Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har ett spørsmål om permittering. Jeg ble ansatt i en relativt liten bedrift i fjor. Jeg har en ganske solid fast-lønn. Jobben min innebærer bestillinger, møter med kunder, slutt-rapporter, budsjett mm. Jeg må være tilgjengelig 24/7. Jeg er også relativt ofte ute å reiser i forbindelse med jobb. 

I april mistet bedriften en relativt stor kunde, en kunde jeg ikke har hatt noe med. Fikk da permitteringsvarsel på 50%, der grunnlaget for permitteringen var den økonomiske situasjonen etter vi mistet den ene kunden. Allikevel har jeg like mye jobb å gjøre. Jeg må svare på mail, jeg får telefoner døgnet rundt, det er møter osv. Jeg tok det opp med arb.giver å etterspurte hvordan jeg skulle jobbe fremover mtp at jeg får nå bare halv lønn, å jeg kan ikke jobbe mer en 50% skal jeg få dagpenger fra nav. 

Jeg fikk svar der han skrev at han ikke trodde jeg hadde så mye å gjør, sa at jeg er jo på 24/7. Kansje tiden på telefon og mail ikke tilsier 100% i timer, men jeg må alltid være tilgjengelig. Så iallefall 80% av tiden går på mail/telefon/møter og resterende tid på å planlegge f.eks møter med kunder eller opphold andre plasser i landet. 

Jeg føler meg utnyttet. Etter hva jeg har lest meg opp på, så må det være stans i drift eller faktisk mangel på arbeid skal det ligge grunn for permittering. I dette tilfellet er det den økonomiske situasjonen til bedriften, å ikke arbeidet. Har sendt en lang mail til arb.giver der jeg skriver hva jeg føler, og skrevet ned mine faktiske timer på telefon/mail/møter hittil i juni, å ser jeg har bikket 70% allerede i faktiske timer. 

Har desverre ikke noe fagforbund i ryggen, å leser at da er man gjerne bundet av tariff-avtaler, men kan heller ikke finne noe om det i min arb.kontrakt. Noen som har erfaringer? Har tidligere kun jobbet for store firmaer, der dette aldri har vært noe problem. 

Anonymkode: 4c8d5...5b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du permittert eller bare fått permitteringsvarsel?

Skal du jobbe 50% så skal du enten holde deg til disse avtalte timene, eller registrere alle timene du arbeider på meldekort til NAV. Jobber du mer enn 50 % blir dagpenger redusert tilsvarende. Arbeidsgiver må fordele oppgaver mellom ansatte.

Anonymkode: 6a0d0...e95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du permittert eller bare fått permitteringsvarsel?

Skal du jobbe 50% så skal du enten holde deg til disse avtalte timene, eller registrere alle timene du arbeider på meldekort til NAV. Jobber du mer enn 50 % blir dagpenger redusert tilsvarende. Arbeidsgiver må fordele oppgaver mellom ansatte.

Anonymkode: 6a0d0...e95

Jeg er permittert i 50%. 

Vi er en relativt liten bedrift, og vanskelig for andre ansatte å ta min jobb. Jeg føler at jeg blir utnyttet, for det er ingen andre i bedriften som kan følge opp den biten jeg gjør pr dags dato. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er permittert i 50%. 

Vi er en relativt liten bedrift, og vanskelig for andre ansatte å ta min jobb. Jeg føler at jeg blir utnyttet, for det er ingen andre i bedriften som kan følge opp den biten jeg gjør pr dags dato. 

Du jobber jo kun det du får betalt for. 50% permittert, betyr at du ikke skal jobbe de timene. Går det dårlig med bedriften er det ikke ditt ansvar. 

Gå over hva du skal prioritere dine 50% på med din leder, og så er det opp til leder å trekke permisjonen hvis du skal gjøre mer eller finne andre måter å få gjort de oppgavene.

Du blir ikke utnyttet. Du stiller din tid til disposisjon til å bli utnyttet. Det fikser du enkelt opp i selv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du jo selv ta ansvar for din arbeidssituasjon, og ikke jobbe mer enn du skal, iht. permitteringsgraden din. Be om et møte med leder, vis til at du nå er 50% permittert, og spør hvordan timene skal fordeles. Skal du jobbe fra 08-12 mandag til fredag eller ta hele dager fri? 

Dersom kunder har spørsmål eller forventet tilgjengelighet når du har fri svarer du selvsagt ikke. Skru av varsler fra Teams og e-post på mobil, og sett på automatisk fraværsmelding på e-post. «Hei. Jeg jobber kun 50% stilling og er tilgjengelig fra 08-16 mandag, onsdag og fredag i like uker og tirsdag og torsdag i ulike uker. For henvendelser utenom disse tidspunktene kan Sjef Sjefesen kontaktes på tlf. 999 99 999 eller [email protected]. Med vennlig hilsen AnonymBruker.»

Dette er IKKE vanskelig, med mindre du gjør det vanskelig. Ber sjefen om mer tilgjengelighet eller syntes egen arbeidsmengde øker for mye skal du selvsagt ha betalt for tiden du jobber. 

Anonymkode: 1f20a...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...