Gå til innhold

Husbygging og byggekostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da skal jeg faktisk i hvert fall laste ned den appen og teste litt, som du sier er det uansett fint å se hva man liker og kunne tenke seg, ikke minst hvis man ender opp med å gå til en arkitekt, da kan det jo være at man bare trenger å tilpasse litt! Og tusen takk for tips om lån!!! 😊 begynner å få troen på at dette kan gå nå så da håper jeg bare ingen andre er interessert i den tomten vi har sett oss ut 😅

Anonymkode: 8945f...84f

Masse lykke til! Det er en spennende fase dere går inn i 😃

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi eide tomt fra før, og brukte 8,5 millioner på å bygge 260 kvadrat. Vi fikk ikke alt vi ønsket oss, men endte opp med et veldig fint hus likevel 😊

Vi måtte også ha 25% EK, men det hadde vi regnet med. I tillegg måtte 10% av budsjettet avsettes til uforutsette kostnader, og noen banker krevde enda mer (Nordea krevde 25%!!) Vi endte imidlertid med å få mye mer, fordi vi fikk uforutsette kostnader som vesentlig oversteg 10%.  

Anonymkode: 5777d...071

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kom ganske langt i den prosessen, før vi stoppet fordi vi følte det ble for usikkert med økonomien nå. Vi fikk muligheten til å arve tomt, så hadde ingen utgifter på kjøp. Måtte betale opparbeiding og alt slikt selv. Vi skulle bygge et ferdighus fra Nordbohus og hadde veldig god kontakt med dem. Fin prosess. Vi fikk tilbud om byggelån fra både Nordea og en lokal bank, og det stemmer det som står over her om uforutsette kostnader. Jeg tror den lokale banken satt av 15%. 

Hvis alt hadde gått etter planen (noe det aldri gjør) ville det kostet oss 5,5 millioner for 160 kvm. Pluss kostnader for å gjøre tomta klar. 

Anonymkode: f1299...570

• Liker 1
Skrevet

Byggekostnader kommer også an på hvor stort hus du tenker å bygge, og hvor du skal bygge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for skikkelig gode og konstruktive svar! Hadde ikke så store forhåpninger da jeg spurte men dette var skikkelig nyttig. 

Nå blir det å jakte på riktig bank og få en god løsning for finansieringen på plass. 25% buffer hos Nordea høres helt vilt ut!!  

Anonymkode: 8945f...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...