignende. Jeg vil ha en funksjonell hund som kan være med på alt. 

Border collie - jeg orker ikke gjeting. Jeg syns gjeting er en utrolig slitsom egenskap. 

Spesialiserte jakthunder i alle former og fasonger, fuglehunder, elghund osv. Det finnes noen allroundhunder som også brukes til jakt, noen av de kunne kanskje funka, men ingen rene jakthunder. 

De største rasene - jeg vil ha raser jeg klarer å håndtere om noe skulle gå galt. Maks 25 kg, helst noe mindre, slik at jeg for eksempel kan bære dem ut av en situasjon der de er skadet, bitt av huggorm eller lignende. 

Ikke for små. De må minst være 5-6 kilo, helst opp mot 10. Det er slitsomt å alltid måtte passe på å ikke tråkke på dem :P 

Anonymkode: 9894a...5f1

• Liker 2
Skrevet

Egentlig alt smått, dvs alt under 35 cm i høyde.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt en hund som røyter, bjeffer, er svær eller tung.

med andre ord, bichon frise er den perfekte familiehund 👌🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rottweiler - er for ustabile. Puddel - ufattelig stygge og mer hyper enn labrador😬

Hæ? Puddel er jo kjent for å ha en veldig god "av knapp", de skal være kvikke og på ute og rolige inne. Hvis det er snuten du tenker på er det bare å la vær å barbere så ser den ut som en hvilken som helst ustelt doodle. Og ja jeg har puddel og er inhabil😅

Anonymkode: ae4f0...7b9

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke små hunder for de er noen gneldre hunder.

Ikke veldig store hunder fordi det er upraktisk, dyrt, mye helseproblemer og de lever kortere.

Ikke schæfer for de er avlet i stykker.

Ikke boarder collie fordi jeg antagelig ikke hadde gitt den nok aktivitet i forhold til hva en slik en krever.

Helst en medium størrelse hund med ull så man slipper mye røyting og allergi problemer.

Anonymkode: 9f6b4...202

AnonymBruker
Skrevet

Alle store hunder som røyter og sikler utgår hos meg

• Liker 1
Skrevet

Alle raser med korte snuter, korte bein, tunge hudfolder, små hodeskaller eller andre ekstreme trekk som er avlet frem uten hensyn til hundens helse og funksjon.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hæ? Puddel er jo kjent for å ha en veldig god "av knapp", de skal være kvikke og på ute og rolige inne. Hvis det er snuten du tenker på er det bare å la vær å barbere så ser den ut som en hvilken som helst ustelt doodle. Og ja jeg har puddel og er inhabil😅

Puddel er mye mer krevende hund enn det folk tror. Det er alltid kaos rundt de på trening, og i konkurranser er det alltid overslag og de «tar løst» på banen. Beklager, men jeg synest rett og slett at de er stygge å se på🙈 Spisse snuter og tåpelige frisyrer😬

Skrevet

Det er letter dor meg å si hvilke hinder jeg liker.

1. Schæfer, har hatt flere selv.

2. Golden retriever

3. Berne Sennen

Chihuahua, pomeranian og andre veskebikkjer er rett og slett stygge.

Mynde, bokser, rottweiler, dobbermann, puddel, kinesisk nakenhund er også stygge.

Finnes jo ett hav av hunder, men aldri i livet om jeg velger annet enn de jeg nevnte øverst.

AnonymBruker
Skrevet

Staff er det siste jeg ville hatt. 
Ekstrem aggresjon mot andre hunder, intense og pistrete med dårlig avkapp, dårlig pust og peser dermed mye («staffeglis»), større sannsynlighet for en hund med allergi/hudproblemer enn en frisk en.

Anonymkode: 29b7f...168

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er jo mange, men får begynne med å nevne Border collie. De er i teorien pene nok dyr, men de maniske øynene, og kroppsspråket generelt, ødelegger det for meg. Liker heller ikke 'personligheten' til Risenschnauser, og kan styre min begeistring for Ridgebacken. Eurasierene er greie nok pelsmessig, men det sure trynet og den sære personligheten funker ikke for meg. 

Mtp helse, Cavaliere, Schæfer, bulldog/mops, dachs osv. 

Rent utseendemessig, nakenhunder, hunder med kordet pels, og beklager, dvergpuddel, synes pudlene blir styggere jo mindre de er. Husky, selvfølgelig pga aktivitetsnivået, men synes ikke de er noe pene heller, de ser så skabbete ut. 

Heller ikke noe som er for smått, må rekke meg til knærne. 

Skulle gjerne hatt en samojed, de fremstår alltid så smilende og vakre, men jeg passer ikke for den rasen. Synes bearded collie er skikkelig søte. 

Anonymkode: 800a5...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den listen er lang (og overfladisk) men jeg liker ikke utseendet til mynder og puddel, liker heller ikke så godt små hunder. Liker best litt størrelse med dobbeltpels :)  

Anonymkode: 0a605...08e

AnonymBruker
Skrevet

Raser som ikke gneldrer, eller røyter som et uvær.

Anonymkode: d0309...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...