Gå til innhold

Hva slags syn har dere på ekteskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktkake
Skrevet

Jeg tenker at forholdet vårt får en bekreftelse fra det offentlige. At det blir formalisert. Jeg tenker, enten jeg vil eller ikke, at forholdet vårt får en ny slags seriøsitet over seg. Men hva vet vel jeg? Vi har vært sammen i åtte år, og samboere i snart seks. Vi har visst LENGE at det alltid vil komme til å bli oss to.

Hvorfor gifter dere dere? Hva slags syn har dere på ekteskap? Er det bunnet ut av livssyn eller juridiske årsaker? Eller er det slik som meg - at man blir anerkjent som et ektepar/familie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere grunner.

Vi vil vise hverandre, familie og venner at vi mener det skal være oss resten av livet.

Ønsker å formalisere forholdet, så det er "vanskeligere" for oss å gjøre det slutt.

Dessuten gjør det samboerkontrakten vår ugyldig, og regulerer noe av det økonomiske vi måtte tenkt på selv ellers.

Synes også det er en flott "unskyldning" for å ha en skikkelig fest for familie og venner.

Skrevet

Juridiske og praktiske årsaker er nok en stor del av grunnen for oss. For meg er det forholdet vi har nå allerede så seriøst som det kan bli, jeg vil ikke gi slipp på det lettere eller jobbe mindre for det fordi vi "bare" er samboere. Jeg tror ikke forholdet vårt vil forandre seg når vi gifter oss, for meg høres det ut som en rosa drøm. Har man ikke et godt og stabilt forhold før man gifter seg, så blir det ikke noe bedre eller mer stabilt etterpå. Likevel synes jeg et bryllup er en fin markering av at vi elsker hverandre og vil dele resten av livet med hverandre, og jeg gleder meg til å dele denne dagen med våre nærmeste.

Skrevet

Begge svarene over tilsvarer mitt syn på det også.

Skrevet

Enig med begge de to første svarene. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi flytter sammen først i forbindelse med bryllupet. Forholdet blir mer offentlig og akseptert: vi er ikke bare tilfeldigvis kjærester for tiden, vi er faktisk gift. Selve bryllupsfesten er uvesentlig for meg, jeg kunne likså godt hatt en enkel seremoni med kun forlovere. Men giftermålet understreker parforholdet, både oss i mellom og ovenfor omverdenen.

Skrevet

Helt enig med Arkana, det er akkurat sånn jeg tenker også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...