Gå til innhold

Overgangsalder - finnes det hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

mistenker at jeg er på vei inn i overgangsalderen med store skritt.

Tåkete i hode, nattesvette, blitt glemsk, hjertebank, kortere lunte, nedsatt sexlyst etc..

Har bestilt meg legetime, (bare så det er sagt).

Finnes det noen hjelp å få for overgangsalderen, og har du som har vært gjennom dette .. har du noen gode tips på veien?

Anonymkode: 89f3a...42a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til en gynekolog.

Du kan få hormoner, antidepressiva og tips rundt kosthold osv.

Det finnes hjelp, men ikke altid den er der pga manglende kunnskap hos mange fastleger og gynekologer for den saks skyld.

Anonymkode: 8dd74...af3

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg er der selv. Men er bare 39 så håpa på litt mer tid. Er jo nesten dement til tider. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk legen til å henvise meg til gynekolog og han skrev activelle for meg, men de fleste jeg kjenner har noe krem eller testo plaster (usikker, men de snakker om det). Har fungert så bra for min del. Natta har jeg fått tilbake, hetetoktene er borte og  livet er helt normalt.  Vær aktiv og fokuser på å bygge styrke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange tips! 
Er gynekologen min jeg har bestilt meg time hos. 

Jeg trener fast flere ganger hver uke, spiser sunt og er aktiv. Men kjenner at dette setter meg litt ut. Aldri uthvilt etter nettene med både nattesvette og dårlig søvnkvalitet. 

For å ikke snakke om at jeg føler meg dement😵‍💫

Hvordan ser de at man er i overgangsalderen? Taes det blodprøver? Eller er det gynekologisk undersøkelse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for mange tips! 
Er gynekologen min jeg har bestilt meg time hos. 

Jeg trener fast flere ganger hver uke, spiser sunt og er aktiv. Men kjenner at dette setter meg litt ut. Aldri uthvilt etter nettene med både nattesvette og dårlig søvnkvalitet. 

For å ikke snakke om at jeg føler meg dement😵‍💫

Hvordan ser de at man er i overgangsalderen? Taes det blodprøver? Eller er det gynekologisk undersøkelse?

Iflg min lege var det ingen vits å ta blodprøve for å finne det ut, fordi blodprøven viser bare et øyeblikksbilde og ikke nødvendigvis det hormonnivået du faktisk har gjennom døgnet. Han sa at man legger sammen symptomene, og med det fastslår man om det er overgangsalderen som er begynt. Jeg fikk ingen blodprøve selv om jeg ba om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hormoner av fastlege. Ga meg nærmest et nytt liv. Jeg sover bedre, har ingen hetetokter, er mindre stiv i kroppen og har jevnere og bedre humør. Anbefales. 

Anonymkode: 4cea1...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Takk for tips! 

Million skrev (2 timer siden):

Iflg min lege var det ingen vits å ta blodprøve for å finne det ut, fordi blodprøven viser bare et øyeblikksbilde og ikke nødvendigvis det hormonnivået du faktisk har gjennom døgnet. Han sa at man legger sammen symptomene, og med det fastslår man om det er overgangsalderen som er begynt. Jeg fikk ingen blodprøve selv om jeg ba om det.

Ok. Da får jeg bare fortelle om symptomene jeg har.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk hormoner av fastlege. Ga meg nærmest et nytt liv. Jeg sover bedre, har ingen hetetokter, er mindre stiv i kroppen og har jevnere og bedre humør. Anbefales. 

Anonymkode: 4cea1...99d

Høres nydelig ut! 

AnonymBruker
Skrevet

Salvie her. Har halvert hetetokter. Tar en tabelett hver morgen. 

Anonymkode: 48623...70f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
MiominMio skrev (5 timer siden):

Jeg fikk legen til å henvise meg til gynekolog og han skrev activelle for meg, men de fleste jeg kjenner har noe krem eller testo plaster (usikker, men de snakker om det). Har fungert så bra for min del. Natta har jeg fått tilbake, hetetoktene er borte og  livet er helt normalt.  Vær aktiv og fokuser på å bygge styrke. 

Er det virkelig gynekologer som fortsatt skriver ut tabletter som hormonbehandling? Det er mye mindre risiko ved å ta østrogen gjennom huden, som plaster, gel eller spray. Veldig rart du ikke fikk det, trodde alle gynekologer skrev ut dette nå, i tillegg til progesteron i tablform. Og hvis noen leger fortsatt skriver ut østrogen i tablform, trodde jeg det var uopplyste fastleger. Hadde spurt gynekologen ang dette, om jeg var deg.

Anonymkode: 8c92f...fae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Salvie her. Har halvert hetetokter. Tar en tabelett hver morgen. 

Hvor kjøper du dem?

Anonymkode: 8827d...9f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det virkelig gynekologer som fortsatt skriver ut tabletter som hormonbehandling? Det er mye mindre risiko ved å ta østrogen gjennom huden, som plaster, gel eller spray. Veldig rart du ikke fikk det, trodde alle gynekologer skrev ut dette nå, i tillegg til progesteron i tablform. Og hvis noen leger fortsatt skriver ut østrogen i tablform, trodde jeg det var uopplyste fastleger. Hadde spurt gynekologen ang dette, om jeg var deg.

Jeg stoler 100% på min gynekolog. Jeg har hatt en operasjon før overgangsalder som gjør at plaster ikke fungerer for meg.  Så husk at det kan være andre ting hos oss forkjellige. Er du lege eller gynekolog selv?

AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp, få lindret på noe, og så tenker jeg det er god hjelp i å akseptere resten, som en del av livet. Da mener jeg ikke ødeleggende hetetokter osv, som man så klart bør få hjelp med, men at vi forandrer oss, er like naturlig som puberteten i sin tid.

Anonymkode: 79c31...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MiominMio skrev (1 time siden):

Jeg stoler 100% på min gynekolog. Jeg har hatt en operasjon før overgangsalder som gjør at plaster ikke fungerer for meg.  Så husk at det kan være andre ting hos oss forkjellige. Er du lege eller gynekolog selv?

Ja selvsagt, det kan være situasjoner som gjør at enkelte må bruke tabletter. Nei, jeg er ikke lege eller gynekolog, men jeg har lest og hørt en del på Helena Enger som er gynekolog og spesialist på området.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja selvsagt, det kan være situasjoner som gjør at enkelte må bruke tabletter. Nei, jeg er ikke lege eller gynekolog, men jeg har lest og hørt en del på Helena Enger som er gynekolog og spesialist på området.

Som jeg skrev i mitt hovedinnlegg så bruker de fleste jeg kjenner plaster eller gel. Min situasjon som er litt annerledes gjør at jeg ikke kan bruke dette, men takk for svar. Ser jeg kanskje var litt krass i min tilbakemelding. Som sagt jeg har en ufattelig dyktig gynekolog som har hjulpet meg veldig med min situasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk resept på tabletter av min gynekolog. Det var i den perioden ferdet var leveringsproblemer på hormon  plaster.

Anonymkode: 6efd1...02f

AnonymBruker
Skrevet

Dere er heldige dere som bare kan ta hormoner og alt blir bra igjen.

Jeg kan ikke det😑

Anonymkode: 3b8ab...b2e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er heldige dere som bare kan ta hormoner og alt blir bra igjen.

Jeg kan ikke det😑

Anonymkode: 3b8ab...b2e

Samme her. Tar Salvie. Og sunt kosthold. Kutter sukker, brus, lettprodukter osv. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...