AnonymBruker Skrevet 27. juni #41 Skrevet 27. juni Gregarious skrev (18 timer siden): Førstemann inn i rundkjøring har forkjørsrett, dette er avklart ved dom i høyesterett. Dette er det enkleste og mange som hevder. Er ikke dette det handler om. Les heller definisjonen på en vikeplikt(skilt.) Ved tvil om §3 skal benyttes gjøres undersøkelser på bilene. Treffpunkt, antatt hastighet på de involverte bilene. §3 trumfer ofte vikeplikten. (hvem har størst forutsetninger for å unngå en ulykke bla..) Det er DETTE som er gjenstand for de fleste anker i domstol. Ikke det som du hevder. Enkleste for forsikringsselskapene, og som ofte blir gjort, er en skylddeling. Så får det være opp til hver enkelt om de vil gå rettens vei med det. Men FØRSTEMANN til MØLLA prinsippet som du og andre hevder kan du bare glemme.. Anonymkode: 06fbc...6e8
NoaideBiehtar Skrevet 27. juni #42 Skrevet 27. juni senior skrev (1 time siden): Dette er ingen konkurranse om å komme først. Du skal tydelig vike og gi plass for biler som allerde er i rundkjøringen. Sitat fra Statens Vegvsen: "Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja. Og du har vikeplikt når du kører inn i en rundkjøring uansett om det måtte være skiltet med vikepliktskilt eller ikke. Såørsmål til sist: Hva mener du med "sånne som deg" . . . ? Så hvorfor mener du denne vikeplikten for de som er i rundkjøringen ikke gjelder rød bil?! Det er jo du som motsier deg selv. Med sånne som deg mener jeg sånne som deg som ikke forstår vikeplikten du selv siterer. Den vikeplikten innebærer at også rød bil har vikeplikt for blå bil, hvis blå bil allerede har kommet inn i rundkjøringen før rød bil. Den innebærer at rød bil skal tilpasse farten. Men du hevder bastant at det bare er blå bil. Du forstår jo ikke det du siterer.
Snublefot62 Skrevet 27. juni #43 Skrevet 27. juni senior skrev (32 minutter siden): Les gjerne trafikkreglene en gang til. Du har ALLTID vikeplikt for dem som befinner seg i rundkjøringen. Det forutsetter kun at det er en definert rundkjøring. Eventuelt vikepliktskilt er kun å betrakte som en ekstra påminnelse. Atatens Vegvesen igjen: "Skiltet for rundkjøring er teknisk sett et påbudsskilt som forteller deg at du må behandle rundkjøringen som nettopp det. Det står som regel sammen med et vikepliktskilt som viser at du har vikeplikt for alle som befinner seg inne i rundkjøringen." Merk at der der står " som regel" . . . Kan du vise meg hvor i trafikkreglene rundkjøring er nevnt? Og hva du mener står der?
AnonymBruker Skrevet 27. juni #44 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (38 minutter siden): Kan du vise meg hvor i trafikkreglene rundkjøring er nevnt? Og hva du mener står der? Å gjennomføre et påbudsskilt(regel) om å kjøre i riktig retning i en rundkjøring er vel ganske essensielt. Frontkollisjon er ikke så gunstig.. Anonymkode: 06fbc...6e8
Snublefot62 Skrevet 27. juni #45 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å gjennomføre et påbudsskilt(regel) om å kjøre i riktig retning i en rundkjøring er vel ganske essensielt. Frontkollisjon er ikke så gunstig.. Anonymkode: 06fbc...6e8 Kjører du mot retningen har du brutt regelen om påbudt kjøreretning - ikke vikeplikten. 1
Anonymruker Skrevet 27. juni #46 Skrevet 27. juni Blå bil har vikeplikt, ja det gjelder alltid inn i rundkjøring. Men hvis blå bil allerede er inne i rundkjøringa og har rukket å passere vikelinjen, og rød bil kommer i altfor høy fart og smeller inn i siden... da er det plutselig ikke så svart-hvitt lenger. For da begynner vi å snakke om medvirkende skyld. Rød bil har plikt til å tilpasse farten etter sikt og forhold, og i en rundkjøring der det er dårlig oversikt, er det faktisk ikke lov å komme inn som en rakett fra 70-sona som om alle andre skal kaste seg ut av veien. Det betyr. Blå bil kan få skylden, men rød bil kan få delt ansvar om det kan bevises at farten var for høy i forhold til sikten og situasjonen. Blå bil skal være forsiktig, men rød bil er ikke fritatt ansvar bare fordi de "pleier" å komme seg gjennom i 70. Det er en rundkjøring, ikke en slalåmløype. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #47 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): HVIS den røde er i rundkjøringen først. Kjøre i rundkjøringer | Statens vegvesen Anonymkode: cdf6e...ad1 Den ordlyden du hevder står ikke en døyt om på den siden du linker til. Man skal senke farten, og stoppe for biler i rundkjøringen. Først eller ikke kommer an på hvor fort den røde i dette eksemplet kommer. Og det må det blå ta seg av, og bare vente. Den røde vil aldri få noen vikeplikt for den blå, slik du mener. Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 27. juni #48 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (2 timer siden): Kjører du mot retningen har du brutt regelen om påbudt kjøreretning - ikke vikeplikten. Og når ble vikeplikt IKKE en regel? Snublefot62 skrev (3 timer siden): Kan du vise meg hvor i trafikkreglene rundkjøring er nevnt? Og hva du mener står der? Anonymkode: 06fbc...6e8
Snublefot62 Skrevet 27. juni #49 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og når ble vikeplikt IKKE en regel? Anonymkode: 06fbc...6e8 Vikeplikt er en regel. Jeg har aldri sagt noe annet. Men om ikke annet er skiltet har man kun vikeplikt for trafikk fra høyre. Skal man ha vikeplikt for trafikk fra venstre så må det være pga skilting. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #50 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Vikeplikt er en regel. Jeg har aldri sagt noe annet. Men om ikke annet er skiltet har man kun vikeplikt for trafikk fra høyre. Skal man ha vikeplikt for trafikk fra venstre så må det være pga skilting. Derfor vikepliktskilt. Og hvis ønsker å forså det slik at du da må ha vikeplikt fra høyre i en rundkjøring. Ja, da tror jeg du passer best som britisk statsborger. Anonymkode: 06fbc...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #51 Skrevet 27. juni Det er umulig for oss å svare på, det kommer helt ann på om du allerede var ute i rundkjøringen eller ikke, fart på dere begge og noen andre faktorer. Anonymkode: 559de...2a8
Snublefot62 Skrevet 27. juni #52 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Derfor vikepliktskilt. Og hvis ønsker å forså det slik at du da må ha vikeplikt fra høyre i en rundkjøring. Ja, da tror jeg du passer best som britisk statsborger. Anonymkode: 06fbc...6e8 Og poenget mitt er at det ikke er alle rundkjøringer som har vikepliktskilt. Jeg forstår at det er vanskelig å forestille seg for mange siden det er få av disse rundkjøringene, men de finnes i Norge. Derfor mener jeg at det er viktig å skille på at det er vikepliktskiltet som gir deg vikeplikt for trafikk fra venstre i en rundkjøring, ikke at det er en rundkjøring. For har man ikke vikepliktskiltet når man kjører inn i en rundkjøring så har man ikke vikeplikt for trafikken som kommer fra venstre, men de har vikeplikt fra deg - stikk i strid med det som ofte læres bort om at en alltid har vikeplikt for alle som er først i en rundkjøring. Det stemmer faktisk ikke. Det er feil. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #53 Skrevet 27. juni Og at du har begrenset sikt Ts, så er det ingen unnskyldning. Det er ditt problem når du gå inn mot biler med forkjørsrett. Dårlig oversikt er også en solid grunn for riktig fartstilpasning. Anonymkode: 06fbc...6e8
AnonymBruker Skrevet 27. juni #54 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Og poenget mitt er at det ikke er alle rundkjøringer som har vikepliktskilt. Jeg forstår at det er vanskelig å forestille seg for mange siden det er få av disse rundkjøringene, men de finnes i Norge. Derfor mener jeg at det er viktig å skille på at det er vikepliktskiltet som gir deg vikeplikt for trafikk fra venstre i en rundkjøring, ikke at det er en rundkjøring. For har man ikke vikepliktskiltet når man kjører inn i en rundkjøring så har man ikke vikeplikt for trafikken som kommer fra venstre, men de har vikeplikt fra deg - stikk i strid med det som ofte læres bort om at en alltid har vikeplikt for alle som er først i en rundkjøring. Det stemmer faktisk ikke. Det er feil. Nei er det ikke et vikepliktskilt der så er det høyreregelen som gjelder. Men en rundkjøring uten vikepliktskiltet må du gjerne få vise meg. Jeg vet at Bislett i Oslo en gang var slik. Sikkert bare st.vegvesen som hadde vært på julebord og glemt det bort. Anonymkode: 06fbc...6e8 1
senior Skrevet 27. juni #55 Skrevet 27. juni (endret) Snublefot62 skrev (5 timer siden): Kan du vise meg hvor i trafikkreglene rundkjøring er nevnt? Og hva du mener står der? § 7 nr. 4: «Kjøring i rundkjøring. Når kjørende skal inn i rundkjøring med trafikkøy i midten, har de vikeplikt for kjøretøy som befinner seg i rundkjøringen.» Du må passe på å få oppdatert versjon av trafikkreglene. Ved å Google får du gjerne versjonen fra 1986. Der står det ikke noe om rundkjøringer. Søk gjerne med KI ( ChatGPT ) hvis du er i tvil . . . Endret 27. juni av senior 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #56 Skrevet 27. juni Anonymruker skrev (4 timer siden): Blå bil har vikeplikt, ja det gjelder alltid inn i rundkjøring. Men hvis blå bil allerede er inne i rundkjøringa og har rukket å passere vikelinjen, og rød bil kommer i altfor høy fart og smeller inn i siden... da er det plutselig ikke så svart-hvitt lenger. For da begynner vi å snakke om medvirkende skyld. Rød bil har plikt til å tilpasse farten etter sikt og forhold, og i en rundkjøring der det er dårlig oversikt, er det faktisk ikke lov å komme inn som en rakett fra 70-sona som om alle andre skal kaste seg ut av veien. Det betyr. Blå bil kan få skylden, men rød bil kan få delt ansvar om det kan bevises at farten var for høy i forhold til sikten og situasjonen. Blå bil skal være forsiktig, men rød bil er ikke fritatt ansvar bare fordi de "pleier" å komme seg gjennom i 70. Det er en rundkjøring, ikke en slalåmløype. Hvorfor forvirre, når dette er oppklart flere ganger i tråden? Både blå bil og rød bil har vikeplikt inn i rundkjøringen (pga skiltingen). Hvis blå bil krysser vikelinjen før rød bil, har rød bil 100% vikeplikt for blå bil. Aldri hørt om "medvirkende skyld". Er blå bil i rundkjøringen før rød bil blir fører av rød bil dømt hvis den krasjer med blå bil (etter loven). Anonymkode: 3b9ec...340
AnonymBruker Skrevet 27. juni #57 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den ordlyden du hevder står ikke en døyt om på den siden du linker til. Man skal senke farten, og stoppe for biler i rundkjøringen. Først eller ikke kommer an på hvor fort den røde i dette eksemplet kommer. Og det må det blå ta seg av, og bare vente. Den røde vil aldri få noen vikeplikt for den blå, slik du mener. Anonymkode: 125cf...a98 Hva skal blå bil vente på? Er den først i rundkjøringa har rød bil vikeplikt for blå bil. Anonymkode: 3b9ec...340 1
Snublefot62 Skrevet 27. juni #58 Skrevet 27. juni senior skrev (41 minutter siden): § 7 nr. 4: «Kjøring i rundkjøring. Når kjørende skal inn i rundkjøring med trafikkøy i midten, har de vikeplikt for kjøretøy som befinner seg i rundkjøringen.» Du må passe på å få oppdatert versjon av trafikkreglene. Ved å Google får du gjerne versjonen fra 1986. Der står det ikke noe om rundkjøringer. Søk gjerne med KI ( ChatGPT ) hvis du er i tvil . . . Kan du linke til lovdata? For når jeg går inn direkte og søker opp trafikkreglene (og får siste publiserte versjon) så står ikke den teksten slik du skriver den der. Finner heller ikke teksten på Google. Kan det være at du er lurt av ChatGPT her? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #59 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.27): Vi har en utfordrende rundkjøring her vi bor. Jeg er blå bil, og kommer fra 50-sone. Rød bil kjører i 70-sone, og skal videre i 70-sone. Det er svært dårlig oversikt over rundkjøringa og veiene mot venstre og høyre fra veien der jeg (blå bil) kommer fra, og får først full oversikt over et langt parti av veien til rød bil når jeg kommer helt ut til starten av rundkjøringen. Den røde bilen har derimot svært god sikt inn mot rundkjøringen, og det er også mye mer uvanlig at de trenger å vike for trafikk i rundkjøringen. Derfor holder de svært høy fart inn og igjennom rundkjøringen. Hvem er ansvarlig om rød bil kjører inn i blå bil? Blå bil er vel fortsatt ansvarlig til tross for at rød bil har høy fart, dersom blå bil akkurat har begynt å kjøre inn i rundkjøringen? Men hva er tilfelle om blå bil akkurat har klart å komme seg helt inn i rundkjøringen, og deretter blir påkjørt? Anonymkode: 3524d...811 Hadde du lest i teoriboka så hadde du fått dette grundig forklart. Du har vikeplikt for alt som triller og kjører i en rundkjøring, før du kjører inn. Når du er inne i en rundkjøring gjelder som ofte ellers høyreregelen. Du har vikeplikt for alt som triller og ruller og kommer fra høyre. Ergo du skal påse at passasjeren din ikke får en bil, sykkel eller traktor inn i siden passasjeren din sitter på. Anonymkode: 94fd9...c08
AnonymBruker Skrevet 27. juni #60 Skrevet 27. juni Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja. Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Bruk blinklyset før du skifter kjørefelt. Hentet fra vegvesen Kjøre i rundkjøringer | Statens vegvesen https://share.google/QHyFMd901kuUsiRDy Så er eks blå alt ute har rød, har rød alt inne er det blå som har. Anonymkode: adad6...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå