Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 12 år har laget seg sin egen hjemmeside gjennom "piczo". Dette hadde hun "glemt" å fortelle meg, og det kom tilfeldigvis opp i en samtale tidligere i kveld. Der har hun bl.a. lagt ut bilder av seg selv og noen venninner, skrevet hvor gammel hun er og litt om sine interesser. Ikke noe tull og helt uskyldig m.a.o.

Hun hadde fått hjelp av en venninne til å lage denne siden, og det var mange av hennes venner som har egne hjemmesider.

Når det er sagt, så har hun alltid vist god nettvett, og vet at man skal være forsiktig og svare på bl.a. henvendelser fra fremmede

Men nå sitter jeg her med blandede følelser...

Er det greit at barn i 11-12 årsalderen har egne hjemmesider?

Er det vanlig?

Hva mener dere?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde ikke syntes at det var greit at det kom opp i etterkant. Jeg synes sånne ting skal klareres hjemme på forhånd.

Skrevet

Jeg tror det er litt avhengig av om hun har noen mail adresse, "blogg" eller tilsvarende på siden. Jeg kjenner til eksempler der barn på denne alderen har fått "meldinger" som ikke kan regnes som "uskyldig". Andre meldinger har vært i ren mobbestil.

Så lenge du følger med, kan logge deg inn og se hva som skjer tror jeg ikke du skal skremme henne for mye. Men det må IKKE finnes informasjon som kan fortelle hvem hun er/hvor hun bor. Et bilde kan kansje være greit, men begrens det.

Kansje du også bør kontakte foreldrene til de andre. Hvis de har stoppet et tilsvarende prosjekt bør dere muligens samordne hva som skal aksepteres.

Å nekte dem dette helt og fullt er nok ikke riktig. Da kan det bare bli "spennende" og alt gjøres i hemmelighet slik at dere ikke har kontroll.

Men dette er min subjektive mening. Jeg antar at andre er av en annen mening.

Skrevet

Jeg synes heller ikke noe om at det kom frem i ettertid. Vi har alltid hatt en flott dialog om alt, og det skuffet meg at hun ikke har fortalt noe om dette før.

I første omgang har hun fått klar beskjed om at jeg kommer til å følge nøye med på siden hennes, og at det er ikke hva som helst som vil bli akseptert der.

Hun har ikke noe mailadresse tilknyttet siden, heller ikke blogg.

Men det er en gjestebok der, og der kan det jo dukke opp litt av hvert (har ikke gjort det, enda..)

Hun har heller ikke lagt ut noen opplysninger om hvor hun bor.

Jeg synes også det ville bli vanskelig, og kanskje ikke helt riktig å nekte henne det. Det er som du skriver, Far til 2, at det blir mer spennende da.

Det er vel bedre å la dem utforske nettverdenen under kontrollerte rammer, enn at de sniker seg til det uten at du har noe som helst kontroll?

Skrevet (endret)

Desverre er dette veldig vanlig. Kjempemange lager sine egne nettsider nå, og de blir bare yngre og yngre. "Blink" er et lignende eksempel. Det er et såkalt nettsamfunn hvor man kan ha sine egne profiler, man kan legge ut filer, skrive i hverandres gjestebøker, og der er også noe som heter B-post, noe lignende til mail. På blink er det ingen nedre aldersgrense, og det er svært mange barn som har profiler der. På blink er det mennesker helt fra 4 til 60 år.

Hadde det vært min datter hadde jeg nok ikke likt at hun hadde laget seg nettside, men jeg tror ikke jeg hadde nektet henne det. Det er som dere sier, da blir det hele mye mer spennende.. Bare du følger med på hva hun legger ut på nett, så er det vel ganske uskyldig, er det ikke? Dukker det opp uønskede "tilnærmelser" i gjesteboka, så meld i fra til "sjefene" for nettsiden.

Endret av lemming
Skrevet
Jeg tror det er litt avhengig av om hun har noen mail adresse, "blogg" eller tilsvarende på siden. Jeg kjenner til eksempler der barn på denne alderen har fått "meldinger" som ikke kan regnes som "uskyldig". Andre meldinger har vært i ren mobbestil.

Så lenge du følger med, kan logge deg inn og se hva som skjer tror jeg ikke du skal skremme henne for mye. Men det må IKKE finnes informasjon som kan fortelle hvem hun er/hvor hun bor. Et bilde kan kansje være greit, men begrens det.

Kansje du også bør kontakte foreldrene til de andre. Hvis de har stoppet et tilsvarende prosjekt bør dere muligens samordne hva som skal aksepteres.

Å nekte dem dette helt og fullt er nok ikke riktig. Da kan det bare bli "spennende" og alt gjøres i hemmelighet slik at dere ikke har kontroll.

Men dette er min subjektive mening. Jeg antar at andre er av en annen mening.

Dette er jeg helt enig i!

Vår jente på 10,5 år har også laget egne hjemmesider, men det er dyresider, HarryPotter-sider og "klubb-sider". Ingenting om henne selv, bilder el. , og hun bruker et kallenavn ikke sitt eget navn.

Jeg har snakket med henne om nettvett, og forklart at ikke man må legge ut noe hun kan identifiseres på. Dette respekterer hun. Andre barn med den samme dyreinteressen kan hun komme i kontakt med via disse sidene. De får hun ha videre kontakt med på msn, som vi har full kontroll på (passord, logg osv.).

Sånn skal det være inntil videre, og hun har ikke noe problem med det. Så langt.....!

Skrevet

Mine tre har og laget hjemmeside via piczo. Og er kjempefornøyde med de. Det er mange av vennene deres som har laget der. Men jeg har sagt at dersom de vil legge ut bilder av seg selv eller andre venner så får de passordbeskytte den. Passordet gir de til de som spør, og resten trenger ikke vite det.

Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn på 10 er på nett og surrer litt, spiller og chatter. Jeg har foreldrekontroll på maskinen, sjekker logg etc. og vi har snakket masse om hvordan ting fungerer. Og at den i andre enden slett ikke trenger å være Lars 11 år.

Hvis man følger med og forklarer i rene ord en del av virkeligheten, så tror jeg man kommer langt.

Gjest Gjesta
Skrevet
Mine tre har og laget hjemmeside via piczo. Og er kjempefornøyde med de. Det er  mange av vennene deres som har laget der. Men jeg har sagt at dersom de vil legge ut bilder av seg selv eller andre venner så får de passordbeskytte den. Passordet gir de til de som spør, og resten trenger ikke vite det.

Er det virkelig trygt nok med passord da? Er jo som kjent mange måter å unngå passord på.

Skrevet
Er det virkelig trygt nok med passord da? Er jo som kjent mange måter å unngå passord på.

Nei det er det ikke, men de får ikke si navnet sitt, hvor de går på skole, hvor de bor osv. Vanlig nettvett må de følge uansett. Men jeg tenker som så at når de sitter en hel gjeng sammen og lager disse sidene så vil enkelte foreldre ikke ha samme regler som meg. Og dermed så kan bilder legges ut på andres sider om det er strengt forbudt hos oss. Derfor gir jeg de lov til litt bilder, men da skal de være passordbekyttet

Gjest Gjesta
Skrevet

De aller fleste av de som går i min datters klasse (sjuende) har hatt hjemmeside på Pizco i flere år allerede......... Dessverre foregår det også mye mobbing via gjestebøkene på disse sidene, det blir også tatt opp på foreldremøter at man må følge bedre med på hva ungene har på sine hjemmesider.

Gjest Gjesta
Skrevet

Javisst ja, men hva gjør man da, når problemet er der? Man kan følge med osv, men når mobbingen er et fakta, hva gjør man da?

Gjest Gjesta
Skrevet

fjerne barnas nett-tilgang?

Sanksjoner?

slette nettsiden?

På min datters skole har de ofte laget disse sidene på nett på skolen, da er det lite man får gjort.

>Det jeg syns er verre er alle webkameraene som disse tolvåringene har.

Gjest Gjesta
Skrevet
fjerne barnas nett-tilgang?

Sanksjoner?

slette nettsiden?

På min datters skole har de ofte laget disse sidene på nett på skolen, da er det lite man får gjort.

>Det jeg syns er verre er alle webkameraene som disse tolvåringene har.

Fjerne barnas nettilgang? Og om de er hos venner, hva da?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke at barn bør ha egne hjemmesider. Å legge ifra seg info om seg selv kan væreen risilko for voksne og det kan være enda farligere for barn med tanke på pedofile osv.

Jeg ville ha tatt det opp på foreldremøter på skolen.

Det høres heller ikke bra ut at barna kan bli utsatt for mobbing i gjestebøkene sine.

Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Fjerne barnas nettilgang? Og om de er hos venner, hva da?

samarbeid mellom foreldrene er naturligvis veldig viktig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Javisst, men det er ikke alle foreldre det går an å samarbeide med. Og skal man nekte barna å være med deres barn da?

Gjest Donna
Skrevet

Blir ikke dette litt storm i et vannglass? Pedofile finnes overalt og jeg tror det er større sjanse for å treffe på en i nabolaget eller i speideren enn via en personlig hjemmesiden på internett.

Gjest Ester
Skrevet

Ringer du rundt til foreldrene til alle vennene og sier at ungen min får ikke være på nett? Er det ikke fare for at barnet blir utestengt da, og ikke får være med noen hjem? Eller misforsto jeg noe?

Gjest Gjesta
Skrevet
Javisst, men det er ikke alle foreldre det går an å samarbeide med. Og skal man nekte barna å være med deres barn da?

Ringer du rundt til foreldrene til alle vennene og sier at ungen min får ikke være på nett? Er det ikke fare for at barnet blir utestengt da, og ikke får være med noen hjem? Eller misforsto jeg noe?

men i all verden, mine barn hører på meg, hører ikke deres barn på dere?

hvis jeg sier at de ikke skal på nett, går de ikke på nett. Naiv? Nei. gjensidig respekt. et visst samarbeidsnivå med andre forledre må påregnes uansett. å nekte barna å være sammen med andre barn fører ikke noe godt med seg. men å ha kontroll er lurt, og å ha god kontakt med de andre barnas foreldre er en del av oppdragelsesjobben

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...