Gå til innhold

alines dagbok

aline

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
:overrasket: hvorfor godtar de ikke legeerklæringen da?

etter hva jeg forstod på div infosider, så avslår ikke trygdekontoret sykemeldinger. de kan ringe og prate med legen og få detaljer og info fra legen, men utover det skal de ikke avslå sykemeldinger.

det er jo helt håpløst, hva krever de som du ikke har da?

tror de ikke på at du trenger det da eller?

Nei, gudene må vite hvorfor de ikke godtar den. Jeg orket ikke mer av det i dag, så mamma har ringt til både legen og aetat for meg. Legen ble rasende på aetat og ringte for å kjefte på dem. :overrasket: Så vi får se hva som kommer ut av det. :sjarmor: Dumme aetat! :sur:

Dette her gjelder ikke sykemelding da, men attføring. Trygdekontoret har jeg også hatt litt problemer med, men det har gått seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at det tok så lang tid for meg, var at jeg fikk henvisning omtrent på denne tiden i fjor, og fikk "prøvetime" før jul, og fikk derfor ikke plass før etter nyttår. Det kan jo være at du er heldigere, men jeg fikk time ganske kjapt, fordi det hastet for meg. Det var andre som kom før meg i køen, men det var av type selvmordskandidater, for å si det slik. Huff.

kan jo hende det samme skjer med meg, får bare vente og se og håpe det beste.

ser på det som selvsagt at selvmordskandidater etc kommer før meg i køen, og det haster egentlig for meg og.

selv om jeg dessverre altfor lett kan finne meg i å sitte å vente, så er det NÅ jeg bør ha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
du skulle hatt en søster som min.  ;)

får du ikke noe svar på hvorfor og hva som kan gjøres heller?

Eller en mamma som meg. :ler: Noen ganger er det veldig greit når en rett og slett ikke orker det selv. Ikke orke som i giddalaus seff, men fordi en rett og slett ikke fikser det. Da er mammaer eller søstre fine å ha. :)

Lykke til, Fighter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gudene må vite hvorfor de ikke godtar den. Jeg orket ikke mer av det i dag, så mamma har ringt til både legen og aetat for meg. Legen ble rasende på aetat og ringte for å kjefte på dem.  :overrasket: Så vi får se hva som kommer ut av det.  :sjarmor: Dumme aetat!  :sur:

Dette her gjelder ikke sykemelding da, men attføring. Trygdekontoret har jeg også hatt litt problemer med, men det har gått seg til.

egentlig ganske håpløst, for på sidene deres så står det så bra om at man vil ha folk ut i arbeid så fort som mulig, og at ting som delvis uføretrygd, aktiv sykemelding, yrkesrettet attføring etc etc taes i bruk for å hjelpe folk tilbake i jobb.

men flere får ikke aktiv sykemelding, for det brukes visst ikke så mye lenger, og de godtar da altså ikke meldinger fra lege for å komme over på ya...

de har helt sikkert masse å gjøre, og mange sjebner, men man føler seg jo ikke spesiellt stor i utgangspunktet når man går igjennom noe av dette, det HJELPER ikke å ikke bli trodd eller hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av og til er det godt at noen som ER friske og sterke tar i litt, for når man er i systemet så er man jo der fordi man er syk på en eller annen måte. og det ER ikke alltid like lett å være sterk og stå på selv i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

I går var jeg innom aetat. Var i utganspunktet optimistisk, men damen jeg snakket med var både sur og lite hjelpsom. Hun presterte faktisk å si at siden legen ikke hadde skrevet en gyldig erklæring, så betydde vel det at han mente jeg var frisk nok til å jobbe, da. :overrasket:

Jeg begynte faktisk å grine, og det er ikke ofte jeg gjør. :forvirret: Men som sagt, legen ble skikkelig forbanna og skulle snakke med saksbehandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig med søstere :tommel: - og godt for søstere å kunne trå til og hjelpe.

Flott å høre at noe hvertfall har blitt litt klarere og at du har krav på sykepenger etc. - så du slipper å tenke på akkurat det i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Siden jeg er i gang med å syte sånn i dagboka til aline, og siden dere jenter har litt peiling; Går det ann å be legen om henvisning til kiropraktor eller noe? Begynner å få fryktelig vonde muskler i skuldre og nakke pga stress. Samtidig husker jeg fra da jeg jobbet på psykiatrisk sykehus at psykiske pasienter ikke kunne få massasje på ømme skuldre pga det kunne utløse psykoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
du skulle hatt en søster som min.  ;)

får du ikke noe svar på hvorfor og hva som kan gjøres heller?

Tenkte jeg skulle skrive et brev å spørre. Det er enklere for meg å skrive enn å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønska: det er håpløst at de ikke ihvertfall kan være litt hyggelige.

greit nok at de møter mye tull, men når det kommer inn folk som faktisk trenger hjelp og VIL ut i arbeid bare det blir muligheter for det, så føles det ukult å ikke bli sett på som annet en skit.

ha en fin helg. :klem:

aner ikke om dette med fysioterapi, men legen bør vel være den som henviser til det ja, skulle jeg tro.

fighter: ja, det er vanskelig å ringe, brev er enklere når man ikke har andre som tar i ett tak for en når en ikke orker eller klarer mer selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
fighter: ja, det er vanskelig å ringe, brev er enklere når man ikke har andre som tar i ett tak for en når en ikke orker eller klarer mer selv.  ;)

Ja, med brev så kan jeg ta den tiden jeg trenger og tenke gjennom hva jeg vil skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er i gang med å syte sånn i dagboka til aline, og siden dere jenter har litt peiling; Går det ann å be legen om henvisning til kiropraktor eller noe? Begynner å få fryktelig vonde muskler i skuldre og nakke pga stress. Samtidig husker jeg fra da jeg jobbet på psykiatrisk sykehus at psykiske pasienter ikke kunne få massasje på ømme skuldre pga det kunne utløse psykoser.

Blander meg litt inn her jeg........ Du kan gå rett til kiropraktor uten henvisning. Kiropraktorene omfattes ikke av frikortordningen nemlig. Du kan få stønad, men siden beløpet er latterlig lite i forhold til det det faktisk koster, syntes ikke jeg det var verdt turen innom legen. Om du ikke føler at du trenger råd fra legen OM du skal gjøre det da. Da kan legen henvise deg.

Fra trygdeetatens nettsider:

"Behandling hos kiropraktor

Trygden yter stønad til behandling hos kiropraktor. Hvis du er henvist fra lege, kan du få dekket deler av utgiftene fra trygden.

Behandling hos kiropraktor omfattes ikke av frikortordningene.

Stønadsbeløp

Stønad gis for opptil fjorten behandlinger per år.

Stønaden er 45 kroner per behandling.

Stønaden er 90 kroner for undersøkelse ved igangsetting av et behandlingsopplegg.

Kiropraktorene fastsetter selv pris på sine tjenester. Trygdens stønad vil derfor normalt bare dekke en liten andel av de totale kostnadene."

Ellers har jeg nok lite å bidra med utenom en stor :klem: til både aline og GrønnSky, så jeg lister meg stille ut igjen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av og til er det godt at noen som ER friske og sterke tar i litt, for når man er i systemet så er man jo der fordi man er syk på en eller annen måte. og det ER ikke alltid like lett å være sterk og stå på selv i slike situasjoner.

:enig_anim: :enig: :enig_anim: :klem:

Så deilig med søstere :tommel: - og godt for søstere å kunne trå til og hjelpe.

:enig_anim: :enig: :enig_anim: :klem:

Lyst til å komme på besøk i helgen Aline? Jeg er på Mortensrud i morgen midt på dagen, og kan ta deg med hjem etterpå om du har lyst på selskap og en overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig_anim:  :enig:  :enig_anim:  :klem:

:enig_anim:  :enig:  :enig_anim:  :klem:

Lyst til å komme på besøk i helgen Aline? Jeg er på Mortensrud i morgen midt på dagen, og kan ta deg med hjem etterpå om du har lyst på selskap og en overnatting.

dessverre kan jeg ikke, har akupunkturtime klokka fire til fem i morgen, og kjenner at jeg trenger den også.

også griner jeg endel for tiden, og tror jeg trenger det. satser heller på at jeg har grini fra meg litt til neste helg og blir med til mamma da.

men tusen takk for tilbudet. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Restart

Hei aline :)

Bare kikker innom for å høre om det går bra med deg? Jeg har hatt en lite aktiv helg, lest mye- og tv røyk før helgen så da ble den muligheten borte :sur: ja,ja- er egentlig alt for avhengig av den så det er vel gått for noe.

Ha en fortsatt fin søndag! :klem:

Endret av M&M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. :)

det går så der. Har hatt det bedre, har hatt det værre.

er litt i mellomstadie tror jeg, det begynner sakte men sikkert å gå opp for meg at jeg nå ikke skal jobbe på jobben lenger, og at jeg faktisk i en periode bare har som oppgave å tenke på meg selv og å fikse meg.

tenkte med skrekk litt på, herregud, skal jeg bare gå hjemme og ikke ha noe fornuftig å gjøre?

men så innså jeg vel at nei, det skal jeg ikke!

jeg skal være hjemme og lære meg til å gjøre ting som er fornuftige og viktige å gjøre for MEG!

lære meg å være viktig for meg selv, hva det nå en kommer til å innebære.

lære meg til at jeg kan gjøre det fint rundt meg selv om jeg ikke skal ha besøk, rett og slett fordi jeg skal lære meg til å gjøre det fint rundt meg kun fordi JEG fortjener å ha det fint rundt meg.

bruke tid på ting som gjør at jeg ser verdien i meg selv, lære meg til det.

også skal jeg fokusere på at helg er avslapping, mens ukedager er jobbing. så idag har jeg bare slappet av, i går og.

akupunktur i går da, det er alltid godt for sjela.

greit at teven går av og til, det er lett å ty til den. ;)

kos deg resten av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...

morgen.

ikke jobb, skal innom i løpet av uka og si hade, hente attest etc men bortsett fra det så trenger jeg aldri mer gå på den jobben,

føles merkelig.

godt, men merkelig.

skal jobbe hardt for å klare å jobbe med meg selv, lære meg selv at jeg kan gjøre ting i hverdagen som kun er for meg, for min del. og at jeg er verd å bli brukt tid på, av meg selv.

så håper jeg at jeg hører fra fps om ikke så altfor lenge, og at jeg ikke får for mye problemer med trygdekontoret. selv om jeg har hørt mange som sier at de stort sett aldri får betalinger når de skal ha dem og den summen de faktisk skal ha uten å måtte mase for å rette opp..... :overrasket:

tror jeg må bruke søs litt om det virkelig blir sånn altså.. for å måtte mase for det jeg har krav på hver måned ser jeg for meg som ganske utmattende.

vel, har trent, spiser frokost, skal ut å gå i finværet, ta en hårkur.

også skal jeg ta søs ide, om å begynne å skrive dagbok (papirutgave)... skal skrive ned litt om hva jeg har skrevet her og, få ett helt bilde av hvordan det er, har vært og kommer til å utvikle seg. kan være greit å ha både for meg selv og når jeg evt kommer inn til psykolog.

foreløpig en ganske ok dag idag ihvertfall.

men kjenner det føles uvant å skulle være hjemme fra jobb bare for min egen del. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...