Gå til innhold

Søsters bursdag, min termin og forventninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. 

Min søster fyller 40 år i februar og ønsker å feire dette med et stort selskap/fest. Hun bor i annen del av landet enn meg. Hun ønsker selvfølgelig da at jeg og mannen skal komme i selskapet hennes. 

Problemet mitt er at vi har et barn på 2 år som aldri har hatt barnevakt tidligere og termin i februar for barn nr 2. Før jeg fortalte min søster om graviditeten ønsket hun at mannen og jeg skulle skaffe en barnevakt. Hun foreslo at vi enten reiser fra barnet hjemme med barnevakt den helgen eller tar med både barnet og barnevakt til hotellet for den helgen festen er. Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…

men jeg hadde begynt å se etter løsninger da. Men så ble jeg jo gravid og har nå termin i samme mnd som selskapet. 

Da jeg nå sa til min søster at jeg tror ikke vi får kommet i selskapet pga termin og nyfødt baby så foreslo hun altså: 

- ta med baby på festen 

- la babyen også være på hotellrommet med barnevakten 

Jeg er ikke komfortabel med noen av alternativene. Er jeg hysterisk?? Min søster er nå drit sur på meg og mener jeg må skjerpe meg og at jeg og mannen selvfølgelig må komme i selskapet hennes… men å reise 5 timer hjemmefra enten som super høygravid eller med en nyfødt baby og et barn på 2,5 år frister meg så utrolig lite. Kan jeg få noen andres synspunkter her? Er åpen for at jeg muligens bare er hormonell og litt hysterisk. 

Anonymkode: a14e9...ae7

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er selvsentrert og oppfører seg helt ape.

Takk pent nei, la henne furte hva hun vil. Voksne mennesket.

Anonymkode: 48181...059

• Liker 22
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite forståelsesfullt av din søster. Jeg ville slått fra meg den 40-årsdagen, og vært tydelig på at du ikke kan dra rett etter fødsel. Selvsagt ikke. Og det skal du ikke ha noe dårlig samvittighet for. Du har andre ting som må prioriteres. 

Anonymkode: 6125f...e58

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, det er søster som er urimelig her.

Barnevakt til eldste hadde dere hatt tid til å øve på, men å reise som høygravid eller med en nyfødt på fest er ganske uaktuelt, i hvert fall for meg

Anonymkode: 3ba35...34b

• Liker 25
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager, så mye styr for et 40-årslag. Her er det bare å følge magefølelsen - bli hjemme med god samvittighet. 

Anonymkode: db320...07c

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Er hun mentalt frisk?

Anonymkode: 51274...a97

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud så lettet jeg ble av svarene deres. Jeg hadde begynt å tenke at jeg var helt hysterisk og egoistisk som ikke ville dra hjemmefra med nyfødt eller høygravid. Takk. Det hjalp litt å få bekreftet at jeg ikke er gal. 

• Liker 5
  • Hjerte 39
AnonymBruker
Skrevet

Kan vi anta at søster selv ikke har barn, eller har latt eget ego fått prio også i forhold til egne barn?

Anonymkode: fb469...a67

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Med termin i februar og fest i februar så tenker jeg du kan argumentere med at det er stor sannsynlighet for at legen kommer til å fraråde deg å dra langt unna sykehuset du skal føde ved. Dersom dere drar med fly så tror jeg du ikke får bli med flyet. Å sitte i bil i fem timer som høygravid var totalt uaktuelt for meg. Jeg greide maks en time om gangen, totalt to timer per dag. 

Hvis barnet er født så tenker jeg det er kjempeviktig at dere da tar dere tid til å finne flyten og rytmen som en familie på fire. Storesøsken skal bli vandt til å ikke være enebarn, dele mamma, dele tiden. Skal bli kjent med søskenet sitt. I tillegg til at babyen og du skal finne deres rytme og bli kjent. Å kjøre 5 timer hver vei med nyfødt (i februar på glatta?!!?!) er enda mer uaktuelt enn å dra som høygravid. 

Anonymkode: f9a6a...319

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun ikke skrudd sammen riktig? Jeg har nesten vanskelig for å skjønne at det finnes så urimelige/rare folk som er godt voksne. 

Selvsagt blir du hjemme. Uansett så er det helt umulig å love seg bort så nærme termin; du kan være veldig sliten, ha bekkenløsning og ikke kunne bevege deg, du kan føde tidlig +++

Anonymkode: 40137...76f

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan vi anta at søster selv ikke har barn, eller har latt eget ego fått prio også i forhold til egne barn?

Anonymkode: fb469...a67

Søster har faktisk barn, men de er større. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit ikke å ville planlegge lang reise når man er høygravid eller har en helt fersk baby. Samtidig så forteller du at dere aldri har hatt barnevakt for toåringen og du var skeptisk til dette i utgangspunktet, så det kan jo hende din søster har litt oppbygget frustrasjon knyttet til hønemortendensene dine. 

Anonymkode: 673dc...492

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Også for meg var det grusomt å tenke på at jenta vår på 2,5 år liksom får her væresgod nå er du storesøster.

-Nå skal du og den nye babyen være her på dette helt fremmede hotellrommet med en barnevakt mens mamma og pappa reiser på fest

- nå skal du være her på dette helt fremmede hotellrommet med barnevakten mens mamma, pappa og den nye babyen drar på fest uten deg.

jeg ønsker ingen av delene. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det er helt greit ikke å ville planlegge lang reise når man er høygravid eller har en helt fersk baby. Samtidig så forteller du at dere aldri har hatt barnevakt for toåringen og du var skeptisk til dette i utgangspunktet, så det kan jo hende din søster har litt oppbygget frustrasjon knyttet til hønemortendensene dine. 

Anonymkode: 673dc...492

Men hva mener du med hønemor tendenser? Vi har aldri hatt behov for barnevakt. Hvorfor skulle vi hatt det da? Skal vi ha barnevakt bare for å ha det da? Jeg forstår ikke hvorfor du skriver det du gjør? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva mener du med hønemor tendenser? Vi har aldri hatt behov for barnevakt. Hvorfor skulle vi hatt det da? Skal vi ha barnevakt bare for å ha det da? Jeg forstår ikke hvorfor du skriver det du gjør? 

Hekt uforståelig for meg at noen IKKE har hatt behov eller ønske om å gjøre noe uten et barn på 2 år. 

Anonymkode: bcf57...14b

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hekt uforståelig for meg at noen IKKE har hatt behov eller ønske om å gjøre noe uten et barn på 2 år. 

Anonymkode: bcf57...14b

Min søster var slik; hun trivdes veldig godt med familien når ungene var så små, de hadde stort venne-nettverk som hadde jevnaldrende unger så de var mye sosiale med de. Eller så tok han ungene når hun var ute med venner og vice versa. 

Så sinnsykt rart er det jo ikke. 

Anonymkode: 40137...76f

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Okei, men uansett så hadde jeg begynt å se etter løsninger på dette med barnevakt til den eldste. Hønemor eller ei. 

Nå kommer det en nyfødt i tillegg så da føler jeg det blir enda mer uaktuelt. Og det var pga de siste forslagene fra min søster at jeg lagde tråden nå. Og jeg er glad og lettet for støtten i den problemstillingen 🌺

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Eldste kunne nok hatt barnevakt når barnet er 2 år, men skjønner godt at du ikke er komfortabel med å reise så langt i fra både du og mannen. Mest sannsynlig kan du ikke delta i det hele tatt når det er så nærme termin. Ville bare sagt at jeg skal prøve å komme, og når det nærmer seg så må du kjenne etter om det er mulig å gjennomføre eller ikke. Ville ikke brukt mye energi på å krangle med søsteren min nå i hvert fall.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er liksom flere ting. Og jeg kjenner mye på at det er en stor forandring for datteren vår å gå fra å være enebarn til å bli storesøster. Jeg ønsker at den overgangen skal gå best mulig. Og det involverer ikke å bli etterlatt i en annen landsdel, på et hotellrom med eller uten den nyfødte, stressende lang biltur med mange pauser, adskillelse fra foreldrene fordi de skal på fest.. og i tillegg hensynet til den nyfødte for ro og tilknytning. Hensynet til meg selv for to og hvile. Hensyn til mannen som sikkert også vil trenge hvile og overskudd når man går fra 1 til 2 barn. Det er mange faktorer. Men ingen av disse argumentene er gode nok for min søster som tross alt skal feire et rundt år.. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...