AnonymBruker Skrevet 28. juni #81 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du tar feil! Du tolker det til din fordel, for at blå bil plutselig har en forkjørsrett noe den ikke har! For når den kan ha kommet så langt at den bare kan kjøre, er ikke rød bil nær nok til å si at den skal vike for blå, fordi blå har da kommet seg unna. Meninge med overskriften er at den som skal inn i rundkjøringen skal vike for de som er i den, vil si at blå bil må vente. Du kom ingen vei med dette. Anonymkode: 125cf...a98 Hvordan kan dette tolkes til min fordel 🤨 Man har vikeplikt for biler i en rundkjøring. Hvordan kan den setningen tolkes på en annen måte enn den er skrevet. Om blå bil er inne i rundkjøringen, og rød bil ikke er det, så skal rød bil vike for blå bil. Altså … samme hadde gått andre veien, om rød bil er inne i rundkjøringen før blå bil, så må blå bil vike. Men blå bil skal ikke måtte vike om den er første mann inn. Ofte viker blå bil, for rød bil kjører i 70 inn i en rundkjøring, som forøvrig også er feil, man skal avpasse farten før en rundkjøring. Men blå bil ser at om de ikke viker så kolliderer rød bil inn i dem, og ikke alle gidder å få bilen ødelagt, og måtte fikse bilen, havne på sykehuset ol. Hvordan tolker du dette, kan jeg spørre om det? Hvilken annen måte er det å tolke situasjonen på? 🤨 uavhengig av farge, man skal vike for biler som er inne i rundkjøringen. Hvordan kan man tolke den setningen annet enn slik den står? Anonymkode: 496b2...63e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #82 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Feil! Den konklusjonen står IKKE på siden til SVV! Anonymkode: 125cf...a98 Alle biler på vei inn i rundkjøringen har vikeplikt for de inne i rundkjøringen. Så hvis blå bil er inne i rundkjøringen før rød bil så har rød bil ingen forskjørsrett på den blå. Det vil si hvis den blå smeller inn i rumpa på den blå, da er det rød bil sin feil. Men hvis man treffer i siden så er det blå bil sin feil Anonymkode: d4ff2...96e
Chiubi Skrevet 28. juni #83 Skrevet 28. juni Hvis rød bil kommer i høy fart og kjører på blå bil bakfra, har rød bil skylden. Den som kjører på noen bakfra har for høy fart og for kort avstand til forankjørende. Dersom rød bil allerede er i rundkjøringen når blå bil plutselig svinger inn, har blå bil skylden da man alltid har vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringen. I dette tilfellet, da rød bil som skal rett frem har fartsgrense 70, mens blå bil som kommer inn fra siden har fartsgrense 50, tilsier fartsgrensen at blå bil skal utvise ekstra aktsomhet i forbindelse med vikeplikt.
AnonymBruker Skrevet 28. juni #84 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvordan kan dette tolkes til min fordel 🤨 Man har vikeplikt for biler i en rundkjøring. Hvordan kan den setningen tolkes på en annen måte enn den er skrevet. Om blå bil er inne i rundkjøringen, og rød bil ikke er det, så skal rød bil vike for blå bil. Altså … samme hadde gått andre veien, om rød bil er inne i rundkjøringen før blå bil, så må blå bil vike. Men blå bil skal ikke måtte vike om den er første mann inn. Ofte viker blå bil, for rød bil kjører i 70 inn i en rundkjøring, som forøvrig også er feil, man skal avpasse farten før en rundkjøring. Men blå bil ser at om de ikke viker så kolliderer rød bil inn i dem, og ikke alle gidder å få bilen ødelagt, og måtte fikse bilen, havne på sykehuset ol. Hvordan tolker du dette, kan jeg spørre om det? Hvilken annen måte er det å tolke situasjonen på? 🤨 uavhengig av farge, man skal vike for biler som er inne i rundkjøringen. Hvordan kan man tolke den setningen annet enn slik den står? Anonymkode: 496b2...63e Denne ordlyden, skaper en debatt som ingen gidder å sette seg inn i! Når rød bil IKKE er kommet inn i rundkjøringen, er den å anse som såpass langt unna SIN VIKELINJE, at blå bil kan kjøre. Da kan du heller ikke hevde, at rød bil har en vikeplikt. Anonymkode: 125cf...a98 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #85 Skrevet 28. juni En normalt rundkjøring der alle har vikepliktskilt, er en forkjørsvei som går i sirkel. Vikepliktskiltet viser vikeplikt for forkjørsvei. I Glomfjord sentrum var det en rundkjøring uten vikepliktskilt, og der var regelen vikeplikt fra høyre, altså vikeplikt for biler som skulle inn i rundkjøringen. Det var i tillegg busstopp i rundkjøringen! I Tyrkia kombinerer man rundkjøring med lyskryss, og det innebærer ofte at man må stoppe for rødt lys før man har kommet seg ut av rundkjøringen. Det er uansett trafikklys som gjelder først, og deretter skilt. Kun politiet kan overgå trafikklys. Anonymkode: 6f40a...68c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #86 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Denne ordlyden, skaper en debatt som ingen gidder å sette seg inn i! Når rød bil IKKE er kommet inn i rundkjøringen, er den å anse som såpass langt unna SIN VIKELINJE, at blå bil kan kjøre. Da kan du heller ikke hevde, at rød bil har en vikeplikt. Anonymkode: 125cf...a98 Jo, for når rød bil har så høy fart så kan den smelle inn i rumpa på blå når rød bil ikke tar hensyn til vikeplikt og tilpasser farten. Du må gjerne påstå til du blir rød i trynet at det ikke vil skje, men det skjer HELE TIDEN i enkelte rundkjøringer. Anonymkode: 68d8f...633 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #87 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo, for når rød bil har så høy fart så kan den smelle inn i rumpa på blå når rød bil ikke tar hensyn til vikeplikt og tilpasser farten. Du må gjerne påstå til du blir rød i trynet at det ikke vil skje, men det skjer HELE TIDEN i enkelte rundkjøringer. Anonymkode: 68d8f...633 Når rød bil treffer blå bak, er ikke det det samme som å si at rød bil har vikeplikt. Men sjåføren er uoppmerksom, ikke aktpågivende, og burde ikke hatt fører kort. Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 28. juni #88 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Når rød bil treffer blå bak, er ikke det det samme som å si at rød bil har vikeplikt. Men sjåføren er uoppmerksom, ikke aktpågivende, og burde ikke hatt fører kort. Anonymkode: 125cf...a98 Ikke bare har rød bil vikeplikt, den bryter den også. Hvorfor unngår du tidligere svar som viser til lovverket? Alt du sier er jo tilbakevist tidligere i tråden, så det er jo en gåte hvorfor du fortsetter å surre med disse greiene dine. Anonymkode: 3b9ec...340 1
Blåttvann Skrevet 28. juni #89 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.48): De som er på vei inn i rundkjøringen har vikeplikt for de om allerede er der eller har startet å kjøre inn (Ja Ruter det gjelder deres busser også, selv om dere tror noe annet). Men i en rundkjøring hvor den ene bilen kommer i voldsom fart vil en eventuell kollisjon skje på et sted som gjør at det ser ut som at det ser ut som den var først inn selv om vedkommende ikke var det. Derfor er det alltid greit å passe på at en har ekstra god plass selv om en i teorien har stor nok luke. Ev. kan du sørge for dashkamera som viser hvem som kom først. Har en slik rundkjøring jeg også, og da er det bare å slippe fram racerkjørerene før jeg selv kjører inn, dat tar bare 1-2 sekunder ekstra uansett. Anonymkode: bc97f...9d1 At busser og kollektiv transport kjører foran private biler ser jeg på som en selvfølge. Dere er max 5 stk i privatbilen mens det er titalls folk i bussene. 1
Traktor Skrevet 28. juni #90 Skrevet 28. juni senior skrev (På 27.6.2025 den 11.06): Les gjerne trafikkreglene en gang til. Du har ALLTID vikeplikt for dem som befinner seg i rundkjøringen. Det forutsetter kun at det er en definert rundkjøring. Eventuelt vikepliktskilt er kun å betrakte som en ekstra påminnelse. Atatens Vegvesen igjen: "Skiltet for rundkjøring er teknisk sett et påbudsskilt som forteller deg at du må behandle rundkjøringen som nettopp det. Det står som regel sammen med et vikepliktskilt som viser at du har vikeplikt for alle som befinner seg inne i rundkjøringen." Merk at der der står " som regel" . . . Feil. Dersom rundkjøringen ikke har vikepliktskilt er det høyreregel som gjelder. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #91 Skrevet 28. juni Blåttvann skrev (44 minutter siden): At busser og kollektiv transport kjører foran private biler ser jeg på som en selvfølge. Dere er max 5 stk i privatbilen mens det er titalls folk i bussene. Stoppet 50 cm fra fronten på en buss fordi bussjåføren tenkte sånn som deg her i forrige uke. Hvilke andre trafikkregler bør bussjåfører slipoe åforholde seg til? Vikeplikt i gangfelt? Rødt lys? Anonymkode: 3b9ec...340
AnonymBruker Skrevet 28. juni #92 Skrevet 28. juni Unnskyld meg, men er denne tråden en kverulant tråd, der ingen vil gi seg? Reglene er gjentatt igjen og igjen, og folk fortsetter og fortsetter……kverner på samme leksa. Anonymkode: 94fd9...c08 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #93 Skrevet 28. juni Blåttvann skrev (48 minutter siden): At busser og kollektiv transport kjører foran private biler ser jeg på som en selvfølge. Dere er max 5 stk i privatbilen mens det er titalls folk i bussene. Du har vikeplikt for buss fra holdeplass ol når fartsgrensen er 60 km eller lavere. Terioboka er en fin ting å kunne. Anonymkode: 94fd9...c08 1
senior Skrevet 28. juni #94 Skrevet 28. juni (endret) Snublefot62 skrev (19 timer siden): Kan du linke til lovdata? For når jeg går inn direkte og søker opp trafikkreglene (og får siste publiserte versjon) så står ikke den teksten slik du skriver den der. Finner heller ikke teksten på Google. Kan det være at du er lurt av ChatGPT her? Her må jeg gi deg fullstendig rett. Jeg BLE lurt av ChatGPT. Ved nærmere sjekk måtte den innrømme at svaret den ga var feil. Det står ikke i lovteksten men skal være en tolkning/presisering fra Samferdselsdepartementet gjennom Statns vegvesen som sier: "Skiltet for rundkjøring er teknisk sett et påbudsskilt som forteller deg at du må behandle rundkjøringen som nettopp det. Det står som regel sammen med et vikepliktskilt som viser at du har vikeplikt for alle som befinner seg inne i rundkjøringen." Og da setter jeg strek her. Endret 28. juni av senior
AnonymBruker Skrevet 28. juni #95 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke bare har rød bil vikeplikt, den bryter den også. Hvorfor unngår du tidligere svar som viser til lovverket? Alt du sier er jo tilbakevist tidligere i tråden, så det er jo en gåte hvorfor du fortsetter å surre med disse greiene dine. Anonymkode: 3b9ec...340 Når ble vikepliktskiltet til et forkjørs skilt? Da for blå bil? Anonymkode: 125cf...a98
AnonymBruker Skrevet 28. juni #96 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.34): Hvem kom først inn i rundkjøringen? Anonymkode: 3b4d2...443 Det samme spør jeg om. Rød bil kan ikke bare peise på om blå allerede er på vei inn. Blå må jo se etter om det kommer noen fra venstre. Begge skal også sakke ned farten. Ved jobben min har vi en lignende rundkjøring, bare at den har 4 veier. Det er 80 ene strekningen og 40 den andre. Bedre sikt der det er 80. Jeg sakker ned farten uansett hvor jeg kommer fra. Jeg må ofte stå når jeg kommer fra 40-sona fordi det kommer folk i full fart fra 80 sone. Der passer jeg ekstra på. Bedre å være litt mer nølende i slike rundkjøringer enn på hugget. De som kommer fra 80 kommer jo fort inn i rundkjøringen, så man kan fort få skylda hvis man er litt for aggressiv fra 40 sona der.... Anonymkode: da910...72d
AnonymBruker Skrevet 28. juni #97 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når rød bil treffer blå bak, er ikke det det samme som å si at rød bil har vikeplikt. Men sjåføren er uoppmerksom, ikke aktpågivende, og burde ikke hatt fører kort. Anonymkode: 125cf...a98 Det er jo et brudd på vikeplikten. Anonymkode: 68d8f...633
AnonymBruker Skrevet 28. juni #98 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo et brudd på vikeplikten. Anonymkode: 68d8f...633 For blå bil ja, som ikke holdt seg unna lenge nok til at rød bil kunne ferdes fritt gjennom og ut av rundkjøringen. Anonymkode: 125cf...a98
rockybalboa Skrevet 30. juni #99 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 18.00): For blå bil ja, som ikke holdt seg unna lenge nok til at rød bil kunne ferdes fritt gjennom og ut av rundkjøringen. Anonymkode: 125cf...a98 AB 125cf...a98, du er jo helt på bærtur. Hvordan er det mulig å ikke forstå at når du har vikeplikt for den som allerede er inne i rundkjøring når du selv kjører inn, ja så må du vike uansett fra hvilken retning du kommer. Hvis blå bil kjører inn i rundkjøringen før rød bil så har rød bil vikeplikt og ansvar for en eventuell kollisjon uansett om den treffer blå bil på forskjermen, midt på bilen eller i bakkant av bilen. Hvis blå bil kjører rolig og forsiktig inn i rundkjøringen i 10-20 km/t og rød bil kommer dundrende i 70 km/t etter at blå bil har passert vikepliktlinja så vil det fort kunne bli en kollisjon som rød bil har ansvaret for. Da har selvsagt rød bil brutt sin vikeplikt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #100 Skrevet 30. juni rockybalboa skrev (32 minutter siden): AB 125cf...a98, du er jo helt på bærtur. Hvordan er det mulig å ikke forstå at når du har vikeplikt for den som allerede er inne i rundkjøring når du selv kjører inn, ja så må du vike uansett fra hvilken retning du kommer. Hvis blå bil kjører inn i rundkjøringen før rød bil så har rød bil vikeplikt og ansvar for en eventuell kollisjon uansett om den treffer blå bil på forskjermen, midt på bilen eller i bakkant av bilen. Hvis blå bil kjører rolig og forsiktig inn i rundkjøringen i 10-20 km/t og rød bil kommer dundrende i 70 km/t etter at blå bil har passert vikepliktlinja så vil det fort kunne bli en kollisjon som rød bil har ansvaret for. Da har selvsagt rød bil brutt sin vikeplikt. I alle dager, kan ikke du heller kjøre gjennom en rundkjøring? Anonymkode: 125cf...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå