Gå til innhold

Megastjernen Gary Stevenson ble ikke omtalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Dyp pust
Skrevet

Jeg så at ulikhets-økonomen Gary Stevenson var i Oslo her om dagen, og deltok på et kveldstreff med andre organisert av partiet Rødt. Og så er ikke møtet omtalt noe sted? Kanskje en av de største økonomene i dag, og en av få som kommer fra en enkel bakgrunn som han bruker mye i teoriene sine. Han har over en million følgere på YouTube hvor han legger ut pedagogiske (og til dels forenklende) snutter om hvordan verden kunne ha vært et bedre sted om de rike ble skattelagt. Og så er verken møtet eller han omtalt noe sted? 

Er det noen her som var på møtet? Er det noen som kan forklare hvorfor han ikke har noe status i Norge? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dyp pust skrev (1 time siden):

Jeg så at ulikhets-økonomen Gary Stevenson var i Oslo her om dagen, og deltok på et kveldstreff med andre organisert av partiet Rødt. Og så er ikke møtet omtalt noe sted? Kanskje en av de største økonomene i dag, og en av få som kommer fra en enkel bakgrunn som han bruker mye i teoriene sine. Han har over en million følgere på YouTube hvor han legger ut pedagogiske (og til dels forenklende) snutter om hvordan verden kunne ha vært et bedre sted om de rike ble skattelagt. Og så er verken møtet eller han omtalt noe sted? 

Er det noen her som var på møtet? Er det noen som kan forklare hvorfor han ikke har noe status i Norge? 

Gary er jo real-life eksempelgenerator på Piketty sine ulikhetsprognoser. 

Selv om jeg i utg.pkt er mega-liberal, og hater formynderiet og alle ubehagelighetene formynderiet medfører, så er det vanskelig å komme utenom. Piketty og Gary har forandret synet mitt på politikk i voksen alder og på kapitalismen. Hadde jeg ikke forandret det synet, så ville jeg ikke vært rasjonell. Det må store endringer i skattestruktur til. Kanskje må vi også akseptere nedsatt konkurranseevne for våre bedrifter for å kunne kontre utviklingen. Jeg har ikke svaret. 

Det eneste motargumentet er at en høy vekstrate i samfunnet kan medføre at lønningene øker mer enn konsumprisindeksen og kapitalavkastning, men Piketty påpeker at en slik vekstrate har vært statistiske anomalier i etterkrigstidene. 

Gary snakker om den økende gjeldsbyrden i samfunnet. Men gjeld går alltid i null. Noens gjeld er andres formue/fordringer. Når vanlige folks gjeld går opp, går rikes fordringer og formue også opp. 

Under Covid-19 tok Erna Solberg vanlige folks penger og stappet dem i lomma på de rike. Jeg fant ut av Gary fordi jeg vant en video hvor han snakket om inequality economics, og hvordan han hadde blitt rik på å satse på at Covid kom til å øke ulikhetene. Fordi han så at Covid medførte en slik pengeoverføring som Høyre igangsatte - det ble gjort i flere land. Han skjønte at rike kom til å bli rikere, og at de kom til å ville gjøre noe med sine økte inntekter - og da ville prisen på gull gå opp. 

Vi snakker om at utviklingen kommer til å medføre at ingen av oss eier boliger, det samme som Klaus Schwab sa - vi kommer til å eie ingenting og være lykkelige. 

Jeg vet ikke hvorfor ikke Rødt og SV har omtalt Gary Stevenson. Jeg vet ikke hvorfor ikke økonomen og Rødt-sjefen belyser dette mer i Tid-for-Tall. 

Arbeiderpartiet omtaler dette heller ikke.

Jeg skjønner hvorfor Arbeiderpartiet ikke omtaler det. Arbeiderpartiet driter i arbeidere. Både SV og Arbeiderpartiet er fylt opp av rødvinssosialister. Arbeiderene er i Frp - og Frp er liksom et liberalistisk parti, de fokuserer ikke på den økonomiske saken som har mest å si for sine arbeidermenn. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor Rødt ikke omtaler det. Vi snakker om den viktigste saken for lavtlønnede i nyere tid. Det har tatt en helt time og du har fått null respons. 

Jeg tror både samfunnet, media og politikerene har sovet i timen og sover i timen. Det er ufattelig hvor udugelig sosialistene er på å markedsføre disse synspunktene som basically er gratisreklame. Vi kommer i framtiden til å se slum i Norge igjen, bo like trangt som på 1800-tallet, og dette er grunnen. Men slike utsagn får vi ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...