Gå til innhold

Samlivsbrudd og fordeling av barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordelingen bør være slik den var før samlivsbruddet. Da blir omveltningen minst for barna. 

Anonymkode: 280ba...3dd

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordelingsnøkkelen blir dessverre som oftest en kamp og krig mellom foreldrene. Sunn fornuft og hva som er best for ungene teller ikke, bare kampen mellom foreldrene som teller. Her kjempet mor til sine barn til ca 60%. Minst halvparten av tiden hun har samvær, så er ungene hos hennes foreldre eller andre slektninger. Så du kan trygt si at formålet hennes var mindre samvær for meg. Nå er ungene 13 og 15. 15-åringen er nå 100% hos meg etter eget valg. 13-åringen er her cirka 2/3 av tiden.  Slik burde det ha vært hele tiden, men for noen var det viktigste å gjøre det vanskelig for meg..

Anonymkode: 2fb1d...e48

Tja, det kan også ha vært høyere bidrag og overgangsstønad. For sistnevnte må hun ha minimum 60% tror jeg.

En bekjent av meg og eksen hennes gjorde det slik. De hadde 40/60 på papiret for at hun skulle få overgangsstønad, men i realiteten var det 50/50.

Anonymkode: 0c63e...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 60/40, to barn i småskolealder. Her er det far som bor i huset, jeg måtte kjøpe meg en liten leilighet. Den har tre soverom, men var et oppussingsobjekt. Har stått på mye selv. Målet er mitt eget hus på sikt. 

Barna er godt vant med ordningen nå. De har alt de trenger i begge hjem og vi bor i samme skolekrets så vennebesøk er enkelt begge steder. Et godt samarbeid er det aller viktigste etter et brudd og hvordan dere skal fordele omsorgen må dere finne ut av med utgangspunkt i deres hverdager og barnas behov. Her finnes ingen fasit. Det går også an å prøve seg frem og se hvilken ordning som fungerer best rett og slett. Lytt også til barna. Vi har f.eks en ordning hvor vi annenhver uke har et par dager med 1 barn hver, da de setter stor pris på litt egentid med hver av oss som ikke er så lett å få til ellers. 

Anonymkode: 1ad76...e92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, det kan også ha vært høyere bidrag og overgangsstønad. For sistnevnte må hun ha minimum 60% tror jeg.

En bekjent av meg og eksen hennes gjorde det slik. De hadde 40/60 på papiret for at hun skulle få overgangsstønad, men i realiteten var det 50/50.

Snylte på staten med andre ord. 

Anonymkode: 0c344...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Huff, så trist å høre, men bra du har fått de mer nå. 

Her blir far sittende med huset, og jeg må flytte i noe mye mindre. Så egentlig burde de sikkert bo mest hos han pga. det. Men samtidig så er det i alle år jeg som har hatt mest omsorg for barna. Far har jobbet veldig mye, til tider i turnus, og jeg er den som har fikset alt det praktiske hjemme, og vært veldig mye alene med barna både kveld, helg og natt. Jeg er den som per dags dato har mest tid til de også, da jeg ikke jobber fullt. Jeg er aldri senere hjemme enn kl 15, og enkelte dager er jeg også hjemme når de kommer fra skolen.

Anonymkode: 7298e...327

Bør du ikke jobbe fullt så du har råd til noe større barna kan bo i? 

Anonymkode: 1cd1d...c88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snylte på staten med andre ord. 

Ja, det kan du jo si.

Skal ikke legge meg bort i det, svarte bare personen om at det kan ha vært derfor siden "minimum 60%" var så viktig for eksen hans.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men nå er det som regel veldig gode grunner til at man blir skilt. F eks hovedgrunnen til at jeg ble skilt, er fordi eksmannen min bare ble mer og mer grisete og rotete i løpet av de 20 årene vi var sammen. Ikke f om jeg hadde orket å bruke mine samværsuker med barna på rydde og vaske opp i en svinesti. Da får man heller bosette seg i nærheten av hverandre slik som vi gjorde, og samarbeide om kjørelogistikk. Ungene var like mye hos begge i starten, etter hvert kun hos meg da det ble for mye kaos hos far. De hadde f eks nesten aldri rent tøy, han glemte også alltid å sende med gymtøy, ha-med-dag, friidrettsdag osv. Jeg sa aldri noe negativt til barna om faren, de fant fint ut av grunnene selv når ikke jeg var der for å dekke opp for latskapen hans.

Anonymkode: 5fe4b...c98

Helt enig. Å dele hjem med en eks fungerer kun om man har en gjensidig respekt for hverandre og nogenlunde boeevne. Det er heller ikke slik at det er noe mindre vanskelig for barna at de har ett hjem, men en mor og far som flytter inn og ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det beste for barn med skilte foreldre. Er at barna kan bo like mye hos begge altså 50/50 og at foreldrene klarer å samarbeide godt om barna. 

I følge hvem? Det er veldig ulike erfaringer på det. Jeg hatet 50/50.

Anonymkode: 9f114...ba6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Å dele hjem med en eks fungerer kun om man har en gjensidig respekt for hverandre og nogenlunde boeevne. Det er heller ikke slik at det er noe mindre vanskelig for barna at de har ett hjem, men en mor og far som flytter inn og ut. 

Såklart er det det, noe annet er å være helt delusional. Det å være bostedsløs som man i praksis faktisk blir ved å ikke ha én plass å føle seg hjemme er langt ifra optimalt.

Anonymkode: 72a00...3b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis foreldrene setter barna før seg selv, blir barna boende i hjemmet og foreldrene bytter på å bo med barna. Men så omtenksomme er dessverre ikke de voksne. 

Anonymkode: 1c72b...4c6

Helt enig!! Det skulle vært regulert i lov! 

Anonymkode: a4a1a...135

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Såklart er det det, noe annet er å være helt delusional. Det å være bostedsløs som man i praksis faktisk blir ved å ikke ha én plass å føle seg hjemme er langt ifra optimalt.

Enig, for barn som flytter 50/50 blir jo i praksis bare på besøk.... Hvertfall føler de det når foreldrene lager nye kjærlighetsfamilier, og steforelder ser på det som "på besøk" og de ikke trenger eget soverom for de er jo der bare annenhver uke osv. Og hva svarer disse barna når folk spør hvor de bor? 

Anonymkode: a4a1a...135

AnonymBruker
Skrevet

Barnet her er 5 år. Vi måtte selge huset, men begge har blitt boende i ca samme område som før. Husker ikke hva det utgjør i prosent, da vi har en litt spesiell avtale. Far har barnet to ettermiddager i uka, dvs fra henting i barnehagen og frem til leggetid (barnet sover da hos meg). Og så har far barnet ett døgn fredag til lørdag, annenhver uke.

Anonymkode: b83f5...f60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordelingen bør være slik den var før samlivsbruddet. Da blir omveltningen minst for barna. 

Anonymkode: 280ba...3dd

Hva legger du i dette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bør du ikke jobbe fullt så du har råd til noe større barna kan bo i? 

Anonymkode: 1cd1d...c88

Jo, men av helsemessige årsaker så gjør jeg ikke det dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis foreldrene setter barna før seg selv, blir barna boende i hjemmet og foreldrene bytter på å bo med barna. Men så omtenksomme er dessverre ikke de voksne. 

Anonymkode: 1c72b...4c6

Vi gjorde dette lenge i starten. For jeg er i grunn enig med deg. Men selv ungene lurte på om ikke vi burde skaffet oss et annet hus også, slik at de kunne bo 50/50 hos hver. Våre syntes det var helt greit. De ble glade når far fikk kjøpt seg eget hus. Barna er 11 og 14 da. 

Anonymkode: fce2c...96e

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hva svarer disse barna når folk spør hvor de bor? 

Mine svarte at de bor både hos Mamma og Pappa, og vennene deres labbet inn og ut begge steder og ble godt kjent med begge.

Hvorfor skal alt være så jævla vanskelig og problemorientert? Livet er ikke en Wam & Vennerød-film.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bostedsløs du liksom😆 Lykke til med ditt eget forhold og familieliv!

Det er faktisk mange barn som trives med å ha to hus. Det fungerer veldig bra for mange. Mine f.eks, de ville heller ha det slik enn at vi byttet på å flytte ut og inn i samme hus. De er veldig stolte av begge hjemmene, og det har aldri vært noe problem. Men nå er ikke de så veldig små da. 

Det aller mest optimale er selvsagt at mor og far bor i samme hus og har det fint med det. Men sånn blir det noen ganger ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå er det jo ingenting ved et samlivsbrudd som er optimalt, foreldrene er ikke lenger sammen. Det et ofte det som er kjernen i det vonde, for barna. For noen fungerer to hjem, for andre fungerer det dårligere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bostedsløs du liksom😆 Lykke til med ditt eget forhold og familieliv!

Det er faktisk mange barn som trives med å ha to hus. Det fungerer veldig bra for mange. Mine f.eks, de ville heller ha det slik enn at vi byttet på å flytte ut og inn i samme hus. De er veldig stolte av begge hjemmene, og det har aldri vært noe problem. Men nå er ikke de så veldig små da. 

Det aller mest optimale er selvsagt at mor og far bor i samme hus og har det fint med det. Men sånn blir det noen ganger ikke. 

Det tror jeg enkelt og greit ikke på. 

Barnet vil ikke ha et (ett) hjem ved 50/50, men leve i en koffert. Da er det bedre å bo ett sted og være på helge- og feriebesøk (+ litt andre besøk nå og da) et annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygghet og furitsigbare rammer er det aller viktigste man kan gi barna sine.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...