aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #701 Del Skrevet 4. november 2005 problemet er nok at for DEM så er det kanskje selvsagt at jeg bare skal la være å fylle ut det skjemaet ber om, det er sikkert dagligdags at man bare skal fylle inn litt info om hva som er saken og hvorfor det ikke går an å fylle inn slikt. og at legen må minnes på å fylle ut del to og sende til dem etter åtte uker, er sikkert også noe som de ser på som så vanlig at de ikke tenker på at det for MEG ikke er vanlig. og for DEM er det kanskje selvsagt at jeg selvfølgelig får sykepenger når jeg er syk, og at jeg sitter og ikke skjønner at slik er det da selvsagt, det virker vel bare tåpelig da. jeg forklarte litt fort hva som var saken, det var jo kø utenfor så jeg ønsket ikke ta "livshistorien" til han mottakeren heller, selv om det er dør i mellom. ... og han sa at da skriver du bare det på lappen, også ber du legen sende den del to, så behandles saken din. .... javel, og hva betyr det? at jeg bare må sitte her å vente på at de kanskje en gang i fremtiden har tenkt å informere meg om saken min er ferdigbehandlet og at jeg får penger? jeg har krav på penger, det har legen min sagt, og det sa også mannen... men saken må behandles, og for meg så er det at en som igrunnen ikke KJENNER til saken min mener at jeg sikkert har rett på penger, mens en som kjenner mer til situasjonen helst ikke vil prate med meg, jeg blir ikke veldig mye klokere, men det er visst ikke så viktig heller skjønte jeg jo. jeg mener.... du blir virkelig liten når du sitter der og ber om å få noen ord, og det eneste du får tilbake er "er det virkelig nødvendig da?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #702 Del Skrevet 4. november 2005 men igjen, DE vet jo ikke at det for meg er en kamp bare å RINGE til dem, og hva det må til av forberedelser og overtaling til meg selv for å klare å faktisk GÅ dit, og BE om å få prate med saksbehandler... de aner jo ikke hva det faktisk krever, de aner heller ikke at det at jeg IKKE får de tre minuttene gjør at jeg blir sittende med en tung og trist følelse ihvertfall i dag.. har bare lyst til å sove, stenge verden ute og sove vekk tiden frem til noe blir bedre. Det vet de ikke, fordi de ikke har tid til å få vite det. men jeg sa jo faktisk ifra at situasjonen var blitt forværret, og at legen min hadde søkt DPS om behandling/terapi derfra. men igjen, det er vanskelig å forstå psykiske problemer om man ikke har hatt det selv, og ihvertfall når man ikke egentlig er interessert i å høre etter heller. og ja, nå er jeg sikkert stygg og slem og gir ikke damen noen sjans. men det er mest fordi det er så forbaska sårt å jobbe seg opp til å be om hjelp og bli avvist med "er det egentlig nødvendig da?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 4. november 2005 #703 Del Skrevet 4. november 2005 Greit å kunne blåse litt ut her - og det er for dumt at de ikke kan bruke 5 minutter - når det faktisk egentlig er to personers tid du tar opp - i stedet for en - når du må bruke mellommann.... - men du skal ikke se bort fra at du har rett når du sier at for dem er det en selvfølge - men de bør vite at det ikke er det for dem som kommer for å få hjelp (selv om det kan være lett å glemme det i en stressende dag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #704 Del Skrevet 4. november 2005 føler meg fryktelig klagete og sytete om dagen, men aner ikke hva jeg skulle gjort om det ikke var for at jeg bruker dagboken min til å spy ut litt tanker og frustrasjon. (selv om jeg får ut også når jeg har besøk altså! men de hverdagslige "småtingene" er det greit å bare skrive av seg.) og jeg vet jo selv at jeg ser på mye av min jobb som selvsagt.... når etterfølgeren min spurte om ting jeg synes er selvsagt, så måtte jeg hente meg fort inn og svare skikkelig, for ja det er selvsagt for min del, men hun har jo aldri gjort det før, eller jobbet med det. men når jeg sitter der med tårer i øynene og svarer på deres "er det egentlig nødvendig da?" at "det er viktig for meg".... og det ikke er særlig interesse for å forsikre meg om at joda, jeg FÅR penger/støtte..... hadde jeg forsøkt å satse på å få hjelp før jeg var så nede som jeg er nå, så er jeg ikke ett øyeblikk i tvil om at jeg ville gitt opp hele prosessen og satset på at det gikk over... og startet i jobb istedenfor behandling. men det er vel slik det er og, at man skal være så nede i kjellern at den minste motgang føles som ett slag i trynet, før man kanskje får hjelp. og selvsagt skjønner jeg og at de møter flere som kanskje legger på litt, snylterne vet jeg jo at eksisterer, og jeg vet jo at de som møter dem, er de som jobber på trygdekontoret og slike steder. det er bare sårt å føle seg uviktig fordi andre kanskje har ødelagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #705 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg mente det jeg altså *brenner etter å ringe ned og forklare at de ødelegger for et viktig menneske som nettopp, for første gang, er gått ut i arbeidsledighet pga psykisk stress hos arbeidsgiver* Du har mailadressen min. Jeg kan jo ringe på måfå selvsagt, men risikerer å skyte feil person. Og jeg hadde IKKE tenkt å være "slem". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #706 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) vel, nå ringte det akkurat en annen dame fra trygdekontoret da... jeg har aldri pratet med henne før, og hun hadde aldri pratet med meg før, så hun var litt usikker på hvorfor hun hadde fått beskjed om å ringe meg, og siden jeg forklarte at jeg hadde ringt etter en annen dame uten å få særlig hjelp, så ble det igrunnen litt snodig. men hun fant vel igrunnen ut at hun kunne jo se om hun kunne hjelpe meg litt hun da, siden ingen andre hadde gjort det! så da gikk vi igjennom ting igjen da, og jeg forklarte om enringer og hun skrev inn i systemet, jeg fikk spurt om det jeg lurte på, og hun svarte så godt hun kunne. hun forsikret meg ihvertfall om at jeg HAR krav på sykepenger videre, og selv om det egentlig kreves aktivitet etter åtte uker (selvsalt, uker ikke mnd), så aksepteres det siden de da vet at jeg jobber mot å komme over på friskmeldig til aetat så fort jeg kan det. hun lurte litt på det med DPS da, for hun mente at det kunne være lang ventetid der.... men håpet på at jeg kom inn fort, ellers foreslo hun å finne en annen terapaut. men som jeg fortalte, så er det gjerne 6-8 mnd ventetid hos vanlige psykologer, og dersom jeg må vente 6-8 mnd så har jeg enten gitt opp en vei eller en annen, og at det var derfor vi hadde søkt til dps, for å fortere få hjelp. men hun beroliget og forsikret, og ga meg informasjon ingen andre har gitt meg før, om at arbeidsplassen må sende beskjed til trygdekontoret at de slutter utbetalinger etter 11.11.05. det var noe de måtte melde ifra om, det kunne ikke komme fra meg. kjekt å vite, fint at noen informerte meg om det. så jeg takket veldig for hjelpet og takket for å ha reddet helga mi, da ble hun så overrasket og glad da. så selv om ting ikke er helt på greip enda, så har jeg fått litt mer av de bekreftelsene jeg savnet. Endret 4. november 2005 av aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #707 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg mente det jeg altså *brenner etter å ringe ned og forklare at de ødelegger for et viktig menneske som nettopp, for første gang, er gått ut i arbeidsledighet pga psykisk stress hos arbeidsgiver* Du har mailadressen min. Jeg kan jo ringe på måfå selvsagt, men risikerer å skyte feil person. Og jeg hadde IKKE tenkt å være "slem". ← hadde ikke damen ringt meg, så skulle du gladelig fått både navn og telefonnummer, men gir dem en sjans til nå siden en annen ringte og ryddet opp så godt som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #708 Del Skrevet 4. november 2005 Så flott da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 4. november 2005 #709 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg er oppe i noe lignende med yrkesretta attføring hos aetat. De godtar ikke legeerklæringen, sier den er ugyldig. Og legen sier den er gyldig. Og jeg sitter her uten noen penger, og må på sosialen snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 4. november 2005 #710 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg går på DPS på Lousinberg, forresten. Er vel der du også ev. havner? Fikk time ca. en måned etter henvisning, som var en "prøvetime" hvor de deretter hadde et opptaksmøte. Fikk plass en måned etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #711 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg er oppe i noe lignende med yrkesretta attføring hos aetat. De godtar ikke legeerklæringen, sier den er ugyldig. Og legen sier den er gyldig. Og jeg sitter her uten noen penger, og må på sosialen snart. ← hvorfor godtar de ikke legeerklæringen da? etter hva jeg forstod på div infosider, så avslår ikke trygdekontoret sykemeldinger. de kan ringe og prate med legen og få detaljer og info fra legen, men utover det skal de ikke avslå sykemeldinger. det er jo helt håpløst, hva krever de som du ikke har da? tror de ikke på at du trenger det da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #712 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg går på DPS på Lousinberg, forresten. Er vel der du også ev. havner? Fikk time ca. en måned etter henvisning, som var en "prøvetime" hvor de deretter hadde et opptaksmøte. Fikk plass en måned etterpå. ← etter hva jeg kan skjønne, og det mente hun på trygdekontoret også, så havner jeg på josefinesgate DPS, det er de som hører til sagene bydel. hmm... jaja, to mnd er jo uansett bedre en 6-8 mnd. men hva i alle dager gjør man i mellomtiden? :klø: (kan jo selvsagt forsøke det med å prøve å puste, sånn når jeg har papirer og det med trygdekontoret på plass... for jeg fikk liksom aldri begynt med å jobbe med å faktisk puste normalt igjen.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 4. november 2005 #713 Del Skrevet 4. november 2005 Godt å høre at det løsnet litt i flokene! Håper det gjorde at helgen din blir bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Restart Skrevet 4. november 2005 #714 Del Skrevet 4. november 2005 Godt at du fikk noen svar og litt ro i sjelen nå mot helgen Jeg var på bibloteket å lånte meg "trange rom og åpne plasser" i går. Det er en av de bedre bøkene jeg har lest om temaet angst. "lykketyvene" er også en bra bok for angst/depresjon. Bøkene er bra fordi de gir tips og råd om hva man selv kan gjøre osv. Bare ett lite tips.. Jeg går på attføring nå, men har isolert meg en god del under siste sykemelding(4uker), og har falt tilbake til slite med helt vanlig situasjoner. Så jeg må jobbe med mange ting igjen, og den boken gav meg mange gode råd. Ha en fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #715 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Så flott da ← var det du som ringte og satt igang det der eller?? tanken slo meg plutselig... synes jeg ser for meg søs ringe ned.... kreve at ihvertfall NOEN kontakter meg... Endret 4. november 2005 av aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #716 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Var initialene til hun som ringte IÅ? Håper ikke det var feil, men jeg ble så lynende forbanna og du ville jo ikke gi meg noe info om hvem dette kvinnfolket var..... Endret 4. november 2005 av Sissan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 4. november 2005 #717 Del Skrevet 4. november 2005 Problemer med trygdekontoret er noe herk. Jeg har selv ventet på svar på en søknad siden ferbruar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 4. november 2005 #718 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) etter hva jeg kan skjønne, og det mente hun på trygdekontoret også, så havner jeg på josefinesgate DPS, det er de som hører til sagene bydel. hmm... jaja, to mnd er jo uansett bedre en 6-8 mnd. men hva i alle dager gjør man i mellomtiden? :klø: (kan jo selvsagt forsøke det med å prøve å puste, sånn når jeg har papirer og det med trygdekontoret på plass... for jeg fikk liksom aldri begynt med å jobbe med å faktisk puste normalt igjen.. ) ← Grunnen til at det tok så lang tid for meg, var at jeg fikk henvisning omtrent på denne tiden i fjor, og fikk "prøvetime" før jul, og fikk derfor ikke plass før etter nyttår. Det kan jo være at du er heldigere, men jeg fikk time ganske kjapt, fordi det hastet for meg. Det var andre som kom før meg i køen, men det var av type selvmordskandidater, for å si det slik. Huff. Endret 4. november 2005 av GrønnSky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #719 Del Skrevet 4. november 2005 Var initialene til hun som ringte IÅ? Håper ikke det var feil, men jeg ble så lynende forbanna og du ville jo ikke gi meg noe info om hvem dette kvinnfolket var..... ← jupp, hu som ringte hadde de initialene ja. det var ikke henne jeg hadde vært i kontakt med før riktig nok, hun har initialer BK, men pytt. hun la det inn i systemet og skulle si ifra til rette damen om vår samtale. så det var derfor de ringte ja! du er søt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #720 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Problemer med trygdekontoret er noe herk. Jeg har selv ventet på svar på en søknad siden ferbruar. ← du skulle hatt en søster som min. får du ikke noe svar på hvorfor og hva som kan gjøres heller? Endret 4. november 2005 av aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå