AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #61 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva legger du i dette? Anonymkode: 7298e...327 Har dere hatt tilnærmet lik omsorg for barna før samlivsbruddet, tatt like mye av henting/levering barnehage, skolearbeid, sykt-barn-dager osv, da er 5050 en naturlig videreføring. Men om en av dere har tatt en vesentlig mer av dette enn den andre, helt uavhengig av grunn, er det naturlig at dette også blir hverdagen etter samlivsbruddet. Anonymkode: 280ba...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #62 Skrevet 24. juni 2025 Her krevde jeg at barna skulle ha ett fast bosted- og at dette skulle være hos meg pga fars sinneproblematikk. Far kunne besøke barna når han ville, og ha de på korte besøk hos seg, dog uten overnatting. Far kjempet i over ett år for å forsøke svartmale meg ovenfor div instanser, hevdet han var bekymret for omsorgsevnen min og at han hadde blitt frisk osv. Først når ting fikk roet seg skjønte han at formålet med det jeg gjorde ikke var å ta fra han barna, for det var det han trodde- selv om jeg hele tiden hadde prøvd å fortelle han at jeg ikke ville det- jeg ville gjøre det som var til beste for barna. Min erfaring var at han er en bedre far når han slipper å stå «i stormen» uten noen «fluktvei». Etter hvert som samarbeidet ble bedre passet han barna i mitt hjem når jeg var på jobb, en ordning som var veldig fin for oss alle. Da fikk far mulighet til å være med alle barna, da ikke alle ville overnatte til han- og barna hadde sine saker og venner i nærheten. Nå har han begynt å ha barneskolebarnet på overnattingsbesøk, noe guttungen også vil. Det er mer overkommelig å ha ett barn, enn flere barn samtidig (flere barn med diagnoser). Jeg vokste selv opp med foreldre som var gifte, men min far pendlet- slik at det var min mor som i hovedsak sto for oppfølging av meg. Jeg synes jeg hadde det helt topp! Jeg tror det gir en bedre trygghet og stabilitet å ha ett bosted- evt at forldrene bytter på hvem som skal være i huset hvor barna bor. Anonymkode: 40629...01e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #63 Skrevet 24. juni 2025 Vi ble skilt med barn på 5 og 9. Hadde 50-50, det fungerte bra. Nå som de er større, er det mer flytende. Eldste på 16 styrer det selv, er gjerne 2-3 uker hos hver, men innom den andre flere ganger i uken. Yngste på 12 er stort sett ca annen hver uke - men kan godt bli lenger om hun vil eller det passer. Vi bor i samme nabolag og kommer godt overens. Anonymkode: e185b...467 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #64 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som har barn under 10 år og har flyttet fra hverandre, hvordan delte dere omsorgen for barna? Og hvorfor? Er det 50/50 som er det vanlige? Begge barna er i skolealder, eller den minste begynner nå til høsten. Anonymkode: 7298e...327 Jeg er stemor, og mener at overgang til 50/50 bør gå litt gradvis. Ikke pådytt for mye om gangen om ungene ikke er helt klare. Her ble det først annenhver helg og hver onsdag. Det ble bare stress for barnet og fant ikke roen. Så vi flyttet onsdag til torsdag og hadde barnet litt lengre. Etterhvert så ble det litt mer litt som det passet seg, og så over i fast 50/50. I hovedsak holdt vi 50/50. Men av og til var barnet dritt lei av flytting, og var da hos oss en uke lengre eller hos mor en uke lengre. Er de innstilt på det, så bare kjør på. Hvis du og ex kan samarbeide er det fint å ha litt slingrinsrom på barnas prinsipper, hvis ikke må man være litt streng på tiden Anonymkode: 34bd5...668 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #65 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her krevde jeg at barna skulle ha ett fast bosted- og at dette skulle være hos meg pga fars sinneproblematikk. Far kunne besøke barna når han ville, og ha de på korte besøk hos seg, dog uten overnatting. Far kjempet i over ett år for å forsøke svartmale meg ovenfor div instanser, hevdet han var bekymret for omsorgsevnen min og at han hadde blitt frisk osv. Først når ting fikk roet seg skjønte han at formålet med det jeg gjorde ikke var å ta fra han barna, for det var det han trodde- selv om jeg hele tiden hadde prøvd å fortelle han at jeg ikke ville det- jeg ville gjøre det som var til beste for barna. Min erfaring var at han er en bedre far når han slipper å stå «i stormen» uten noen «fluktvei». Etter hvert som samarbeidet ble bedre passet han barna i mitt hjem når jeg var på jobb, en ordning som var veldig fin for oss alle. Da fikk far mulighet til å være med alle barna, da ikke alle ville overnatte til han- og barna hadde sine saker og venner i nærheten. Nå har han begynt å ha barneskolebarnet på overnattingsbesøk, noe guttungen også vil. Det er mer overkommelig å ha ett barn, enn flere barn samtidig (flere barn med diagnoser). Jeg vokste selv opp med foreldre som var gifte, men min far pendlet- slik at det var min mor som i hovedsak sto for oppfølging av meg. Jeg synes jeg hadde det helt topp! Jeg tror det gir en bedre trygghet og stabilitet å ha ett bosted- evt at forldrene bytter på hvem som skal være i huset hvor barna bor. Anonymkode: 40629...01e Du skriver at din eks forsøkte å svartmale deg for alle instanser. Hva gjorde han? Ble det rettssak? Kjempet han for delt bosted, eller prosent eller begge deler? Er veldig interessert i å høre mer om din erfaring rundt alt det. Står i litt samme situasjon selv. Er fint å lese at det har gått seg bedre til for dere over tid. Anonymkode: 28b3a...6a7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #66 Skrevet 24. juni 2025 Kort historie: Alle 3 ville bo fast hos meg. Far ville ha 50/50 og gikk til sak. Far fikk 1 helg i måneden i tingretten. Barna var da 5, 7 og 9 år. Anonymkode: 0cd8b...d49
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #67 Skrevet 24. juni 2025 I alle tilfellene jeg kjenner er det 50-50, samme skolekrets, bolig i nærheten av hverandre, og godt og fleksibelt samarbeid. Og raushet økonomisk. Er kun her inne jeg leser om krangling, foreldre som flytter langt unna, skjev fordeling, og alt slikt. Anonymkode: 936cc...806 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #68 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kort historie: Alle 3 ville bo fast hos meg. Far ville ha 50/50 og gikk til sak. Far fikk 1 helg i måneden i tingretten. Barna var da 5, 7 og 9 år. Anonymkode: 0cd8b...d49 Kan jeg spørre hvorfor far fikk så lite samvær? Anonymkode: f9cbf...955 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #69 Skrevet 24. juni 2025 50/50 er for foreldre som ikke vil ha 100 % omsorg. Anonymkode: 1c6db...a02
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #70 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 50/50 er for foreldre som ikke vil ha 100 % omsorg. Anonymkode: 1c6db...a02 Wtf? Anonymkode: fce2c...96e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå