Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #1 Skrevet 18. mars 2006 Var hos legen og tok noen blod prøver for noen uker siden, fikk test svarene i posten, og en liten kommentar fra legen om at alt lå innenfor det normale.. Men når jeg alikevel har disse resultatene kunne jeg godt tenke meg å sjekke ut litt om de ligger på lavt - normalt eller høyt nivå innenfor det normale. Hvis dere skjønner.. Men finnes det noe nettsted man kan sjekke hva blodet skal inneholde av blant annet - jern - folsyre - a vitamin - d vitamin - + en del andre ting..
lillesky Skrevet 18. mars 2006 #2 Skrevet 18. mars 2006 og en liten kommentar fra legen om at alt lå innenfor det normale.. ← Så lenge legen sier at alt er normalt, skal du ikke ta ekstra tilskudd av noe.
Gjest Virvel Skrevet 19. mars 2006 #3 Skrevet 19. mars 2006 (endret) Litt vanskelig når jeg ikke vet akkurat hva slags analyser som er gjort, men jeg slenger nå med noen referanseområder: Folat (serum): 5,8-23 nmol/L Folat (erytrocytter): 315-835 nmol/L Ferritin (kvinner): 10-200 mg/L (regner med det er det du mener når du sier "jern", men det er mange parametere som kan si noe om jernet i kroppen din) Vitamin A: 130-2600 U/L Du kan se i laboratoriehåndboken til Rikshospitalet, men den er ikke akkurat laget for pasienter, så den er kanskje litt vanskelig å få noe ut av...? Ellers kan du google f.eks. "referanseområde folat". Vær obs på at referanseområdene kan variere noe fra sted til sted. Og jeg er enig med lillesky, forhold deg til hva legen har sagt. Endret 19. mars 2006 av Virvel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå