AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Har bestilt tur til Kypros i august, elsker Kypros, men kjenner jeg er litt skeptisk nå pga all uroen. Har snakket med noen som nettopp har vært der, og de så missilene når de lå på stranda. Det er jo også to britiske flybaser på øya. Vet ikke om jeg klarer å slappe av når situasjonen er som den er og den ustabile Trump lusker i bakgrunnen. Noen som har noen tanker/skal reise dit selv? Anonymkode: 99e29...af1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Jeg reiser om 2 uker, tenker ikke så mye på det som skjer der, er krig i vårt naboland også. Så lenge UD ikke kommer med noe reiseråd, da reiser vi☀️ Anonymkode: 7cc3f...223 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Jeg hadde tenkt meg om; "Øya, som er en populær feriedestinasjon, kan risikere å bli et mål for iranske raketter. Krisevarslingsappen som nå er aktivert viser blant annet tilfluktsrom. De siste dagene har det kommet bilder fra øya, hvor man tydelig kan se raketter på vei til Israel over himmelen på Kypros, skriver blant andre Cyprus Mail. Kypros har omtrent 2200 tilfluktsrom folk kan oppsøke, skulle de bli angrepet. SafeCy-appen er ment for å varsle befolkningen i landet om eventuelle angrep, og hvor man skal søke tilflukt. En av bekymringene er at de to britiske militærbasene på øya kan bli angrepet av Iran. Akrotiri-basen ligger vest for havnebyen Limassol, som er 275 kilometer unna den israelske havnebyen Haifa. Britenes statsminister Keir Starmer har sagt at han vil sende jagerfly til øya, men han ville ikke svare på om de ville støtte Israel i å avverge iranske angrep. Flere steder på Kypros har man de siste dagene kunne observere iranske rakettangrep mot Israel." God ferie liksom? Nei, jeg orker ikke å være på ferie og se missilene flyr over hodet på meg. Anonymkode: 71a38...d10 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde tenkt meg om; "Øya, som er en populær feriedestinasjon, kan risikere å bli et mål for iranske raketter. Krisevarslingsappen som nå er aktivert viser blant annet tilfluktsrom. De siste dagene har det kommet bilder fra øya, hvor man tydelig kan se raketter på vei til Israel over himmelen på Kypros, skriver blant andre Cyprus Mail. Kypros har omtrent 2200 tilfluktsrom folk kan oppsøke, skulle de bli angrepet. SafeCy-appen er ment for å varsle befolkningen i landet om eventuelle angrep, og hvor man skal søke tilflukt. En av bekymringene er at de to britiske militærbasene på øya kan bli angrepet av Iran. Akrotiri-basen ligger vest for havnebyen Limassol, som er 275 kilometer unna den israelske havnebyen Haifa. Britenes statsminister Keir Starmer har sagt at han vil sende jagerfly til øya, men han ville ikke svare på om de ville støtte Israel i å avverge iranske angrep. Flere steder på Kypros har man de siste dagene kunne observere iranske rakettangrep mot Israel." God ferie liksom? Nei, jeg orker ikke å være på ferie og se missilene flyr over hodet på meg. Anonymkode: 71a38...d10 Hvor er sitatet fra? Anonymkode: ce201...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Ah dette er skummelt syns jeg! Hva tenker dere om Alanya? Er det trygt nå? Har en sønn som skal reise der i morgen , og jeg liker det ikke 😥 Anonymkode: 1015b...658 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Kypros har ikke fristet siden krigen med Israel begynte, da det blir for nært for min del. Nå verre enn noensinne. Jeg klarer ikke kose meg mens jeg ser missiler altså, det er over grensen og vel så det i min bok. Følg magefølelsen TS. Anonymkode: 7f91e...e0d 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ah dette er skummelt syns jeg! Hva tenker dere om Alanya? Er det trygt nå? Har en sønn som skal reise der i morgen , og jeg liker det ikke 😥 Anonymkode: 1015b...658 Erdogan er en gærning, så jeg hadde ikke vært høy i hatten om sønnen min var gammel nok og dro dit. Men Tyrkia er nok hakket tryggere enn Kypros. Anonymkode: 7f91e...e0d 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Jeg er ikke lettskremt, men Kypros hadde jeg ikke reist til nå (dessverre, for jeg elsker øya!). Anonymkode: 7b1d1...976 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En av bekymringene er at de to britiske militærbasene på øya kan bli angrepet av Iran. Akrotiri-basen ligger vest for havnebyen Limassol, som er 275 kilometer unna den israelske havnebyen Haifa. Det vil være rein idioti fra Iran å bombe en britisk militær flyplass. Det er et angrep på NATO. Tenker at de ikke er så tette i pappen. Ille nok å være i konflikt med Israel og 1/3 av den arabiske verdenen, liksom. Anonymkode: 4507d...555 10 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Når man har kommet seg til selve øya bør en føle seg rimelig trygg. Men må innrømme jeg hadde følt meg utrygg på flyet når det nærmer seg landing og etter takeoff. Leste om en surrealistisk reiseskildring fra noen som var på vei inn mot landing til Larnaka, Kypros, for to dager siden. De så lysene fra missilene i det fjerne fra flyvinduet. Det er jo bare 240 nautiske mil til Israel. Fra Iran til Israel ca 800 nautiske mil, hvor Iran bruker ballistiske missiler med 2000 km rekkevidde. Det trenger bare skje en uheldig feil og et missil fortsetter videre forbi Israel og nærmere kypriotisk luftrom. Av de 400 missilene Iran sendte opp for to dager siden havnet også noen av de i sjøen utenfor kysten til Israel.. Anonymkode: e6a71...9bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ah dette er skummelt syns jeg! Hva tenker dere om Alanya? Er det trygt nå? Har en sønn som skal reise der i morgen , og jeg liker det ikke 😥 Anonymkode: 1015b...658 Det er lengre fra Alanya til Tel Aviv enn det er fra deler av Ukraina til en hel haug med europeiske hovedsteder mange reiser på helgeturer til. Jeg synes jo man av moralske årsaker bør droppe å reise til Tyrkia og med det understøtte en diktator, men det finnes ikke utrygt av "bråk i Midtøsten"-hensyn i det hele tatt. Anonymkode: 35bd8...68f 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Jeg hadde dratt. Sjansen for at det skjer noe der er minimal. Anonymkode: 6d281...14d 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er lengre fra Alanya til Tel Aviv enn det er fra deler av Ukraina til en hel haug med europeiske hovedsteder mange reiser på helgeturer til. Jeg synes jo man av moralske årsaker bør droppe å reise til Tyrkia og med det understøtte en diktator, men det finnes ikke utrygt av "bråk i Midtøsten"-hensyn i det hele tatt. Anonymkode: 35bd8...68f Nei, eneste jeg tenker er om Tyrkia også velger å angripe Israel. Men man skaø ga bra med uflaks om det skulle skje akkurat den uken man er på ferie. Anonymkode: 7f91e...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni Tror jeg hadde spurt reisebyrå om det gikk å bytte. Mange fine steder i Hellas . Da er du litt lengre fra uroligheter. Anonymkode: b8280...518 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Holder meg unna de områdene, men det er fordi jeg ønsker full avslapning når jeg først skal ta noen skarve uker ferie fra en veldig hektisk hverdag. Anonymkode: 8fbfc...b7f 2 1
Druid Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg synes jo man av moralske årsaker bør droppe å reise til Tyrkia Er det så mange som reiser på ferie til den tyrkisk okkuperte delen av Kypros? Trodde mesteparten av turistene reiste til ferie steder på den frie siden? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni Druid skrev (31 minutter siden): Er det så mange som reiser på ferie til den tyrkisk okkuperte delen av Kypros? Trodde mesteparten av turistene reiste til ferie steder på den frie siden? Det har du helt rett i, men den jeg svarte snakket om sin sønn som skulle på ferie i Alanya i Tyrkia. Så det var et litt annet spørsmål enn Kypros-spørsmålet tråden egentlig handler om. Anonymkode: 35bd8...68f 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei, eneste jeg tenker er om Tyrkia også velger å angripe Israel. Men man skaø ga bra med uflaks om det skulle skje akkurat den uken man er på ferie. Anonymkode: 7f91e...e0d Jeg skjønner man bekymrer seg, og Tyrkia er forbanna over Gaza-krigen og opptatt av sin innflytelse i Tyrkia. Erdogan har vel også sagt at Netanyahu har "overgått Hitler" eller noe i den dur. Men tross all sin både og-oppførsel overfor NATOs fiender hadde jeg aldri bekymret meg for at NATO-landet Tyrkia skulle fyre av missiler mot USAs kjæledegge i regionen. Tyrkia har så stort utbytte av å kunne være litt midt imellom i konflikt etter konflikt at de neppe vil søle det bort på å forsvare et Iran de tross alt ikke heller liker all verden. De har jo ikke gjort annet enn å støtte hver sin side i Syria de siste 15 årene, for eksempel, selv om de begge liker å knerte kurdere. Anonymkode: 35bd8...68f 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #19 Skrevet 20. juni Jeg valgte aktivt bort Tyrkia og Kypros (Midtøsten og men er ikke aktuelt feriemål i utgangspunktet ) pga krigen. Jeg var på Kypros i fjor, samtidig som bl.a Beirut var under angrep. Og en god del krigsfly som fløy over. Nå er det akkurat like mye krig enkelte steder i verden uansett hvor vi «uberørte» befinner oss... Men jeg synes likevel det var spesielt å ligge på en strandstol med drink og vite at Beirut i horisonten var under angrep og se opp på flyene som kom inn. Følte meg som en kikker på menneskelig galskap. Jeg har egentlig ikke så stor tro på at det blir bomber på turiststedene der. Det kan jo skje, men anser sannsynligheten som lav til max middels. Infrastrukturproblemer er kanskje mer sannsynlig. Strøm, internett osv. Men foretrekker uansett å holde avstand. Anonymkode: 764f8...6af
AnonymBruker Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor er sitatet fra? Anonymkode: ce201...c5b Tv2 Israel og Iran angriper hverandre: Kypros aktiverer krisevarslingsapp Anonymkode: 71a38...d10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå