AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #21 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Noen har angst for edderkopper, slanger som ikke er veldig farlig her i Norge. (Joda, hoggorm om du er allergisk). Men lyn er noe jeg frykter grunnet min mor har opplevd kollega bli slått ned. Og hun har siden vært livredd, noe som har smittet over på meg. Jeg har ikke bil for øyeblikket og sommeren er sesongen for det. Ifjor da jeg var på vei til jobb så begynte det plutselig, jeg fikk panikkanfall og hylgråt. Turte ikke gå på jobb, var helt skjelven og silker på jeg skulle bli truffet. Imorgen melder de igjen her på østlandet og skal på jobb. Er det greit å komme for sent grunnet dette? Er jo ikke det, men hva skal jeg gjøre med angsten min? Jeg ser bare helt mørkt på hele greia. Kjenner noen seg igjen? Håper på forståelse og ikke slemme kommentarer Anonymkode: 5f6a9...1ee Du må jo ta grep om den og enten lære deg å stå i at du er redd, eller (fortrinnsvis) bli kvitt den i slik grad at du mestrer hverdagen med lyn i den. Hvorfor har du tenkt at det å bare å leve med denne angsten er en beslutning verdig et fungerende voksent menneske, ts? Er det også dysfunksjonell adferd modellert av din mor? Det normalfungerende når man har angst er å ta ansvar for å håndtere den. Ja, det tar tid. Ja, det krever innsats. Det kan kreve profesjonell bistand. Men det er ikke dermed ok å bare - velge å la være. Du ville ikke ringt jobben for å si «jeg har brukket foten men valgt å ikke gå til legen og nå tar jeg fri» ville du? Det er ok at du ringer og ber om fri. Men det er bare - og kun bare- om en eneste gang. Så må du ta på deg voksenbuksene (eller kjolen) og ta ansvar for egen psykiske helse. Selv om din mor valgte å la være å ivareta sin. Anonymkode: 5677d...a15 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #22 Skrevet 22. juni 2025 Jeg var en av de som var redd for edderkopper. Satt oppe hele natten og gråt fordi jeg hadde sett en på soverommet. Det jeg til slutt gjorde med dette var gradvis eksponering. Lærte masse fakta om edderkopper, så på bilder av dem og etter hvert så jeg på edderkopper i det virkelige liv. Ble frisk og er ikke redd lenger, synes heller det er morsomt å prøve å identifisere arten når jeg ser en. Fobi er en av de psykiske tilstandene det er enklest å kurere. Ingen bør akseptere å ha fobi. At du er redd betyr ikke at det er farlig. At kollegaen til moren din har opplevd noe som er svært sjeldent betyr ikke at dette er noe alle må gå og frykte. Anonymkode: 9f2b4...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #23 Skrevet 22. juni 2025 Lynet er vel meldt fra kl 14 og utover. Kan du dra tidligere på jobb så du er der før det begynner? Anonymkode: 97332...0c3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #24 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er mer sjans enn å se en hoggorm. Aldri sett en hoggorm men har hørt flere blitt truffet av lynet ( med livet i behold) uansett. Paraply bruker jeg ikke men kommer på åpne plasser. Kan ikke bare legge meg ned heller. Jeg er oppriktig redd! Anonymkode: 5f6a9...1ee Dette er jo tull, legg merke til hva du sier her. Du har ikke sett hoggorm, men du har hørt om folk som har blitt truffet av lynet. Det er jo ikke sammenlignbart. Jeg har sett hoggorm to-tre ganger, og kjenner mange som har sett hoggorm. Men kjenner kun en som har blitt truffet av lynet, det var i dusjen, og hun overlevde uten skader. Jeg er 55 år gammel, og dette er den eneste personen jeg har møtt som har blitt truffet av lynet det jeg vet. Hun har også sett hoggorm mange ganger i livet sitt forresten. Sjekk når det skal tordne i morgen, og så passer du på å være inne når det begynner. Kan du bli på jobben til det er over, eller gå innom en butikk eller noe på vei hjem? Det finnes nettsider/apper som viser lyn mens det skjer, tror det er et slikt kart på yr.no også. Der kan du følge med på tordenværet og se når lynene kommer nærmere der du bor. Men logg av når det er helt i nærheten, siden elektronikk ikke er det beste å holde på med når det tordner. Jeg liker ikke lyn selv, og har funnet det beroligende å følge med på hvor de er. Når tordenværet er rett over, så slår jeg av all elektronikk, trekker ut alle kontakter, og setter meg i ly av sofaen om det er skikkelig ille. Jeg har også tatt med meg hunden og gått ut i bilen Anonymkode: ea8a2...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #25 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var en av de som var redd for edderkopper. Satt oppe hele natten og gråt fordi jeg hadde sett en på soverommet. Det jeg til slutt gjorde med dette var gradvis eksponering. Lærte masse fakta om edderkopper, så på bilder av dem og etter hvert så jeg på edderkopper i det virkelige liv. Ble frisk og er ikke redd lenger, synes heller det er morsomt å prøve å identifisere arten når jeg ser en. Fobi er en av de psykiske tilstandene det er enklest å kurere. Ingen bør akseptere å ha fobi. At du er redd betyr ikke at det er farlig. At kollegaen til moren din har opplevd noe som er svært sjeldent betyr ikke at dette er noe alle må gå og frykte. Anonymkode: 9f2b4...7ae Jøss, dette er så likt som med meg! Jeg satt også oppe og gråt fordi jeg ikke turte å legge meg, da det var edderkopper i trappa på vei opp til soverommet i et hus jeg bodde i. Senere bodde jeg et sted det kom smaragdedderkopper inn på forsommeren. De er knallgrønne og ganske store, men pga fargen er de veldig pene faktisk. Jeg tror det var eksponeringen til disse som gjorde at jeg er mye mindre redd nå. Her jeg bor nå har jeg noen ganger svarte, litt store edderkopper på golvet, men har lært å ta dem ut uten drama Anonymkode: ea8a2...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2025 #26 Skrevet 23. juni 2025 Det ser ikke ut som det blir noe torden her på Hedmark i alle fall. Hvor bor du ts? Anonymkode: ea8a2...f5c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2025 #27 Skrevet 23. juni 2025 Du får holde deg innendørs da vettu. Anonymkode: 143b4...2d3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2025 #28 Skrevet 23. juni 2025 Btw: Det kan lyne innendørs også. Min bror hadde lynedslag i vindueskarmen der det lå noen nøkler. Min mor opplevde kulelyn midt på kjøkkenet. Anonymkode: 143b4...2d3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2025 #29 Skrevet 23. juni 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jøss, dette er så likt som med meg! Jeg satt også oppe og gråt fordi jeg ikke turte å legge meg, da det var edderkopper i trappa på vei opp til soverommet i et hus jeg bodde i. Senere bodde jeg et sted det kom smaragdedderkopper inn på forsommeren. De er knallgrønne og ganske store, men pga fargen er de veldig pene faktisk. Jeg tror det var eksponeringen til disse som gjorde at jeg er mye mindre redd nå. Her jeg bor nå har jeg noen ganger svarte, litt store edderkopper på golvet, men har lært å ta dem ut uten drama Anonymkode: ea8a2...f5c Edderkopper er noe av det som er minst farlig. De er nyttedyr. Vi har aldri drept en eneste edderkopp med vilje. Om sommeren, hvis vi finner dem, bærer vi dem ut. De har aldri bitt oss og de har også egne navn. Anonymkode: 143b4...2d3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #30 Skrevet 24. juni 2025 Hei OP, jeg har det akkurat på samme måte! Livredd for lyn (tordenvær). Jeg lever ganske godt med det, mye takket være lynvarslings-app, hvor jeg på en måte kan forberede meg om tordenværet kommer min vei. Jeg nekter å gå ut om det er varslet torden, men det er jo ikke akkurat noe offer å trekke inn når det begynner å tordne. Ikke er jeg en person som er veldig interessert i friluftsliv heller, så det er ikke noe tap for meg at jeg ikke kan gå flere dager over vidda eller på telttur om sommeren. Jeg er ikke redd andre ting, bryr meg null om slanger, kryp, høyder, flying, folkemengder osv, men lyn og torden er min nemesis. Hvis det begrenser hverdagen din i så stor grad at du ikke kan komme deg på jobb burde du søke hjelp. Selv har jeg vanlig kontorjobb med mulighet for hjemmekontor, så for meg er det null stress. sender en stor klem, jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Anonymkode: a02af...fef 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2025 #32 Skrevet 24. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kulelyn er hat! Anonymkode: cddbe...3d2 ? Anonymkode: 143b4...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #33 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 0.52): Dette er jo tull, legg merke til hva du sier her. Du har ikke sett hoggorm, men du har hørt om folk som har blitt truffet av lynet. Det er jo ikke sammenlignbart. Jeg har sett hoggorm to-tre ganger, og kjenner mange som har sett hoggorm. Men kjenner kun en som har blitt truffet av lynet, det var i dusjen, og hun overlevde uten skader. Jeg er 55 år gammel, og dette er den eneste personen jeg har møtt som har blitt truffet av lynet det jeg vet. Hun har også sett hoggorm mange ganger i livet sitt forresten. Sjekk når det skal tordne i morgen, og så passer du på å være inne når det begynner. Kan du bli på jobben til det er over, eller gå innom en butikk eller noe på vei hjem? Det finnes nettsider/apper som viser lyn mens det skjer, tror det er et slikt kart på yr.no også. Der kan du følge med på tordenværet og se når lynene kommer nærmere der du bor. Men logg av når det er helt i nærheten, siden elektronikk ikke er det beste å holde på med når det tordner. Jeg liker ikke lyn selv, og har funnet det beroligende å følge med på hvor de er. Når tordenværet er rett over, så slår jeg av all elektronikk, trekker ut alle kontakter, og setter meg i ly av sofaen om det er skikkelig ille. Jeg har også tatt med meg hunden og gått ut i bilen Anonymkode: ea8a2...f5c Jeg har oppriktig ikke sett hoggorm. Kanskje ei gang da jeg var liten. Jeg sammenlignet dette for å vise to sjeldentheter, det er ikke ofte folk blir slått ned av lynet, men er man oppriktig uheldig og står på en plass der lynet slått ned - så kan støten også komme over til personen. Ikke rart folk er reddnfor lyn vel? Er enorme krefter og grillet på sekunder. Jeg har jo ingen panikk for slanger eller edderkopper selvom noen har det også. Det gikk fint den dagen og jeg kom meg på jobb 😊 Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #34 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 10.29): Hei OP, jeg har det akkurat på samme måte! Livredd for lyn (tordenvær). Jeg lever ganske godt med det, mye takket være lynvarslings-app, hvor jeg på en måte kan forberede meg om tordenværet kommer min vei. Jeg nekter å gå ut om det er varslet torden, men det er jo ikke akkurat noe offer å trekke inn når det begynner å tordne. Ikke er jeg en person som er veldig interessert i friluftsliv heller, så det er ikke noe tap for meg at jeg ikke kan gå flere dager over vidda eller på telttur om sommeren. Jeg er ikke redd andre ting, bryr meg null om slanger, kryp, høyder, flying, folkemengder osv, men lyn og torden er min nemesis. Hvis det begrenser hverdagen din i så stor grad at du ikke kan komme deg på jobb burde du søke hjelp. Selv har jeg vanlig kontorjobb med mulighet for hjemmekontor, så for meg er det null stress. sender en stor klem, jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Anonymkode: a02af...fef Åh tusen takk 🩷 ja det er store krefter i lyn. Og jeg føler at noen mennesker er mer "mottakelig" for å bli slått ned enn andre. Min mor kan kjenne hårene reise seg når tordenværet er nærme. Samme kan jeg. Det står også i flere kilder at det ikke alltid bare er åpne plasser og topper det slår ned, man skal ha respekt for dette været. Det står også at om man kjenner brent lukt/svovel, da er torden veldig nærme og man bør søke ly så fort som mulig. Nei slanger og edderkopper, kunne ikke brydd meg mindre. Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #35 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 20.56): Edderkopper er noe av det som er minst farlig. De er nyttedyr. Vi har aldri drept en eneste edderkopp med vilje. Om sommeren, hvis vi finner dem, bærer vi dem ut. De har aldri bitt oss og de har også egne navn. Anonymkode: 143b4...2d3 Ts her. Samme gjør jeg. Jeg bærer de alltid ut. Liker ikke å drepe dyr, eller innsekter. Kun fluer og sjeggkre går greit. Veps tar jeg også ut, selvom jeg har litt angst for å svelge de. Må være det eneste 😂 Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #36 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 21.28): Angstklinikken.no. Dette kan behandles - og du kan bli frisk! Anonymkode: 12cf0...ab6 Og det trengs når det er så ille at man skal komme for sent på jobb hvis det er meldt fare for tordenvær... Søk hjelp! Men hvor ofte skjer det? Ta en drosje? Altså, kom deg på jobb, ikke si til sjefen at du ikke kommer pga fare for torden... det slår ikke positivt ut. Fiks det! Sett av penger så du vet du har til drosje den kanskje ene gangen en et værvarsel blir problematisk for å komme deg på jobb. Hadde en kollega som måtte dra hjem midt i jobben hvis det så ut som torden, fordi hunden hjemme ble så redd... tro meg, det var IKKE positivt. Det ble en snakkis dessverre. Det blir bare for dumt. Anonymkode: 34cfd...94c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #37 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 20.47): Btw: Det kan lyne innendørs også. Min bror hadde lynedslag i vindueskarmen der det lå noen nøkler. Min mor opplevde kulelyn midt på kjøkkenet. Anonymkode: 143b4...2d3 Kulelyn ? Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #38 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og det trengs når det er så ille at man skal komme for sent på jobb hvis det er meldt fare for tordenvær... Søk hjelp! Men hvor ofte skjer det? Ta en drosje? Altså, kom deg på jobb, ikke si til sjefen at du ikke kommer pga fare for torden... det slår ikke positivt ut. Fiks det! Sett av penger så du vet du har til drosje den kanskje ene gangen en et værvarsel blir problematisk for å komme deg på jobb. Hadde en kollega som måtte dra hjem midt i jobben hvis det så ut som torden, fordi hunden hjemme ble så redd... tro meg, det var IKKE positivt. Det ble en snakkis dessverre. Det blir bare for dumt. Anonymkode: 34cfd...94c Er noe annet å gå hjem oga bikkja. Annen ting er å må ut når det tordner, det er bare en frykt jeg har. Stor frykt. Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #39 Skrevet 26. juni 2025 Jeg går med nøkler på vei til jobb så om det trigger lynet, så er jeg også i fare. Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #40 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har oppriktig ikke sett hoggorm. Kanskje ei gang da jeg var liten. Jeg sammenlignet dette for å vise to sjeldentheter, det er ikke ofte folk blir slått ned av lynet, men er man oppriktig uheldig og står på en plass der lynet slått ned - så kan støten også komme over til personen. Ikke rart folk er reddnfor lyn vel? Er enorme krefter og grillet på sekunder. Jeg har jo ingen panikk for slanger eller edderkopper selvom noen har det også. Det gikk fint den dagen og jeg kom meg på jobb 😊 Anonymkode: 5f6a9...1ee Jeg skjønner at du ikke har sett hoggorm. Men du sier det er mer sjans for å bli truffet av lynet enn å se hoggorm, når det er mange ganger større sjanse for å se en hoggorm enn å bli truffet av lynet. I Norge blir ca 35 personer truffet av lynet hvert år. I 2024 ble 295 nordmenn Lotto-millionærer. Over 600 personer ble bitt av hoggorm i 2024. Og det er bare de som ble bitt, noe som er uvanlig når man ser en hoggorm. Hvor mange som ser dem hvert år er umulig å si, men det må jo være mange tusen. Og det var bra at det gikk bra! Det er nok veldig stor sjanse for at det går bra neste gang det tordner også Anonymkode: ea8a2...f5c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå