AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget. Men valgte «samliv og relasjoner» da det referer til mine siste hendelser. Som overskriften sier, lager jeg denne tråden fordi jeg blir skremt av min egen intuisjon, og etter flere hendelser, tenkte jeg hadde vært greit å «prate» med noen om dette (som da blir dere i dette tilfellet.) jeg har flere ganger reagert på intuisjonen min. Da jeg var ungdom hadde vi besøk hjemme av venninna til mamma med sønnen sin. Jeg hadde på dette tidspunktet møtt sønnen til venninna til mamma bare 1 gang. Da de var på besøk gikk sønnen på toalettet og jeg fikk beskjed av mamma om at jeg må dusje. Doen var separat fra resten av badet. Jeg gikk inn i badekaret, men med klærne på, fordi det var noe som sa meg at når han er ferdig på do, kommer han til å gå ut av doen og komme til badekaret for å se meg. Så jeg sto i badekaret med klærne på, bak dusjgardinen og tror dere ikke at denne gutten kommer bort dit og drar for dusjgardinen. Jeg var helt sjokkert. En annen dag sto jeg i dusjen også plutselig tenkte jeg på at søstra mi kommer til å gå i veska mi og ta bankkortet mitt. Når jeg kommer ut av badet, ser jeg i veska og bankkortet var borte. Hvem hadde tatt den ? Søstra mi, så frekk som hun var dro hun til sentrum for å bruke kortet mitt. Dette var også da jeg var ungdom. Da jeg var 10 år gammel var jeg og søstra mi alene hjemme. Plutselig sier jeg til henne at jeg tror at pappa har noe overvåking her. Hun lo av meg og kalte meg gal og paranoid. Etter en ukes tid finner jeg en lydopptak kassett bak cd-spilleren i stua. jeg var en gang tilskuer i rettssaken til en venn. Denne vennen erklærte seg uskyldig hele veien. Mot slutten av rettssaken blir han spurt av dommeren om han erklærer seg skyldig. I det øyeblikket tenkte jeg «omg han kommer til å si ja» og hva svarer han? Han svarer ja. Så ti sekunder etterpå korrigerer han det og sier selvfølgelig nei sånn som han har sagt hele tiden. I mitt siste forhold var jeg på jobb en dag og skulle møte kjæresten etter jobb. Mens jeg var på jobb tenkte jeg, i dag kommer han med blomster. I det jeg går ut av jobben ser jeg han står der med en bukett med blomster. En annen gang, en dag jeg og kjæresten hadde kranglet tenkte jeg. I dag kommer han til å dra til det stedet ( ett sted som jeg og han har vært å dansa på før på kveldstid) hadde da ikke snakket med han på noen dager. Plutselig sender han meg en video av han rundt kl 22 på kvelden hvor han er på det stedet. En dag jeg kom på jobb, det første jeg gjorde da jeg kom inn døra, spurte jeg dama i resepsjonen « hva har skjedd her i dag» har det skjedd noe ? Får da vite at sjefen hadde kranglet veldig med den ene ansatte. Akuratt som at jeg merket den energien med en gang jeg kom inn døra. en annen gang da jeg var ungdom. Var jeg på vei hjem fra en venninne. På vei hjem fikk jeg panikk og følte at jeg måtte gjemme telefonen min. Jeg skrudde den helt av. Da jeg kom hjem var pappa kjempe sint på meg og vill ha tlf min. (Jeg hadde noen meldinger av noen gutter der) jeg sa til han at jeg ikke vet hvor tlf min er. Er det flere som har opplevd slike ting? Anonymkode: e6300...79d 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Ja, hele tiden, opplever ikke det som noe merkelig egentlig. Når jeg får følelsen av at noe fælt kommer til å skje pleier jeg alltid å fortelle det til noen, da hender det ofte at den ulykken jeg har sett dødelig utfall på heller blir en nestenulykke istedenfor. Høres vel litt narzisistisk ut her, som om jeg kan påvirke universet av betydelig grad, så må bare poengtere at jeg ikke tror at jeg er Gud altså 😅 Anonymkode: 2fde6...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 18.43): Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette innlegget. Men valgte «samliv og relasjoner» da det referer til mine siste hendelser. Som overskriften sier, lager jeg denne tråden fordi jeg blir skremt av min egen intuisjon, og etter flere hendelser, tenkte jeg hadde vært greit å «prate» med noen om dette (som da blir dere i dette tilfellet.) jeg har flere ganger reagert på intuisjonen min. Da jeg var ungdom hadde vi besøk hjemme av venninna til mamma med sønnen sin. Jeg hadde på dette tidspunktet møtt sønnen til venninna til mamma bare 1 gang. Da de var på besøk gikk sønnen på toalettet og jeg fikk beskjed av mamma om at jeg må dusje. Doen var separat fra resten av badet. Jeg gikk inn i badekaret, men med klærne på, fordi det var noe som sa meg at når han er ferdig på do, kommer han til å gå ut av doen og komme til badekaret for å se meg. Så jeg sto i badekaret med klærne på, bak dusjgardinen og tror dere ikke at denne gutten kommer bort dit og drar for dusjgardinen. Jeg var helt sjokkert. En annen dag sto jeg i dusjen også plutselig tenkte jeg på at søstra mi kommer til å gå i veska mi og ta bankkortet mitt. Når jeg kommer ut av badet, ser jeg i veska og bankkortet var borte. Hvem hadde tatt den ? Søstra mi, så frekk som hun var dro hun til sentrum for å bruke kortet mitt. Dette var også da jeg var ungdom. Da jeg var 10 år gammel var jeg og søstra mi alene hjemme. Plutselig sier jeg til henne at jeg tror at pappa har noe overvåking her. Hun lo av meg og kalte meg gal og paranoid. Etter en ukes tid finner jeg en lydopptak kassett bak cd-spilleren i stua. jeg var en gang tilskuer i rettssaken til en venn. Denne vennen erklærte seg uskyldig hele veien. Mot slutten av rettssaken blir han spurt av dommeren om han erklærer seg skyldig. I det øyeblikket tenkte jeg «omg han kommer til å si ja» og hva svarer han? Han svarer ja. Så ti sekunder etterpå korrigerer han det og sier selvfølgelig nei sånn som han har sagt hele tiden. I mitt siste forhold var jeg på jobb en dag og skulle møte kjæresten etter jobb. Mens jeg var på jobb tenkte jeg, i dag kommer han med blomster. I det jeg går ut av jobben ser jeg han står der med en bukett med blomster. En annen gang, en dag jeg og kjæresten hadde kranglet tenkte jeg. I dag kommer han til å dra til det stedet ( ett sted som jeg og han har vært å dansa på før på kveldstid) hadde da ikke snakket med han på noen dager. Plutselig sender han meg en video av han rundt kl 22 på kvelden hvor han er på det stedet. En dag jeg kom på jobb, det første jeg gjorde da jeg kom inn døra, spurte jeg dama i resepsjonen « hva har skjedd her i dag» har det skjedd noe ? Får da vite at sjefen hadde kranglet veldig med den ene ansatte. Akuratt som at jeg merket den energien med en gang jeg kom inn døra. en annen gang da jeg var ungdom. Var jeg på vei hjem fra en venninne. På vei hjem fikk jeg panikk og følte at jeg måtte gjemme telefonen min. Jeg skrudde den helt av. Da jeg kom hjem var pappa kjempe sint på meg og vill ha tlf min. (Jeg hadde noen meldinger av noen gutter der) jeg sa til han at jeg ikke vet hvor tlf min er. Er det flere som har opplevd slike ting? Anonymkode: e6300...79d Så spennende! Klarer du å lese andre også, eller lese andres situasjoner? Eller er disse intuitive øyeblikkene noe som bare kommer helt uanmeldt? Anonymkode: 60afc...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni Sånne ting er ganske vanlig. Det er magefølelsen. Anonymkode: 87310...7c7 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Skrevet 24. juni Dette er ikke «intuisjon» ts. Det er helt normal, rasjonell observasjonsevne. Det er slik det er meningen at vi skal fungere. Bittesmå detaljer om et menneske, som dets holdning, ordvalg, klesstil, fakter, hodebevegelser, ansiktsuttrykk etc skal settes sammen og vurderes opp mot erfaringer og si oss om dette mennesket er til å stole på. Eller ei. Det at du har en ok observasjonsevne er ikke «skummelt». Men det ville vært skummelt om du ikke hadde evne til å observere og måle opp mot erfaring. Og - som du selv fører eksempler på - det finnes mennesker som har dårlig evne til observasjon. Anonymkode: a91e5...7a5 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånne ting er ganske vanlig. Det er magefølelsen. Anonymkode: 87310...7c7 vil si det er litt mer avansert å føle at ens søster skal gå i veska for å ta bankkortet. Det hun lister opp er altfor spesifikt til å kun være magefølelse. Anonymkode: 6e5b7...508 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke «intuisjon» ts. Det er helt normal, rasjonell observasjonsevne. Det er slik det er meningen at vi skal fungere. Bittesmå detaljer om et menneske, som dets holdning, ordvalg, klesstil, fakter, hodebevegelser, ansiktsuttrykk etc skal settes sammen og vurderes opp mot erfaringer og si oss om dette mennesket er til å stole på. Eller ei. Det at du har en ok observasjonsevne er ikke «skummelt». Men det ville vært skummelt om du ikke hadde evne til å observere og måle opp mot erfaring. Og - som du selv fører eksempler på - det finnes mennesker som har dårlig evne til observasjon. Anonymkode: a91e5...7a5 Har du eksempler fra ditt eget liv på slik konkret "observasjonsevne" som ts viser her? For det er faktisk det ts spør om. Anonymkode: 6e5b7...508 2
Kvalitet Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): vil si det er litt mer avansert å føle at ens søster skal gå i veska for å ta bankkortet. Det hun lister opp er altfor spesifikt til å kun være magefølelse. Anonymkode: 6e5b7...508 Enig med deg, en magefølelelse er vagere og mer subtil enn de konkrete episodene ts beskriver. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni Det skjer meg hele tiden. Jeg er veldig observant, fanger opp rutiner og mønster kjapt samt har et godt hode for logisk resonnement. Av alle gangene dette skjer så er det bare et par ganger det har skjedd uten NOE "hint". Det med å komme på jobb og tenke "shit, hva har skjedd her?!" er vanlig. Man kan se andres kroppsspråk, høre hvordan noen går/setter fra seg en kopp/lukker døra, hvordan de ikke møter blikk, hvordan det er ekstra stille/ekstra kaotisk/ekstra gossipy. Man fanger opp hint superraskt og man kan fange opp ting ubevisst som har svært stor betydning. Anonymkode: 49395...63c 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): vil si det er litt mer avansert å føle at ens søster skal gå i veska for å ta bankkortet. Det hun lister opp er altfor spesifikt til å kun være magefølelse. Anonymkode: 6e5b7...508 Hvis en kjenner søsteren sin på godt og vondt så vet en om hun er kapabel til å gjøre sånne ting, og når en kommer på det at en har glemt å gjemme verdisakene som et bankkort mens en dusjer så reagerer en kontant ja Anonymkode: 931c4...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #11 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er ikke «intuisjon» ts. Det er helt normal, rasjonell observasjonsevne. Det er slik det er meningen at vi skal fungere. Bittesmå detaljer om et menneske, som dets holdning, ordvalg, klesstil, fakter, hodebevegelser, ansiktsuttrykk etc skal settes sammen og vurderes opp mot erfaringer og si oss om dette mennesket er til å stole på. Eller ei. Det at du har en ok observasjonsevne er ikke «skummelt». Men det ville vært skummelt om du ikke hadde evne til å observere og måle opp mot erfaring. Og - som du selv fører eksempler på - det finnes mennesker som har dårlig evne til observasjon. Anonymkode: a91e5...7a5 Mannen min kan nevne at han ikke har igjen whiskey. Dagen etterpå så skal han fort ut og handle noe på apoteket. "Plutselig" tenker jeg at han kommer til å stikke innom polet. Og gjett hvem som kommer hjem med whiskey! Det er bare et logisk, sannsynlig ressonement fra min side. Anonymkode: 49395...63c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): vil si det er litt mer avansert å føle at ens søster skal gå i veska for å ta bankkortet. Det hun lister opp er altfor spesifikt til å kun være magefølelse. Anonymkode: 6e5b7...508 Nei. Ts kjenner sin søster. Her er det kun snakk om langtids- og korttids- pattern recognition. Hjernen plukker opp ting uten at man registrerer det, som at søsteren kanskje er litt klåfingra til vanlig, har mast om lommepenger i det siste, kanskje har vist misunnelse på at ts har hatt mer penger enn henne, og at det er noe søsteren lenge har hatt lyst til å gjøre/kjøpe. Ts kom frem til en logisk konklusjon basert på både mønster og avvik i miljøet. Ts, det er ikke noe spesielt med dette. Noen hjerner er flinkere til å analysere hva som skjer i miljøet, men dette er altså helt normalt. Vi tar også ofte feil, men vi husker ikke de gangene vi tar feil, vi husker de gangene vi hadde rett- og noen vil da tro at de er spesielle og ikke som alle andre. Du er normal, Ts. Anonymkode: 147d0...3ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #13 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei. Ts kjenner sin søster. Her er det kun snakk om langtids- og korttids- pattern recognition. Hjernen plukker opp ting uten at man registrerer det, som at søsteren kanskje er litt klåfingra til vanlig, har mast om lommepenger i det siste, kanskje har vist misunnelse på at ts har hatt mer penger enn henne, og at det er noe søsteren lenge har hatt lyst til å gjøre/kjøpe. Ts kom frem til en logisk konklusjon basert på både mønster og avvik i miljøet. Ts, det er ikke noe spesielt med dette. Noen hjerner er flinkere til å analysere hva som skjer i miljøet, men dette er altså helt normalt. Vi tar også ofte feil, men vi husker ikke de gangene vi tar feil, vi husker de gangene vi hadde rett- og noen vil da tro at de er spesielle og ikke som alle andre. Du er normal, Ts. Anonymkode: 147d0...3ca Har du opplevd lignende episoder som det ts har listet opp? For det er egentlig det det er spørsmål om her. Anonymkode: 6e5b7...508 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni Jeg vet egentlig ikke om det skjer i virkeligheten, men alltid når vi ser film/serier. Jeg forutser hva som skjer, og mannen min er like imponert hver gang. 😁 Han er overhode ikke observant. Jeg tror nok skuespillerne sender ut subtile hint (bevisst eller ubevisst), tror ikke jeg er synsk. Jeg er bare flink til å legge merke til småting de sier/minespill/kroppsspråk etc. Kommer nok av en oppvekst med mye uro. Anonymkode: 36877...290 1
Kvalitet Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Mannen min kan nevne at han ikke har igjen whiskey. Dagen etterpå så skal han fort ut og handle noe på apoteket. "Plutselig" tenker jeg at han kommer til å stikke innom polet. Og gjett hvem som kommer hjem med whiskey! Det er bare et logisk, sannsynlig ressonement fra min side. Anonymkode: 49395...63c Det er jo noe helt annet enn det ts beskriver. Her har du jo fått et «hint» i forkant 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni Kvalitet skrev (1 time siden): Det er jo noe helt annet enn det ts beskriver. Her har du jo fått et «hint» i forkant Det gjør man i mange tilfeller i virkeligheten også, som andre har beskrevet ovenfor. Anonymkode: 36877...290 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Vi gjør oss tanker om omgivelsene våre hele tiden. For det meste tar vi feil og noen ganger har vi rett. De gangene vi tar feil merker vi oss ikke ved det. De gangene vi har rett er det gjerne fordi vi er helt, helt spesielle i følge vår egen oppfatning. Confirmation bias heter det. Anonymkode: a7e30...394 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi gjør oss tanker om omgivelsene våre hele tiden. For det meste tar vi feil og noen ganger har vi rett. De gangene vi tar feil merker vi oss ikke ved det. De gangene vi har rett er det gjerne fordi vi er helt, helt spesielle i følge vår egen oppfatning. Confirmation bias heter det. Anonymkode: a7e30...394 Regner med du har en slik liste som ts har da, for det er det de spør etter. TS spør ikke om forklaring, de spør om erfaringer med det samme. Anonymkode: 6e5b7...508
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni Kvalitet skrev (2 timer siden): Det er jo noe helt annet enn det ts beskriver. Her har du jo fått et «hint» i forkant Jeg antar at det har vært hint der som ts ubevisst har plukket opp. Slik som det "hintet" fra mannen min. Vi tar med oss tonnevis med informasjon hver eneste dag og legger det sammen og så "vet vi" hva som kommer til å skje. Anonymkode: 49395...63c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Regner med du har en slik liste som ts har da, for det er det de spør etter. TS spør ikke om forklaring, de spør om erfaringer med det samme. Anonymkode: 6e5b7...508 Jeg hadde nok en slik liste når jeg var i tenårene, ja. Går ikke og husker på det nå lenger etter at jeg lærte om hvordan hjernen vår velger å feste seg ved visse ting og ignorere andre ettersom hva som passer med våre ønsker. Det ville jo gitt lite mening ikke sant, siden det er verdiløs informasjon. Anonymkode: a7e30...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå