Gå til innhold

alines dagbok

aline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:sjarmor:

vel, skal fortelle litt da.

ringte trygdekontoret for å høre om jeg skal og hvor jeg bør skrive på at jeg har sagt opp stillingen min da sykdommen er arbeidsrelatert.

kom i prat med ei som egentlig har med oppfølging å gjøre, og fortalte situasjonen min.

så fortsatte vi litt å prate om hva som var rett å gjøre og hva slags muligheter jeg har, og hun sjekket opp litt og ringte meg tilbake.

så nå vet jeg at jeg kan og bør (i forhold til å få stønad for sykdom som er arbeidsrelatert) gå så snart jeg har mulighet, når jeg så har fastsatt siste arbeidsdag skal jeg gå til legen min og be ham skrive ut en "sykemelding" på 100% og merke den "Friskmelding til aetat".

Dette vil tilsi at jeg får sykepenger tilsvarende det jeg har idag, i inntil tre måneder og deretter går direkte over på arbeidsledighetstrygd.

dette er noe som jeg i min situasjon har fullt og helt rett til og det er helt lovlig.

det vil også være bedre siden jeg får dekket lønna mi fra trygdekontoret fordi jobben gjør meg syk.

som jeg forklarte så var ikke det å gå UTEN en stønad mulig, da jeg må gå åtte uker uten penger, noe man ikke akkurat blir psykisk friskere av.

så det gir meg muligheten til å faktisk slutte så fort firmaet lar meg gå, og likevel klare meg økonomisk frem til arbeidsledighetstrygd dersom jeg mot all formodning ikke får noen ny jobb innen den tid.

glimrende, og en mulighet jeg ikke kjente til.

det andre er at jeg også kom over en jobb som virket interessant, ringte kontaktpersonen og pratet en stund med ham både om firmaet, stillingen, muligheter videre i firmaet og meg, og han så frem til å motta min søknad.

så nå har jeg (i lunsjen så klart!!!) skrevet søknad og sent til ham! :)

så, hepp hepp!

her går det for seg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommel: - så flott.

Det er godt å komme over noen som kan veilede litt gjennom jungelen over hva du har rett til /krav på / kan få osv.

- og i tillegg funnet en interessant jobb å søke på - det høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ikke sant?

kjempedeilig å møte på slike mennesker!

så nå er jeg spent på hvordan ting utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det til at du søker yrkesrettet attføring kanskje? En veldig fin mulighet du har fått uansett :)

nei, føler ikke at jeg har behov eller mulighet til det.

Jeg kan jo klare å jobbe med samme type jobb som jeg har hatt de siste åtte årene, bare ikke akkurat her hvor jeg jobber.

det er firmaet som gjør meg syk, ikke stillingen i seg selv.

så for meg er det mest å komme meg bort fra en situasjon som i stor grad ødelegger hverdagen min psykisk, så er jeg fit for fight i en ny jobb ett annet sted.

den muligheten jeg fikk nå, gjør det bare mulig for meg å gå så fort som mulig istedenfor å være presset til å være i en situasjon som ikke akkurat er konstruktiv for videre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Restart

Du gjør ihvertfall en veldig fornuftig ting med å slutte i jobben du mistrives i :) Jeg gjorde ikke det, lot ting gå alt for langt for min egen del- endte med et års sykemelding og nå vidre på YA. Er takknemlig for dette tilbudet, men økonomisk og for egenverdien min er det ett nederlag :forvirret: Det er en stor barriere å overkomme når man plutselig er "avhengig" av hjelp for å komme vidre. Slet med angst og depresjon etter for tøff jobbsituasjon, og nå er jeg igang med praksis innen ett helt nytt yrke. Det er spennende, krevende, og lærerikt!

Fint at du har muligheter til å finne ett sted du kan trives!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn sett har jo jeg også drevet det for langt, jeg burde gått før jeg dro det så langt at jeg ble sykemeldt pga det.

det er angst jeg sliter med også, og gikk til jeg sleit med opptil flere angstanfall mer eller mindre hver eneste dag.

var så sliten til slutt at jeg jobbet og sov i ukedagen, gråt og sov i helgene.

sånn går det ikke an å ha det, så da ble jeg sykemeldt.

også fikk jeg litt push i baken både fra den ene og den andre kanter som gjorde at jeg klarte å overbevise meg selv om at det eneste rette var å si opp.

så godt å høre at det går rett vei for deg. :)

jeg synes det er godt at vi har slike ordninger, for selvsagt, jeg kunne blitt i jobben (50% sykemeldt) ut oppsigelsestiden, søkt jobber, vært nervøs, kommet til nyåret evt uten noe å gå til, sliten og usikker, også må man klare seg i to mnd uten penger pga at man sa opp selv.

om jeg trenger å bruke den muligheten jeg da har fått oppgitt at jeg har, så skammer jeg meg overhode ikke over å bruke den.

jeg har blitt syk pga jobb, både for meg og for staten som betaler for meg når jeg er syk, lønner det seg at jeg kommer meg i jobb og blir frisk fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så godt å høre at det er flere som er i samme situasjon som meg...! Selv om det er vondt å ha det slik... Jeg er nå sykemeldt på tredje mnd, og legen min har sagt at det kan ta 6-12 mnd å bli "frisk". De kaller det utbrent. Jeg kjenner meg så veldig igjen i Ailine og M&M sine forklaringer av hvordan dere har det... :grine2: Det er en utrolig påkjenning. Synd at det er så mange dårlige sjefer og arbeidsledere der ute som ødelegger andre menneskers hverdag. Ønsker deg lykke til med eventuell ny jobb! Jeg ble selv innkalt til intervju på en jobb jeg har søkt på i neste uke. Er spent! Håper du også blir innkalt! :klappe: Gratulerer med å ha tatt første skritt ut av en kjip situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er endel som ender opp der dessverre.

heldigvis tror jeg nok jeg blir ganske så mye bedre bare jeg kommer meg vekk fra her jeg er. likevel har jeg valgt å jobbe 50%, da både legen min og jeg mente det var best.

er ikke helt sikker på om det var rett lenger, men skal vel inn igjen til uka. diskutere dette med friskmelding til aetat etc.

kjenner jeg sliter de dagene jeg er på jobb, og da blir det lett at jeg ligger og puster dagen etterpå når jeg er hjemme, istedenfor å ha overskudd til å aktivt jobbe for å få meg ny jobb.

tar meg jo sammen og leter, men kjenner at jeg kunne gjort mer om jeg hadde hatt mer å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig godt å slippe helt unna jobben. Du kan vel vurdere å ta opp med legen evt 100 % sykemeld? Har heldigvis opplevd leger som veldig forståelsesfulle i forhold til denne typen problem... :-D Det hjelper jo. Du hadde sikkert hatt godt av litt skikkelig avstand fra ting..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom vi blir enige om at friskmelding til aetat er tingen, så jobber jeg heller 50% frem til starten av november, så avslutter jeg tiden min hos jobben og går over i friskmelding til aetat, som er 100% sykemelding i en periode mellom jobb/sykemelding pga jobb og ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke::hoppe: fredag og jeg har fri

- og så ser det ut til at skattemundighetene har godkjent fradragene mine - så jeg får igjen litt ekstra på skatten (har ikke fått brev ennå men sjekket listene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

god morgen.

jeg har og fri. :)

og skal ikke gjøre mye i det hele tatt idag.

har bestemt meg for at jeg skal slappe av med god samvittighet idag.

skal riktignok gå en liten tur (om det ikke begynner å regne), handle litt god middag, kanskje jeg skal vaske vinduer?

også skal jeg se om jeg klarer å hente opp litt motivasjon til å tegne litt igjen.

fant plutselig ut at det hadde vært gøy om jeg fant lysten til å tegne igjen, savner det og vet jo jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

:vinke:

Høres veldig bra ut, både at du slipper å bekymre deg og dessuten har du vel da litt ekstra penger til morsomheter også?

Lykke til med ny søknad!

:tommel:

Og så er det fredag!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sparepengene blir stående lagret godt uten å røres helt frem til jeg får meg en jobb!

om jeg ikke får det innen tre måneder så er arbeidsledighetstrygden på kun 63%, så det er greit å ha litt ekstra sånn tilfelle jeg kommer i den situasjonen.

og den dagen jeg har jobb, skal de pengene brukes til å ta lappen. det begynner virkelig å bli på tide. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har en deilig dag fremfor deg! Her er det nydelig vær og 15 grader i skyggen allerede :-) Så nå skal jeg ut å gå en tur tenkte jeg før jeg skal se på ungkaren eller noe annet dårlig husmor-tv ;)

Du Aline jeg bare lurer på hvorfor vil du helst slutte så fort og evt gå over på arb. ledig? Du har jo etter loven rett til å være sykemeldt 100 % i inntil 12 mnd... Er det fordi du vil være fri til å kunne begynne rett i ny jobb dersom det skulle dukke opp noe? Jeg bare spør av egen interesse, for jeg har selv planlagt å forbli sykemeldt så lenge jeg kan.

Dersom en ny jobb dukker opp vet jeg at jeg vil få innvilget et års permisjon relativt raskt, det har jeg snakket med avd leder om, men jeg bare lurer på hvordan det evt vil virke overfor en potensiell ny arbeids giver..? Må man si at man er sykemeldt på per dags dato på et intrevju, og forklare hvorfor? jeg har jobbet der jeg er i ti år nå, fra jeg gikk ut av videregående, så jeg er så lite erfaren med jobbsøking.. derfor må jeg spørre om noen vet mer enn meg :)

Ha en fin dag! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil slutte så fort som mulig fordi det er jobben som gjør meg værre på angstfronten.

jeg har inget som helst ønske om å gå sykemeldt 100%, men jeg blir syk av å fortsette å jobbe der jeg er og helsa er viktigst.

jeg vil heller være på det som heter "friskmelding til aetat" en en vanlig 100% sykemelding og være ansatt i firmaet jeg jobber i, rett og slett fordi jeg ønsker å bruke tiden jeg ikke er på jobb, til å gjøre alt jeg kan for å finne meg en ny jobb som jeg kan jobbe 100% i. ;)

og som du sier, jeg vil være klar til å kunne begynne i en ny jobb med en gang, det er jobbe jeg egentlig vil, ikke leve på sykepenger, men i den jobben jeg er i idag kan jeg ikke jobbe uten å bli syk, så i en periode må jeg leve på sykepenger. men den perioden håper jeg blir kort.

jeg har i den "friskmelding til aetat" fulle sykepenger i tre måneder, og det er etter at jeg har avsluttet mitt arbeidsforhold, og dersom jeg ikke har fått meg jobb da, går jeg over på arbeidsledighetstrygd.

så jeg får jo støtte hele veien frem til ny jobb.

å skulle leve på sykepenger så lenge som mulig er jeg ikke interessert i, hvorfor skulle jeg det?

jeg vil jo helst komme meg ut i ny jobb, og jeg tror jeg gjør det bedre ved å være på en ordning som forventer at jeg jobber for å få til akkurat det.

hvorfor beholde en stilling og være 100% sykemeldt i ett firma som gjør meg syk? når jeg har mulighet til å komme meg vekk?

jeg vil helst ikke være syk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Restart

Hei og god formiddag :blomst:

Jeg også hadde gjort som deg aline, sørget for at jeg kom meg i jobb så fort som mulig. Jeg var såpass syk at jeg hadde ikke den valgmuligheten, desverre.. Nå ett år etter er det stadig en kamp for å komme igang; både fysisk og psykisk. Det er ikke positivt å være sykemeldt i så lang tid for seg selv, man er helt ute av sitt vanlige liv og det tærer på :tristbla: Mye bedre å jobbe litt uansett om det kun er noen timer om dagen.

Ha en flott helg :kose: med mye moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg tenker også, jeg kunne nok lett fått 100% av legen min nå også, og forblitt i jobben på 100%, for jeg sliter såpass med ukene pga at jeg faktisk er der 50% at det kun går fordi jeg vet det er for kun kort periode=frem til jeg har avsluttet forholdet.

og det var hun jeg snakket med som sa at det var riktigere å gjøre slik jeg nå evt kommer til å gjøre, da det blir riktigere måte å ta imot støtte på en å bli gående med støtte når det jeg blir syk av er noe jeg kan komme meg vekk fra.

håper det går bedre med deg M&M, at du kommer igang med å komme deg videre.

det akkurat det du sier om at det faktisk ikke er bra for en selv å være 100% sykemeldt over lang tid, som gjør at jeg vil gjøre ganske mye for å unngå å "bare" gå sykemeldt. jeg ser så mange som detter ut i en ond sirkel hvor det blir gjort lite konstruktivt for å komme seg ut av situasjonen igjen, for de klarer seg jo, og det er så vnskelig....

dit vil jeg ikke.

den andre ordningen oppfatter jeg slik at det vil bli stilt krav til meg, og samarbeid med aetat som følger opp at jeg faktisk jobber mot å komme meg i nytt arbeid.

for meg er det bedre en å ikke ha noe press på seg.

men, nå må jeg komme meg ut en tur.

ha en deilig dag alle sammen, og takk for innspill. Det er lærerikt å se andres tanker rundt liknende situasjoner som min egen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...