AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Jeg kjører budbil opp og ned E16 mellom Bergen og Voss. Her er uendelig mange tunneler, korte og lange. Veldig mange personbiler kjører med automatisk lys, der de blir helt mørke utenfor tunnelene...og ofte laaaangt inni også, til lyset omsider kommer på. Det skjønner jeg ikke at folk gidder. * Vi er vel pålagt å ha på lys? * Hva er vitsen med å slå det av innimellom? * Blir man ikke selv irritert over å kjøre mørkt og uten sikt inni tunneler? Anonymkode: ff977...869
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni jeg vet om flere som kjører på automiatisk lys som har fått bot i tunneller fordi bilen er mørklagt bak.. Fordelen er at bilen slår av og på langlys selv, elelrs er det ingen fordeler.. Anonymkode: 7d896...000
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Har bil med automatisk lys, ikke på nær/fjern, kun hovedlys av og på. Det er påbudt med kjørelys foran, ikke bak. Men når det er mørkt nok går det på, også bak, og det er nok det er overskya gjennom skog på begge sider av veien at det slår seg på. De som ikke evner å la det stå på auto, er vel jevnt over elbiler som skal spare på strømmen, og ikke gidde å stoppe for å lade opp igjen batteriet. Det kan etter hva jeg har skjønt, justeres for hvor mørkt det skal være før det slår seg på. Anonymkode: 712b2...083
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni For noe tull overfor; du sparer ingen strøm på å slå av og på lyset, det er omtrent ikke målbart. Særlig i en elbil som bruker batteri til fremdrift. Men, ja, biler som er mørke bak er ille nok, men mørk fremme er verre. All den av-og-på-slåingen av lys forringer jo levetiden til pærer og LED striper vesentlig. Koster dyrt i lengden! Anonymkode: ff977...869 1
newman01 Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har bil med automatisk lys, ikke på nær/fjern, kun hovedlys av og på. Det er påbudt med kjørelys foran, ikke bak. Men når det er mørkt nok går det på, også bak, og det er nok det er overskya gjennom skog på begge sider av veien at det slår seg på. De som ikke evner å la det stå på auto, er vel jevnt over elbiler som skal spare på strømmen, og ikke gidde å stoppe for å lade opp igjen batteriet. Det kan etter hva jeg har skjønt, justeres for hvor mørkt det skal være før det slår seg på. Anonymkode: 712b2...083 Jeg tror det er like stor sannsynlighet for at disse personene har kjøpt en bil, hatt en halvtimes gjennomgang av bilens funksjoner med forhandler før utlevering, satt seg i forsetet og kjørt. Aldri noensinne lest manualen, vurdert å trykke på noen av knappene og generelt sett blåser i hva de forskjellige knappene i bilen gjør... 3 1 1
TBL12 Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni https://www.naf.no/bilhold/teknisk/bilens-lys Sitat Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene er tent, så på en del biler er baklysene slukket når en benytter automatisk kjørelys. Det er førers ansvar å sørge for at riktig lys til enhver tid er tent. Ved kjøring inn i for eksempel tunnel eller i tåke skal baklys være tent. Bli derfor kjent med hvordan dine kjørelys er koblet.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni TBL12 skrev (1 minutt siden): Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene er tent ...og der er jo problemet: EU lovgivning som er merkelig uferdig. Hvorfor i alle dager er ikke dét påbudt? Anonymkode: ff977...869 1
TBL12 Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): ...og der er jo problemet: EU lovgivning som er merkelig uferdig. Hvorfor i alle dager er ikke dét påbudt? Anonymkode: ff977...869 Norge hadde krav om automatisk kjørelys og baklys fra 1985 til EØS-avtalen ble inngått. At baklyset ikke trenger å være tent i dagslys skal være pga. miljøgevinsten av lavere strøm- og drivstofforbruk. Bremselysene blir også tydeligere. https://www.tshandbok.no/del-2/4-kjoeretoeyteknikk-og-personlig-verneutstyr/doc677/ Sitat Skandinaviske land var de første som gjorde bruk av kjørelys obligatorisk. I Finland ble bruk av kjørelys obligatorisk om vinteren på landeveger i 1972, og i Sverige ble bruk av kjørelys obligatorisk på alle veger i 1977. I Norge ble det fra 1. januar 1985 innført et krav om at alle nye kjøretøy må ha automatisk tenning av kjørelyset. Dette kravet ble opphevet ved inngåelse av EØS-avtalen, men de fleste bilforhandlere leverer fremdeles biler med automatisk kjørelys. Påbud om bruk av kjørelys for alle biler ble innført fra 1. april 1988. Bruken av kjørelys økte i denne perioden fra 30-35% i 1980-81 til 60-65% i 1984-85 og til 90-95% i 1989-90 (Vaaje, 1986; Elvik, 1993). I dag kjører nesten alle motorkjøretøy med kjørelys. Også flere andre europeiske land har innført krav om kjørelys. I 2013 var dagskjørelys obligatorisk på alle veger og under alle lysforhold i 12 EU-land (Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Latvia, Litauen, Norge, Polen, Slovenia, Slovakia, Sverige, Tsjekkia) og obligatorisk på landeveger i 3 EU-land (Ungarn, Italia, Romania; SWOV, 2013). I Europa må alle nye personbiler fra 2011 være utstyrt med automatiske energieffektive dagskjørelys (SWOV, 2013). https://www.tv2.no/broom/eu-regel-lager-problemer-for-mange-norske-bilister/14353548/ Sitat I Norge er det påbudt å bruke kjørelys, dette kan enten være nærlys eller et LED-pyntelys. Men – påbudet gjelder bare frontlysene. Siden februar 2011 har et EU-direktiv for lysbruk på bil vært gjeldende i Norge. Det innebærer at bare kjørelysene foran slås på automatisk når du starter bilen. Baklyset trenger ikke være tent i dagslys. Bakgrunnen for EU-regelen er miljøgevinsten av lavere strøm- og drivstofforbruk. Bremselysene blir også tydeligere. Baklyset må imidlertid være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Veldig godt innlegg @TBL12! Anonymkode: ff977...869
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni Her er det også forskjeller hos bilprodusentene. Feks. BMW har et eget menyvalg for å la baklys alltid være på, selv med lysstyring i auto. Anonymkode: fb87b...aa4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni Jeg vil føye til at automatiske baklys som slår seg på i tuneller er NOE ORDENTLIG HERK! Jeg kjørte bak en mørklagt bil, og plutselig kom baklysene på. Instinktet sa jo da at bilen plutselig bremset, så da hogg jeg på bremsen selv. Men det gjorde den ikke, det var bare lysa som kom på 😑 Og ja, det er forskjell på baklys og bremselys, men du sitter gjerne ikke og vurderer det når det plutselig lyser røde lys mot deg. Anonymkode: 26179...61d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå