Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillix skrev (8 minutter siden):

For meg virker det som om Norge følger det som er "in" å følge. Jøss, hvor mange av mine venner som plutselig ble veeeldig politiske interesserte fordi en annen venn de kjente delte noe de tenkte var det "rette" å dele. Vel og merke, når spurt ante de selvsagt ingenting om historien bak konfliktene.  Men å uttale seg, det må man jo - fordi alle andre gjør det jo! Norge i et skuddsikkert nøtteskall. Janteloven fortsetter å heve flagget sitt høyt, høyt og enda høyere :)

Så det ganske tydelig også fra VG i begynnelsen av Israel - Iran angrepene. Vil tørre å påstå det var en stor saueflokk som fikk sjokk når de bestemte seg for å lese mer enn overskriftene, nemlig det at Iraneren selv ikke likte regimet sitt. 

I Iran er:

- Kvinner på alle måter under-dannet mannen.
Eksempel: Hvis en kvinne vitner til et drap i Iran,  vil ikke dette holde vekt som et vite fordi en kvinne ikke regnes som et "helt menneske". Det må da være 3 kvinner for at det skal regnes som "et vitne". Derimot, hvis en mann vitner til et drap, er det nok med kun denne mannen som vitne. Dette er fordi de sier kvinnen har en "halv hjerne". 

- Hvis du skal skilles i Iran og du har barn, da kan du kun ha barnet ditt i 7 år, etter ungen fyller 7 år vil faren ha rett på hele foreldre-omsorgen. Han kan ta barnet vekk fra deg. Men hvis han ikke vil ha noe med barnet å gjøre, så er det hans fulle rett.

- Hvis du vil ha en skilsmisse som kvinne så er det svært vanskelig prosess, mens mannen kan skille seg fra kvinnen uten problemer. 

- Hvis du som kvinne blir slått av mannen din gjør ikke politiet noen ting - fordi kvinnen er mer som et objekt for mannen.

- Hvis du vil reise ut av landet må du få lov av enten din egen far (Hvis du er singel) eller av mannen din. De må undertegne på at det er greit at du drar ut av landet. 

- Hvis du er kvinne i Iran kan du ikke jobbe som dommer, for eksempel, fordi de mener at kvinner kun styres av følelser og derfor vil de ikke kunne utføre en slik jobb. 

- Hvis en mann er utro med kona si og det ender med mord fra kona's side blir det straffet med henging. Hvis en mann gjør det samme kan han gå fritt. 

Dette er bare en liten del av det.. 

Ja, for det har gått så bra de andre gangene Usa har bombet frem et regime skifte, ble det nå egentlig så mye bedre vilkår for befolkningen i Syria, Afghanistan, Libya .... ?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
firetoen skrev (19 minutter siden):

Ja, for det har gått så bra de andre gangene Usa har bombet frem et regime skifte, ble det nå egentlig så mye bedre vilkår for befolkningen i Syria, Afghanistan, Libya .... ?

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt det gikk bra sist. Jeg skriver kun det jeg vet, og det er at jeg får vondt av Iraneren. Det er helt forferdelig at de har levd under dette regimet i så mange år. Tenk, de levde nesten normalt før. 

Men, når styret er så klin gærne, så er det ikke et styre jeg tenker bør ha atomvåpen (men det er bare min mening). Føler det blir litt som å gi en pyroman en lighter. De virker så ekstreme at det de ikke frykter døden. Eller tar jeg feil? 

Endret av Lillix
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
firetoen skrev (12 minutter siden):

Kan overhode ikke sammenlignes, ifølge Mahmoud Farahmand, iraner og høyrepolitiker. 

Jeg ser det slik at man kan ikke vente på at Iran skal utslette seg. De har lovet å ta «store Satan» og «lille Satan» (hhv Israel og USA), og jobbet på spreng mot det. Naivt å ville vente og se i en sånn situasjon. Mange her inne som diskuterer virker å ikke ha satt seg inn i hvordan Iran er, og prøver å forstå Iran med utgangspunkt i sunn fornuft. Det går ikke. 

Lillix skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt det gikk bra sist. Jeg skriver kun det jeg vet, og det er at jeg får vondt av Iraneren. Det er helt forferdelig at de har levd under dette regimet i så mange år. Tenk, de levde nesten normalt før. 

Enig med deg! Iran er et grusomt regime, og det sier sitt når så mange (de fleste?) iranere i Vesten er glad for det Israel og USA nå gjør. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Julebrunost skrev (4 minutter siden):

Kan overhode ikke sammenlignes, ifølge Mahmoud Farahmand, iraner og høyrepolitiker. 

Jeg ser det slik at man kan ikke vente på at Iran skal utslette seg. De har lovet å ta «store Satan» og «lille Satan» (hhv Israel og USA), og jobbet på spreng mot det. Naivt å ville vente og se i en sånn situasjon. Mange her inne som diskuterer virker å ikke ha satt seg inn i hvordan Iran er, og prøver å forstå Iran med utgangspunkt i sunn fornuft. Det går ikke. 

Helt enig! Skal ærlig innrømme at jeg begynte å lese meg ordentlig opp for ca 2 uker siden (og selv nå vet jeg ikke nok). Jeg fikk maange "Aha" opplevelser. Jeg visste at styret i Iran var ille, men ikke så ille. 

Endret av Lillix
skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Lillix skrev (26 minutter siden):

Men, når styret er så klin gærne, så er det ikke et styre jeg tenker bør ha atomvåpen (men det er bare min mening). Føler det blir litt som å gi en pyroman en lighter. De virker så ekstreme at det de ikke frykter døden. Eller tar jeg feil? 

Er helt enig. Håper virkelig at styret blir byttet ut, og situasjonen blir bedre for iranere i Iran. Krigen som pågår nå kan gå begge veier. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
firetoen skrev (46 minutter siden):

Feilen mange gjør er å slå Iran i hartkorn med fex Irak og Syria, land med kunstige grenser tegnet av kolonimakter. 
Dette er ikke tilfelle med Iran, som tilsvarer det gamle perserriket. En tusenårig nasjon, med en annen etnisk makeup, annen religion og annet språk (stort sett) enn de andre statene i Midtøsten. 
Iran er noe helt annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (11 timer siden):

Den iranske staten har utført terroraksjoner på norsk jord før, og er absolutt i stand til å gjøre det igjen.

Det har Israel også, sendte agenter fra Mossad som likviderte en uskyldig marokkansk kelner som var bosatt i Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ble heldigvis bare et symbolsk angrep fra Iran, så får håpe det slutter der.

• Liker 2
Skrevet
bvp skrev (19 minutter siden):

Det har Israel også, sendte agenter fra Mossad som likviderte en uskyldig marokkansk kelner som var bosatt i Norge.

Det er sant.

• Liker 2
Skrevet
Arba skrev (1 time siden):

hvordan vurderer folk hvor trygt det er å reise til Kreta og rhodos nå? 

Akkurat like trygt som før. Det kommer alltids noen jordskjelv, men det er svært sjelden de gjør noen skade å snakke om.

• Liker 2
Skrevet

Og gitt de all form for insentiver til å utvikle den kjappest mulig i tillegg.

• Liker 2
Skrevet
Athod skrev (6 minutter siden):

Og gitt de all form for insentiver til å utvikle den kjappest mulig i tillegg.

Atomvåpen er jo i hovedsak er strategisk våpen, og de siste ukene har demonstrert hvorfor visse stater som ikke er "venner" med vesten har behov for å utvikle dem. Trist utvikling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at Mark Rutte må være på god fot med Trump. Men det kan da ikke være nødvendig å bedrive sååå utstrakt spyttslikking 🙄

• Liker 4
Skrevet
Boetica skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at Mark Rutte må være på god fot med Trump. Men det kan da ikke være nødvendig å bedrive sååå utstrakt spyttslikking 🙄

Ja, det var pinlig.

Skrevet
Bacteria skrev (På 22.6.2025 den 16.01):

Pluss… det er religiøse i regimet i Iran som tilhører en sekt som venter på Mahdi, «den siste imamen. Da blir det paradis.

Et problem bare… Mahdi vil ikke materialisere seg før 1. Israel er utslettet. 
2. Verdens jøder er drept. 

Jeg er like lei meg for at Iran har fått øydelagt atomvåpenprogrammet sitt som jeg hadde vært for at noen tar fra en 12-åring en maskinpistol..

Mørk dag for verden du liksom …. Hilde Henriksen Waage….

Lurer på hva Henriksen Waage tenker om sine egne uttalelser, dersom det viser seg at det blir roligere i en periode etter at USAs luftvåpen blåste hatten av iranerne. Selvkritikk sitter rimelig langt inne vil jeg anta.

Synes det begynner å bli mange midtøsteneksperter nå, uten at jeg helt ser behovet.

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...