AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Hei Jeg vurderer å bytte navn, og finner ikke helt ut av ting. 1. På Skatteetaten står det at det koster 1354,- På Brønnøysundregisteret står det at det koster ingenting. Link: https://www.google.com/search?q=hvordan+bytte+navn&rlz=1C5CHFA_enNO1021NO1021&oq=hvordan+bytte&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBwgBEAAYgAQyBggCEEUYOTIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDc5MzZqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Noen som vet om det koster noe? 2. Dersom jeg får nytt bankkort og pass like før navnebytte: Kan jeg ikke da bruke disse selv om de er i mitt "gamle" navn? Tenker f.eks. på flyreise. Bestille med mitt gamle navn, betale med bankkort i mitt gamle navn, og bruke passet i mitt gamle land (kun innen Schengen). Anonymkode: a43a4...39c
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Pass går IKKE fint, der må all informasjon være korrekt, ellers blir du nektet å reise. Bankkort funker, og når det gamle utløper vil det nye automatisk få ditt nye navn, såfremt du har gjort alt riktig. Anonymkode: 5935f...9e1 4 3
Million Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni (endret) Det koster ingenting å endre navn som privatperson. Det er endringer som skal kunngjøres som koster penger. Men det skal du vel ikke, du er vel en helt vanlig privatperson? Jeg har endret navn to ganger og det var helt gratis og fort gjort å fikse på skatteetatens sider. Men jeg krevde ingen offentlig kunngjøring av endringen etterpå da Sendte inn endringen en kveld jeg satt ved pc-en, og neste formiddag fikk jeg epost om at det var gjort av skatteetaten(folkeregisteret). Du må ha alle dokumenter og kort i riktig navn etter navnebyttet hvis du skal reise. Endret 20. juni av Million 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Ingen kort som skal kunne identifisere deg skal stå på ditt gamle navn som pass, ID-kort og førerkort. Bankkort er ok siden det ikke lenger brukes som ID. Anonymkode: 85bf3...b95 4
newman01 Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen kort som skal kunne identifisere deg skal stå på ditt gamle navn som pass, ID-kort og førerkort. Bankkort er ok siden det ikke lenger brukes som ID. Anonymkode: 85bf3...b95 Kan selvfølgelig bli noen rare situasjoner der man skal registrere et kredittkort på hotellrommet og det står Kåre Olsen på pass og reservasjon, mens på kredittkortet står det Nils Pettersen 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg vurderer å bytte navn, og finner ikke helt ut av ting. 1. På Skatteetaten står det at det koster 1354,- På Brønnøysundregisteret står det at det koster ingenting. Link: https://www.google.com/search?q=hvordan+bytte+navn&rlz=1C5CHFA_enNO1021NO1021&oq=hvordan+bytte&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBwgBEAAYgAQyBggCEEUYOTIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDc5MzZqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Noen som vet om det koster noe? 2. Dersom jeg får nytt bankkort og pass like før navnebytte: Kan jeg ikke da bruke disse selv om de er i mitt "gamle" navn? Tenker f.eks. på flyreise. Bestille med mitt gamle navn, betale med bankkort i mitt gamle navn, og bruke passet i mitt gamle land (kun innen Schengen). Anonymkode: a43a4...39c Det du har funnet ut gjelder ikke for privatpersoner. Du må jo gå inn og lese på det du googler deg frem til. Anonymkode: 5c66b...57c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2. Dersom jeg får nytt bankkort og pass like før navnebytte: Kan jeg ikke da bruke disse selv om de er i mitt "gamle" navn? Tenker f.eks. på flyreise. Bestille med mitt gamle navn, betale med bankkort i mitt gamle navn, og bruke passet i mitt gamle land (kun innen Schengen). Passet må være i ditt juridiske navn, så det må byttes når navnet ditt endres. Flybilletten må ha samme navn som i passet. Å bytte navnet ditt er gratis, og skjer umiddelbart når du fyller ut skjemaet digitalt med mindre det er noe helt særskilt med navnet. Da jeg endret navnet mitt (fornavn og etternavn) i 2021, fikk jeg det godkjent med en gang selv om det var på kvelden. Alle offentlige registre oppdaterer seg automatisk med det nye navnet. Førerkort må også oppdateres. Anonymkode: 63cb2...720
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Det koster 0 kroner å endre navnet sitt. Du har åpenbart googlet dette, men du har nok ikke lest all verden på det du har g ooglet, for det står jo at 1354 kr. er det det koster for foretak som er registrert i Foretaksregisteret å endre navn. Du er antagelig et menneske. Anonymkode: 522fa...945 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Jeg vurderer å bytte navn, og finner ikke helt ut av ting. 1. På Skatteetaten står det at det koster 1354,- På Brønnøysundregisteret står det at det koster ingenting. Link: https://www.google.com/search?q=hvordan+bytte+navn&rlz=1C5CHFA_enNO1021NO1021&oq=hvordan+bytte&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBwgBEAAYgAQyBggCEEUYOTIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDc5MzZqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Noen som vet om det koster noe? 2. Dersom jeg får nytt bankkort og pass like før navnebytte: Kan jeg ikke da bruke disse selv om de er i mitt "gamle" navn? Tenker f.eks. på flyreise. Bestille med mitt gamle navn, betale med bankkort i mitt gamle navn, og bruke passet i mitt gamle land (kun innen Schengen). Anonymkode: a43a4...39c Først og fremst, med mindre du er et firma, så er det gratis å endre navn. Det gjøres raskt på nettsidene til Skatteetaten. Når det gjelder dette med bankkort og pass, så er det dumt å skaffe seg nytt pass før navneendring. Da blir det jo bare dobbelt med utgifter, i og med at du da må ha nytt pass igjen etter navneendring. Fungerer sjeldent bra å ha pass i feil navn. Du kan ikke bruke pass med ditt gamle navn på. Her er hva Norwegian sier om saken, for å velge et tilfeldig flyselskap. Sitat Vi anbefaler på det sterkeste at du tar med deg et gyldig pass eller et nasjonalt ID-kort (hvis aktuelt) når du reiser til eller fra et Schengen-land, siden du må kunne dokumentere nasjonaliteten din hvis du blir bedt om det. Nøkkelordet her er "gyldig". Pass med feil navn på er ikke gyldig. Anonymkode: 82ca4...203 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni newman01 skrev (1 time siden): Kan selvfølgelig bli noen rare situasjoner der man skal registrere et kredittkort på hotellrommet og det står Kåre Olsen på pass og reservasjon, mens på kredittkortet står det Nils Pettersen Det er en fordel at det er oppdatert, men ikke et krav meg bekjent, så da får man bare forklare situasjonen og det løser seg antar jeg. Anonymkode: 85bf3...b95
AnonymBruker Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei Jeg vurderer å bytte navn, og finner ikke helt ut av ting. 1. På Skatteetaten står det at det koster 1354,- På Brønnøysundregisteret står det at det koster ingenting. Link: https://www.google.com/search?q=hvordan+bytte+navn&rlz=1C5CHFA_enNO1021NO1021&oq=hvordan+bytte&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBwgBEAAYgAQyBggCEEUYOTIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDc5MzZqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Noen som vet om det koster noe? 2. Dersom jeg får nytt bankkort og pass like før navnebytte: Kan jeg ikke da bruke disse selv om de er i mitt "gamle" navn? Tenker f.eks. på flyreise. Bestille med mitt gamle navn, betale med bankkort i mitt gamle navn, og bruke passet i mitt gamle land (kun innen Schengen). Anonymkode: a43a4...39c Trykke rikke på linker. Du skal ikke betale for navnebytte, så det må være feil nettside du er på. Logg deg inn på skatteetaten.noog se hva der står. Pass, id kort og førerkort må ha ditt folkeregistrerte navn for å kunne brukes. Anonymkode: cdc78...73e
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni Da jeg byttet navn, vel å merke for en del år siden, så ble det stemplet på førstesiden i passet med et notat om å se side n. På side n sto det utfyllende forklaring med navn før og etter endring, stempel og underskrift. Reiste med dette til land godt utenfor Schengen, men det var kun en gang i Spania jeg fikk "problemer" i form av ekstra sjekk. De stusset på navnet, men etter ti minutter venting så gikk det og fint. Hadde passet noen år etter navnbyttet. Anonymkode: aa155...be8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni Jeg reiste mange ganger med gammelt navn i passet. Bare bestilte billett i gammelt navn. Var null stress. Anonymkode: b668e...b27 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni Det finnes fake sider som utgir seg for å være skatteetaten og folkeregisteret, som sier at det koster penger å endre navn eller adresse. Ikke bli lurt. Anonymkode: 40210...4fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå