Gå til innhold

Ungdommer som skryter av karakterer

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tja, å snakke nedsettende om andre er jo aldri greit. 

Men å skryte litt av å få til noe du har jobbet hardt for? Det tenker jeg er mer innafor. 

Anonymkode: dea4f...29e

Mine jobba hardt for sine karakterer dem å. Men dem fikk bare midt på treet fordi. Skole er ikke for alle. De er rå flink på det praksis. Men å få alt ned på papir er ikke lett for alle. Alle må få lov til å være fornøyd uten at det skal bli sett ned på at det ikke er toppkarakter. 

Anonymkode: 7af24...033

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er ikke noe nytt, det kommer og går i perioder. Har vært lærer på videregående i 20 år og har møtt på noen av disse og det er gjerne hele kull som er svært opptatt av det. Det blir en kultur/ukultur. De årene det er veldig ille har vi satt inn tiltak hos oss. Elevene får tilbakemelding på skolen, men karakteren på teams på ettermiddagen. Vi snakker mye om at karakterer er en privat ting. at det ikke definerer en som menneske, men kun hva en har nådd innenfor et enkelt mål/noen mål. 

Anonymkode: aed89...219

Da er du blåst. 
Karakteren er med på å definere deg som menneske. Hvor du får innpass, hvilke mennesker du får menge deg med, hva du kommer til å tjene, hvilke muligheter du har i livet. 

Denne harde seleksjonen likner på toppidrett. Og som blant de med gode karakterer og de som driver med toppidrett, så er det en overvekt av mennesker med høy grad av narsissisme. 

Det er en stor forskjell på toppidrett og skole. Å konkurrere i idrett er noe du kan velge bort. 

Konkurransen på skolen er noe du ikke kan velge vekk. 

Dagens system så sitt lys på 90-tallet. Det er ikke elevenes beste som er grunnen til at man har karakterfastsettelse til samordna opptak. Det er økonomiske og logistiske hensyn. 

Du er en del av et system som er psykologisk lite ålreit for ungdom, som bidrar til å eksponere ungdom for mer negativt enn arbeidslivet og livet generelt krever. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På ungdomsskolen her er det dessverre slik blant  jentene. Min datter har jobbet seg til gode karakterer (firere og femmere), hun har lagt ned en enorm innsats og jeg er superstolt av henne! Skole kommer dessverre ikke så lett for henne, derfor har hun jobbet hardt for karakterene sine. Likevel føler hun at hun er dårlig på skolen fordi andre jenter i klassen skryter av egne karakterer (som er bedre enn min datters), og forklarer å se alle andre sine karakterer og er slemme med de som har dårligere karakterer. Typ «oi… fikk du bare fire i matte…?» eller «femmer i naturfag, ja… det var jo… bra..» mens de himler med øynene. 

jeg har en sønn i samme klasse, og i guttemiljøet er det ikke karakterpress. Min sønn som er skoleflink og som ikke trenger å jobbe for seksere annet enn å gjøre det han skal av innleveringer og lekser og å være muntlig aktiv i timene, holder sine karakterer hemmelig fra vennene sine fordi det er flaut å bare ha femmere og seksere. 

Anonymkode: 7d7ae...036

Man må si rett ut til sånne "- det der var utrolig nedlatende sagt." og "kan du ikke kose deg med hvor flink du er, uten å tråkke på andre?"

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Evner er ikke noe man jobber hardt for men noe en har fått i fødselsgave. Skal man da skryte av genene sine ? Tror man skal være litt viselig med det der. Selv så har jeg dyseleksi og litt lærevansker pga en hjerneskade så da kan den som med letthet kan fullføre en utdannelse se ned på og forakte meg siden jeg ikke er like heldig og trenger mer tid enn deg ?

Anonymkode: a1c98...630

Det er kanskje vanskelig å tro, men selv de som tar teori noe lettere enn andre jobber ofte hardt for gode karakterer, og har høye forventninger til seg selv. Det må det være lov til å være stolt når man oppnår gode resultater akademiske, og det burde ikke være tabu å snakke om det. Å være stolt av seg selv er ikke synonymt med at man ser ned på andre.

Noen har anlegg for akademia, andre for sport, musikk, kunst. Men det er omtrent bare akademiske prestasjoner man tydeligvis skal unngå å snakke høyt om for å ikke såre andre. Tåpelig. Jobb med dine egne komplekser. 

Anonymkode: 49c4c...1f4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det en ny greie?
At ungdommer spør og graver om karakterer, forteller høyt om sine seksere og sine høye snitt, snakker nedsettende om de som ikke har tilsvarende, snakker om den og den som ikke kommer inn på linjer, for det har nok ikke de karakterer til.
Hva er dette for noe? Slik var det ikke når jeg var ung. Jeg var flink på skolen, men holdt ikke på sånn. 
Mine unger får ikke lov av meg å holde på sånn. Hva de gjør når jeg ikke er til stede aner jeg ikke, men tror beskjeden har gått inn, om at karakterer holder man for seg selv, og man spør ikke andre hva de har. Ikke for det, man kan jo selvsagt spørre en nær venn, eller fortelle om noen spør, men utgangspunktet er at man ikke fokuserer sånn på det, og heller ikke innvanderer andre med snakk om deres eller egne karakterer. 

Hvor kommer dette fra, er det jevnt over vanlig blant unge nå for tiden? Jeg liker det ikke. Skal dette eventuelt fortsette på universitetet? Er det den nye normalen? 

Anonymkode: ffe0f...0f0

Se på hvordan voksne oppfører seg. Hvorfor skulle ungdommen bli bedre?

Anonymkode: 4a0c1...d9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg vet at i opp til flere av fagene var jeg den eneste i klassen som fikk 6er. Men det var beinhard jobbing, og jeg hadde ikke mye fritid til overs mens jeg holdt på med det. 

Anonymkode: 1400f...6a4

Nettopp. 
Vi klager over at barn blir mer og mer inaktive, og later som om det er gaming og sosiale medier som fratar dem barndommen. 
For å være i norgestoppen innafor kondisjonsidretter, så trener man mellom 600 og 800 timer i året for å hevde seg. 

Lykke til med å trene 12-15 timer i uka hvis du skal få bare seksere på kortet. Selv med høy mensa IQ, interesse og klisterhjerne, så må du lese og internalisere noe fakta. 

Jeg er overbevist over at skolens innhold retter seg mer etter sysselsettingshensyn for lærere og mindre etter hvordan utvikle mennesker som er vaksinert mot strukturledighet. 

Det er behov for en omtenkning og beste måten å få det til på, er å privatisere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Normalt.

Anonymkode: 9dd6f...1f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kanskje vanskelig å tro, men selv de som tar teori noe lettere enn andre jobber ofte hardt for gode karakterer, og har høye forventninger til seg selv. Det må det være lov til å være stolt når man oppnår gode resultater akademiske, og det burde ikke være tabu å snakke om det. Å være stolt av seg selv er ikke synonymt med at man ser ned på andre.

Noen har anlegg for akademia, andre for sport, musikk, kunst. Men det er omtrent bare akademiske prestasjoner man tydeligvis skal unngå å snakke høyt om for å ikke såre andre. Tåpelig. Jobb med dine egne komplekser. 

Anonymkode: 49c4c...1f4

Nei, det er generelt usympatisk å skryte. En det gjelder skihopping, sjakkspilling eller karakterer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alle var opptatt av andres karakterer også da jeg gikk på usk. og vgs for 15-20 år siden. Men fokuset er nok veldig på å prestere nå, jeg husker at man skulle gjøre det greit, typ 4/5. Presterte du over var du nørd og gjorde du det svakere var du dum. Føler praten er blitt litt mer nyansert nå tross alt.

Anonymkode: 369d6...9a2

Føler at det eneste som er bra nok nå er seksere. Leste en lang artikkel om dette, hvor Pisa-undersøkelser viser at norske barn ikke er smartere enn de var for 20 år siden, men at det deles ut dobbelt så mange seksere. Baksiden er at man vet ikke lenger hvem som er eksepsjonelt dyktig og som burde bli lege f eks, siden det mer eller mindre har gått inflasjon i seksere. 

Anonymkode: 71a89...b16

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mistenker at karakterene sitter løsere nå enn før? Før var 5 en veldig god karakter, sjeldent å se 6. Det var 1 elev på min vgs som hadde halvparten 6-ere, og 1 i landet som hadde bare 6. 

Nå er det haugevis av folk på hver skole med nesten bare 6 i alle fag. Så da er det flere som skryter også?

Anonymkode: eb78f...3c4

"Når karakterene settes opp, er det mange som roper hurra og er fornøyde: elever, foreldre og skoleeiere. For skolene er det fint med lite mas og få klager ved slutten av skoleåret.

Samtidig er det lite som tyder på at elevene faktisk er blitt vesentlig flinkere enn før. Pisa-undersøkelsene er gjennomført hvert tredje år siden årtusenskiftet, og prestasjonsnivået til norske elever har vært svært stabilt. Når karakternivået stiger og stiger, må det først og fremst være fordi elevene blir mildere bedømt."

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zEGqjq/det-gaar-inflasjon-i-seksere-vi-boer-innfoere-karakteren-sju

Skrevet
PrivatiserAlt skrev (5 minutter siden):

Nettopp. 
Vi klager over at barn blir mer og mer inaktive, og later som om det er gaming og sosiale medier som fratar dem barndommen. 
For å være i norgestoppen innafor kondisjonsidretter, så trener man mellom 600 og 800 timer i året for å hevde seg. 

Lykke til med å trene 12-15 timer i uka hvis du skal få bare seksere på kortet. Selv med høy mensa IQ, interesse og klisterhjerne, så må du lese og internalisere noe fakta. 

Jeg er overbevist over at skolens innhold retter seg mer etter sysselsettingshensyn for lærere og mindre etter hvordan utvikle mennesker som er vaksinert mot strukturledighet. 

Det er behov for en omtenkning og beste måten å få det til på, er å privatisere. 

Synes gjerne de som trener mye også får gode karakterer…  Min yngste trener 15 timer+ i uka og har masse 6ere..

Anonymkode: f8ed6...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Føler at det eneste som er bra nok nå er seksere. Leste en lang artikkel om dette, hvor Pisa-undersøkelser viser at norske barn ikke er smartere enn de var for 20 år siden, men at det deles ut dobbelt så mange seksere. Baksiden er at man vet ikke lenger hvem som er eksepsjonelt dyktig og som burde bli lege f eks, siden det mer eller mindre har gått inflasjon i seksere. 

Når jeg gikk på ungdomsskolen på 80-tallet fikk jeg mange S (datidens 6) og det var ikke så vanskelig, fikk det for jeg hadde noen å konkurrere mot. Ikke like mange 6ere på vgs. I en del fag mye vanskeligere å få 6 da for vi hadde veldig store og veldig få vurderinger. Misset du en tentamen så røk semesterets vurderingsgrunnlag i faget. I dag flere vurderinger for mindre pensum og dermed blir det enklere å få 6.  Synes ikke det er feil.  Hadde jeg fått mye av dagens spørsmål på prøver dengang så hadde det krevd mer av meg.  Fordi det krever mer så blir skillene veldig mye større mellom de beste elevene og de litt svake.  På min vgs var det flere dom hadde nærmere 6 i snitt når de gikk ut (misset det gjerne i gym og fremmedspråk)  Vi fikk aldri noe målippnåelsesark, kun spørsmål om å lese kspittel a-? og null trening i hvordan skrive bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Når jeg gikk på ungdomsskolen kunne jeg telle på en hånd hvor mange medelever som hadde foreldre med høyere utdanning, veldig mange var som meg og var første generasjon vgs og første generasjon universitet. Foreldrene mine kunne ikke forberede meg på noe, noe jeg merket at lege- og advokatbarna og barna av noen universitetsutdannede lærere (ikke lærerskolen) ble. I dag er fokuset mer mot fag, ikke generell lesing og leseforståelse og bredden i hva barn lærer i dag er større, men lite lesing for lesingens skyld. Mine barn har bedre karakterer enn meg på samme tid, men jeg har lest veldig mange flere bøker på samme tid.  

Trenger ikke å eksepsjonelt gode karakterer i prinsipp for å bli lege, det er bare resultat av få studieplasser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes gjerne de som trener mye også får gode karakterer…  Min yngste trener 15 timer+ i uka og har masse 6ere..

Det er confounding selvfølgelig. Counfounding med høy betydning av ekstern motivasjon, narsissisme, ambisjoner. 

Skrevet

Jeg studerte på begynnelsen av 2000 tallet og der var det en jentegjeng med såkalte flinke piker som gråt når de ikke fikk A. Var også mye skryt og press på ungdomsskolen, men gikk på en videregående der det ikke var snakk om karakterer.

Anonymkode: e6122...a98

Annonse
Skrevet

Godt over 20 år siden jeg gikk på ungdomskolen og deretter vgs, men det var sånn den gang også. 

Selvsagt skal man få lov til å være stolt av det man har oppnådd. Er vel bare her til lands at sånt blir et problem.

Å snakke nedsettende om andre derimot, er aldri greit 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...