Gjest Litjmæ Skrevet 3. november 2005 #681 Del Skrevet 3. november 2005 Hm... Jeg synes ikke du skal regne med at det blir sånn framover. Og jeg synes heller ikke du skal ha noe dårlig samvittighet om du blir hjemme. Jeg har selv alltid vært akkurat som du når det gjelder det der, "jeg burde jo dra på trening" liksom. Men nå har jeg funnet ut at jeg gjør det som jeg blir glad av og ikke ting som tynger ned. Ok at det kanskje ikke er like gøy hver dag, men de dagene det føles pyton så lar jeg være!! Jeg jobber fortsatt med å drite i samvittighetsspøkelset da, men det går bedre, det gjør det faktisk. Jeg begynner å innse at jeg må ta vare på meg selv først og fremst, det er jo ingen andre som kan gjøre det for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Restart Skrevet 3. november 2005 #682 Del Skrevet 3. november 2005 Dette kommer til å ordne seg Det er ikke nytt at man ikke kommer igjennom til saksbehandlere, men de ringer som regel opp igjen.. Du har krav på hjelp og alle spørsmålene om tilrettelegging vil ikke gjelde deg akkurat nå. De vil ha alle tilbake i jobb så fort som mulig, men du er i starten av sykemelding du nå og skal under behandling for å bli bedre, så det blir en stund til den problemstillingen kommer opp. Så ikke tenkt negativt om dette- det vil ordne seg! Når du er klar, kan du diskutere hva som skal til for at du skal komme deg ut i arb.livet igjen, om du trenger YA eller hjelp til å finne jobb- gjennom aetat.. Senk skuldrene du aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2005 Forfatter #683 Del Skrevet 3. november 2005 takk jenter, jeg er helt ukjent med dette jeg, og blir skrekkelig usikker når jeg ikke får tak i noen som kan forklare meg hvordan det fungerer og forsikre meg om at det blir bra. legen min prøvde jo stakkar, men når trygdekontoret ikke er der og støtter opp rundt det (pga ren utilgjengelighet) så blir jeg utrygg igjen. leser og leser på nett, men finner ikke noe om sykepenger når man er arbeidsledig. finner bare yrkesrettet attføring, og det er jo ikke det jeg skal over på. jeg er sykemeldt fordi jeg er syk og trenger behandling slik at jeg blir frisk igjen jeg, er ikke egentlig redd for at jeg ikke skal komme meg i arbeid etter at jeg er frisk igjen, selv om sykemeldingsperioder kanskje kan være ett minus. men jeg trenger i utgangspunktet ikke å finne nytt yrke, jeg trenger å komme meg på beina og fikse hverdagen også når ting er litt vanskelig. men det står ikke noe om det, verken her eller der.... og ingen andre en saksbehandleren min hadde visst tid til å snakke med meg heller. ang dansingen så er det vel ikke så mye samvittighet, mer at jeg missliker å bli satt i en stemning som gjør at jeg ikke orker dra dit. jeg gleder meg vanligvis til det, gledet meg til morgen idag også, men jo mer usikker jeg blir grunnet dette med trygdekontoret, jo mer ønsker jeg bare å mure meg inne og lukke hele verden ute. tror jeg skal løpe ned å kjøpe litt julemarsipan, trene litt mer på steppen, lage middag, spise julemarsipan og se på tv med gardinene dratt igjen og stearinlys på. så får jeg sprette opp i morgen for å løse problemer. og DA skal jeg gå dit å møte opp personlig, uansett. fordi jeg må levere papirene innen i morgen (regner da med innen dagen er over), og får ta dem med uutfyllt .. hjelper ingen meg når jeg er der, så får jeg bare skrive på papirene at jeg finner det vanskelig å fylle dem ut da jeg etter neste uke er ute av arbeidslivet og venter på å komme i behandling for psyken, og ikke finner alternativer som passer. også ta jeg har forsøkt å komme i kontakt med dem idag for å få hjelp uten å få tak i noen. det løser seg vel, får jeg vel bare satse på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2005 Forfatter #684 Del Skrevet 3. november 2005 fy flate så hjelpesløs man føler seg når ting er sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 3. november 2005 #685 Del Skrevet 3. november 2005 Det løser seg skal du se Her fant jeg noe: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...mid=100&id=2013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2005 Forfatter #686 Del Skrevet 3. november 2005 hmm... litt beroligende, litt forvirrende... men innser at jeg er litt mellom to situasjoner, så jeg må vel pent vente med å bli sikker på hva som skjer videre inntil jeg har vært i kontakt med trygdekontoret. men at de ikke nekter å utbetale sykepenger/sykekrav før de har pratet med legen er jo greit, for jeg ER jo syk, så det er bare å få papirene på rett plass og forståelsen på rett plass som er problemet mitt. satser på at i morgen blir en mer oppklarende dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sky Diva Skrevet 3. november 2005 #687 Del Skrevet 3. november 2005 Hei Aline Nå er jeg begynt i full jobb igjen, så jeg har ikke så mye tid og overskudd til KG når jeg kommer hjem, men må innom dagboken din hver dag og se åssen det står til med deg, og i dag ble jeg litt lei meg på dine vegne... Dumt du har hatt en sånn dårlig dag pga det brevet fra trygdekontoret... Kanskje jeg kan hjelpe deg litt. Har jo nettop vært i en litt tilsvarende situasjon selv, så jeg har også fått det brevet. Og jeg forstod heller ikke noe av det, og måtte ringe de og spørre... Men det er nok ikke fullt så skummelt som du vil ha det til. Det er et standard brev som sendes alle som er sykemeldt mer enn 5 uker eller noe.... Den del to som det er snakk om, er en helt egen sykemelding som legen din fyller ut og sender selv til trygdekontoret. Den får ikke du i det hele tatt! I min situasjon -da jeg var 100% sykemeldt måtte den sendes etter noe sånt som 6-8 uker eller noe (husker ikke de detaljene) vet jo ikke hvordan det er med det tidsaspektet når man er 50% men kanskje det er det samme.... Vet ikke helt hva du skal gjøre med den oppfølgingsplanen, for der tok arbeidsplassen min seg av den saken. Men kanskje det er en forglemmelse fra trygdekontoret? Evt en del av standard-brevet...? Uansett sikker på at de hjelper deg og forklarer deg det når du får pratet med dem i morgen. Du må ringe legen din og spørre om de har sendt den for deg, men det har han sikkert ikke for han har sikkrt ikke tenkt på det, du må nok minne han på at nå har du vært sykemeldt så mange uker og han må være snill og sende brev til trygdekontoret.... Slike ting skjer jo sjeldent av seg selv, men da blir det nok gjort uten problemer, og alt i orden Men jeg forstår ikke no av at du har så kort frist på å sende det inn...? Det hadde ikke jeg. Men spør trygdekontoret om det også du! Du skal se Aline-jenta at alt ordner seg tilslutt! Håper du trekker pusten dypt nå og prøver å slappe av i kveld. Ikke noe du kan gjøre med det nå uansett, og det ordner seg i morgen!!! Slapp heller av i kveld og gjør noe du liker, så samler du energi til å prate med de du må prate med i morgen. Ha en fin kveld! PST, skulle ønske jeg kunne drysse alve-støv over deg og si "snipp snapp alt blir bra og du er helt fantastisk og fra nå av skal du aldri tenke noe annet".... Unner deg ikke alle disse vonde tankene og den tunge tiden! Det er urettferdig at mennesker skal måtte slite med sånt. Sender deg i alle fall en masse gode tanker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 3. november 2005 #688 Del Skrevet 3. november 2005 Har ikke mye å bidra med - men ting blir sikkert bedre når du får snakket med noen som kan hjelpe til med papirene. Den offentlige mølla med papirer er ofte helt umulig å finne ut av for de fleste av oss. Kos deg med TVn i dag - så krysser vi fingrene for at tingene blir oppklart i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2005 Forfatter #689 Del Skrevet 3. november 2005 takk for litt mer oppklaring. satser på at jeg får pratet med noen ihvertfall på trygdekontoret i morgen, slik at jeg slipper å gå hele helga i uvisshet. og legen min sender det som trengs kjapt om han ikke alt har gjort det, så om det bare er det det står på så er det ikke noe problem. dumt at det er så lite informasjon om det på nettet, men det er vel litt som hun nevnte første gang jeg pratet med henne, at de ikke legger ut for mye informasjon fordi det er lett ting blir missbrukt. så endel får man nesten ikke råd om før man er i kontakt med de personlig. og igjen, jeg spurte legen min direkte om at det hadde stått noe om å måtte være i arbeid for å ha rett på sykepenger, og om det stemte eller om det gikk å få sykepenger også etter at jeg hadde sluttet i firmaet, og han sa at han visste at man har krav på sykepenger også etter at jeg har sluttet! så det var det der med tillit.... har ikke så mye kunnskap om dette her jeg heller billa, det er litt frustrerende. så nå har jeg kastet innpå middag og julemarsipan... og lader opp til å stå på til jeg får svar i morgen. det er vel etter 8 uker man må sende oppfølgingsplan og/eller denne medisinske beskrivelsen fra legen, etter hva jeg har fått med meg. jeg har hatt litt lenger tid på de papirene, jeg fikk den i midten av oktober men klarte glatt å overse datoen for innsending... skulle jo ringe dem om de papirene uansett, men det har tatt tid å få det til psykisk. nå måtte jeg jo. det skal ikke være lett å være syk, det er ihvertfall sikkert. takk for tanker og innspill uansett, jeg er helt blank på disse områdene og blir fryktelig frustrert. det er jo ikke noe jeg heller vil en å være frisk og kunne komme meg i jobb igjen så fort som mulig! men så vet jeg og at det ikke fungerer akkurat nå, og det er vanskelig å akseptere at jeg er så syk at jeg faktisk må leve via trygdekontoret og den mølla der en periode. og når jeg ikke forstår ting, så mister jeg kontrollen, og det er krise i mitt syke hode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 3. november 2005 #690 Del Skrevet 3. november 2005 Man skal ha god helse for å tåle å være syk - det er sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 3. november 2005 #691 Del Skrevet 3. november 2005 Kjære søte snille vene deg. Det hender faktisk at de på trygdekontoret HAR fulle dager. Det skjer. Mange sier at de "ikke tar telefonen", ikke jobber særlig raskt mv. Etter min erfaring (kjenner tre stykker som jobber på trygdekontoret) er det IKKE sant. Sannheten er at alle de arbeider med har en skjebne. Som din eller annerledes. De trenger å brukes tid på alle sammen. Derfor KAN de ikke behandle alle sakene sine på EN dag. Hun du snakker med har sikkert 40-50 saker akkurat nå, det tar fort en uke å komme gjennom. Og at du har latt papirene ligge i 2 uker, og når har dårlig tid, det kan hun jo ikke vite... Hun har vært KJEMPEhjelpsom tidligere, informert deg om ting du ikke visste, tilbudt deg intervju og vist stor interesse for deg. Tillat henne å ha EN travel dag på jobb før du går i kjelleren pga henne. Hadde hun lest dette er jeg sikker på hun ikke hadde fått sove i natt... Og gå ned i morgen. Det ER lettere å få hjelp om man møter opp. møt opp tidlig, ta med en bok og si at du venter til hun har tid. Det ordner seg!! Og det som står i brev og skjemaer er standardtekst. Siden ditt tilfelle ikke går inn under standardordningen, vil det ikke passe helt for deg. Derfor er det så FLOTT at du tenker på å søke hjelp, for det er ikke opplagt. KLART de ikke skal ha oppfølgingsplan for jobb for deg, sannsynligvis skal trygderådgiveren din skrive noe om planene for deg om ny jobb - eller det skal stå åpent. Ikke bekymre deg. Klem fra søs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2005 Forfatter #692 Del Skrevet 3. november 2005 jeg vet jo egentlig det, og jeg vet hun var kjempekoselig når jeg pratet med henne og at hun brydde seg utover noe jeg hadde forventet. fikk etter lang tid beskjed om at hun hadde gått klokka ett og ikke kommet tilbake... noe jeg jo synes de kunne sagt ifra om litt tidligere.. men jeg vet også at slikt kan skje. og ja, jeg har planer om å være der fra morgenen i morgen jeg, og å ta med bok eller sudokubok (om jeg roter til ett par av dem og får ett av mine senere raserianfall og nesten river boka i fillebiter så kanskje jeg skremmer litt hastighet i ting uansett....) men det skal liksom ikke så mye til om dagen kan du si... før jeg går i kjellern. og jeg kommer jo ikke til å vise henne det, det hadde jeg aldri gjort uansett. frustrasjonen kommer nok like mye fordi min reaksjon i slike tilfeller gjør meg både frustrert og forbannet på meg selv. liker ikke å være sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sky Diva Skrevet 3. november 2005 #693 Del Skrevet 3. november 2005 Vet ikke så mye om det med rett på sykepenger når man har sluttet i en jobb, men legen din vet det nok helt sikkert, han jobber jo med syke mennesker hver eneste dag, og er sikkert oppdatert på det, så vil tro det stemmer når han har sagt det Sikker på at alt ordner seg! Ha en god natt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2005 Forfatter #694 Del Skrevet 3. november 2005 det blir forhåpentligvis en oppklarende og oppløftende dag i morgen ihvertfall.... krysser jeg fingre og tær for. det må bare løse seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 4. november 2005 #695 Del Skrevet 4. november 2005 God morgen ... og jeg er først .. men i dag ser jeg skrivebordet mitt for første gang på lenge (halvparten av det hvertfall) ... Ønsker deg lykke til og håper du får skikkelig hjelp i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 4. november 2005 #696 Del Skrevet 4. november 2005 Håper du er på trygdekontoret og får ordnings på ting akkurat nå jeg Og når du kommer tilbake: fredag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 4. november 2005 #697 Del Skrevet 4. november 2005 Og jeg henger i bakgrunnen, heier på Aline og tør aldri i verden gå på et offentlig Kontor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. november 2005 Forfatter #698 Del Skrevet 4. november 2005 var på trygdekontoret tidlig på morgenen ja, men hadde ikke sjans til å få prate med saksbehandler... så han som satt i mottaket løp slalom mellom hennes kontor og meg, hørte med meg, løp og pratet med henne, løp tilbake til meg, jeg hadde jo hørt hva hun sa så jeg responderte på det hun hadde sagt til ham hvorpå han løp tilbake til henne..... jeg sa ifra at det var viktig for MEG å få prate med henne, og at jeg hadde med bok og kunne sitte å vente, om hun hadde noe minutter i løpet av dagen... men det så de ikke noe grunn til. så jeg skrev på hva som har skjedd da, og leverte fra meg, han forsikret meg sånn litt om at det kom til å gå i orden, men det var igrunnen bare rotete. satt å gråt IGJEN... noe jeg hater, og jeg må innrømme at jeg hater at jeg blir plassert i den situasjonen. hun hadde jo tid til å ta det med meg via ham, det hadde garantert gått fortere om vi tok det direkte. men det var det visst ikke snakk om. så da sitter jeg å venter på at legen min skal ringe meg da, om å fylle ut og sende del to, selv om jeg ikke kan se at det er grunn til at han trenger ringe meg om det, det er det ikke sikkert han ser heller, så for alt jeg vet kan det hende han bare fikser det, også sitter jeg der og venter igjen da. godt jeg skal ti akupunktur i morgen sier jeg bare! ellers hadde det blitt en festlig helg. men var litt mer forberedt på at ting ikke bare løste seg idag da, så går ikke like i kjellern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 4. november 2005 #699 Del Skrevet 4. november 2005 *sukk* Så utrolig kjedelig at det skjedde på den måten i dag igjen... Det er godt mulig at sissan har rett i at det finnes alle mulige grunner til hvorfor dama på trygdekontoret og andre offentlige kontorer ikke kan slippe alt de har i hendene og hjelpe hver og en som kommer, men jeg synes nå likevel de burde ha litt mer medmenneskelighet og empati i seg jeg da. Det er jo faktisk et serviceyrke de har, enten de liker det eller ikke. Men jeg håper det har ordna seg nå da, så du slipper å bekymre deg mer om det og så håper jeg du får en fin og avslappet helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. november 2005 #700 Del Skrevet 4. november 2005 Trenger navn og nummer til trygdekontoret og dama, så jeg kan ringe og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå