Susijenta Skrevet 19. mars 2006 #1 Skrevet 19. mars 2006 Om en mnd skal jeg feire bursdagen min hjemme i leiligheten. Folk kommer langveis fra og jeg vil gjerne servere litt mat, i tillegg til kakene. Men jeg har et problem. Jeg har ikke plass til spisebord her, så vi må pakke oss rundt salongborder i sofaer og stoler. Da er det ikke så lett og sitte og spise hva som helst... det er der dere kommer inn! Noen som har noen ideer og hva jeg kan servere?? Noen enkelt som smaker godt, og gjerne noe som kan lages dagen før; (ikke et must.) på forhånd takk
Gjest piaf Skrevet 19. mars 2006 #2 Skrevet 19. mars 2006 (endret) Det første jeg kommer på, er gryte eller suppe servert i runde boller/suppekopper som er enkle å holde i hånden. (Ha klar servietter å holde med hvis skålene blir for varme). Feks chili con carne + evnt en klatt rømme og guacamole på toppen. Eller en indisk curry med ris? Du kan også lage gode supper med utgangspunkt i kraften og kjøttet av røkt svineknoke, feks minestrone, ertesuppe eller betasuppe. Eller rett og slett koke en stor gryte med bacalao, hvis du liker det. All sånn grytemat blir bare bedre av å lages dagen før og varmes opp igjen (men husk å kjøle raskt ned når du har laget den, feks ha gyten i kaldt vann i oppvaskkummen, og sett den i kjøleskap så fort som mulig til neste dag). Ved servering ville jeg bare latt gryten stå på komfyren på kjøkkenet, så alle kunne gå ut og forsyne seg etter behov. Og så synes jeg det smaker med godt brød ved siden av supper og gryter. Endret 19. mars 2006 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #3 Skrevet 19. mars 2006 Jeg ville nok gått for småretter som settes på et bord, og som gjestene kan forsyne seg fra. (På tallerkner som de holder)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #4 Skrevet 19. mars 2006 Jeg har hvert år det samme problemet; hvordan samle ca. 16 stykker på et rom med like mange kvadratmeter og gi dem mat? Jeg setter bordet langs den ene veggen, sørger for å ha nok dype tallerkener (blir mindre søl, og de er lettere å holde enn de flate). På bordet har jeg forskjellige retter; pastasalat, chili, ris, brød, guacamole, aioli, kryddersmør, alt etter hvor mange som kommer. Alle forsyner seg selv, og det er nok servietter til alle. Siden jeg ikke har nok dype tallerkener til så mange, må jeg også bruke endel engangstallerkener og ha har jeg en stor bøtte som de kan kaste dem i etterhvert. All mat som er lett å spise med en hånd, er velegnet (da har man en hånd til å holde tallerkenen med), dvs. gryteretter, salater, gratenger, at som man kan spise med bare en gaffel eller en skje (ikke så lett å skjære noe når man samtidig holder tallerkenen)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #5 Skrevet 19. mars 2006 Se Bridget Jones-filmen nr. 2 så ser du hva hun serverte vennene sine. kanskje du kan få noen fine ideèr derfra?
Arkana Skrevet 19. mars 2006 #6 Skrevet 19. mars 2006 Mange småretter høres veldig godt ut (da er du også sikret at alle finner noe de liker), og det meste kan du lage på forhånd. F.eks. en pai eller to, pasta-/couscoussalat, stekte kyllingvinger, spekemat, krabbekaker, godt brød, en god gryterett, forskjellige dressinger, forskjellige gode oster ++
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2006 #7 Skrevet 19. mars 2006 Tapas er genialt. F.eks. kanapeer med parmaskinke rullet rundt en ridderostbit, med en cherrytomat på toppen - du stikker tannpirker gjennom. Noe av det beste jeg vet av småretter er lakserullader. Du har en lefse, legger røkelaks, snøfriskost blandet med salt, pepper og rødløk inni, ruller den - og kutter den i små ruller. (Ser ut som rullekakebiter.) Det samme kan man gjøre med parmaskinke eller annet kjøtt også, da. Det er godt med fetaost og oliven som er marinert som kanapeer også. Jeg husker ikke alle de tapasrettene akkurat nå, men det er i hvert fall veldig godt. Det tar litt tid å forberede, men det aller meste kan lages dagen før. Du kan i tillegg ha salat med ulike salattyper, ulike dressinger ved siden av. Pastasalat (bløt type) er supergodt. Rømme, litt majones, pasta, purre, rødløk og litt reker f.eks. er veldig godt - og særlig hvis du får tak i østerssaus som du blander med. Høres rart ut, men smaker himmelsk! Ferskt brød eller rundstykker ved siden av er jo et must. Kom på en rissalat også. Ris, rømme, masse krydder (gjerne aromat, gastromat og pepper f.eks. Det er krydder de fleste har), masse purre og også litt østerssaus - det er godt det. Serveres kaldt. Det kan ta tid, men til gjengjeld smaker det kjempegodt med småretter, og det er også praktisk å spise.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå