Gå til innhold

Narkose ved konisering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen fått dette?

Jeg skal inn på runde nr 2 på et år, og ble traumatisert forrige gang. Gruer meg så sykt. 

Anonymkode: c8848...075

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har noen fått dette?

Jeg skal inn på runde nr 2 på et år, og ble traumatisert forrige gang. Gruer meg så sykt. 

Har blitt konisert en gang og det gikk kjempefint. Man må virkelig slutte med å falle sammen i staver straks det er noe som kan være bittelitt ubehagelig. Ikke rart det blir katastrofale helsekøer når folk krever operasjonsstue med full narkose for helt banale ting. Har en bekjent som ble forbanna fordi han ikke kunne få narkose for å fjerne arrvev på den ene øreflippen. Nordmenn er virkelig de mest hysteriske og hyperprivilegerte menneskene på jordkloden.

Anonymkode: 5f2fa...52b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har noen fått dette?

Du får litt propofol og rapifen. Sover i 5 minutter og våkner når det er over. 

Anonymkode: 4de6a...73d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har blitt konisert en gang og det gikk kjempefint. Man må virkelig slutte med å falle sammen i staver straks det er noe som kan være bittelitt ubehagelig. Ikke rart det blir katastrofale helsekøer når folk krever operasjonsstue med full narkose for helt banale ting. Har en bekjent som ble forbanna fordi han ikke kunne få narkose for å fjerne arrvev på den ene øreflippen. Nordmenn er virkelig de mest hysteriske og hyperprivilegerte menneskene på jordkloden.

Nei, for vi har faktisk ikke narkose på maaasse ting som andre land har narkose som standard på. Og selv uten det klarer ikke helsevesenet vårt en dritt. 

Anonymkode: 9b402...ee8

• Liker 2
Skrevet

Har noen fått dette?

Nei, du får ikke det. Lokalbedøvelse. Det er en veldig kjapp operasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt hatt narkose hvis jeg hadde visst hvor forferdelig det var! Skjønner godt at du ble traumatisert, og bare se vekk fra det hespetreet over, som tror at hennes opplevelse er universal. 

Håper du får narkose, og at det går fint for deg denne gangen. 

Anonymkode: 094c2...d4f

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt. Bare slutt. Du må da forstå at din opplevelse ikke automatisk kan overføres til alle andre? Noen syns egg-uttak går helt fint, andre svimer av. Noen syns fødsel er rått og spennede, andre blir traumatisert. Noen syns det går helt fint å sette inn spiral, andre syns det er vondere enn en traumatisk fødsel. Osv. Man er bygd ulikt og man kjenner ting ulikt. 

Anonymkode: 29d0e...407

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk narkose. Var mening å gjøre det ned lokalbedøvelse. Fikk meltdown på operasjonssalen. Verdens søteste lege så på meg og sa: sånn skal du ikke ha det, vi ordner en narkose.

Anonymkode: 3e0ff...de3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde konisering i narkose for 4 år siden, hadde ellers ikke klart å gjennomføre 

Anonymkode: 3dccb...f99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke spurt og var ikke snakk om lokalbedøvelse. Fikk bare beskjed om at det var narkose.

Anonymkode: 47ae9...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er kvinners verste fiende.. noen er søren meg helt forferdelige! Kjenner flere som både er traumatisert og har besvimt av smerter grunnet biopsi av livmorhals og konisering. Spør om narkose, regner med du får det, med god grunn!

Anonymkode: 94407...85d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt sykehuset som skal gjennomføre koniseringen. Narkose er ikke prosedyre, men de gjør ofte unntak hvis det er traumerelatert. Fikk selv koloskopi i narkose. 

Skrevet

Jeg fikk narkose både ved biopsi og konisering. Ba om det og det var ikke noe problem. Hvis du sier at du syntes første runde var traumatisk, ser jeg ingen grunn til at de skulle nekte deg det. Var veldig fort gjort, så man er jo ikke så lenge i narkose heller, så man slipper å risikere å bli så dårlig av det når man våkner opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehus (annen avdeling) og har spurt gyn om dette selv etter en positiv hjemme-HPV prøve, jeg visste veldig godt at jeg aldri hadde klart verken biopsi eller konisering uten å ha minst god sedasjon og sove helt. Klarte såvidt celleprøve med kjent, trygg person som utførte. Og de sa at de selvsagt la til rette for det dersom behovet var der, det var ikke akkurat første gang de var borti problemstillingen. 

Anonymkode: a63f0...a69

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har erfaring med full bedøvelse under konisering, måtte dere jobbe veldig for å få ja til dette?

jeg kommer til å ringe dem og be om narkose/søvn. Og forberede meg på et nei, men må prøve.

jeg gikk igjennom et horribelt traume for tre år siden, og har ptsd med mye plager på grunn av det. Små ting, som dette inngrepet (og tre runder med biopsier og en første konisering og styrtblødning etterpå) gjør noe med meg som påvirker meg dypt. Det kjennes som jeg blir utsatt for et ovegrep, og ved forrige runde følte jeg meg som en kuet hund i ukesvis etterpå, damaged goods. Vel, litt vanskelig å forklare skikkelig. 

Men på grunn av traumet, som ikke var fysisk, tåler jeg dårlig smerte og ubehag. Det utløser kraftige ptsd-reaksjoner. Før traumet var jeg robust og tålte kanskje mer enn gjennomsnittet.

AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 timer siden):

Jeg fikk narkose både ved biopsi og konisering. Ba om det og det var ikke noe problem. Hvis du sier at du syntes første runde var traumatisk, ser jeg ingen grunn til at de skulle nekte deg det. Var veldig fort gjort, så man er jo ikke så lenge i narkose heller, så man slipper å risikere å bli så dårlig av det når man våkner opp.

Operasjonssalen og full pakke, elelr ble det gjort på en annen måte? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Operasjonssalen og full pakke, elelr ble det gjort på en annen måte? 

Operasjonssalen ja 😊

AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (10 minutter siden):

Operasjonssalen ja 😊

🤗

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk narkose på grunn av traumer, tidligere seksuelle overgrep.

Anonymkode: d043c...522

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk utført konisering for et par år siden, det var forferdelig. Jeg var ikke bedøvd nok, så de måtte sette nye sprøyter et par ganger. Legen og sykepleier var litt overrasket, så mitt inntrykk var at det ikke var vanlig å trenge så mye. Men hvis jeg må gjøre det igjen håper jeg også på narkose! 

Anonymkode: cc4b0...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...