Gjest Donna Skrevet 19. mars 2006 #21 Skrevet 19. mars 2006 men i all verden, mine barn hører på meg, hører ikke deres barn på dere? hvis jeg sier at de ikke skal på nett, går de ikke på nett. Naiv? Nei. gjensidig respekt. et visst samarbeidsnivå med andre forledre må påregnes uansett. å nekte barna å være sammen med andre barn fører ikke noe godt med seg. men å ha kontroll er lurt, og å ha god kontakt med de andre barnas foreldre er en del av oppdragelsesjobben ← Foreldre som tror de vet alt om barna deres er rimelig naive. Jeg tipper at de fleste foreldre ikke vet en brøkdel av hva barna gjør når de er med venner.
Far til 2 Skrevet 19. mars 2006 #22 Skrevet 19. mars 2006 Foreldre som tror de vet alt om barna deres er rimelig naive. Jeg tipper at de fleste foreldre ikke vet en brøkdel av hva barna gjør når de er med venner. ← Erfaring fra egen ungdomstid ?
Gjest Donna Skrevet 19. mars 2006 #23 Skrevet 19. mars 2006 Ja men også erfaring fra mine egne tenåringer ... Og hva jeg har lest ... Foreldre må slutte å tro at de har full kontroll - ikke har de det og de bør heller ikke ha det.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #24 Skrevet 19. mars 2006 Foreldre som tror de vet alt om barna deres er rimelig naive. Jeg tipper at de fleste foreldre ikke vet en brøkdel av hva barna gjør når de er med venner. ← og den som ikke har forholdsvis god kontroll på hva ens barn foretar seg, og som ikke har satt seg såpass i respekt at barna hører etter når man gir beskjeder, har gjort for slett grunnarbeid.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #25 Skrevet 19. mars 2006 Min datter på 12 år har laget seg sin egen hjemmeside gjennom "piczo". Dette hadde hun "glemt" å fortelle meg, og det kom tilfeldigvis opp i en samtale tidligere i kveld. Der har hun bl.a. lagt ut bilder av seg selv og noen venninner, skrevet hvor gammel hun er og litt om sine interesser. Ikke noe tull og helt uskyldig m.a.o. Hun hadde fått hjelp av en venninne til å lage denne siden, og det var mange av hennes venner som har egne hjemmesider. Når det er sagt, så har hun alltid vist god nettvett, og vet at man skal være forsiktig og svare på bl.a. henvendelser fra fremmede Men nå sitter jeg her med blandede følelser... Er det greit at barn i 11-12 årsalderen har egne hjemmesider? Er det vanlig? Hva mener dere? ← Min søster er 13 og har side på samme sted som din datter. Hun har heller ikke klarert dette hjemme, men mamma og pappa vet jo om det, ettersom maskinen står på det mest sentrale stedet i hele huset, så man kan ikke gjøre mye hemmelig på nettet. Søster på 13 lagde en side for hun på 7 i går. Jeg følger med på begge og sjekker, og ser også på sidene til søster13s venninner. Eneste jeg kan sette fingeren på er at e har kåringer for kjekkeste gutt og fineste jente, og da kommer det endel fleipeinnlegg om den største nerdenjenta i klassen. DET liker jeg svært dårlig. Men hvordan jeg som storesøster kan ta fatt guttene i klassen hennes for det de skriver på andres hjemmesider? Jeg har allerede vært i kontakt med skolen ang andre ting med denne jenta, de byttet skole i høst, og læreren der var overrasket over det som ble fortalt, den gamle skolen har ikke gitt info om tingenes tilstad. (Men dette ble litt OT).
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #26 Skrevet 19. mars 2006 Leste hele tråden nå, og må si meg enig ang webkamera, DER går grensen. Det hadde jeg aldri i verden tillatt
Gjest Donna Skrevet 19. mars 2006 #27 Skrevet 19. mars 2006 og den som ikke har forholdsvis god kontroll på hva ens barn foretar seg, og som ikke har satt seg såpass i respekt at barna hører etter når man gir beskjeder, har gjort for slett grunnarbeid. ← Jeg har veldig god kontakt med barna mine .. men jeg vet at de ikke hører på alt jeg sier. Det har ingenting med respekt å gjøre - jeg vet at de respekterer meg - men hva vennene sier betyr mer for dem enn hva jeg sier. Slik var jeg selv også ... det er faktisk helt normalt.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #28 Skrevet 19. mars 2006 og den som ikke har forholdsvis god kontroll på hva ens barn foretar seg, og som ikke har satt seg såpass i respekt at barna hører etter når man gir beskjeder, har gjort for slett grunnarbeid. ← Seriøst? Jeg må si jeg blir mer og mer sjokkert over hva du klarer å lire av deg... Barn er små mennesker med ulike personligheter... Dersom de noen ganger ikke hører bør man altså gå å seg selv og tenke på hva man har gjort galt i oppdragelsen? Takke meg til unger som ikke alltid hører, håper virkelig ikke jeg får barn som av respekt for meg lytter til enhver tid! Vil mye heller har unger som tar egne valg og står for de enn unger som fordi de er "drillet" i det adlyder meg!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #29 Skrevet 19. mars 2006 Jeg har veldig god kontakt med barna mine .. men jeg vet at de ikke hører på alt jeg sier. Det har ingenting med respekt å gjøre - jeg vet at de respekterer meg - men hva vennene sier betyr mer for dem enn hva jeg sier. Slik var jeg selv også ... det er faktisk helt normalt. ← Enig med deg, Donna. Å tro noe annet er naivt. Barna mine respekterer meg fullt ut, og jeg stoler på dem. Det er ikke det det handler om.
Cola;) Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #30 Skrevet 19. mars 2006 Jeg har veldig god kontakt med barna mine .. men jeg vet at de ikke hører på alt jeg sier. Det har ingenting med respekt å gjøre - jeg vet at de respekterer meg - men hva vennene sier betyr mer for dem enn hva jeg sier. Slik var jeg selv også ... det er faktisk helt normalt. ← Sånn er det her også. Jeg mener at om man skal få respekt av sine barn, så må man også respektere dem og de valgene de tar. Respekt går begge veier. Jeg har lagt stor vekt på å lære mine barn forskjellen på rett og galt, en god porsjon sunn fornuft, og det å ta egne valg og senere stå for de valgene de tar. Jeg er glad for at de ikke føler de må spørre meg om den minste ting, men faktisk er blitt så selvstendige personer at de kan ta noen avgjørelser selv. Når det er sagt, så vet de også at de selvfølgelig alltid kan komme til meg med både små og store problemer, og få den hjelpen de trenger.
Cola;) Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #31 Skrevet 19. mars 2006 Leste hele tråden nå, og må si meg enig ang webkamera, DER går grensen. Det hadde jeg aldri i verden tillatt ← Enig. Ikke har vi webkamera, og ikke kommer det til å bli aktuelt å skaffe seg heller.
Cola;) Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #32 Skrevet 19. mars 2006 Foreldre som tror de vet alt om barna deres er rimelig naive. Jeg tipper at de fleste foreldre ikke vet en brøkdel av hva barna gjør når de er med venner. ← Man kan ikke følge med på alt barna gjør, å tro noe annet mener jeg er naivt. Skal man da følge etter barna når de er på skolen, med venner, på fritidsaktiviteter o.l.?
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #33 Skrevet 19. mars 2006 Kunsten er å ha kontroll på barna uten at de merker det selv. Mine foreldre hadde kontroll på meg, jeg har kontroll på mine barn. Enkelt og greit.
Cola;) Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #34 Skrevet 19. mars 2006 Dessverre foregår det også mye mobbing via gjestebøkene på disse sidene... ← Litt tilbake til opprinnelig tema... Det er nok her den største skepsisen min ligger, barn kan være ganske så stygge med hverandre, dessverre.
Cola;) Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #35 Skrevet 19. mars 2006 Kunsten er å ha kontroll på barna uten at de merker det selv. Mine foreldre hadde kontroll på meg, jeg har kontroll på mine barn. Enkelt og greit. ← Det er selvfølgelig fint å ha kontroll på barna, men om de virkelig går inn for å gjøre noe som du ikke skal vite om, så kan de faktisk klare det... Mine foreldre trodde de hadde kontroll på meg, men jeg gjorde da mye som de ikke visste om. Ting som jeg som voksen har fortalt dem, og de først fikk vite om da...
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #36 Skrevet 19. mars 2006 Litt tilbake til opprinnelig tema... Det er nok her den største skepsisen min ligger, barn kan være ganske så stygge med hverandre, dessverre. ← Men hva kan man gjøre med det? Hun jeg såvidt nevnte i det første innlegget mitt i denne tråden blir mobbet endel. Hun skrev så på msn med søsteren min og fortalte omj selvmordstanker osv. Heldigvis hadde søsteren min vett nok på å fortelle det til meg og mor og far. Jeg skrev så ut samtalen og ba om et møte med rektor der jeg fortalte om dette, samt viste frem samtalen. Jeg ba om at det måtte tas affære, ikke minst fordi de skulle begynne på ungdomsskolen, og jeg visste at det kunne bli langt tøffere for henne der. Så hørte jeg ikke noe mer, men søsteren min sa denne jenta hadde fått en ny venninne og sånn. For noen uker siden var det konferansetimer på skolen, og mor stilte der med søsteren min. Denne timen handlet etterhvert kun om denne jenta. Læreren ble overrasket over å høre at jeg hadde tatt affære da de gikk på slutten av barneskolen, for ingen av de voksne på ungdomsskolen har fått vite noe ting! Da begynner jeg å lure på hva som foregår oppi hodet på den rektoren jeg snakket med! Jeg skal nå ta kontakt med rektoren og be om msn-samtalen (loggen ble slettet på maskinen hos søsteren min) og så får ungdomsskolen se om de kan gjøre noe. Denne jenta bruker msn og internett mye, så hun kan jo ikke ha unngått å se alle de stygge innleggene. Ingen av jentene tør å være sammen med henne, de er redde for å bli mobbet selv. Det eneste de gjør er å legge ut dikt om at mobbing er teit på disse hjemmesidene sine. Det hjelper lite med et teit dikt når man ikke GJØR noe. Såvidt jeg vet har ikke disse sidene vært tatt opp på skolen til min søster, men det bør det virkelig! fint å se at andre skoler gjør det.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #37 Skrevet 19. mars 2006 anonym: Cecilie i bklassen er verdens styggeste jævla hore fitte! Dette fant jeg på en av hjemmesidene akkurat nå (navnet er endret) Dette er sjuendeklassinger.
Cola;) Skrevet 19. mars 2006 Forfatter #38 Skrevet 19. mars 2006 Men hva kan man gjøre med det? ← Det er viktig med åpenhet, og at noen tar tak i det. Og spesielt viktig at personell på skolen tar slikt seriøst. Dessverre finnes det endel som ikke tror det er så alvorlig som de får det beskrevet, og det kan ødelegge mye for de barna det gjelder. Det er viktig å ikke gi opp. Men allikevel så vil det i noen tilfeller ikke være nok, dessverre... Dette fant jeg på en av hjemmesidene akkurat nå (navnet er endret) Dette er sjuendeklassinger. ← Jeg har sett lignende (ikke fullt så stygge) meldinger på noen av sidene til sjette- og sjuendeklassinger...
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #39 Skrevet 19. mars 2006 Jeg har sett lignende (ikke fullt så stygge) meldinger på noen av sidene til sjette- og sjuendeklassinger... ← Ja, vakkert er det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå