Gå til innhold

alines dagbok

aline

Anbefalte innlegg

:ler: vel, det blir en billig dag ihvertfall....

når det ikke er det ene, så er det det andre.

har kommet opp i hele tre knekkebrød nå, uten noe på... og vann.

ser frem til ris og fiskekaker etterpå, uten noe mer til.

og gleder meg til i morgen, da jeg forventer å være frisk slik at jeg kan dra å hamstre slik at jeg kan lage gode og sunne muffins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.. tror jeg hadde gått for usunne muffins og jeg :ler:

Men er magen ille og ting kommer opp er saltstenger ofte veldig bra .. det er jo litt kos også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer ikke opp, men det var ille nok til at det hadde vært like greit om det hadde gjort det.

uansett, beholder ikkenoe, så saltstenger er kanskje fint ja.

men da må jeg ut av leiligheten da.... :sjenert:

det er litt skummelt med sånn mage.

i morgen altså!!

da skal alt skje!

biola og frokostblanding med kli og havregryn skal kjøpes inn

grønnsaker til mellommåltider

ingredienser til sunne muffins til lunsj og/el middag

ingredienser til usunne muffins til kvelds

saltstenger til kvelds

+ at jeg tenkte jeg skulle se om jeg klarte å lage sunne eplechips...

innbiller meg at å skjære tynne-tynne epleskiver (m/skall så klart), litt kanel, inn i ovnen.... det må da bli sunt og godt?

gleder meg til i morgen. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry: det er visst ikke meningen jeg skal få hjelp...

fikk svar fra distriktspsykiatriske idag, de så ikke behov for psykiatrisk hjelp, utredning fra fastlege + antidepresiva burde fungere helt fint.. :cry: :cry:

vel, da vet jeg jo ihvertfall at man ikke får hjelp så lenge man ikke har blitt så syk at man kutter seg, tar ett par selvmordsforsøk eller noe slikt.

fastlegen min er ikke utdannet psykolog, han kan ikke noe mer om angst og mine psykiske problemer en det jeg forteller ham, også skal han liksom skrive ut antidepresiva til meg og thats it?

ikke faan!! :frustrert:

en annen ting som også er grei å vite, er jo da at jeg vet at dersom jeg HADDE fått hjelp, så hadde hjelpen i stor grad blitt å bli putta på antidepressiva før de overhode hadde pratet med meg engang!

nok en gang falt min tro på "skolemedisin" og denslags hjelp rett ned i kjellern.

får heller satse på at akupunkturen fikser mine psykiske problemer alene, og at jeg er sterk nok til å ikke falle i kjellern så jeg blir puttet full av piller av folk som overhode ikke bryr seg om syke mennesker så lenge de ikke har forsøkt å ta selvmord enda.

hadde akkurat begynt å føle at jeg kom meg litt etter nattens strabaser, men det der hjalp jo ikke akkurat....

jeg hadde håpet så på å få hjelp.... lære hvordan jeg kan snu problemene mine...

men som alltid, man kan vel bare ta noen piller, tenke logisk så fikser det seg.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også rett over på forbanna..

skal ringe legen min på mandag, snakke med ham og forklare at jeg ikke ønsker å bare bli satt på noe antidepressiva uten noe mer en det, at jeg ikke ønsker psykiatrisk hjelp så lenge det ikke er til å hjelpe meg å lære meg å bli frisk.

det er meg som har begynt behandlingen som har satt igang mye (akupunkturen), før det sleit jeg mye med angstanfall, de har i stor grad endret seg og fått en mer kontrollert natur etter at jeg begynte med nålene.

det var meg som fikk panikk når akupunkturen frembringer følelser jeg ikke klarer å kontrollere helt og som skremmer meg litt, og det var der jeg skal lære meg å stole på behandleren min da....

fikse meg uten annen hjelp utover akupunkturen.

så får jeg satse på at jeg får sykemelding så lenge jeg trenger det ihvertfall, om ikke annet, så har jeg ihvertfall hittil hatt en lege som har trodd meg og tatt meg på alvor. så håper det fortsetter slik at jeg får mulighet til å fikses selv om det ikke blir via den behandlingen legene "anerkjenner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ah...

dagen idag føltes mye bedre.

magen stikker litt enda... men skal ut å handle litt, også skal jeg se om jeg ikke får gått meg en tur.

like greit at jeg ikke kom inn på fps, da piller ikke er den første delen av noen behandling for min del. at piller kan hjelpe sammen med terapi kan være så, men å kaste antidepressiva etter meg uten engang å kjenne meg og mine problemer... nei da kan det være det samme.

søte, snille, omtenksomme akupunktøren min forsikret meg om at alt kommer til å bli bra. vi fikser det vi, også ser vi hva som skjer underveis.

og jeg søkte litt på nett i går, og det finnes mange andre ting også.

gestaltterapi var litt interessant... skal høre med akupunktøren min om hun kjenner til det.

har med å lære andre måter å bli kjent med seg selv og sine tanker og valg på.

via alt fra samtaler, tegning, musikk eller hva som skulle passe.

fant en side med ei som driver med det som også er utdannet innen flere områder av psykiatrien først, og som så har videreutdannet seg innenfor gestaltterapi. så hun kan både psykoterapi eller hva det heter + en masse annet.

vet ikke om det er veien å gå enda, men det viste meg ihvertfall at det finnes andre løsninger en psykolog som sverger til antidepressiva for ett godt ord.

dessuten, hadde manglet kinesisk balansete noen dager nå, og du som jeg kjenner det!!

en kopp kinesis balansete gjør underverker for både mage og følelser.

såh, idag skal det koses!

blir spennende å prøve å lage muffinser, både de sunne og de usunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Utrolig at man bare kan bli avvist slik! Jeg trodde at man skulle ta antidepresiva sammen med terapi, ikke som eneste behandling.. Du kan jo klage! Eller søke ved andre psykologer som har refusjonsordning.

Men man får også en liten opptur når man blir avvist, man tenker gjerne" hhmm, jeg er for frisk til å komme dit"." Da skal jeg jammen greie meg selv" osv. Men greit å finne andre løsninger som du prøver å gjøre. Mange som har mye hjelp av tankefelt terapi også, man trenger stort sett å gå dit 1 - 2 ganger for det er ment som selvhjelp. Psykodrama m/ gro slettemark kan du jo også sjekke ut siden til :)

Ha en fin bakedag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opptur var det ikke, på noen som helst måte.

for ja, jeg er friskere en at jeg skader meg selv, men jeg er syk nok til at jeg trenger hjelp til å bli frisk fordi jeg ikke klarer det alene.

jeg kommer ikke til å klage, fordi mitt syn på den typen hjelp, ihvertfall fra det stedet, er helt ødelagt. Jeg har hørt for mye dritt om offentlig psykiatrisk hjelp og deres pillebruk og behandlingsmetoder, så selv om ikke alle er slik, så har jeg ett sterkt inntrykk av at akkurat fps i min bydel, IKKE har noe behandlingsopplegg som passer meg.

men ja, det finnes masse annet, tankefelt er også en mulighet.

hva er psykodrama?

avslaget viser meg ihvertfall at mer alternative behandlinger kanskje er det rette for meg, uansett skeptikeren i meg og uansett hva andre mener om det.

når den "aksepterte" behandlingen består av piller uten hjelp til å bearbeide, så må man ty til andre ting.

er jo ikke interessert i å gå på piller hele tiden, vil finne måter å lære meg å bli frisk på, lære meg til å like meg selv, se nytt på verden og meg selv.

bygge opp selvbildet, bli sterk og ha styrken i meg selv istedenfor andre, slik at når jeg møter en vegg, så takler jeg det bedre rett og slett fordi styrken min ligger i meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha en god helg forresten.

nå skal jeg ut å gå en tur i finværet!

og jeg skal gjøre det før jeg handler, slik at om jeg freaker helt, så har jeg likevel gått tur. handle må jeg jo, så det er ikke bønn. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aline. Jeg har lest inne hos deg sporadisk. Tror ikke du skal deppe for mye over å få avslag hos dps. Har ikke noe erfaring med dem selv, men for meg virker det som du har mer fornuftige tanker om hva som hjelper deg og hva som ikke vil gjøre det. Du kjenner deg best selv.

Det jeg vil anbefale deg på det sterkeste, i tillegg til det du allerede gjør, er å komme i kontakt med en vanlig psykolog med avtale og evt sette deg på venteliste. Det er ikke nødvendigvis sånn at man omtrent må ha begått selvmord eller være psykotisk for å få hjelp. Jeg fikk rask hjelp da jeg trengte det i fjor, de fleste psykologer har nemlig mulighet til å ta inn folk på løse timer innimellom fram til de får en fast. Jeg gjorde det i begynnelsen.

De har også en policy eller "regel" om du vil, at de tar inn folk om de bedømmer situasjonen som kritisk. Og det gjorde min psykolog for meg. Jeg var ikke på selvmordets rand eller hadde gjort dumme ting med meg selv. Og jeg vil si at du har minst like stort behov for hjelp NÅ som det jeg hadde. Du er også, si vidt jeg kan se uten å kjenne deg, klar over hva som ødelegger for deg og hvordan problemene arter seg og det gjør det mye lettere å starte terapien.

Bydelen skal ha en liste over psykolger med avtale, det kan du sikkert spørre fastlegen din om også.

Ha en god helg og god tur i dag. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei anonyma. :)

jeg er igrunnen enig med deg, i at det er liten vits i å deppe over avslag fra dps.

og hittil har jeg vel igrunnen latt være vanlig psykolog fordi det er så lange ventelister, men det kan jo hende jeg opplever det du gjorde, at man blir tatt inn innimellom inntil man kommer fast.

og uansett, om jeg ikke kommer inn før om 6-8 mnd så gjør jeg ikke det. trenger jeg det da, så tar jeg det. trenger jeg det ikke lenger, så dropper jeg det.

greit å prøve å komme seg på lister ihvertfall.

det ordner seg nok, ble bare utrolig skuffe. men skuffelse går over, og denne gikk relativt raskt over.

har idag gått en fin tur ute i sola og det gikk helt fint.

nå gjenstår det bare hjemmetrening og baking, så er lørdagen i boks.

ha en fin dag og helg du også. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjeldelig med et sånt tilbakeslag som et sånt avslag er - men jeg regner med at du ikke gir deg. Det må da være riktig at en som ønsker å få en annen behandling enn antidrepressiva - kan få det.

Fastlegen din høres jo veldig ok ut - så vi får håpe at han kan finne noen andre veier å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har litt følelsen av at man lett blir puttet på antidepressiva..

mulig jeg tar feil, men i mitt tilfelle stemmer det ihvertfall.

og helt uten oppfølging fra psykolog, bare av fastlege som jo faktisk ikke ER psykolog...

vel, jeg klarer meg

akkurat nå er jeg mest spent på både de sunne muffinsene som står i ovenen + eplechipsene som ligger klar til å gå inn når muffinsen er ferdig. :sjarmor:

blir det godt også, så er jeg reint imponert. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm......

de sunne muffinsene ble ok, ikke sånn wow, men helt ok.

aner jo ikke hvordan de skulle bli, så om de ble rett eller ikke vet jeg ikke.

eplechipsen ble også litt hmm.. litt kjedelig. ikke ble de sprø heller, å jeg måtte dra dem av bakepapiret.... (kanskje jeg ikke ksulle hatt bakepapir)

men men, med litt arbeid kan det bli bra. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: .. neste runde med eplechips blir sikkert bedre .. du får prøve deg frem med hvor varm ovn osv.

Jeg har småsovet litt - er litt sliten i dag - men har nå hvertfall fått laget pizza til gutta mine (orket ikke så mye selv - for jeg spiste skikkelig lunsjbord "ute" i dag).

Har også en følelse at det er veldig enkelt (og ikke minst mye mindre ressurskrevende) å bare skrive ut medisiner. Skjønner deg forresten veldig godt at du vil prøve noe annet. Hadde en runde for 15 år siden - da jeg ikke sov - ikke klarte å slappe av osv. og legen ville gi meg sovepiller - men etter å ha prøvd det en stund (jo da - jeg sov jo) - fant jeg ut at det funket ikke for meg - det ødela så mye av dagen min at det ikke var verd det.

Jeg begynte da med psykomotorisk behandling - lærte å slappe av - lærte å håndtere stress på en annen måte - lærte mye om pusten osv. - og ikke minst - fikk massasje (drømmer om den massasjen den dag i dag) - det var bare helt fantastisk - med "oppløsing" av muskler fra panne til tær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres overhode ikke vondt ut med fullmassasje fra topp til tå.... :sjenert:

men med piller ja, klart det hjelper mange, jeg betviler ikke det i det hele tatt. men det fremstår som en litt "enkel" behandling så lenge ikke noe annet gjøres.

som de sa første gangen jeg var i terapi, det skjuler symptomene men gjør ingenting med selve problemet.

jeg vil heller gjøre noe med problemet jeg, så skal jeg vel holde ut symptomene inntil jeg blir kvitt dem fordi jeg faktisk blir kvitt selve plagene.

men det er klart, det krever kanskje litt lenger tid, og litt mer energi.... og slikt er jo skummelt, eller kanskje mest dyrt? :roll:

har spist opp eplechipsforsøket og hentet frem saltstenger og litt marsipan... det var bedre, men ikke så mye kjenner jeg, av marsipanen altså... magen er litt redd enda. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...