Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann i 40-årene, som bor med kone og 3 ganske små barn. Kona er redd hunder, og barna har lite erfaring. 
Min mor kommer snart kjørende langveisfra for å besøke oss. Jeg liker ikke besøk fra henne (jeg liker ikke personligheten hennes), skulle ønske hun ble hjemme, men forstår at besøk av farmor er en del av pakka. Så hun får selvfølgelig komme, får eget rom, og vi har ingen problemer med å betale mat og andre utgifter for henne når hun er her. 

Problemet er hunden, en middels stor terrier, som hun vil ha med. Hun fikk den da den var 5 år, den hadde opplevd mye vondt, og har en noe vanskelig personlighet. Men hun er snill med den, og den har det nok bra nå. 

Men vi vil ikke ha hund her. Hunder er skitne, vi vil ikke ha uvaskede hunderumper i sofaen, og vi er bekymret for om hunden skal bite 3-åringen (i ansiktet). Omtrent i hver eneste samtale med mor har jeg gjentatt at hunder er uønskede, men hun sier alltid «vi får se på det», « den er jo ikke farlig», « jeg forstår ikke hvorfor den ikke er velkommen».

Mor kommer på besøk i neste uke, og hun hadde først avtalt at hunden skulle være hos noen venner. Hun sier imidlertid nå at vennene ikke kunne ha hunden likevel, og at hunden blir med. 

Hva gjør jeg? Jeg kan jo ikke kaste henne på dør når hun ringer på med hunden på slep. Og dersom vi aksepterer hunden nå, så vil det bli vanskeligere å nekte den senere. 

Anonymkode: 71363...cba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel være tydelig med henne og si at hunden ikke er velkommen, da?

Anonymkode: af3a5...df3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hunder er ikke velkomne hos oss heller, katt går fint. Jeg sier det bare rett ut og samtidig gir jeg navnet på kennelen i området.

Anonymkode: e1b95...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempe vanskelig! Vi hadde noe tilsvarende en julaften for noen år siden. Slektninger hadde hund, vi ønsket ikke å ha den med på julaften da vi visste at barna kom til å skru hverandre opp, og hunden kom til å bli ganske vill. Gjett hvem som hadde hunden med seg da de kom... Vi ga da beskjed om at hunden måtte være på eget rom hele kvelden, og under ingen omstendigheter bringes opp til der barna og juletreet stod. De måtte jo respektere det, men surmulte hele kvelden. Veldig hyggelig for oss som hadde invitert hele storfamilien på julemiddag 😉

Anonymkode: a842b...f9f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du at hunden ikke er velkommen så det er ikke aktuelt. Hun er velkommen, hunden er ikke velkommen. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 9b764...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du bare at hunden kan ikke bli med så hun må ordne pass eller utsette besøket til hun har pass til den. Vær tydelig. 
(Og jeg har hund altså, men ville aldri tvunget den på noen, spesielt noen som er redde.) 

Anonymkode: 7c075...ec5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å si fra til henne at hun er velkommen, men hun får ikke ta med seg hunden. Det er hennes ansvar å finne noen som kan passe den. 

Anonymkode: 9d6b7...d82

AnonymBruker
Skrevet

Hunder med bagasje burde aldri plasseres i et vanlig hundepensjonat, det er svært dårlig dyrevelferd ,men som stødige hunder flest uten bagasje takler ok. 
(Har selv jobbet et kjent sted en kort periode og kjenner flere som har jobbet andre plasser.) 

Det er en vanskelig situasjon siden alternativet tydeligvis blir at dere ikke får sett henne og barna aldri sin farmor, enda hun har lyst til å ha kontakt. 

Er det ikke et alternativ å tilrettelegge litt hjemme med grinder så hunden er plassert mest bak dette under besøket og på rommet hun skal oppholde seg på?
Er det noe som tyder på at hunden faktisk skal bite, eller noe dere har konstruert? 

Anonymkode: e4c01...dbf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt litt lignende problemstilling. Har da gitt beskjed om at hunden må være på eget rom. Har fungert sånn helt ok.

Anonymkode: 042e4...edf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker heller ikke hunder i mitt hus. Heldigvis respekteres dette. 

Du må jo bare gi tydelig beskjed.

Anonymkode: 06189...94f

Skrevet

Om dere ikke vil ha hunden der, så må du være tydelig på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hunder med bagasje burde aldri plasseres i et vanlig hundepensjonat, det er svært dårlig dyrevelferd ,men som stødige hunder flest uten bagasje takler ok. 
(Har selv jobbet et kjent sted en kort periode og kjenner flere som har jobbet andre plasser.) 

Det er en vanskelig situasjon siden alternativet tydeligvis blir at dere ikke får sett henne og barna aldri sin farmor, enda hun har lyst til å ha kontakt. 

Er det ikke et alternativ å tilrettelegge litt hjemme med grinder så hunden er plassert mest bak dette under besøket og på rommet hun skal oppholde seg på?
Er det noe som tyder på at hunden faktisk skal bite, eller noe dere har konstruert? 

De vil ikke ha hunden der, så hvorfor forslå tilrettelegging? Hygiene var jo også en faktor.

Det er hundeeier som må tilrettelegge et annet sted.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De vil ikke ha hunden der, så hvorfor forslå tilrettelegging? Hygiene var jo også en faktor.

Det er hundeeier som må tilrettelegge et annet sted.

De vil ikke besøke henne og hun har problemer med å få pass til hunden. Det er veldig leit om foreldrenes hysteri for bakterier og eventuelt et oppkonstruert hysteri for dyr skal ødelegge hele relasjonen til barna med farmoren sin. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt klar beskjed om at hund ikke kommer inn i huset, UANSETT. Skal hun komme så må det være uten hund, den skal ikke inn under noen omstendigheter.

Du vet det at selv om du har fått barn så er du ikke forpliktet til å ha henne på besøk om du ikke har lyst.

Anonymkode: 441be...a08

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får vel være tydelig med henne og si at hunden ikke er velkommen, da?

Anonymkode: af3a5...df3

Jeg har jo vært tydelig. Hver gang jeg snakker med henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har jo vært tydelig. Hver gang jeg snakker med henne. 

Og det må du jo bare fortsette med. 

OM hun dukker opp på døren, med hunden på slep, lar du vær å slippe henne inn. Ja, det kan du faktisk gjøre. Har du sagt klart og tydelig ifra at hunden ikke er velkommen, er det HUN som er en dritt om hun har den med, ikke du om du holder fast på det du har sagt til henne. 

Å sette grenser er en todelt greie: du må både si ifra hva du ønsker/ikke ønsker, OG konsekvensen av om dette ikke følges. I dette tilfellet er konsekvensen at om hun tar med hunden, får hun ikke komme inn. 

Anonymkode: 5addf...d6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det må du jo bare fortsette med. 

OM hun dukker opp på døren, med hunden på slep, lar du vær å slippe henne inn. Ja, det kan du faktisk gjøre. Har du sagt klart og tydelig ifra at hunden ikke er velkommen, er det HUN som er en dritt om hun har den med, ikke du om du holder fast på det du har sagt til henne. 

Å sette grenser er en todelt greie: du må både si ifra hva du ønsker/ikke ønsker, OG konsekvensen av om dette ikke følges. I dette tilfellet er konsekvensen at om hun tar med hunden, får hun ikke komme inn. 

Anonymkode: 5addf...d6f

Det er ikke lett å nekte henne adgang når hun står på døra klokka 21 på kvelden, etter 8 timers biltur. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan selvfølgelig nekte henne adgang, men relasjonssåret blir i så fall mye dypere og vanskeligere å reparere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring henne, spør hva planen med hunden er. Hvis hun sier ta den med sier du nei, det kan du ikke, skal vi finne en ny dato for når du kan komme siden neste uke ikke går da? 

Anonymkode: 7c075...ec5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo bare si at hunden må stå ute på dagen og ligge på rommet hennes på natta. Den trenger hverken ligge i sofaen eller omgås 3-åringen selv om den er på besøk. Kjøp kjetting, hundeseng og vannskål - det er kjempebillig på Biltema. Det er jo sommer. 

Anonymkode: 3ed27...1d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...