Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

VG har i dag en god artikkel om norsk talentutvikling der 158 av 562 i 2017/18 i dag ikke spiller fotball lenger? 
I mine øyne vil det si at mange har fått en varig fotballglede, noen lever av fotballen.

Er ikke dette gode tall?

Utover det så er det en debatt om talentutvikling i Norge, der fagmiljøet er delt.

Jeg hadde ikke hatt noen problem om mitt barn ville signert for en norsk toppklubb når han var 13år, hvis han var motivert for det.

Kan være lurt å lese artikkelen før man slenger seg på diskusjonen.

Rovdrift på barn

Endret av Mko82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer heller ikke på de tallene som spesielt negative. Høres ganske bra ut, spør du meg.

Det er på høy tid å få litt mer konkurranseinstinkt inn i barneidrett, med toppede lag og mer tilrettelegging for de beste.

Skrevet
Stonegiant skrev (7 minutter siden):

Jeg reagerer heller ikke på de tallene som spesielt negative. Høres ganske bra ut, spør du meg.

Det er på høy tid å få litt mer konkurranseinstinkt inn i barneidrett, med toppede lag og mer tilrettelegging for de beste.

Det er det jeg også tenker. De beste må få muligheten til å bli best, og spillere utvikler spillere. Skal de ta nye steg, må de spille mot noen som utfordrer de. 

AnonymBruker
Skrevet

Dyrt

tiltak

plagsomt med dugnader(selv om de har millionoverskudd)

Anonymkode: 0d41c...887

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dyrt

tiltak

plagsomt med dugnader(selv om de har millionoverskudd)

Treninger flere ganger i uken

ødelegger 3-6 timer av helgen din

Skrevet

Høres helt normalt ut, det er en lang vei fra å ha talent til å videreutvikle dette talente til å vær godt nok for de øverste nivåene.
Så må vi og huske at kroppen er i mye utvikling fra du er 13-14 til du blir 20.

Du ser på Island, et mye mindre land i Norge, men overtid hatt mye bedre suksess i spiller utvikling, her jobber barn ned i 6 årsalderen med profesjonelle trenere.

Skal de bli gode så må de høyere opp i systemet, nytter ikke å spille på et lokal lag med en mamma eller pappa som trener.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Treninger flere ganger i uken

ødelegger 3-6 timer av helgen din

Huff, ja, bruke timevis på at ungene skal ha  mulighet til å utvikle seg innen for det de elsker å holde på med, plagsomt å hjelpe til på dugnad så det ikke blir så kostbart å være med🤷‍♂️

Endret av Mko82
  • Liker 1
Skrevet
Hololo skrev (4 minutter siden):

Høres helt normalt ut, det er en lang vei fra å ha talent til å videreutvikle dette talente til å vær godt nok for de øverste nivåene.
Så må vi og huske at kroppen er i mye utvikling fra du er 13-14 til du blir 20.

Du ser på Island, et mye mindre land i Norge, men overtid hatt mye bedre suksess i spiller utvikling, her jobber barn ned i 6 årsalderen med profesjonelle trenere.

Skal de bli gode så må de høyere opp i systemet, nytter ikke å spille på et lokal lag med en mamma eller pappa som trener.

Jeg er enig, men i breddefotballen så har vi oftest ingen andre alternativer enn mamma og pappatrenere frem til de er gode nok til toppklubber. Så får utviklingen komme i timene de legger ned utenfor de organiserte treningene.

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på hvor mange barn som har vært totalt uinteressert i fotball som har vært på lagene til barna så ser jeg ikke noe problem med tidlig profesjonalisering. Ungene har hatt mye rare foreldretrenere.

Det eneste som er bekymringsverdig at de som plukkes ut i stor grad er trenerbarn, venner av trenerbarna, eller veldig tidlig pubertet. 

Anonymkode: 48d79...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mko82 skrev (9 timer siden):

VG har i dag en god artikkel om norsk talentutvikling der 158 av 562 i 2017/18 i dag ikke spiller fotball lenger? 
I mine øyne vil det si at mange har fått en varig fotballglede, noen lever av fotballen.

Er ikke dette gode tall?

Utover det så er det en debatt om talentutvikling i Norge, der fagmiljøet er delt.

Jeg hadde ikke hatt noen problem om mitt barn ville signert for en norsk toppklubb når han var 13år, hvis han var motivert for det.

Kan være lurt å lese artikkelen før man slenger seg på diskusjonen.

Rovdrift på barn

Er det ikke interessant at de ikke har stilt spørsmålet om hvor mange som har sluttet av de som aldri satset? 

Anonymkode: fda3c...382

AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt naturlig at de som ikke har det største talentet eller interessen faller fra. Det betyr ikke at årene de spilte var bortkastet.

Anonymkode: 7cd9b...334

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med tanke på hvor mange barn som har vært totalt uinteressert i fotball som har vært på lagene til barna så ser jeg ikke noe problem med tidlig profesjonalisering. Ungene har hatt mye rare foreldretrenere.

Det eneste som er bekymringsverdig at de som plukkes ut i stor grad er trenerbarn, venner av trenerbarna, eller veldig tidlig pubertet. 

Vi er tre trenere på «mitt» lag, bare en av ungene våre har vi tatt ut til sone og krets-samlinger. 
Det der er en påstand jeg ikke tror holder vann, kommer det spillere som ikke holde nivå på sone så faller de fort gjennom. Det hjelper ikke å være tidlig i puberteten hvis man ikke kan bruke kroppen sin.

Endret av Mko82
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er da helt naturlig at de som ikke har det største talentet eller interessen faller fra. Det betyr ikke at årene de spilte var bortkastet.

Anonymkode: 7cd9b...334

Årene med aktivetet er aldri bortkastet 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Mko82 skrev (1 time siden):

Vi er tre trenere på «mitt» lag, bare en av ungene våre har vi tatt ut til sone og krets-samlinger. 
Det der er en påstand jeg ikke tror holder vann, kommer det spillere som ikke holde nivå på sone så faller de fort gjennom. Det hjelper ikke å være tidlig i puberteten hvis man ikke kan bruke kroppen sin.

På jentesiden holder det vann, har barn fordelt på to klubber i to kretser og har sett hvordan foreldre med knaggen trener har stått og påvirket kretstrenere på soneuttak, sett hvem som blitt valgt ut til sone og senere første kretslag, merkelig at knapt noen spillere når de blir eldre blir hentet inn på kretslag, men 3/4 er de som ble valgt ut som 12-åringer.  Handler ikke noe om bitterhet, bare at både jeg og andre har observert hvordan trenere bruker nettverket sitt på sone/krets og prøvespill/cupspill for andre lag. «Vanlige» foreldre får ikke lov å gå i garderoben og prate med kretstrenerne som trenerforeldre får.   

At mine ikke har nådd lenger enn på sone er forståelig, små og veldig sent i pubertet og spiller på posisjoner med størst konkurranse.  Null bitterhet, men de som kom tidlig på krets har fått treningsopplegg som de som ikke er der ikke er i nærheten av om de er på breddelag - som de fleste er til de er minst 14.  Ikke mange breddelag som tilbyr individuell oppfølging og spisset trening.

Jeg kjenner ikke guttesiden like godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Fotball er det minst viktige av alt. Fatter ikke at foreldre presser ungene til å drive med dette balldpillet.

Anonymkode: afcf1...ca0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fotball er det minst viktige av alt. Fatter ikke at foreldre presser ungene til å drive med dette balldpillet.

🤡

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen velger dette til barna fordi «alle andre» gjør det, andre ganger velger barna og hvor ingen av vennene driver med det. Min yngste bestemte seg for fotball som 4-åring og kommer seg selv på trening 4-5 ganger i uka og har kroppsøving/fysak 5 dager i uka i tillegg.  Fotball er det aller viktigste og selvsagt søkes det toppidrett fotball på vgs.  Har prøvd 4 andre idretter også.  

Det er lett å merke barna som spiller fotball for fotballens skyld og de som er der for det sosiale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen velger dette til barna fordi «alle andre» gjør det, andre ganger velger barna og hvor ingen av vennene driver med det. Min yngste bestemte seg for fotball som 4-åring og kommer seg selv på trening 4-5 ganger i uka og har kroppsøving/fysak 5 dager i uka i tillegg.  Fotball er det aller viktigste og selvsagt søkes det toppidrett fotball på vgs.  Har prøvd 4 andre idretter også.  

Det er lett å merke barna som spiller fotball for fotballens skyld og de som er der for det sosiale.

Ingen av mine barn driver med idrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...