AnonymBruker Skrevet 27. juni #61 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Kan du linke til lovdata? For når jeg går inn direkte og søker opp trafikkreglene (og får siste publiserte versjon) så står ikke den teksten slik du skriver den der. Finner heller ikke teksten på Google. Kan det være at du er lurt av ChatGPT her? Hvor vanskelig er det for en snublefot å søke opp veitrafikkloven? Eller bla opp i teoriboka til førerkortet? Anonymkode: 94fd9...c08
Gregarious Skrevet 27. juni #62 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er det enkleste og mange som hevder. Er ikke dette det handler om. Les heller definisjonen på en vikeplikt(skilt.) Ved tvil om §3 skal benyttes gjøres undersøkelser på bilene. Treffpunkt, antatt hastighet på de involverte bilene. §3 trumfer ofte vikeplikten. (hvem har størst forutsetninger for å unngå en ulykke bla..) Det er DETTE som er gjenstand for de fleste anker i domstol. Ikke det som du hevder. Enkleste for forsikringsselskapene, og som ofte blir gjort, er en skylddeling. Så får det være opp til hver enkelt om de vil gå rettens vei med det. Men FØRSTEMANN til MØLLA prinsippet som du og andre hevder kan du bare glemme.. Anonymkode: 06fbc...6e8 Selvsagt er det relevant, men det er ikke det samme som at andre momenter ikke er av betydning. Skal en forstå en situasjon så må en nødvendigvis basere det på grunnleggende forståelse så kan en etter ta inn andre variabler i saken. Høyesterett - HR-2002-1023 - Rt-2002-1704 (374-2002)
Snublefot62 Skrevet 27. juni #63 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvor vanskelig er det for en snublefot å søke opp veitrafikkloven? Eller bla opp i teoriboka til førerkortet? Anonymkode: 94fd9...c08 Det var du som påpekte at jeg sannsynligvis fikk feil versjon ved å søke på Google. Hvor vanskelig er det egentlig å linke til en lov hvor dette står i klartekst?
NoaideBiehtar Skrevet 27. juni #64 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og at du har begrenset sikt Ts, så er det ingen unnskyldning. Det er ditt problem når du gå inn mot biler med forkjørsrett. Dårlig oversikt er også en solid grunn for riktig fartstilpasning. Anonymkode: 06fbc...6e8 Det samme gjelder jo rød bil, når den går mot biler med forkjørsrett (blå bil som allerede er i rundkjøringen). Høy fart er ingen unnskyldning for å ikke tilpasse seg vikeplikten. senior skrev (2 timer siden): § 7 nr. 4: «Kjøring i rundkjøring. Når kjørende skal inn i rundkjøring med trafikkøy i midten, har de vikeplikt for kjøretøy som befinner seg i rundkjøringen.» Du må passe på å få oppdatert versjon av trafikkreglene. Ved å Google får du gjerne versjonen fra 1986. Der står det ikke noe om rundkjøringer. Søk gjerne med KI ( ChatGPT ) hvis du er i tvil . . . Skal du briefe med paragrafer må du vise til hvilken lov du snakker om. Har du gått på en ChatGPT-blemme? 🙈
AnonymBruker Skrevet 27. juni #65 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (44 minutter siden): Det var du som påpekte at jeg sannsynligvis fikk feil versjon ved å søke på Google. Hvor vanskelig er det egentlig å linke til en lov hvor dette står i klartekst? Her tar du fei, les ab kodene og skill klinten fra hveten. Anonymkode: 94fd9...c08
Snublefot62 Skrevet 27. juni #66 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her tar du fei, les ab kodene og skill klinten fra hveten. Anonymkode: 94fd9...c08 Ok. Men fortsatt ingen link til det flere påstår er lett å finne. Og åpenbart…
AnonymBruker Skrevet 27. juni #67 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor forvirre, når dette er oppklart flere ganger i tråden? Både blå bil og rød bil har vikeplikt inn i rundkjøringen (pga skiltingen). Hvis blå bil krysser vikelinjen før rød bil, har rød bil 100% vikeplikt for blå bil. Aldri hørt om "medvirkende skyld". Er blå bil i rundkjøringen før rød bil blir fører av rød bil dømt hvis den krasjer med blå bil (etter loven). Anonymkode: 3b9ec...340 Hvis til den regelen i trafikkreglene/vikepliktsbruk i rundkjøring da! Klarer du ikke det, er det kun svada! Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 27. juni #68 Skrevet 27. juni Alle skal sakke ned farten før en rundkjøring, rød bil og blå bil. Vet selv at mange har absolutt alt for høy fart inn mot en rundkjøring og oppfører seg som om de har førsterett uavhengig av hva; om man bare kjører fort nok viker alle andre. Rød bil skal først av alt sakke ned farten, men blå bil må også gjøre dette, spesielt om det er dårlig sikt, da bør man i så fall stoppe opp for å få den oversikten man trenger for å kunne hindre en kollisjon. Ellers gjelder jo vikeplikt regler for en rundkjøring. Om rød bil er inne i rundkjøringen først skal blå bil vike. Men om blå bil er inne først, kan ikke rød bil suse rett inn i den, som om den har første rett uansett. Anonymkode: 496b2...63e 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #69 Skrevet 27. juni Lovdata er alltid kronglete å finne frem i, så jeg fant frem noe litt enklere: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/ «Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja. Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Bruk blinklyset før du skifter kjørefelt.» = Altså om blå bil er inne i rundkjøringen først, skal rød bil vike. Anonymkode: 496b2...63e
AnonymBruker Skrevet 27. juni #70 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Lovdata er alltid kronglete å finne frem i, så jeg fant frem noe litt enklere: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/ «Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja. Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Bruk blinklyset før du skifter kjørefelt.» = Altså om blå bil er inne i rundkjøringen først, skal rød bil vike. Anonymkode: 496b2...63e Feil! Den konklusjonen står IKKE på siden til SVV! Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 27. juni #71 Skrevet 27. juni Hvem er første bil inn i rundkjøringen Blå bil kommer fra veg med 50 km, og har kanskje fått forhjulene inn i rundkjøringen, så kommer rød bil kjørende i vel 70 km .inn rundkjøringen med betydeleg høyre farf. Ting skjer veldi fort og mest sansynleg kan blå bil ha vert først inn i rundkjøringen Anonymkode: 34a23...ed9
AnonymBruker Skrevet 28. juni #72 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Feil! Den konklusjonen står IKKE på siden til SVV! Anonymkode: 125cf...a98 🤨🤨 sjekket du linken eller? 🤨🤨 Jeg kan ta er screen shoot om du ønsker, men det er vel manipulert da eller? 🤨 Det står svart på hvitt på vegvesenet sine sider at man har «vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen». Altså … hva mer trenger man å si. At vegvesenet tar feil? 🤨 Anonymkode: 496b2...63e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #73 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): 🤨🤨 sjekket du linken eller? 🤨🤨 Jeg kan ta er screen shoot om du ønsker, men det er vel manipulert da eller? 🤨 Det står svart på hvitt på vegvesenet sine sider at man har «vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen». Altså … hva mer trenger man å si. At vegvesenet tar feil? 🤨 Anonymkode: 496b2...63e Du tar feil! Du tolker det til din fordel, for at blå bil plutselig har en forkjørsrett noe den ikke har! For når den kan ha kommet så langt at den bare kan kjøre, er ikke rød bil nær nok til å si at den skal vike for blå, fordi blå har da kommet seg unna. Meninge med overskriften er at den som skal inn i rundkjøringen skal vike for de som er i den, vil si at blå bil må vente. Du kom ingen vei med dette. Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 28. juni #74 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tar feil! Du tolker det til din fordel, for at blå bil plutselig har en forkjørsrett noe den ikke har! For når den kan ha kommet så langt at den bare kan kjøre, er ikke rød bil nær nok til å si at den skal vike for blå, fordi blå har da kommet seg unna. Meninge med overskriften er at den som skal inn i rundkjøringen skal vike for de som er i den, vil si at blå bil må vente. Du kom ingen vei med dette. Anonymkode: 125cf...a98 Du tar feil og har jo åpenbart ingen forståelse for rundkjøringer og fart. Hvis rød bil ikke er i rundkjøringen, så har ikke blå bil vikeplikt. Det kommer du ingen vei med. Anonymkode: 68d8f...633 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #75 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tar feil og har jo åpenbart ingen forståelse for rundkjøringer og fart. Hvis rød bil ikke er i rundkjøringen, så har ikke blå bil vikeplikt. Det kommer du ingen vei med. Anonymkode: 68d8f...633 Det gjør ikke du heller, for da har ikke blå bil noen å vike for😂😂 Skjønte du ikke det selv en gang? Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 28. juni #76 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjør ikke du heller, for da har ikke blå bil noen å vike for😂😂 Skjønte du ikke det selv en gang? Anonymkode: 125cf...a98 Rød bil har noen å vike for, det er jo hele poenget. Når rød bil har høy fart, og blå bil lav fart, så vil rød bil smelle inn i blå hvis den ikke tilpasser farten. Jeg er blå bil hver dag. Jeg velger å vike for de røde bilene selv om de er 50 meter fra rundkjøringen, fordi de har så høy fart, selv om jeg IKKE HAR VIKEPLIKT. For de røde bilene holder ikke sin vikeplikt (erfaringsmessig bråbremser de og tuter hvis jeg velger å stå på mitt og kjøre på min forkjørsrett). Når differansen i fart er stor og armene til rundkjøringen er såpass nærme hverandre kan slikt skje. Anonymkode: 68d8f...633 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #77 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.27): Vi har en utfordrende rundkjøring her vi bor. Jeg er blå bil, og kommer fra 50-sone. Rød bil kjører i 70-sone, og skal videre i 70-sone. Det er svært dårlig oversikt over rundkjøringa og veiene mot venstre og høyre fra veien der jeg (blå bil) kommer fra, og får først full oversikt over et langt parti av veien til rød bil når jeg kommer helt ut til starten av rundkjøringen. Den røde bilen har derimot svært god sikt inn mot rundkjøringen, og det er også mye mer uvanlig at de trenger å vike for trafikk i rundkjøringen. Derfor holder de svært høy fart inn og igjennom rundkjøringen. Hvem er ansvarlig om rød bil kjører inn i blå bil? Blå bil er vel fortsatt ansvarlig til tross for at rød bil har høy fart, dersom blå bil akkurat har begynt å kjøre inn i rundkjøringen? Men hva er tilfelle om blå bil akkurat har klart å komme seg helt inn i rundkjøringen, og deretter blir påkjørt? Anonymkode: 3524d...811 Hvis den røde kjører blå bil i rumpa, er det rød bil sin skyld. Kjører rød bil blå bil i siden er det blå bil sin skyld. Man har vikeplikt mot venstre i rundkjøringen, ikke bakover. Man må selvsagt altid vurdere hastighet etc til de som du har vikeplikt til. For høy fart på den med forskjørsrett kan endre skyld også. Man skal også kjøre hensyns fullt. For ikke lenge siden i en stor rundkjøring med god plass, kjørte jeg og rød bil inn likt. Jeg fulgte fart til trafikken og farts grense, rød bil gasset på opp i rumpa mi og begynte å tute. Om rød bil hadde kjørt som mam skal, så hadde den ikke vært i nærheten av rumpa på min bil. Uansett om det hadde endt i sammenstøt der, er det da rød bil som får skylden Anonymkode: d4ff2...96e 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #78 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis til den regelen i trafikkreglene/vikepliktsbruk i rundkjøring da! Klarer du ikke det, er det kun svada! Anonymkode: 125cf...a98 Paragraf 6 i Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften). Det er vikepliktskiltet som bestemmer dette. Vikepliktskiltene fører til at du har vikeplikt for trafikk i rundkjøringen. Det heter forresten "vis", ikke "hvis", men jeg legger godviljen til for å forstå hva du mener. Anonymkode: 3b9ec...340
AnonymBruker Skrevet 28. juni #79 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du tar feil! Du tolker det til din fordel, for at blå bil plutselig har en forkjørsrett noe den ikke har! For når den kan ha kommet så langt at den bare kan kjøre, er ikke rød bil nær nok til å si at den skal vike for blå, fordi blå har da kommet seg unna. Meninge med overskriften er at den som skal inn i rundkjøringen skal vike for de som er i den, vil si at blå bil må vente. Du kom ingen vei med dette. Anonymkode: 125cf...a98 Du er helt på jordet og det du sier gir ingen mening. Saken er krystallklar og du tar 100% feil. Anonymkode: 3b9ec...340 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #80 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rød bil har noen å vike for, det er jo hele poenget. Når rød bil har høy fart, og blå bil lav fart, så vil rød bil smelle inn i blå hvis den ikke tilpasser farten. Jeg er blå bil hver dag. Jeg velger å vike for de røde bilene selv om de er 50 meter fra rundkjøringen, fordi de har så høy fart, selv om jeg IKKE HAR VIKEPLIKT. For de røde bilene holder ikke sin vikeplikt (erfaringsmessig bråbremser de og tuter hvis jeg velger å stå på mitt og kjøre på min forkjørsrett). Når differansen i fart er stor og armene til rundkjøringen er såpass nærme hverandre kan slikt skje. Anonymkode: 68d8f...633 De gangene jeg opplever akkurat dette, har blå bil begynt å kjøre ETTER, at jeg har krysset vikelinja inn i rundkjøringen, og det er da ikke sakk om noe høy fart på noen! Men er jeg er 50m eller mer unna vikelinja kan jo klart blå bil bare kjøre, da har ikke den noen å vike for. Så skjønner ikke hvilket problem du skaper i hodet ditt. Anonymkode: 125cf...a98 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå