AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Tenker først og fremst til bursdag og jul. Stopper det ved egne barn, barnebarn, tantebarn? Hva med venninners barn? En del venninner jeg har gitt til tidligere har bestemt å innføre "ingen gaver til voksne". Forventer de da at man begynner å gi gaver til barna deres isteden? Jeg får nesten ingen gaver lenger pga denne stadig mer utbredte "regelen", men det kan jeg leve med. Synes derimot det er mer trist å nesten ikke ha noen å gi til lenger. Men samtidig føles det rart å skulle kjøpe gaver til barn man såvidt har møtt, og som allerede får i bøtter og spann. Det er alltid foreldre som innfører dette, og de får fortsatt av hverandre og egne gamle foreldre. Tantebarn tenker jeg fortsatt det er naturlig å gi til, selv om foreldrene har innført bare til barn. Som da blir mye på våre og ingenting til deg. Syns ikke man skal la det gå utover barna at de voksne ikke vil kjøpe gaver til sine søsken lenger. Men foretrekker å feire alene heller enn å sitte gjennom en laaang gaveåpning der alle andre får store mengder. Jeg klarer ikke helt forstå at det ikke føles pinlig fra den andre siden også, altså voksne som åpner og åpner (for voksne ektefeller som har sagt bare til barn, gir jo fortsatt til hverandre). For disse barna blir det en naturlig sak at de ikke trenger tenke på dem de får gaver av. Flere som har det sånn? Anonymkode: ae81f...284
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Bursdag kun egne barn. Jul, egne barn og tante barn. Anonymkode: 69889...cc5
AnonymBruker Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Gir gaver til kjærestens barn, tantebarn, en nieses barn, barnet til én venninne (de har uvanlig liten familie) og en kusines barn (som vi er mye sammen med). Alle disse ungene er barn jeg kjenner godt. Har ingen som har innført voksenregel i kretsen. Jeg og søsken gir til hverandre, samme med et par venninner. Mine barn får julegaver fra en venninne av meg som er litt reservetante, da får hun gave "fra barna." Anonymkode: 418cd...c9b
AnonymBruker Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni Kjøper kun til familiens barn, og det er da mitt eget barn og en nevø. Oss voksne har vi blitt enige om å heller kjøpe noe ekstra til oss selv. I fjor fikk jeg en robotstøvsuger som også vasker Gavehandlingen går meget fort for å si det sånn. Meget liten familie, og dermed også lite gaver til barna våres også. De får flere av oss voksne da. Barnet mitt kjøper (og får) gaver til ett par venner. Anonymkode: 80de0...fa7
smilo Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni Akkurat nå.. ingen. Min samboer kjøper til sine barnebarn. Jeg er med på gaven. Mine barn er voksne og har ikke egne barn, ennå. Niese og nevø er voksne.
xQueenKx Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni Har bare eget barn, ingen tantebarn. Men hadde jeg hatt det, hadde jeg kjøpt gave til dem også. Kjøper ikke til venners barn, har ikke særlig kontakt med dem. Hadde blitt unaturlig.
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Skrevet 22. juni Gir til egne barn, tantebarn og en skokk med fadderbarn. Og vennene til barna får gave hvis det skal feires bursdag. Anonymkode: 8cea2...099
-venter- Skrevet 22. juni #9 Skrevet 22. juni Vi kjøper ikke til søsken og heller til barna vi er tante og onkel til, så lenge de har barn. De som ikke har fått barn får selvfølgelig gave❤️ Ellers kjøper vi til egne barn, foreldre og besteforeldre. Vi kjøper altså ikke så mange gaver og det er bevisst.
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Skrevet 22. juni Bursdag egene barn og de 3 vi er tante/onkel til. Så sønnen til vennine av meg, han kaller oss tante og onkel. Og ungene våres sier tante til henne. Til jul får de samme, og 2 nabo barn vi har mye kontakt med. De gir og en gave til våres ungdommer. Vi er ikke fadder til noen, hadde vi vært det hadde de fått. Vi har aldri hatt tradisjon å gi til venners barn Anonymkode: c6985...681 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #11 Skrevet 22. juni Bursdagsgaver til egne barn (nå voksne) og barnebarn. Julegaver også til nieser og nevøer, men ikke til deres barn. Jeg har aldri gitt gaver til venners barn. Mannen min gir julegaver til sine nieser og nevøer som ikke har barn, og gir til barna til en niese, men ikke til henne. Anonymkode: 5730d...5ec
AnonymBruker Skrevet 22. juni #12 Skrevet 22. juni Egne barn, ett barn vi hadde boende en liten stund, søskens barn , noen venners barn , til sammen 15 stk Anonymkode: d7d94...da5
AnonymBruker Skrevet 22. juni #13 Skrevet 22. juni Tenker man kjøper til barnebarn og tantebarn + barn man skal feire julaften med. Andre barn man har et nært forhold til ville jeg sett an. Feks er min mann fadder til et barn og den familien er også litt dårlig stilt økonomisk. Så der har vi gitt fine julegaver til fadderbarnet + søsknene hans litt pga relasjonen og litt fordi det er en fin måte å få gitt noe til dem uten at det blir veldedighet. Venners barn bare om man er invitert i bursdag/dåp osv. Ønsker selv ikke at mitt barn skal få gaver av venner osv til jul, barnet får nok allerede og vi har ikke behov for det Og tenker og at man ikke kan innføre "ikke gaver til voksne"-regel når den andre i relasjonen ikke har barn... Da får det enten være "vi gir hverandre ikke gaver". Om man forventer til barna så får man gi til den voksne hvis den personen ikke har barn selv. Anonymkode: 50ccf...0ff
AnonymBruker Skrevet 22. juni #14 Skrevet 22. juni Jeg kjøper bare til eget barn, har ikke tantebarn. Men jeg kjøper til en del voksne også; mine foreldre og søsken samt søskens partnere, og min eksmann (mitt barns far). Anonymkode: fe233...0ca
AnonymBruker Skrevet 22. juni #15 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Og tenker og at man ikke kan innføre "ikke gaver til voksne"-regel når den andre i relasjonen ikke har barn... Da får det enten være "vi gir hverandre ikke gaver". Om man forventer til barna så får man gi til den voksne hvis den personen ikke har barn selv. Anonymkode: 50ccf...0ff Litt sånn jeg tenker også, men blir usikker av at de sier bare gaver til barn, istedenfor vi slutter å gi hverandre gaver. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe til disse barna når jeg ikke har gjort det før. Jeg begynner tidlig og hadde alt kjøpt en ting til den ene venninnen, men det er heldigvis noe jeg like gjerne kan beholde selv. Anonymkode: ae81f...284
AnonymBruker Skrevet 22. juni #16 Skrevet 22. juni Nieser og nevøer til jul, om de har bursdagsfeiring får de bursdagsgave også. Har ikke egne barn. Anonymkode: 4a3e3...4ed
AnonymBruker Skrevet 22. juni #17 Skrevet 22. juni Vi gir bursdags- og julegaver til eget barn og nevø. Og til de voksne så klart. Kjøper bursdags- og julegave til mannen min (og han kjøper til meg), foreldrene våre, min voksne bror og hans kone. Og får tilbake. Synes det er hyggelig med gaver. Anonymkode: 71b60...247
AnonymBruker Skrevet 22. juni #18 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt sånn jeg tenker også, men blir usikker av at de sier bare gaver til barn, istedenfor vi slutter å gi hverandre gaver. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe til disse barna når jeg ikke har gjort det før. Jeg begynner tidlig og hadde alt kjøpt en ting til den ene venninnen, men det er heldigvis noe jeg like gjerne kan beholde selv. Anonymkode: ae81f...284 Har de sagt dette direkte til deg eller bare generelt/i en felles chat feks? Hvis det siste så kan du jo høre med dem om de også mener at de ønsker å slutte med gaver mellom dere venner. Ville ikke kjøpt noe til barna her. Anonymkode: 50ccf...0ff
AnonymBruker Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni Sluttet å bytte gaver med venners barn (da alle uansett har familie de får av). Gir til egne barn og tantebarn. (Mine får av tantene, selv om de ikke har barn selv (og vi gir ikke gaver til voksne). Jeg syns det er sært å ikke skulle gi til tantebarn, selv om man ikke får tilbake (og ikke har egne barn som får gave). Anonymkode: 9bd50...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå