Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kutter ut alt helt til jeg sprekker igjen 😂 Klarer ikke holde balansen, det er enten kutte alt eller dytte nedpå med begge henda. Riktignok TROR jeg som regel etter hvert at NÅ kan jeg spise bare én is eller litt kake, for det føles som om det går bra i starten. Og plutselig sitter jeg der og har spist 7 Sandwich-is til frokost, liksom. Så det beste er å ikke lure seg selv. Jeg eier ikke måtehold, på tide å innse det.

Det eneste jeg koser med meg for tiden er kaffe med meierismør og en teskje honning. Høres muligens ikke spesielt godt ut, men det funker for meg. Spiser maks to ganger om dagen, og passer på å spise mye protein, en del fett (smør eller olivenolje) og mye mindre karbohydrater enn vanlig.

Stort sett går det bra, men innimellom får jeg helt sjuke cravings. Da lider jeg og synes synd på meg selv og prøver alle triks for å knekke min egen viljestyrke.

Anonymkode: 60548...33c

Skjønner, om det fungerer for deg så er jo det fint. Jeg har prøvd veldig mange ganger å "kutte ut alt for alltid", men det ender med enorme sprekker som jeg vanligvis ikke har (i stedet for å spise en pose potetgull om dagen blir det plutselig to og i stedet for en plate sjokolade så blir det mye is, sjokolade OG smågodt), altså det hoper seg mye mer opp om jeg sprekker og sprekken varer lengre, om det gir mening. 

Anonymkode: c674d...a41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har åpenbart verken spiseforstyrrelser eller ADHD. Gå vekk.

vel jeg har begge selv :D jeg har vært fullstendig anorketisk med en BMi på 16 og jeg har vært overvektig med en BMI på 32 - nå er jeg normalvektig og det eneste som funket over tid var å få på plass det mentale fundamentet

Anonymkode: d05fa...981

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner, om det fungerer for deg så er jo det fint. Jeg har prøvd veldig mange ganger å "kutte ut alt for alltid", men det ender med enorme sprekker som jeg vanligvis ikke har (i stedet for å spise en pose potetgull om dagen blir det plutselig to og i stedet for en plate sjokolade så blir det mye is, sjokolade OG smågodt), altså det hoper seg mye mer opp om jeg sprekker og sprekken varer lengre, om det gir mening. 

Jeg tenker ikke at godteri og snacks er forbudt, men helst kun en dag i uken. Blir det bursdag på en onsdag med litt ekstra godt, så prøver jeg å spise mindre den dagen og dagen etter og spiser tiltenkt snacks og godt på lørdag likevel. Men blir det mer enn det, så må jeg legge om kabalen. For da vet jeg at jeg øker opp i vekt.

Problemer med å spise snop og sånt, er at jeg får lyst til å spise det hele kvelden og gjerne dagen etter. Så jeg må være ekstra forsiktig og streng med meg selv. Men heller det, enn å «ikke ha lov til å spise» sånt i det hele tatt. Har prøvd det også, og det var helt jævlig. Fucka med hodet mitt liksom.. 

Anonymkode: c5a23...406

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også glad i sjokolade, og jeg kan ikke ta det vekk uten å bytte det ut med noe. 

Jeg har feks vaniljekesam med jordbær og blåbær. Litt knuste nøtter på. Dritgodt, men sunnere. Og etter en stund, så trenger jeg ikke det heller. Men jeg må liksom ha et alternativt klart. 

Anonymkode: acfb9...bf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du i det hele tatt innlegget? 🙈

Jeg har hatt det på samme måte. Mat/sukker har vært min eneste glede og det har vært vanskelig å gi slipp. Men det er jo bare piss, egentlig, for jeg hater å være feit og jeg VET at jeg får et bedre liv som slank og sunn. 

Det eneste som hjelper for meg er å gå cold turkey. Kutte alt ut, mens jeg lider meg gjennom abstinensene og synes synd på meg selv. Etter en stund blir det litt lettere, og så blir det (for det meste) faktisk lett. Men jeg kan ikke sprekke, for da glir det ut igjen i ukesvis. 

Sånn har jeg det også....bare at jeg greier det to uker ca, så sprekk i et par uker....akkurat nå er jeg midt i en sprekk, kjøpte meg masse snask på Normal i går, som jeg har trykt i meg. Blir bare lei meg av dette, så vil ikke ha det sånn. Forklaringen er nok traumer i barndommen og en mor som stadig sa jeg var stor, samtidig som hun bakte kaker og ville ha meg til å spise, Uff...lykke til ts, håper du får det bedre. Klem

Anonymkode: 5c1ca...038

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ganske likt. Har et sunt grunnkosthold, men supplerer med 200-600 gram sjokolade daglig. 

Jeg har autisme (Asperger) og er under utredning for ADHD. Antar det kan ha sammenheng med dette behovet for stressregulering/"rus". 

Wegovy hjelper for min del. Minimale bivirkninger i form av noe mageknip/luft, ellers ingenting. 

Anonymkode: 6def8...abb

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler magnesium glycinate. Jeg gikk fra å spise søtsaker HVER ENESTE DAG til 1 gang i mnd..(kanskje en is eller en rute eller to med melkesjokolade). Magnesiummangle er ikke uvanlig. For meg var det et mirakel. Jeg begynte i hovedsak pga.dårlig søvn. 2-3 uker inn la jeg merke til at jeg rett og slett har fått avsmak på søtsaker.  En blodprøve tatt i ettertid i forbindelse med noe annet viste lave verdier av magnesium( selv etter noen uker med tilskudd, så det sto ikke bra til med meg og magnesium) 

Anonymkode: f471a...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve å spise en ordentlig frokost? For det mentale hos meg, er en «god» start på dagen virkelig viktig for resten av dagen. Tar jeg godteri om morgenen tar jeg dårlige valg hele dagen. Du kan feks fortsatt spise en halv sjokoladeplate hver kveld. Men til frokost skal det være en omelett med feks skinke, egg og løk. Gjennomfør dette ene tiltaket i noen uker. Og deretter kan du ha en regel om at du må drikke et glass vann før hver gang du tar et glass brus.

Kan du feks kun spise Grandiosa uten potetgull til? Kan du feks ha litt spekeskinke på siden? Eller et par cherrytomater på tallerkenen også? Dette er små steg du kan ta gjennom sommeren. Det er ganske godt å frese en biff i smør i pannen. Denne kan du dele opp etterpå å spise som snacks. Godt og næringsrikt.

Jeg har også alvorlig mental sykdom, men det faktum at et dårlig kosthold faktisk forverrer mental sykdom er et motivasjonsfaktor for meg. Husk at det er ikke alt-eller-ingenting. Ta små skritt. Jeg spiser stort sett noe godteri hver dag selv om jeg er slank. Men det må være bra mat også.

Anonymkode: 981b8...95e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 13.17):

Jeg bryr meg ikke. Hadde jeg brydd meg, så hadde jeg vært slank og sunn for lenge siden, eller? 

Men hva bryr du deg om da? Hva motiverer deg rundt dette?

Jeg er slank, men klarer heller ikke å bruke helse som motivasjon for å begrense meg med mat og godteri. Min eneste motivasjon er å ha tynn kropp. Men det er ekstremt viktig for meg. Men selvfølgelig, det hadde vært deilig å spise helt fritt og så mye sjokolade jeg har lyst på daglig. Men man må velge hva slags glede som er viktigst for deg. Om du velger den kortsiktige gleden ved fråtsing, så må du jo nesten bare stå for det. Det er faktisk lov å leve slik du gjør. 

Anonymkode: 981b8...95e

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det kan ligge noe tvang elsn i dette. 

Den kognitive behandlingen for spiseforstyrrelser /herunder overspisingslidelse er blant annet å finne andre ting som kan gi glede og bytte ut maten med det. Så skal du også skrive ned følelser og tanker som kommer når du inntar maten, og du må skrive ned alt du putter i munnen. Krever litt, men man må bestemme seg. 

kan du lettere spise sunnere hvis du løper litt/ går tur hver kveld? 

ikke ulovlig å spise usunt men man må jo ta konsekvensene av det. Er da også mye god sunn(ere) mat?

Anonymkode: 3223c...38d

AnonymBruker
Skrevet

Du må på en eller annen måte finne motivasjon.
Jeg tror ensomheten fort kan være det største problemet.
Det gjør virkelig skade...
Så ville tatt tak i den først og fremst. 
Let etter noe sosialt forbundet med hobb/interesse, eller bli selv besøksvenn for andre som trenger det. Det kan ære så gull for motivasjonen å ha noen man betyr noe for...noen å snakke med, bare et sted å gå der det er noen andre. Ensomhet tar livet av folk. Men man KAN gjøre noe med det. Du må bare ville det. Om noe skal jobbes med ville jeg startet der.

Og deretter ville jeg startet en eller annen form for mosjon/trening. Jeg spiser alltid sunnere når jeg trener jevnlig. Treningen er også kjempeviktig for psyken.

Anonymkode: 245b0...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...