Katten.2.0 Skrevet 22. juni 2025 Forfatter #61 Skrevet 22. juni 2025 Athod skrev (2 minutter siden): Det vil ikke USA godta og vi er inne i en ny krig. Hvem kunne forutse det? En krig som vil få enorme konsekvenser for verdens økonomi og stabilitet. USA er jo selvforsynt med olje nå. Det er resten av verden som kommer til å lide under dette. Og som du sier: Hvem kunne forutse dette? Faens jævla nolduser med makt som skal måle penisstørrelse og hvem som er mest radikal, mens hele verden er de som må bære konsekvensene. Jaja. Norge kommer jo til å tjene fett på dette. Først Russlands invasjon som presset opp gassprisen, og nå USA som leker med ilden og kjører oljeprisen opp. 5
Athod Skrevet 22. juni 2025 #62 Skrevet 22. juni 2025 Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): USA er jo selvforsynt med olje nå. Det er resten av verden som kommer til å lide under dette. Og som du sier: Hvem kunne forutse dette? Faens jævla nolduser med makt som skal måle penisstørrelse og hvem som er mest radikal, mens hele verden er de som må bære konsekvensene. Jaja. Norge kommer jo til å tjene fett på dette. Først Russlands invasjon som presset opp gassprisen, og nå USA som leker med ilden og kjører oljeprisen opp. USA er ikke helt selvforsynte. Olje er ikke olje, USA har en veldig spesiell en "ultralett". Man får f.eks veldig lite diesel ut av den. Så USA importer fortsatt en god del olje idag. Så eksporter de veldig mye av sin egen. 3
Stoltskeiv Skrevet 22. juni 2025 #63 Skrevet 22. juni 2025 (endret) Katten.2.0 skrev (9 minutter siden): USA er jo selvforsynt med olje nå. Det er resten av verden som kommer til å lide under dette. Og som du sier: Hvem kunne forutse dette? Faens jævla nolduser med makt som skal måle penisstørrelse og hvem som er mest radikal, mens hele verden er de som må bære konsekvensene. Jaja. Norge kommer jo til å tjene fett på dette. Først Russlands invasjon som presset opp gassprisen, og nå USA som leker med ilden og kjører oljeprisen opp. Tjener ikke Russland også på dette? Da kan de i såfall bare krige videre mot Ukraina og komme sterkere ut av det Endret 22. juni 2025 av Stoltskeiv 2
Bacteria Skrevet 22. juni 2025 #64 Skrevet 22. juni 2025 Julebrunost skrev (43 minutter siden): Dere snakker som om USA var grunnen til radikal islam. Koranen er grunnen til radikal islam, da de leser koranen og tar den bokstavelig. At USA og vi ellers i Vesten er sett på som fiender av islamistene er ikke USA sin «feil», men nettopp passasjer i koranen som sier at eb god muslim skal drepe vantro (aka ikke-muslimer). Koranen sier de skal oppsøke vantro, og venstresiden lar de komme hit. Pluss… det er religiøse i regimet i Iran som tilhører en sekt som venter på Mahdi, «den siste imamen. Da blir det paradis. Et problem bare… Mahdi vil ikke materialisere seg før 1. Israel er utslettet. 2. Verdens jøder er drept. Jeg er like lei meg for at Iran har fått øydelagt atomvåpenprogrammet sitt som jeg hadde vært for at noen tar fra en 12-åring en maskinpistol.. Mørk dag for verden du liksom …. Hilde Henriksen Waage…. 4 1 3
Svava Skrevet 22. juni 2025 #65 Skrevet 22. juni 2025 Hellesveit er ikke bekymret for en akutt eskalering og viser til at hun tror det er bred støtte for angrepet - selv blant Russland og Kina selv om de ikke sier det høyt. https://www.dn.no/utenriks/iran/usa/cecilie-hellestveit/midtosten-forsker-na-har-iran-kniven-pa-strupen/2-1-1836361 Sitat Frankrike, Storbritannia og Tyskland, støtter antageligvis dette. Og selv om Russland og Kina står på Irans side i krigen mot Israel, og i varierende grad er allierte av Iran, er dette angrepet noe både Russland og Kina ikke nødvendigvis er motstandere av. De er begge enige med USA i at Iran ikke kan ha atomvåpen, noe russerne sa senest for to uker siden. 5 1
Katten.2.0 Skrevet 22. juni 2025 Forfatter #66 Skrevet 22. juni 2025 Athod skrev (17 minutter siden): USA er ikke helt selvforsynte. Olje er ikke olje, USA har en veldig spesiell en "ultralett". Man får f.eks veldig lite diesel ut av den. Så USA importer fortsatt en god del olje idag. Så eksporter de veldig mye av sin egen. Takk for presiseringen. Etter det jeg ser, er de i vesentlig mindre grad avhengig av oljen gjennom Hormuzstredet enn tidligere. Lurer på hvor denne eskaleringen vil ende. 1
Katten.2.0 Skrevet 22. juni 2025 Forfatter #67 Skrevet 22. juni 2025 Stoltskeiv skrev (14 minutter siden): Tjener ikke Russland også på dette? Da kan de i såfall bare krige videre mot Ukraina og komme sterkere ut av det Russland tjener på alle konflikter USA involveres i. Noe av det verste som skjedde Ukraina var Hamas sitt terrorangrep og Israels svar på det. 2
Julebrunost Skrevet 22. juni 2025 #68 Skrevet 22. juni 2025 (endret) Akhenaton skrev (1 time siden): Det er det heller ingen som har gjort her. Man har bombet militærinstallasjoner, inkl atomanlegg. Og atomforskerne der var i arbeid for Revolusjonsgarden, så det er ingen vits for venstreradissene å begynne å hyle på vegne av dem. Sant! Bare første kvartal i år drepte regimet rundt 360 mennesker (iflg. Mahmoud Farahmand). Flere dør av regimet enn av angrepene, som er målrettede angrep på militærinstallasjoner. Vil man snakke om sivile som bombes kan man se til Israel nå, Iran gjør hva de kan for å ramme sivile. Heldigvis har Israel bomberom, og ikke martyrideologi, ellers hadde dødstallene vært betraktelig høyere. Endret 22. juni 2025 av Julebrunost 6 3
Julebrunost Skrevet 22. juni 2025 #69 Skrevet 22. juni 2025 (endret) Capt. Obvious skrev (49 minutter siden): Med samme logikk skulle man jo også bombet Russland da, de har jo truet en god del siden Ukrainainvasjonen.... Nei, jeg syntes ikke kun trusler uten handling er god grunn nok for en tredjepart å blande seg inn. Og vi vil alle betale prisen i form av større antall flyktninger. Nei, man kan ikke bare "ikke slippe dem inn", det er noe som heter konvensjoner og avtaler. Velger man å bryte dem øker risikoen for å stå alene, Norge er et lite land og i dagens geopolitiske situasjon er det nok ikke spesielt lurt. Det er ikke trusler uten handling når de har den militære makten de har pluss atomvåpen på trappene… Man har fortsatt regler man kan iverksette i eget land, hva gjelder utsending om man begår lovbrudd etc. Endret 22. juni 2025 av Julebrunost 7
Svava Skrevet 22. juni 2025 #70 Skrevet 22. juni 2025 Bacteria skrev (8 minutter siden): Pluss… det er religiøse i regimet i Iran som tilhører en sekt som venter på Mahdi, «den siste imamen. Da blir det paradis. Et problem bare… Mahdi vil ikke materialisere seg før 1. Israel er utslettet. 2. Verdens jøder er drept. Jeg er like lei meg for at Iran har fått øydelagt atomvåpenprogrammet sitt som jeg hadde vært for at noen tar fra en 12-åring en maskinpistol.. Mørk dag for verden du liksom …. Hilde Henriksen Waage…. Direkte treff på atomanleggene. Ikke et eneste dødsfall. Eneste dette burde være en mørk dag for er prestestyret i Iran som nå er lenger unna sitt uttalte mål om å utslette Israel - og enhvert annen som måtte støtte det målet. Henriksen Waage fornekter seg ikke. 5 4
Enda en tulling Skrevet 22. juni 2025 #71 Skrevet 22. juni 2025 Apis skrev (1 time siden): Får litt "deja vu" til Iraks kjemikaliefabrikker, som Amerikanerne brukte som argument for å fjerne Saddam i Irak. Ja, nettopp... Apis skrev (1 time siden): Så får vi se om det nå kommer til å komme ny bølge med islamsk innvandring til Europa. Gjør nok det... Nå er vel iranere forholdsvis sekulære så det er ikke sikkert det er det største problemet i så måte. Men det er jo likevel noen millioner som skal huses og føs til de evt integreres og blir selvberget. Så kan en jo lure på hvorfor nettopp Iran endte opp med et prestestyre. Skal ikke se bort fra at amerikanernes tidligere tukling med styresettet var en vesentlig medvirkende årsak. Og stort bedre blir det neppe om man herjer rundt der et par år eller ti. 1
Svava Skrevet 22. juni 2025 #72 Skrevet 22. juni 2025 Julebrunost skrev (2 minutter siden): Sant! Bare fleste kvartal i år drepte regimet rundt 360 mennesker (iflg. Mahmoud Farahmand). Flere dør av regimet enn av angrepene, som er målrettede angrep på militærinstallasjoner. Vil man snakke om sivile som bombes kan man se til Israel nå, Iran gjør hva de kan for å ramme sivile. Heldigvis har Israel bomberom, og ikke martyrideologi, ellers hadde dødstallene vært betraktelig høyere. Så flere israelere hadde fått falske tekstmeldinger under angrepene fra Iran som prøvde å etterligne Israels varlingssystem der de ble bedt om å ikke gå til bomberommene fordi det foregikk terrorangrep der. Avsenderen ønsket utvilsomt at sivile israelere skulle dø. 6 1
Pawn Hearts Skrevet 22. juni 2025 #73 Skrevet 22. juni 2025 Litt humor oppi alt alvoret: Dag Henrik Tuastad, førstelektor ved Midtøsten-studier ved UiO, sier at et av valgene Iran har nå, er å avslutte det hele via bakkanaler. Vel, jeg synes jeg ser det. https://no.wikipedia.org/wiki/Bakkanal 2
Bacteria Skrevet 22. juni 2025 #74 Skrevet 22. juni 2025 (endret) Svava skrev (24 minutter siden): Direkte treff på atomanleggene. Ikke et eneste dødsfall. Eneste dette burde være en mørk dag for er prestestyret i Iran som nå er lenger unna sitt uttalte mål om å utslette Israel - og enhvert annen som måtte støtte det målet. Henriksen Waage fornekter seg ikke. Hvorfor sier hun dette?! Hvilken virkelighetsoppfatning er det egentlig hun har… helt utrolig. Professor som ikke har hørt om ekstrem religion der religiøse forestillinger grenser til konspirasjonsteorier/vrangforestillinger. Kan begynne å lure på hva det er som skjer… edit: Jeg har lenge stusset over Waages syn på konflikten. At hun helt, fullstendig ser bort fra religionens betydning i Midtøsten er helt umulig for meg å forstå, særlig på bakgrunn av at hun har lavkirkelig bakgrunn selv. Når du hører og leser hva Israels fiender sier selv, er det helt tydelig at det (også) er et religiøst element her. Dette har jeg måttet finne ut av selv, ved å søke andre kilder for Waage nevner aldri noe om dette. Det er bare Israel= bad og så er det Netanyahu da, som hun ser nesten som den onde selv. Skjønner ikke hva som er greia hennes. Mørk dag at Iran mister sin mulighet til å skaffe atomvåpen. Snakk om kognitiv kollaps. Blir interessant å se hvordan den står seg, den uttalelsen der. Endret 22. juni 2025 av Bacteria 4 2
NatNat Skrevet 22. juni 2025 #75 Skrevet 22. juni 2025 Snok1 skrev (1 time siden): Den største faren ved dette er nok det styret som kommer etter prestestyret i Iran. Som vanlig er Vesten flinke til å fjerne regimer vi ikke liker, men dårlige til å bygge nye, bærekraftige regimer som kan bære nasjonen etterpå. Dessverre er læringskurven tilnærmet flat her. Jeg tror Iranere kan klare seg mye bedre enn i Iraq. I Iraq var det en militært diktatur og en del Islamister tok sjansen når Hussein forsvant. I Iran, det har allerede Islamister. Og jeg tror mange er mektig lei de. Leste i går at opposisjon i Iran starter allerede å forberede seg i tilfelle regimen faller.. 6
NatNat Skrevet 22. juni 2025 #76 Skrevet 22. juni 2025 Apis skrev (1 time siden): Får litt "deja vu" til Iraks kjemikaliefabrikker, som Amerikanerne brukte som argument for å fjerne Saddam i Irak. Så får vi se om det nå kommer til å komme ny bølge med islamsk innvandring til Europa. 2 forskjellige situasjoner. Og hvorfor skulle vi få islamsk innvandring ? Jeg håper at Vesten er ikke så dumt at de ville ta inn alle allierte av Khameini og co... Russland kan ta de 7 2
NatNat Skrevet 22. juni 2025 #77 Skrevet 22. juni 2025 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Hvordan de leser koranen er selvsagt en viktig grunn, men det hjelper selvfølgelig ikke på situasjonen å bombe deres hjem sønder og sammen. Da skaper man nye flyktningestrømmer. Og det blir mer utrygt for vestlige folk i større deler av verden. vi må ikke ta dem inn ! Det er Vesten, ikke sosial kontor ! hvis de vil flytte, kan de flytte til land som støtter dem. 7
Snok1 Skrevet 22. juni 2025 #78 Skrevet 22. juni 2025 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Smart...Med et større atomvåpenarsenal enn USA... Som de ikke bruker. De har spilt det kortet mange ganger. Glem det. Én taktisk bombe og Putin og Russland er ferdig. Kamerat Xi har gjort det helt klart. Du kan sove godt om natta, gutten min. 2
Julebrunost Skrevet 22. juni 2025 #79 Skrevet 22. juni 2025 Bacteria skrev (12 minutter siden): Hvorfor sier hun dette?! Hvilken virkelighetsoppfatning er det egentlig hun har… helt utrolig. Professor som ikke har hørt om ekstrem religion der religiøse forestillinger grenser til konspirasjonsteorier/vrangforestillinger. Kan begynne å lure på hva det er som skjer… edit: Jeg har lenge stusset over Waages syn på konflikten. At hun helt, fullstendig ser bort fra religionens betydning i Midtøsten er helt umulig for meg å forstå, særlig på bakgrunn av at hun har lavkirkelig bakgrunn selv. Når du hører og leser hva Israels fiender sier selv, er det helt tydelig at det (også) er et religiøst element her. Dette har jeg måttet finne ut av selv, ved å søke andre kilder for Waage nevner aldri noe om dette. Det er bare Israel= bad og så er det Netanyahu da, som hun ser nesten som den onde selv. Skjønner ikke hva som er greia hennes. Mørk dag at Iran mister sin mulighet til å skaffe atomvåpen. Snakk om kognitiv kollaps. Blir interessant å se hvordan den står seg, den uttalelsen der. Åpenbart at hun tror vi i Vesten og islamister har samme verdensbilde. Tragikomisk å se og høre på! 7 1
Snok1 Skrevet 22. juni 2025 #80 Skrevet 22. juni 2025 Katten.2.0 skrev (1 time siden): I hvilken grad har faktisk prestestyret blitt svekket her? (Det er ikke ment som kverulering, men oppriktig nysgjerrighet.) Grepet rundt befolkningen (som ikke lenger husker tiden før revolusjonen) strammer seg og er blitt så panisk at det lammer hele samfunnet. Mer viktig er det at Russland står fast i Ukraina og allerede har mistet Syria. Idag støtter Iran Russland, ikke omvendt slik regelen er. Kreml har allerede erklært at de ikke er en part i striden mellom Iran og Israel. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå