Gå til innhold

Har så angst for lyn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er noe annet å gå hjem oga bikkja. Annen ting er å må ut når det tordner, det er bare en frykt jeg har. Stor frykt. 

Anonymkode: 5f6a9...1ee

Ja, men det er allikevel rart. Som å ikke komme på jobb fordi det kan være en edderkopp i bygget...
Og derfor best å ikke være åpen om slike rariteter, fikse problemet på en eller annen måte, og skjule det så godt det går. 
Altså, finne en måte å få kommet på jobb når du skal. Taxi, terapi osv osv. Eget ansvar.

Anonymkode: 34cfd...94c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det at folk her sier at du bør oppsøke hjelp her er ikke kritikk eller latterliggjøring.

Du har en så ekstrem frykt for et naturfenomen (som rammer langt færre enn det hoggormer gjør!) at du får panikkanfall, hyler og nå vurderer å ikke dukke opp på jobb som avtalt ut fra værmeldingen. Dette på tross av at det, objektivt sett, selv i de verste tordenvær er langt større risiko for at du blir påkjørt enn truffet av lynet. Du beskriver deg selv som "i fare" fordi du har nøkler på kroppen når du går ute, i likhet med nær sagt alle andre som beveger seg ute. Jeg ser jo at du forsøker å beskrive denne frykten som noe rasjonelt, men det er den ikke. Lyn er farlig hvis man blir truffet, for all del, men det er på ingen måte på topp tusen-listen over farligheter du omgir deg med.

Du er likevel livredd, og du blir etter eget utsagn "helt panisk". Da har du et helseproblem. Det er ikke noe latterlig, det er ikke teit, det er ikke noe sånt. Ingen mener at du skal bli "lagt inn", og din beskrivelse av dette vitner jo om et anstrøk av forakt for psykisk sykdom, men det er virkelig ikke så himla dramatisk. Det er et helseproblem. Og mange har god hjelp av å søke behandling for det.

Anonymkode: cb1bc...94b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 8.52):

Åh tusen takk 🩷 ja det er store krefter i lyn. Og jeg føler at noen mennesker er mer "mottakelig" for å bli slått ned enn andre. Min mor kan kjenne hårene reise seg når tordenværet er nærme. Samme kan jeg. Det står også i flere kilder at det ikke alltid bare er åpne plasser og topper det slår ned, man skal ha respekt for dette været. Det står også at om man kjenner brent lukt/svovel, da er torden veldig nærme og man bør søke ly så fort som mulig. 

Nei slanger og edderkopper, kunne ikke brydd meg mindre. 

Jeg tror du misser poenget. Fobi er akkurat det samme, enten det er fobi for lyn, slanger eller edderkopper. Det er også ganske klassisk for fobi at man har feiloppfatninger eller overtro angående den tingen man er redd for. Det ser ut som det samme er tilfelle for deg og din angst for lyn.

For de med edderkoppfobi kan et eksempel på overtro være at edderkopper skal krabbe inn i ørene eller nese og legge egg mens man sover. For din del virker det som at du tror at noen mennesker tiltrekker seg lyn. Dette stemmer ikke. Ingen er mer mottakelig for å bli slått ned. Hårene reiser seg på din mamma fordi hun har en angstreaksjon. Det handler om stress, adrenalin... Ikke noe mer enn det.

Å ha respekt for tordenværet er noe annet enn å ikke kunne leve normalt pga. frykt. Eksempel på respekt er å ikke bade i tordenvær, ikke søke ly under store trær, ikke bruke paraply, ikke gå på åpne sletter. Enkle forholdsregler som dette kan gi beskyttelse. Men husk at du blir verken mer eller mindre utsatt for torden ved å være livredd. Å være redd gir ingen beskyttelse. Det er kun til plage og når det hindrer deg i å leve normalt bør du oppsøke hjelp for det.

Anonymkode: 9f2b4...7ae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For de med edderkoppfobi kan et eksempel på overtro være at edderkopper skal krabbe inn i ørene eller nese og legge egg mens man sover. For din del virker det som at du tror at noen mennesker tiltrekker seg lyn. Dette stemmer ikke. Ingen er mer mottakelig for å bli slått ned. Hårene reiser seg på din mamma fordi hun har en angstreaksjon. Det handler om stress, adrenalin... Ikke noe mer enn det.

Du vet at en del "overtro" er bare "overtro" til det blir bevist, ikke sant? Og at det faktisk kan hende (gisp!) at vitenskapen kommer i etterkant av folks erfaringer? Fenomenet med at håret reiser seg når det lyner i nærheten er jo noe folk har opplevd til alle tider, og her er det forklart:

"Are there any signs that a lightning strike is imminent?
Sometimes, but not always. In either case, there is little, if any, time to take action to protect yourself. Some of the signs include:
Your hair stands on end (as charges from the ground surge to the top of your head)
You hear a distinctive snapping or crackling sound (small discharges of static electricity may occur in an area where lightning is about to strike)
You experience a tingling sensation (electrical charges may be moving through your body)"
https://www.maine.gov/mema/hazards/natural-hazards/lightning-safety#:~:text=* Your hair stands on end (as,charges may be moving through your body)

Anonymkode: ea8a2...f5c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du vet at en del "overtro" er bare "overtro" til det blir bevist, ikke sant? Og at det faktisk kan hende (gisp!) at vitenskapen kommer i etterkant av folks erfaringer? Fenomenet med at håret reiser seg når det lyner i nærheten er jo noe folk har opplevd til alle tider, og her er det forklart:

"Are there any signs that a lightning strike is imminent?
Sometimes, but not always. In either case, there is little, if any, time to take action to protect yourself. Some of the signs include:
Your hair stands on end (as charges from the ground surge to the top of your head)
You hear a distinctive snapping or crackling sound (small discharges of static electricity may occur in an area where lightning is about to strike)
You experience a tingling sensation (electrical charges may be moving through your body)"
https://www.maine.gov/mema/hazards/natural-hazards/lightning-safety#:~:text=* Your hair stands on end (as,charges may be moving through your body)

Det blir for dumt å svare frekt når du ikke har lest tråden. Dette er ikke svar på det hverken jeg eller TS snakker om. TS påstår at noen mennesker er mer mottakelige eller sårbare for å bli angrepet av lyn og at hun og hennes mamma er blant disse menneskene. Det stemmer ikke.

Det TS og mammaen kjenner når de sitter med dødsangst inne i sitt eget hus er adrenalin, ikke elektriske ladninger i luften. Hadde de vært ute i skogen rett under tordenværet, ok. Det er de ikke. Adrenalinet flyter allerede i kroppen pga redselen og lynet er langt unna. Bruk hodet, være så snill. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 21.18):

Noen har angst for edderkopper, slanger som ikke er veldig farlig her i Norge. (Joda, hoggorm om du er allergisk). 

Men lyn er noe jeg frykter grunnet min mor har opplevd kollega bli slått ned. Og hun har siden vært livredd, noe som har smittet over på meg. Jeg har ikke bil for øyeblikket og sommeren er sesongen for det. Ifjor da jeg var på vei til jobb så begynte det plutselig, jeg fikk panikkanfall og hylgråt. Turte ikke gå på jobb, var helt skjelven og silker på jeg skulle bli truffet. Imorgen melder de igjen her på østlandet og skal på jobb. Er det greit å komme for sent grunnet dette? Er jo ikke det, men hva skal jeg gjøre med angsten min? Jeg ser bare helt mørkt på hele greia. Kjenner noen seg igjen? Håper på forståelse og ikke slemme kommentarer 

Synd du har fått det synet på lynet.

Selv elsker jeg torden og lyn, det er avslappende lyder, og jeg får en indre ro av det.

Bil er noe av det tryggeste du kan være i når det lyner ute.

Anonymkode: 43f3b...42e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 14.19):

Jeg tror du misser poenget. Fobi er akkurat det samme, enten det er fobi for lyn, slanger eller edderkopper. Det er også ganske klassisk for fobi at man har feiloppfatninger eller overtro angående den tingen man er redd for. Det ser ut som det samme er tilfelle for deg og din angst for lyn.

Å ha respekt for tordenværet er noe annet enn å ikke kunne leve normalt pga. frykt. Eksempel på respekt er å ikke bade i tordenvær, ikke søke ly under store trær, ikke bruke paraply, ikke gå på åpne sletter. Enkle forholdsregler som dette kan gi beskyttelse. Men husk at du blir verken mer eller mindre utsatt for torden ved å være livredd. Å være redd gir ingen beskyttelse. Det er kun til plage og når det hindrer deg i å leve normalt bør du oppsøke hjelp for det.

Nå er det ikke bare de klassiske reglene som å søke ly under trær, fra på fjellturer osv som er farlig når det lyner. Kollega av mamma ble slått ned uten at det var en åpen slette, gikk med paraply, eller søkte ly under trær. Hun gikk på en vanlig vei i lik høyde med seg selv. Man kan bsre være uheldig og sjansen for å bli truffet av lyn/påvirket av å stå på et jordet der det kan gi slag i bakken og over på personen igjen er ikke veldig minimal altså. De oppfordrer folk å være innendørs, det er grunn for det, ikke vel? 

Ikke prøv å få torden og lyn til å hirke lite farlig, det er faktisk livsfarlig. Farligere enn å bli bitt av hoggorm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 7.35):

Det blir for dumt å svare frekt når du ikke har lest tråden. Dette er ikke svar på det hverken jeg eller TS snakker om. TS påstår at noen mennesker er mer mottakelige eller sårbare for å bli angrepet av lyn og at hun og hennes mamma er blant disse menneskene. Det stemmer ikke.

Det TS og mammaen kjenner når de sitter med dødsangst inne i sitt eget hus er adrenalin, ikke elektriske ladninger i luften. Hadde de vært ute i skogen rett under tordenværet, ok. Det er de ikke. Adrenalinet flyter allerede i kroppen pga redselen og lynet er langt unna. Bruk hodet, være så snill. 

Nei, feil. Les deg til kilder på nett, så kan du se at lyn kan påvirke oss som en slags elektrisitet i luften. Det står også at man da må søke ly eller gå inn i hus/bil så fort som mulig. ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Men vil du få det bedre, ts, eller vil du bare ha bekreftelse på at du gjør helt rett i å fortsette å være livredd for noe som mest sannsynlig aldri vil ramme deg?

Ok. En kollega av din mor ble truffet av lynet. Det er farlig å bli truffet av lynet, og nå påvirker det livet ditt negativt at du kjenner til en slik sak. En av mine nærmeste ble drept i en bilulykke. Det gjør det ikke fornuftig av meg å gå rundt og være livredd for å kjøre bil, eller for at andre jeg kjenner skal dø på samme måte - selv om det er farlig, og selv om det skjer med et gitt antall mennesker hvert eneste år (langt flere enn de som blir drept av lyn). Jeg er fullt klar over at det kan ramme både meg selv og alle jeg er glad i, men likevel styrer det ikke livet mitt på noen som helst måte. Jeg bruker bilbelte og kjører helt vanlig fornuftig, det er det jeg kan kontrollere i denne sammenheng. På samme måte bør ikke målet ditt være å løpe rundt som høyeste punkt utendørs med en metallstang i hånda hver gang det lyner, men å ta helt vanlige forholdsregler og ikke tenke mer på det. 

Verken du eller din mor er mer utsatt enn andre. Jeg kan også kjenne at det kommer til å lyne (migrene), men det gjør meg verken mer eller mindre utsatt for verken lynnedslag, flyulykker eller å omkomme i en bilulykke fem minutter hjemmefra på en helt vanlig tirsdag. Den ubehagelige sannheten er at man aldri kan gardere seg mot slike hendelser. Det er det man må lære å leve med. 

Du kan ikke få det til å aldri lyne igjen, og når angsten i noen grad styrer livet ditt er det på tide å oppsøke behandling, rett og slett.

Anonymkode: 2eea5...71e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kollega av mamma ble slått ned uten at det var en åpen slette, gikk med paraply, eller søkte ly under trær.

Døde hun? Den eneste jeg kjenner som har blitt truffet av lynet døde ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...