AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Vi har en utfordrende rundkjøring her vi bor. Jeg er blå bil, og kommer fra 50-sone. Rød bil kjører i 70-sone, og skal videre i 70-sone. Det er svært dårlig oversikt over rundkjøringa og veiene mot venstre og høyre fra veien der jeg (blå bil) kommer fra, og får først full oversikt over et langt parti av veien til rød bil når jeg kommer helt ut til starten av rundkjøringen. Den røde bilen har derimot svært god sikt inn mot rundkjøringen, og det er også mye mer uvanlig at de trenger å vike for trafikk i rundkjøringen. Derfor holder de svært høy fart inn og igjennom rundkjøringen. Hvem er ansvarlig om rød bil kjører inn i blå bil? Blå bil er vel fortsatt ansvarlig til tross for at rød bil har høy fart, dersom blå bil akkurat har begynt å kjøre inn i rundkjøringen? Men hva er tilfelle om blå bil akkurat har klart å komme seg helt inn i rundkjøringen, og deretter blir påkjørt? Anonymkode: 3524d...811
AnonymBruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Den blåe skal passe på at rundkjøringen er ledig med god margin før den kjører inn i rundkjøringen. Dvs. kjører inn kun his den røde bilen er fortsatt utenfor rundkjøringen, gjerne flere timeters avstand. Den røde skal uansett senke farten her. Anonymkode: eee16...059 10 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Hvem kom først inn i rundkjøringen? Anonymkode: 3b4d2...443 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Kommer an på hvem som var først i rundkjøringen. Begge skal justere fart så de har sikt før de kjører inn. Anonymkode: be9ec...172 11 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Den som kjører inn i rundkjøringen har vikeplikt for de som allerede er der. Dvs at om blå bil kjører inn og blir til hinder for rød bil, så er det blå bils skyld/ansvar. I vanlige kryss er det vikeplikt for trafikk fra høyre. I rundkjøring har du vikeplikt for trafikk fra venstre. Farten inn i rundkjøringen har ikke betydning ut over hvor langt før rundkjøringen rød bil kan være, for at blå bil skal kunne kjøre inn uten å være til hinder. Anonymkode: 6ee1a...819 5 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Den blå skal vente på den røde Anonymkode: 208fc...7f2 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Når jeg tok lappen for 20 år siden lærte jeg at man alltid har vikeplikt for de som kommer fra venstre når det kommer til rundkjøringer i Norge, er kanskje det du også har blitt fortalt siden du er usikker? Det korrekte er at den utenfor rundkjøringen har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringa. Så spørsmålet er hvem som var inni rundkjøringa først. Anonymkode: 30d58...dbe 11 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Så lenge den røde ikke krasjer baki den blå er det den blå som har annsvaret. Og selv om den røde krasjer baki den blå så kan det fremdeles være den blå som har annsvaret hvis den har kastet seg inn forran den røde fordi man jo ikke skal være til hinder for annen trafikk. Busser og lastebiler bryter denne regelen hele tiden og trur at så lenge de har fronten forran bil fra venstre så kan de bare kaste seg inn forran andre i rundkjøringer. Anonymkode: 1a2d4...82f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har en utfordrende rundkjøring her vi bor. Jeg er blå bil, og kommer fra 50-sone. Rød bil kjører i 70-sone, og skal videre i 70-sone. Det er svært dårlig oversikt over rundkjøringa og veiene mot venstre og høyre fra veien der jeg (blå bil) kommer fra, og får først full oversikt over et langt parti av veien til rød bil når jeg kommer helt ut til starten av rundkjøringen. Den røde bilen har derimot svært god sikt inn mot rundkjøringen, og det er også mye mer uvanlig at de trenger å vike for trafikk i rundkjøringen. Derfor holder de svært høy fart inn og igjennom rundkjøringen. Hvem er ansvarlig om rød bil kjører inn i blå bil? Blå bil er vel fortsatt ansvarlig til tross for at rød bil har høy fart, dersom blå bil akkurat har begynt å kjøre inn i rundkjøringen? Men hva er tilfelle om blå bil akkurat har klart å komme seg helt inn i rundkjøringen, og deretter blir påkjørt? Anonymkode: 3524d...811 Blå bil har vikeplikt for rød Anonymkode: 0f737...e36 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni De som er på vei inn i rundkjøringen har vikeplikt for de om allerede er der eller har startet å kjøre inn (Ja Ruter det gjelder deres busser også, selv om dere tror noe annet). Men i en rundkjøring hvor den ene bilen kommer i voldsom fart vil en eventuell kollisjon skje på et sted som gjør at det ser ut som at det ser ut som den var først inn selv om vedkommende ikke var det. Derfor er det alltid greit å passe på at en har ekstra god plass selv om en i teorien har stor nok luke. Ev. kan du sørge for dashkamera som viser hvem som kom først. Har en slik rundkjøring jeg også, og da er det bare å slippe fram racerkjørerene før jeg selv kjører inn, dat tar bare 1-2 sekunder ekstra uansett. Anonymkode: bc97f...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni Min mening er at blå så og si alltid vil få skylden ved krasj her, med mindre man ved hjelp av video eller solide vitner kan bevis fullstendig uforsvarlig kjøring av den røde. Og selv om begge bør roe ned farten inn mot rundkjøring og være aktpågivende, tror jeg nok den røde må være greit over fartsgrensen for å kunne bli tatt som uvettig kjøring og dermed overta skylden fra noe som normalt er vikepliktsbrudd for den blå. Anonymkode: cba57...848 5
bobleplast123 Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni Takk for svar! De to nestenulykkene jeg har opplevd og observert der, så har blå bil i begge tilfeller begynt å kjøre inn i rundkjøringen først. Rød bil var mye lengre unna rundkjøringen enn jeg tegnet inn på tegningen, men hadde da veldig høy fart, og endte med å måtte bremse kraftig for at blå bil skulle rekke å "komme forbi" kjøreruta (pilen) til den røde bilen. Den ene gangen ble jeg også tutet på av rød bil. Derfor jeg stusser på hvem som har "rett" her... Må vel kanskje skaffe meg dashbordkamera..
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni Rød bil skal uansett kjøre forsvarlig, og tilpasse farten for å kunne stoppe ved plutselig hindring. Å dundre gjennom rundtkjøringen så man kjører inn i noen er ikke forenelig med det. Men, hadde jeg vært blå bil i dette tilfelle, og kjørt der ofte, ville jeg gitt rød bil veldig gode marginer. Anonymkode: f9b47...809 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni bobleplast123 skrev (2 minutter siden): Takk for svar! De to nestenulykkene jeg har opplevd og observert der, så har blå bil i begge tilfeller begynt å kjøre inn i rundkjøringen først. Rød bil var mye lengre unna rundkjøringen enn jeg tegnet inn på tegningen, men hadde da veldig høy fart, og endte med å måtte bremse kraftig for at blå bil skulle rekke å "komme forbi" kjøreruta (pilen) til den røde bilen. Den ene gangen ble jeg også tutet på av rød bil. Derfor jeg stusser på hvem som har "rett" her... Må vel kanskje skaffe meg dashbordkamera.. I begge disse tilfelle har rød skylden, men det vil være veldig vanskelig å bevise. Så i beste fall ville det endt med delt skyld. Anonymkode: bc97f...9d1 5
Snublefot62 Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni Hvordan er skiltingen på stedet? Er det både påbudt kjøreretning og vikepliktskilt inn i rundkjøringen, eller bare ett av de? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni Er det vikepliktsskilt ved rundkjøringen? En har vikeplikt for alle som er i rundkjøringen. Så hvis du er først inn i rundkjøringen så har den andre bilen vikeplikt. Er det virkelig 70 sone gjennom rundkjøringen? Anonymkode: 2c1f1...ead 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni bobleplast123 skrev (10 minutter siden): Takk for svar! De to nestenulykkene jeg har opplevd og observert der, så har blå bil i begge tilfeller begynt å kjøre inn i rundkjøringen først. Rød bil var mye lengre unna rundkjøringen enn jeg tegnet inn på tegningen, men hadde da veldig høy fart, og endte med å måtte bremse kraftig for at blå bil skulle rekke å "komme forbi" kjøreruta (pilen) til den røde bilen. Den ene gangen ble jeg også tutet på av rød bil. Derfor jeg stusser på hvem som har "rett" her... Må vel kanskje skaffe meg dashbordkamera.. Kanskje blå bil skal trå hardere på gassen heretter? Anonymkode: da3de...fde 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni På foreldrekurs for trafikalt grunnkurs gikk læreren gjennom et virkelig tilfelle som var veldig likt. Her endte det med kollisjon og rød bil sloss lenge men tapte. Den som er sist i rundkjøringen har vikeplikt. Anonymkode: 73301...fc6 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På foreldrekurs for trafikalt grunnkurs gikk læreren gjennom et virkelig tilfelle som var veldig likt. Her endte det med kollisjon og rød bil sloss lenge men tapte. Den som er sist i rundkjøringen har vikeplikt. Anonymkode: 73301...fc6 Det er riktig, men det er veldig vanskelig å bevise når kollisjonen er et tilfelle. Det er avhengig av film eller noen veldig gode vitner. Anonymkode: bc97f...9d1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni Snublefot62 skrev (23 minutter siden): Hvordan er skiltingen på stedet? Er det både påbudt kjøreretning og vikepliktskilt inn i rundkjøringen, eller bare ett av de? AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det vikepliktsskilt ved rundkjøringen? En har vikeplikt for alle som er i rundkjøringen. Så hvis du er først inn i rundkjøringen så har den andre bilen vikeplikt. Er det virkelig 70 sone gjennom rundkjøringen? Anonymkode: 2c1f1...ead Alle tre veiene inn i rundkjøringen har vikepliktskilt. Det er ingen skilt om påbudt kjøreretning. Det stemmer at det er 70 sone ja, både den veien rød bil er på, og den veien han skal til (dette er skiltet på begge veiene). Blå bil kommer fra 50-sone. Anonymkode: 3524d...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå