Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av mine største lidenskaper og  fritidsinteresser er sykling (Ikkje el.sykkel ),og rett  ofte får ein  følgende spørsmål :   Har du ikkje el.sykkel 

Har en  plen på omlag 600 kvm, ( godt egnet for robotklipper) men nytter traktorklipper, honda forsilklipper, og  får rett ofte følgende spørsmål :   Har du ikkje  i robotklipper 

Mange innenfor min omgangkrets har kjøpt bobil, og rett ofte får ein  følgende spørsmål :  Når tid skal du kjøpe deg bobil. 

Er bilrep av yrke, og har  en  2000 mod. bil av kurant merke som ein  tatt godt vare  på, og  Eu-godkjent nov . 2024 utan merknader  + veteranbil,  og rett ofte får ein spørsmål :   Når har du tenkt å kjøpe  deg ny bil. 

Er gjeldfri m/ enebolig med anslagsvis salgverdi på omlag 4 -5 mill, og ordnet økonomi m/ div   kontoer  m/ tilsvarende sum. Kunna slik sett  forlengst kjøpt både  ny bil, robotklipper, el.sykkel. Vokste opp i eit hjem under fattige kår der  holdningen var igjennbruk og vise  måtehold, nøkternhet, igjennbruk, og en holdning som sitter igjenn i ryggmargen.    

Anonymkode: 50f80...64b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer bare at "jeg prioriterer ikke..... robotstøvsuger, robotgressklipper, elsykkel, større tv osv. .... og klarer meg fint med det jeg har". Føler verken det er vanskelig eller ubehagelig å svare på slike spørsmål.

Jeg har også råd til slike ting, men ser ikke verdien av å bruke penger på det når jeg allerede har noe som fungerer :)

Anonymkode: 67a67...7a1

• Liker 5
Skrevet

Det er vel gjerne sånn smalltalk er. Overhode ikke noe å reflektere over annet enn at du kan jo svare hvorfor du vurderer slik, eller spørre hvorfor de ikke gjør som deg. Som sagt det der er hjernedød smalltalk.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En på over 60 år som opplever kjøpepress? Hæ? Er da vel bare å ikke kjøpe noe du ikke vil ha?

Anonymkode: 8b91e...8ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

?

Jeg ser ikke problemet. Folk spør deg om ting og du svarer.

Anonymkode: 99f95...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En av mine største lidenskaper og  fritidsinteresser er sykling (Ikkje el.sykkel ),og rett  ofte får ein  følgende spørsmål :   Har du ikkje el.sykkel 

Har en  plen på omlag 600 kvm, ( godt egnet for robotklipper) men nytter traktorklipper, honda forsilklipper, og  får rett ofte følgende spørsmål :   Har du ikkje  i robotklipper 

Mange innenfor min omgangkrets har kjøpt bobil, og rett ofte får ein  følgende spørsmål :  Når tid skal du kjøpe deg bobil. 

Er bilrep av yrke, og har  en  2000 mod. bil av kurant merke som ein  tatt godt vare  på, og  Eu-godkjent nov . 2024 utan merknader  + veteranbil,  og rett ofte får ein spørsmål :   Når har du tenkt å kjøpe  deg ny bil. 

Er gjeldfri m/ enebolig med anslagsvis salgverdi på omlag 4 -5 mill, og ordnet økonomi m/ div   kontoer  m/ tilsvarende sum. Kunna slik sett  forlengst kjøpt både  ny bil, robotklipper, el.sykkel. Vokste opp i eit hjem under fattige kår der  holdningen var igjennbruk og vise  måtehold, nøkternhet, igjennbruk, og en holdning som sitter igjenn i ryggmargen.    

Bygda. Så j*vlig typisk bygdefolket. Skal blande seg borti hva man bruker penger på og hva som skjer i folks liv. Jeg ler av hvor patetiske de er. Jeg kommer fra tjukkeste bygda selv altså. Og dæven steike, hvis du faktisk hadde kjøpt de tingene. En finere el-sykkel, en bedre robot-gressklipper, en flottere bobil, eller en nyere og bedre bil, enn det de har. Da får man så ørene flagrer. Janteloven står sterkt. Skal ikke tro at du er noe. Da blir man baksnakket for å være "stormannsgal", eller så blir det man har kjøpt rakket nord og ned. 

Du skal unne deg noe når DU har lyst på/behov for å kjøpe deg noe. Trøst deg med at mange av de som spør kan sitte nedsausa i gjeld, for alt du vet. Du lever et godt liv, og trives med det du har. Uten gjeld, som er drømmen til de aller fleste av oss. Skulle ikke forundre meg om de prøver å få deg til å få gjeld heller. Hvis de vet at du er gjeldsfri, så kan sjalusien (og janteloven igjen) være stygge greier. 

Anonymkode: 514d1...f68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bygda. Så j*vlig typisk bygdefolket. Skal blande seg borti hva man bruker penger på og hva som skjer i folks liv. Jeg ler av hvor patetiske de er. Jeg kommer fra tjukkeste bygda selv altså. Og dæven steike, hvis du faktisk hadde kjøpt de tingene. En finere el-sykkel, en bedre robot-gressklipper, en flottere bobil, eller en nyere og bedre bil, enn det de har. Da får man så ørene flagrer. Janteloven står sterkt. Skal ikke tro at du er noe. Da blir man baksnakket for å være "stormannsgal", eller så blir det man har kjøpt rakket nord og ned. 

Du skal unne deg noe når DU har lyst på/behov for å kjøpe deg noe. Trøst deg med at mange av de som spør kan sitte nedsausa i gjeld, for alt du vet. Du lever et godt liv, og trives med det du har. Uten gjeld, som er drømmen til de aller fleste av oss. Skulle ikke forundre meg om de prøver å få deg til å få gjeld heller. Hvis de vet at du er gjeldsfri, så kan sjalusien (og janteloven igjen) være stygge greier. 

Ja, vet utmerket godt at mange av de som reiser spørsmål er gjeldslaver,og det handler om en form for sjalusi.    Ein m/ bobil klager over dyre priser på campingplasser, ferger  etc.  til tross for at han kjører rundt m/ bolbil til 700 tusen.  En m/el. sykkel hevder han  vegrer seg for å nytte sykkelen til butikken etc, av frykt for at den skal bli stjelt.  Hva er poenget med å ha ein dyr sykkel ein ikkje kan nytte til eithvert bruk ?

Eg har sett det meste av landskapet i Norge bak eit ratt,men har nå i stor grad  valgt å nytte eksp.buss , hurtigruten på reiser, og  oppdaget ein at det var verdt prisen til fordelk for  å holde blikk, og konsentrasjon på  vegene ute på tur. 

Brukar aldri å blande meg bort i hvilken bil folk kjører, og deres livsstil.  Dersom det hadde vert en mer bevist holdning til igjennbruk , og  ta vare på ting så hadde det hatt vel så stor effekt på både klima og miljøet som den sykelige  fornybarheten,og kjøpepresse.  Dessuten hadde det nok hatt stor innflytelse mange sin økonomiske hverdag,,men prøver ein å formidle den holdning så får ein  eit stempel   som gjerringknark,    

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, vet utmerket godt at mange av de som reiser spørsmål er gjeldslaver,og det handler om en form for sjalusi.    Ein m/ bobil klager over dyre priser på campingplasser, ferger  etc.  til tross for at han kjører rundt m/ bolbil til 700 tusen.  En m/el. sykkel hevder han  vegrer seg for å nytte sykkelen til butikken etc, av frykt for at den skal bli stjelt.  Hva er poenget med å ha ein dyr sykkel ein ikkje kan nytte til eithvert bruk ?

Eg har sett det meste av landskapet i Norge bak eit ratt,men har nå i stor grad  valgt å nytte eksp.buss , hurtigruten på reiser, og  oppdaget ein at det var verdt prisen til fordelk for  å holde blikk, og konsentrasjon på  vegene ute på tur. 

Brukar aldri å blande meg bort i hvilken bil folk kjører, og deres livsstil.  Dersom det hadde vert en mer bevist holdning til igjennbruk , og  ta vare på ting så hadde det hatt vel så stor effekt på både klima og miljøet som den sykelige  fornybarheten,og kjøpepresse.  Dessuten hadde det nok hatt stor innflytelse mange sin økonomiske hverdag,,men prøver ein å formidle den holdning så får ein  eit stempel   som gjerringknark,    

Jeg vet hvordan de er. Og skjønte fort at det ikke var snakk om "small talk" når du sa at du faktisk opplever kjøpepress. Det er en viss form for manipulasjon og skadefryd hos mange som prøver å dra andre ned i gjørma på denne måten. Og som tidligere nevnt, sjalusi fordi du lever et godt og bekymringsfritt liv. Så vær standhaftig. Drit i hva de sier eller måtte tenke. I min verden er det du som kommer godt ut av det til syvende og sist uansett. Bare le det bort og si at du har det godt nok med det du allerede har. Og da får man gjerne litt rare og varierende reaksjoner, for da får de ikke styrt det helt i den retningen de ønsker.

Huff, jeg kjenner dette så alt for godt igjen. En av de personene som jeg er mest glad i i hele verden bor fortsatt i bygda jeg kommer fra. Vedkommende er slik som deg. Unner andre alt godt, og finnes ikke misunnelig uansett hvor mye de kjøper. Sånn, virkelig ikke. Men h*n føler selv at h*n omtrent har mistet bestemmelsesretten over både det ene og det andre.

Som sagt, det er en real bygde-klassiker. Så vær sterk, vær bestemt og si klart ifra om at du trives slik det er. Med en lattermild og vennlig tone om du vil. Men ikke la det gå inn på deg. Og om det blir baksnakking eller sure miner, så vit at det er du som har vunnet uansett.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke kjøpepress, det er folk som spør deg om hvorfor du ikke har X og Y. Du svarer at du ikke er interessert, som sant er. 

Jeg har ikke tall på hvor mange som har spurt meg om hvorfor jeg ikke kjøper bolig, eller hvorfor jeg ikke har solceller på hytta (liten hytte i skogen uten strøm og vann)

Jeg går ikke og kjøper meg en random leilighet eller solceller bare fordi andre spør om hvorfor jeg ikke har det. Det hadde jo vært idioti.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (6 timer siden):

Det er ikke kjøpepress, det er folk som spør deg om hvorfor du ikke har X og Y. Du svarer at du ikke er interessert, som sant er. 

Jeg har ikke tall på hvor mange som har spurt meg om hvorfor jeg ikke kjøper bolig, eller hvorfor jeg ikke har solceller på hytta (liten hytte i skogen uten strøm og vann)

Jeg går ikke og kjøper meg en random leilighet eller solceller bare fordi andre spør om hvorfor jeg ikke har det. Det hadde jo vært idioti.

Så du mener det handler ikkje om kjøpepress , men de spør av ren nysgjerrighet. ?  Misstenker at det ligger ein skjult agenda bak, og de forsøker å grave i andre sitt privatliv. 

Personleg så synes eg det er greitt å utveksle erfaringer på eit faglig grunnlag, Det  finnes ikkje noen dokumentasjoner på at de som velger el.sykkel er mer sportslige, og bedre fysisk form en de som "tråkker  rundt på en vanleg sykkel"  Noen velger å leie en bolig  fremfor å kjøpe bolig, det kan vera  praktiske årsaker som ligger til grunn for det valget. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du mener det handler ikkje om kjøpepress , men de spør av ren nysgjerrighet. ?  Misstenker at det ligger ein skjult agenda bak, og de forsøker å grave i andre sitt privatliv. 

Personleg så synes eg det er greitt å utveksle erfaringer på eit faglig grunnlag, Det  finnes ikkje noen dokumentasjoner på at de som velger el.sykkel er mer sportslige, og bedre fysisk form en de som "tråkker  rundt på en vanleg sykkel"  Noen velger å leie en bolig  fremfor å kjøpe bolig, det kan vera  praktiske årsaker som ligger til grunn for det valget.

Vet ikke om du har barn, men vi barnløse får ofte spørsmål om hvorfor vi ikke har barn. Foreldre som har ett barn blir spurt om de ikke skal ha flere snart.

De spør jo bare. Hvor høflig det er kan jo diskuteres, men jeg går i hvert fall ikke hen og føder to barn bare fordi folk lurer. 

Man MÅ ikke gjøre som alle andre hele tiden, man har faktisk lov til å bestemme over sitt eget liv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du henger med feil folk.

Glad jeg er introvert slippe slike belastninger.  Slippe forholde meg til alle jeg misliker.FRIHET!!

Anonymkode: 2fa4f...c63

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 22.32):

Har du ikkje el.sykkel 

Nei, hvorfor skal jeg ha det? Jeg foretrekker den jeg har

Har du ikkje  i robotklipper 

Nei, den jeg har fungerer utmerket

Når tid skal du kjøpe deg bobil. 

Den dagen jeg finner det interresant 

Når har du tenkt å kjøpe  deg ny bil. 

Når det behovet måtte komme

Anonymkode: 2af51...376

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke kjøpepress, det er spørsmål som du kan svare på som du vil.
Det er du som eier følelsen om at det er kjøpepress, gå noen runder med deg selv og finn ut hvorfor du føler det slik. 

Anonymkode: 87b61...752

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Det har jeg ikke lyst på."

Still deg foran speilet og øv.

Anonymkode: 7ed63...5cd

AnonymBruker
Skrevet

«Nei»

og så er det spørsmålet besvart. Så enkelt er det. Ikke overkompenser ting, ts. 
Dersom de spør deg om når, hvorfor etc? Det er ikke innafor normal høflighet. Så da lar du bare være å svare. Når folk velger å være nesevise er å ikke svare den absolutt mest effektive metode.

Og, du? Livet er for kort, etc. Bruk tiden på å migrere retning et mer oppegående sosioøkonomisk samfunnslag heller enn på å fundere over svaret på spørsmål om forbruk. Livet er bedre der.

Anonymkode: a9ae4...153

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 22.44):

En på over 60 år som opplever kjøpepress? Hæ? Er da vel bare å ikke kjøpe noe du ikke vil ha?

Anonymkode: 8b91e...8ef

Står det at han er over 60? Jeg ser det ikke. 

Anonymkode: 8d8c2...4c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier svare "det trenger jeg ikke". Ferdig snakka. Det er også det sanne svaret. Vi kan kjøpe oss alt vi føler vi trenger, men som oftest føler vi at vi trenger pengene mer enn tingene, så da blir det ikke kjøp.

Bare å avfeie det med mindre du har lyst på en diskusjon der og da :) 
Kan jo for gøy stille spørsmålet tilbake - hvorfor mener du jeg skal gjøre det når jeg ikke trenger det? 
Det kan jo føre til noen interessante diskusjoner.

Forstår det mer som at du egentlig ikke føler på kjøpepress, men at du lurer på hvordan du skal besvare de som prøver å påføre deg uønsket kjøpepress. Tullinger tenker nå jeg. Antageligvis fattige også.

Anonymkode: ca562...631

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når en bekjent tilsynelatende velger åpenbart ulogiske løsninger, spør jeg. Det kan jo være noe jeg ikke har tenkt på, og at jeg slik vil lære noe nytt. 

Anonymkode: 066be...0c7

• Liker 1
Skrevet (endret)

De spør vel fordi de vet du ikke er fattig, de oppriktig lurer på hvorfor velge tungvinte løsninger, ikke oppgraderer eller unner dej "nøje" når du jo tydelig har råf.

Mistenker at du NYTER og være den sparsommelige, frugale og "flinke", og at du ser ned på andre, hvis du anser "sløser" pengen sine på unødvendig "tull".

Det er ingen som PRESSER deg til å kjøpe noe som helst. Hvis du har glede av, og føler tilfredstillelelse av å "spare" penger, nekte deg oppgraderinger eller opplevelser, så er jo dette ditt valg. 

Endret av Perle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...