Gå til innhold

Er det mulig å ha pollenallergi "light"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 40-årene og har aldri tidligere hatt pollenallergi, men de siste 2-3 årene har jeg kanskje merket litt symptomer som rennende nese og vært litt slapp på sommeren fra rundt den tiden vi er i nå og framover. 

Det er absolutt ikke så veldig plagsomt, men nok til at det ødelegger litt for trening bare.

Jeg får lett rennende nese hvis jeg trener og blir veldig svett ellers i året også så det kan selvfølgelig bare være det nå også, men det virker annerledes på en måte.

Er det sånn at pollenallergi er enten veldig kraftig eller ingenting? Eller kan det være litt lettere allergi også?

Det er mange andre i familien min som har allergi hvis det har noe å si, men jeg selv har som sagt aldri hatt noen symptomer på det.

Anonymkode: 9df77...c8c

Skrevet

Det er ulikt hvor mye pollen påvirker oss. Jeg var veldig plaget som barn og ungdom men som voksen er det ikke så ille lengre. 

Anonymkode: af4e8...748

• Nyttig 1
Skrevet

Pollen drar langt. Reaksjonen varierer som regel ut ifra hvor nært du er kilden til pollenet du ikke tåler. Jeg tåler ikke timotei og blir ekstremt dårlig i områder der de produserer dyrefor. Har det litt bedre i tett befolkede områder og helt symtomfri i tykkeste Oslo. Men som sagt pollen drar langt med vinden.

Med dine symptomer tror jeg uansett ikke jeg hadde giddet å gjort noe stort med det. Du kan forsøke ceterizin og se om ting bedrer seg. Mange blir veldig trøtte av den så anbefaler å ta på kveld.

Anonymkode: c2d24...e06

Skrevet

Noen år og dager plagsomt, andre ganger null problem. Kommer an på formen, flere enn en ting jeg reagerer på samtidig.

Så en dag kan øynene hovne opp, bli kjempetett i nese og kløe i nese, hals, ører for å være helt fin dagen før og etter. Plutselig ved nyslått gress, og tørt vær og jeg må være ute så ille, vanlig dag ikke noe problem, samme med burot. Men kommer reaksjonen kommer den ekstremt fort. 

Du kan bruke allergimedisiner hver dag som forebyggende om du ikke vil bli overrasket av noen reaksjon.  

Oppholder du deg mye i gamle hus kan du slite mer enn i nytt hus.  Så kommer det an på om litt kryssallergi så lm du spiser noe kan reaksjonen bli tydeligere for pollen

Anonymkode: 0d004...8c7

Skrevet

Ok. Tusen takk for svarene. Ja tenkte å prøve å ta allergimedisin for å teste. Men rart bare når jeg aldri har hatt noen som helst symptomer på allergi tidligere.

Skrevet

Absolutt!
Jeg har aldri fått påvist noen allergi, men likefullt blir jeg pottetett hver vår. Slik var min far også... han kalte det høysnue. 
Jeg får zyrtec av legen på resept, som hjelper (det gjorde min far og). 

Anonymkode: d4743...aba

Skrevet

Absolutt. Jeg har påvist gressallergi, blir snufs hver sommer. Overhodet ikke plagsomt utover at jeg snufser en del, og en allergipille fjerner det. 

Anonymkode: 12e99...ada

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok. Tusen takk for svarene. Ja tenkte å prøve å ta allergimedisin for å teste. Men rart bare når jeg aldri har hatt noen som helst symptomer på allergi tidligere.

Ikke rart i det hele tatt. Kan oppstå når som helst i livet.

Anonymkode: c2d24...e06

• Liker 1
Skrevet

Ok. Takk for alle svarene. TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i 40-årene og har aldri tidligere hatt pollenallergi, men de siste 2-3 årene har jeg kanskje merket litt symptomer som rennende nese og vært litt slapp på sommeren fra rundt den tiden vi er i nå og framover. 

Det er absolutt ikke så veldig plagsomt, men nok til at det ødelegger litt for trening bare.

Jeg får lett rennende nese hvis jeg trener og blir veldig svett ellers i året også så det kan selvfølgelig bare være det nå også, men det virker annerledes på en måte.

Er det sånn at pollenallergi er enten veldig kraftig eller ingenting? Eller kan det være litt lettere allergi også?

Det er mange andre i familien min som har allergi hvis det har noe å si, men jeg selv har som sagt aldri hatt noen symptomer på det.

Pollen allergi er som eksem. Det kan oppstå litt ett sted på huden, eller hele huden kan være dekket. 
Om det er pollen eller noe annet vil en blodprøve hos fastlegen når sesongen er over kunne avdekke. 
En annen måte å få et klarere svar på om dette er allergi, er å kjøpe reseptfritt på apoteket både nesespray og eller allergi tabletter. 

Anonymkode: 48e16...83c

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk det først som voksen også. Aldri hatt symptomer før. Det begynte mildt, men har blitt verre med årene. Dette skjer visst med hundretusener av andre i Norge også. Og så hundene våre. 

Anonymkode: 10ca2...bff

Skrevet

Har visst siden jeg var liten at jeg er allergisk mot gress for jeg klødde alltid noe forferdelig ved kontakt med høy, men jeg tok ikke test før i voksen alder for det var aldri særlig plagsomt men fant da ut at jeg er allergisk mot timotei. Har du flyttet i det siste eller oppholdt deg et sted med mye natur rundt? Min allergi var ikke plagsom da jeg bodde midt i byen i Trondheim, men da jeg flyttet til Østlandet og en mindre by merket jeg det veldig godt på allergien.

Det kan også være at du ikke er allergisk men at du reagerer nå pga store mengder pollen. Jeg ville kjøpt cetirizine reseptfritt på apotek (tror du får de på matvarebutikk også?) og sett om det hjelper og så tatt allergitest til høsten når pollensesongen er over. Lykke til! :) 

Anonymkode: 2f58d...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...