Gregarious Skrevet 26. juni #21 Skrevet 26. juni Førstemann inn i rundkjøring har forkjørsrett, dette er avklart ved dom i høyesterett. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #22 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem kom først inn i rundkjøringen? Anonymkode: 3b4d2...443 Dette. Den som er sist inni rundkjøringen (over linjen) har vikeplikt. Anonymkode: de786...361 2
NoaideBiehtar Skrevet 26. juni #23 Skrevet 26. juni Den som er sist inn har vikeplikt, men det er jo gjerne vanskelig å bevise at rød er sist. Har en lignende rundkjøring her og det er så jævlig irriterende med de røde som bare dundrer inn i rundkjøringa. Vi som kommer fra blå side kommer fra avkjørsel fra motorvei og køen bygger seg raskt til å bli lang fordi de fra rød side ikke senker farten og ingen tar sjansen på å stå på krava. Har liksom bare blitt en uskreven regel at de røde har forkjørsrett hele veien. Ødelegger trafikkflyten!
AnonymBruker Skrevet 26. juni #24 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blå bil har vikeplikt for rød Anonymkode: 0f737...e36 HVIS den røde er i rundkjøringen først. Kjøre i rundkjøringer | Statens vegvesen Anonymkode: cdf6e...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #25 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er riktig, men det er veldig vanskelig å bevise når kollisjonen er et tilfelle. Det er avhengig av film eller noen veldig gode vitner. Anonymkode: bc97f...9d1 Men si om den røde bilen treffer den blå fra førerdøren og bakover, da er det den røde som har skylden fordi den har hatt så stor hastighet at den ikke har klart å stoppe. Vegtrafikklovens paragraf 3 sier at: "enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret". En skal heller ikke ha større hastighet enn at en klarer å stoppe om det skulle være en hindring i veien. Regner med det er opplyst om at en nærmere seg en rundkjøring, og da må en avpasse farten. En kan ikke bare dundre inn i rundkjøringen i 70 km/t bare fordi det er fartsgrensen på stedet. Den bilen har like fullt et vikepliktskilt å forholde seg til. Anonymkode: 2c1f1...ead
senior Skrevet 26. juni #26 Skrevet 26. juni Jeg er forbauset over at TS kan være i tvil her. Blå bil har vikeplikt for rød . . !
AnonymBruker Skrevet 26. juni #27 Skrevet 26. juni Man har hovedsakelig vikeplikt for biler fra venstre, i en rundkjøring. Men man har også vikeplikt for biler som allerede befinner seg i rundkjøringen, og selv om rød bil kommer fra en 70-sone, så betyr ikke det at rød bil kan eller skal, kjøre inn i rundkjøringen i 70 km/t. Anonymkode: 38f30...9b2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #28 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har hovedsakelig vikeplikt for biler fra venstre, i en rundkjøring. Men man har også vikeplikt for biler som allerede befinner seg i rundkjøringen, og selv om rød bil kommer fra en 70-sone, så betyr ikke det at rød bil kan eller skal, kjøre inn i rundkjøringen i 70 km/t. Anonymkode: 38f30...9b2 Stemmer ikke. Man har vikeplikt for de som er inni rundkjøringen, om du er før har du ikke vikeplikt uansett hvilken retning den andre bilen kommer fra. Fartsgrensen bestemmer hastigheten, ikke hva andre mener er riktig hastighet. Anonymkode: de786...361 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #29 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Stemmer ikke. Man har vikeplikt for de som er inni rundkjøringen, om du er før har du ikke vikeplikt uansett hvilken retning den andre bilen kommer fra. Fartsgrensen bestemmer hastigheten, ikke hva andre mener er riktig hastighet. Anonymkode: de786...361 Selektiv lesning skjønner jeg, les kommentaren min nøye, en gang til. Om to biler ankommer rundkjøringen samtidig, så har man vikeplikt for bilen som kommer fra venstre, men om man allerede er i rundkjøringen, gjelder ikke vikeplikt fra venstre. Og fartsgrensen bestemmer maks hastighet, ikke minimum. Leseforståelse er noe dritt. Anonymkode: 38f30...9b2
Snublefot62 Skrevet 27. juni #30 Skrevet 27. juni (endret) Nok en diskusjon rundt rundkjøringer. Og nok en gang mange som misforstår og kommer med feil opplysninger. Vi har INGEN spesielle regler for rundkjøringer i Norge. Ingen. Hvordan man oppfører seg i en rundkjøring bestemmes ut fra skilting på stedet. Og kan faktisk variere. Påbudt kjøreretning angir hvilken retning man er påbudt å kjøre. For rundkjøringer pleier dette å være mot høyre i en sirkel. Det finnes dog rundkjøringsaktige kryss hvor dette skiltet ikke står og da kan man fint kjøre til venstre. Heldigvis er det få av disse. Dersom det er et vikepliktskilt på vei inn i en rundkjøring så har man vikeplikt både for trafikk fra venstre OG fra høyre. Normalt sett kommer ikke trafikken fra høyre på vei inn i en rundkjøring så dette pleier folk å overse. Men det er det skiltet sier. Det er derimot ikke alle rundkjøringer som har dette vikepliktskiltet på vei inn i rundkjøringen og da har man kun vikeplikt for trafikk fra høyre, altså normal vikeplikt. I disse rundkjøringene er det altså bilene som allerede er i rundkjøringen som har vikeplikt for trafikk fra høyre - altså bilene på vei inn i rundkjøringen. For biler i rundkjøringer med flere felt så er det reglene om feltskifte som gjelder. Dvs at den bilen som skal skifte felt har vikeplikt for de som er i feltet fra før. Følg skiltingen. Verre er det ikke. Endret 27. juni av Snublefot62 1
NoaideBiehtar Skrevet 27. juni #31 Skrevet 27. juni senior skrev (10 timer siden): Jeg er forbauset over at TS kan være i tvil her. Blå bil har vikeplikt for rød . . ! Ikke hvis blå bil var først over vikelinjen (forutsatt at denne rundkjøringen er skiltet med vikeplikt - noe de aller, aller fleste er.). Jeg er mer forbauset over at sånne som deg ikke vet dette. 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #32 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (18 timer siden): Hvordan er skiltingen på stedet? Er det både påbudt kjøreretning og vikepliktskilt inn i rundkjøringen, eller bare ett av de? Føler meg litt dust nå, men jo, det er jo så klart skilt om påbudt kjøreretning (i tillegg til vikepliktskiltet) i den aktuelle rundkjøringa. Vet ikke hvor hodet mitt ble av da jeg svarte.. Anonymkode: 3524d...811
Traktor Skrevet 27. juni #33 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har en utfordrende rundkjøring her vi bor. Jeg er blå bil, og kommer fra 50-sone. Rød bil kjører i 70-sone, og skal videre i 70-sone. Det er svært dårlig oversikt over rundkjøringa og veiene mot venstre og høyre fra veien der jeg (blå bil) kommer fra, og får først full oversikt over et langt parti av veien til rød bil når jeg kommer helt ut til starten av rundkjøringen. Den røde bilen har derimot svært god sikt inn mot rundkjøringen, og det er også mye mer uvanlig at de trenger å vike for trafikk i rundkjøringen. Derfor holder de svært høy fart inn og igjennom rundkjøringen. Hvem er ansvarlig om rød bil kjører inn i blå bil? Blå bil er vel fortsatt ansvarlig til tross for at rød bil har høy fart, dersom blå bil akkurat har begynt å kjøre inn i rundkjøringen? Men hva er tilfelle om blå bil akkurat har klart å komme seg helt inn i rundkjøringen, og deretter blir påkjørt? Anonymkode: 3524d...811 Den som kommer sist inn i rundkjøringen har ansvaret. 2
I Grosny Skrevet 27. juni #34 Skrevet 27. juni (endret) bobleplast123 skrev (18 timer siden): Takk for svar! De to nestenulykkene jeg har opplevd og observert der, så har blå bil i begge tilfeller begynt å kjøre inn i rundkjøringen først. Rød bil var mye lengre unna rundkjøringen enn jeg tegnet inn på tegningen, men hadde da veldig høy fart, og endte med å måtte bremse kraftig for at blå bil skulle rekke å "komme forbi" kjøreruta (pilen) til den røde bilen. Den ene gangen ble jeg også tutet på av rød bil. Derfor jeg stusser på hvem som har "rett" her... Må vel kanskje skaffe meg dashbordkamera.. Hvis blå bil allerede er i rundkjøringen før rød bil ankommer rundkjøring så har rød bil skyld. Slik du beskriver det så høres det ut som fartsgrensa bør senkes til 50 inn i rundkjøringen fra rød side. Endret 27. juni av I Grosny 2
senior Skrevet 27. juni #35 Skrevet 27. juni NoaideBiehtar skrev (3 timer siden): Ikke hvis blå bil var først over vikelinjen (forutsatt at denne rundkjøringen er skiltet med vikeplikt - noe de aller, aller fleste er.). Jeg er mer forbauset over at sånne som deg ikke vet dette. Dette er ingen konkurranse om å komme først. Du skal tydelig vike og gi plass for biler som allerde er i rundkjøringen. Sitat fra Statens Vegvsen: "Du har vikeplikt for trafikanter som er i rundkjøringen, og du må vise tydelig at du vil vike. Det gjør du ved å sette ned farten i god tid og eventuelt stanse før vikelinja. Og du har vikeplikt når du kører inn i en rundkjøring uansett om det måtte være skiltet med vikepliktskilt eller ikke. Såørsmål til sist: Hva mener du med "sånne som deg" . . . ?
AnonymBruker Skrevet 27. juni #36 Skrevet 27. juni Spørsmålet, som flere sier her, er vel hvem som er først inni rundkjøringen. Problemet kommer når den røde bilen kommer i 190 gjennom rundkjøringen og tror den eier veien fordi de skal rett frem... Det er jo umulig for blå bil å kjøre ut, hvis de alltid kan risikere en idiot som ikke holder fartsgrenser. Kan aldri tro at den røde bilen hadde sluppet unna ansvar hvis det viste seg, og kunne bevises, at den holdt skyhøy fart og braste inn i rundkjøringen, men en vet jo aldri.... Anonymkode: e983b...fdb
Snublefot62 Skrevet 27. juni #37 Skrevet 27. juni senior skrev (22 minutter siden): Og du har vikeplikt når du kører inn i en rundkjøring uansett om det måtte være skiltet med vikepliktskilt eller ikke. Du har vikeplikt for bilene som kommer fra venstre kun om det er skiltet med vikepliktskilt. Er det ikke skiltet har du kun normal vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #38 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det korrekte er at den utenfor rundkjøringen har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringa. Så spørsmålet er hvem som var inni rundkjøringa først. Anonymkode: 30d58...dbe En digresjon siden jeg er en annen enn ts, jeg skulle en gang til høyre i en svært oversiktlig rundkjøring og hadde forsikret meg at det ikke kom noen før jeg kjørte ut. Kom akkurat inn til høyre da en bil, som tydeligvis hadde kommet svært fort fra venstre, plutselig var bak meg og tutet iltert. Han lå rett oppi baken på meg en ganske lang stund, så var tydelig at han var sint. Skulle jeg ventet enda lenger? Anonymkode: 6345b...ee2
senior Skrevet 27. juni #39 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (11 minutter siden): Du har vikeplikt for bilene som kommer fra venstre kun om det er skiltet med vikepliktskilt. Er det ikke skiltet har du kun normal vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre. Les gjerne trafikkreglene en gang til. Du har ALLTID vikeplikt for dem som befinner seg i rundkjøringen. Det forutsetter kun at det er en definert rundkjøring. Eventuelt vikepliktskilt er kun å betrakte som en ekstra påminnelse. Atatens Vegvesen igjen: "Skiltet for rundkjøring er teknisk sett et påbudsskilt som forteller deg at du må behandle rundkjøringen som nettopp det. Det står som regel sammen med et vikepliktskilt som viser at du har vikeplikt for alle som befinner seg inne i rundkjøringen." Merk at der der står " som regel" . . . 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #40 Skrevet 27. juni Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Du har vikeplikt for bilene som kommer fra venstre kun om det er skiltet med vikepliktskilt. Er det ikke skiltet har du kun normal vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre. Hvor mange rundkjører i Norge, er det som ikke har vikeplikt inn i rundkjøring? Har kjørt i svært mange i hele landet, men kun rundt/utenfor Stavanger de lysregulerer de i tillegg. Anonymkode: 125cf...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå