Gå til innhold

Bidrar digitalisering til økt effektivisering av samfunnet ?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-skal-bli-verdens-mest-digitaliserte-lan/id3055039/

Innføring av helseplatformen har ført til mye fustrasjon og misstrivsel blandt dei ansatta innenfor helseforetakene. En psykolig fortel at han bare jobber halv stilling for resten av tiden går med til  å skrive rapporter, og  betjene  systemer, og skrive rapporter.  Når helsepersonell må bruke mer tid foran ein dataskjerm en å pleie syke mennesker er det grunn til å reise noen kritiske spørsmål. 

Det er idag langt flere som har ein jobb bak en dataskjerm en til å utføre yrkesfaglige oppgaver som i stor grad er blitt utført av utenlansk arbeidskraft siste 20 årene.  Velferdstaten norge har ført til at det trengs mye folk til å administere,  fakturering.,  dokumentasjon på at ein idag føretar seg. 

Erna og Co er ein pådriver til  økt digitalisering av samfunnet, og at eldreomsorgen skal digitaliserer. Men, bidrar  digitalisering til å   frigjøre mer  tid   til  omsorgsarbeide  overfor syke og eldre, når helsepersonell må bruke mer tid foran en dataskjerm  en omsorg ?   Kan kan høres ut som Solberg og Co ikkje har hatt serleg mye omsorg, og ansvarskjensle til syke og gamle mennesker som gradvis mister både syn, og hørsel.

Det skulle bli mer fokus på passient når ein oppsøker eit legekontor, men min opplevelse ar at legen har langt mer fokus på skjermbruk en å  lytte /snakke med passienten. Når folk kommer i en krise så har mange mere utfordringer i møte med byråkratiet en å pleie egen sykdom.   

 

Anonymkode: 89adc...221

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har skapt et trehoda-troll med digitaliseringa. På min avdeling forsvinner nettet flere ganger om dagen og selv om vi skriver avvik etter avvik skjer ingenting fordi kommunen, tror jeg, samler opp alle sånne hendelser og retter opp i bulk i stedet for en og en enhet. Med andre ord, det vi skulle ha skrevet digitalt eller alarmer vi skulle ha tatt, blir ikke gjort, med alt det fører til av dobbeljobbing og organisering med åpne dører og bjeller i hendene på folk. Nå løses det vel etter hvert, men jo mer avhengig vi blir av digitaliseringa jo mer sårbare blir vi. Det som irriterer meg mest er at det sitter folk og har 1200 kr i timen for å lage systemer som jeg som har 350 kr i timen må løse hands on. 

Jeg har i tillegg avslutta alle kontoer som har noe med Meta å gjøre, og er den siste som hører om aktiviteter i nabolaget og på jobben. (Og har bestemt meg for at det må være prisen jeg betaler, men det hender jeg tenker på det.)

Anonymkode: 0c40c...f12

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før digitaliseringen hadde knapt pasienter noe pasient journal. Med bedre dokumentasjon har også pasienter fått bedre og flere rettigheter og det er viktig at den helsehjelpen som blir gitt blir dokumentert. 

Digitalisering er her og har vært her lenge å prøve å late som om alt skal fungere slik det gjorde på 70 tallet fungerer ikke. 

Anonymkode: 70cda...c8c

AnonymBruker
Skrevet

I mange sammenhenger bidrar digitalisering til økt effektivitet, men mye av effektgevinsten tror jeg forsvinner fordi nye muligheter gjør at vi bruker mer tid på systemene. F.eks. i forhold til helse, har digitale journaler ført til at dokumentasjonskrav og mengden dokumentasjon har økt, slik at selv om det i utgangspunktet går raskere å dokumentere, bruker man kanskje like mye eller mer tid på det som før, fordi man dokumenterer mye mer.

Jeg tror ikke noen ønsker seg tilbake til papirjournaler og håndskrift, men det er viktig at nye digitale systemer er designet på en brukervennlig måte som gjør at brukerne enkelt forstår systemet, bruker det riktig og at det er effektivt å bruke. Her ser det ut til at Helseplattformen har gått på en episk smell ved at systemet er så stort og tungt at de som skal bruke det rett og slett ikke forstår systemet og systemet er så lite brukervennlig og har så komplisert brukergrensesnitt at det nesten bare er de som har laget systemet som fullt ut forstår hvordan det skal brukes.

Anonymkode: c4c8e...055

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

I mange sammenhenger bidrar digitalisering til økt effektivitet, men mye av effektgevinsten tror jeg forsvinner fordi nye muligheter gjør at vi bruker mer tid på systemene. F.eks. i forhold til helse, har digitale journaler ført til at dokumentasjonskrav og mengden dokumentasjon har økt, slik at selv om det i utgangspunktet går raskere å dokumentere, bruker man kanskje like mye eller mer tid på det som før, fordi man dokumenterer mye mer.

Jeg tror ikke noen ønsker seg tilbake til papirjournaler og håndskrift, men det er viktig at nye digitale systemer er designet på en brukervennlig måte som gjør at brukerne enkelt forstår systemet, bruker det riktig og at det er effektivt å bruke. Her ser det ut til at Helseplattformen har gått på en episk smell ved at systemet er så stort og tungt at de som skal bruke det rett og slett ikke forstår systemet og systemet er så lite brukervennlig og har så komplisert brukergrensesnitt at det nesten bare er de som har laget systemet som fullt ut forstår hvordan det skal brukes.

Anonymkode: c4c8e...055

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Før digitaliseringen hadde knapt pasienter noe pasient journal. Med bedre dokumentasjon har også pasienter fått bedre og flere rettigheter og det er viktig at den helsehjelpen som blir gitt blir dokumentert. 

Digitalisering er her og har vært her lenge å prøve å late som om alt skal fungere slik det gjorde på 70 tallet fungerer ikke. 

Anonymkode: 70cda...c8c

Her er det noe som skurrer  !  Vel å bra at paseienter har fått bedre pasientjournaler, og er vel litt av poenget med helseplattformen. Men, hva hjelper det passienten  når fokuset blir mer retta mer mot skjermbruk en passienten. ?

Ein blir ikkje bedre bilfører selv  føerkortet blir digiataliert. 

De senere årene er det blitt slik at når 1 person slutter på gølvet blir 2-3 nye tilsette  i administrasjon,og de er ikkje lavtlønte.  

Anonymkode: 89adc...221

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 

Her er det noe som skurrer  !  Vel å bra at paseienter har fått bedre pasientjournaler, og er vel litt av poenget med helseplattformen. Men, hva hjelper det passienten  når fokuset blir mer retta mer mot skjermbruk en passienten. ?

Ein blir ikkje bedre bilfører selv  føerkortet blir digiataliert. 

De senere årene er det blitt slik at når 1 person slutter på gølvet blir 2-3 nye tilsette  i administrasjon,og de er ikkje lavtlønte.  

Anonymkode: 89adc...221

En må selvsagt dokumentere for å ha en god dokumentasjon. Husk at pasient journalen kan bli brukt i pasient skade erstatninger, forsikringer, barnevernssaker, kontroll kommisjonen, rettsaker mm så det er viktig at den helsehjelpen som er blitt gitt er dokumentert rett både for pasient sikkerhet og pasienten sin rettsikkerhet. Ja det krever tid. Helseplatformen burde vært bedre tilrettelagt, her er helsenorge sin plattform bedre tilrettelagt både med tanke på systemet som blir brukt å skrive i og for pasienter å finne frem i. Så ja Helseplatformen er dårlig tilrettelagt, den bør bli bedre men vi må som samfunn ha tid til å skrive god dokumentasjon og ha gode digitale løsninger. Ingen sparer noe som helst tid med å gjøre slik det ble gjort før digitaliseringen kom. Ingen gagner noe som helst på det.

Anonymkode: 70cda...c8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-skal-bli-verdens-mest-digitaliserte-lan/id3055039/

Innføring av helseplatformen har ført til mye fustrasjon og misstrivsel blandt dei ansatta innenfor helseforetakene. En psykolig fortel at han bare jobber halv stilling for resten av tiden går med til  å skrive rapporter, og  betjene  systemer, og skrive rapporter.  Når helsepersonell må bruke mer tid foran ein dataskjerm en å pleie syke mennesker er det grunn til å reise noen kritiske spørsmål. 

Det er idag langt flere som har ein jobb bak en dataskjerm en til å utføre yrkesfaglige oppgaver som i stor grad er blitt utført av utenlansk arbeidskraft siste 20 årene.  Velferdstaten norge har ført til at det trengs mye folk til å administere,  fakturering.,  dokumentasjon på at ein idag føretar seg. 

Erna og Co er ein pådriver til  økt digitalisering av samfunnet, og at eldreomsorgen skal digitaliserer. Men, bidrar  digitalisering til å   frigjøre mer  tid   til  omsorgsarbeide  overfor syke og eldre, når helsepersonell må bruke mer tid foran en dataskjerm  en omsorg ?   Kan kan høres ut som Solberg og Co ikkje har hatt serleg mye omsorg, og ansvarskjensle til syke og gamle mennesker som gradvis mister både syn, og hørsel.

Det skulle bli mer fokus på passient når ein oppsøker eit legekontor, men min opplevelse ar at legen har langt mer fokus på skjermbruk en å  lytte /snakke med passienten. Når folk kommer i en krise så har mange mere utfordringer i møte med byråkratiet en å pleie egen sykdom.   

 

Anonymkode: 89adc...221

Ganske mange konsultasjoner pr video og bilder/tekst som har spart folk i å gå glipp av arbeidstimer + at det absolutt har frigjort legene for unødvendige fysiske møter. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Ganske mange konsultasjoner pr video og bilder/tekst som har spart folk i å gå glipp av arbeidstimer + at det absolutt har frigjort legene for unødvendige fysiske møter. 

Det trengs idag mye byråkrati til  for å dokumentere at folk gjør noe.

Stat  bruker årlig mange milliarder på konsulentsallerer, og ein har etterhvert fått ein hel "hær " med folk som sitter å flytter på ulike skjemaer digitalt mellom dei ulike etatene. 

 Eit enklare Norge !

Ideen om eit enklere Norge ble lansert allerede under Bondevikregjeringen, men fortsatt   oppleve vel  dei fleste  eit digitalt  skjemavelde,og  byråkratiet har økt i omfang. Kommunenorge slit økonomisk, men på same tid blir det brukt konsulenthjelp, og  møtevirksomhet, og  finne ut hvordan ein de  skal spare.  "Medan graset gror så dør kua"

Fleksibilitet var eit vilkår for omstilling  - og overlevelsesevnen  før. " Det å kunne  litt om mye " var langt bedre "en å kunne mye om litt" .  Det å kunne litt om støping, snekring, maling , m.m var eit vilkår for mange å idet hele tatt får seg opp egen bolig.  Når det blir mangel på ledige hender må folk belage seg på omstilling, og bruke arbeidskrafta der behovet er trengs.  

Ein løser ikkje eldreomsorgen ved å gi de eldre ein dataskjerm når mange har utfordringer med å bruke den gr. mangelfull opplering,  dårleg  hørsel, eller syn. Mange  ansatte kjører rundt etter stoppeklokka, medan det sitter em administrasjon  fører  statestikker over  tiden de ansatte bruker.  Idag sitter  folk å krangler både hjemme, og ute om hvem som skal gjøre jobben.   

 

Anonymkode: 89adc...221

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 15.48):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-skal-bli-verdens-mest-digitaliserte-lan/id3055039/

Innføring av helseplatformen har ført til mye fustrasjon og misstrivsel blandt dei ansatta innenfor helseforetakene. En psykolig fortel at han bare jobber halv stilling for resten av tiden går med til  å skrive rapporter, og  betjene  systemer, og skrive rapporter.  Når helsepersonell må bruke mer tid foran ein dataskjerm en å pleie syke mennesker er det grunn til å reise noen kritiske spørsmål. 

Det er idag langt flere som har ein jobb bak en dataskjerm en til å utføre yrkesfaglige oppgaver som i stor grad er blitt utført av utenlansk arbeidskraft siste 20 årene.  Velferdstaten norge har ført til at det trengs mye folk til å administere,  fakturering.,  dokumentasjon på at ein idag føretar seg. 

Erna og Co er ein pådriver til  økt digitalisering av samfunnet, og at eldreomsorgen skal digitaliserer. Men, bidrar  digitalisering til å   frigjøre mer  tid   til  omsorgsarbeide  overfor syke og eldre, når helsepersonell må bruke mer tid foran en dataskjerm  en omsorg ?   Kan kan høres ut som Solberg og Co ikkje har hatt serleg mye omsorg, og ansvarskjensle til syke og gamle mennesker som gradvis mister både syn, og hørsel.

Det skulle bli mer fokus på passient når ein oppsøker eit legekontor, men min opplevelse ar at legen har langt mer fokus på skjermbruk en å  lytte /snakke med passienten. Når folk kommer i en krise så har mange mere utfordringer i møte med byråkratiet en å pleie egen sykdom.   

 

Anonymkode: 89adc...221

Helseplatformen er laget av folk som ikke kan Ux design skikkelig, åpenbart; det er heller ikke skikkelig testet. Hvis en setter sammen et utviklingsteam som bare "mesher" noe kode og leverer noe tilfeldig design, så blir det aldri bra; en må designe først, og så fokusere på å lage nettopp dette.😇

For at digitalisering skal være effektivt, må en ta utgangspunkt i hva "design folk tenker" og ikke hva "utviklere gadd å gjøre"

Anonymkode: 43b8c...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...