AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Jeg ser på skrekkblandet fryd at vi skal flytte med fem barn, hund og full pakke. Fra byen og til et småbruk. Flytter fra et stort hus til et annet, så vi har fremdeles plass til alt. Men.. Er det noen som har gode tips til en mest mulig effektiv og minst mulig stress ved flytting? Vi skal flytte om ca 3 mnd, så har tid på oss heldigvis. Og vi flytter kun 45 min fra der vi bor nå, så trenger ikke pakke alt til en tur. Anonymkode: b7cf4...dd4
Daisy-love Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni (endret) Kommer litt an på hvor store barna er, men pakk enten en koffert/bag til hver av dere, eller flere i én, med alt dere trenger for i hvert fall én uke. Tenk dere skal på ferie og pakk ned ALT for å «reise bort», også lever dere ut av det i selve flytteprosessen. Resten kan dere pakke ned. Pakk også én eller ett par esker med helt nødvendige ting. Flere sakser, tape, bakepapir (til pizza), vaskeutstyr både til husvask, klesvask og oppvask, søppelposer, engangsbestikk og servise, tørkepapir, dopapir, håndsåpe, håndklær, gjerne noe enkelt krydder også om dere bruker det. Siden dere er så mange kan det å preppe noe enkel frysemat som lasagne være gull. Så dere bare kan poppe den i ovnen. Blir nok litt kaos over litt tid og dyrt å kjøpe mat ute til så mange hele tiden. Lurt å pakke ned hvert enkelt rom, og skrive tydelig på eskene hva som er inni, og hvilket rom de skal til. Marker eskene som det er viktigst å få pakket opp først, som kjøkkenting, og begynn nå alt med å pakke ned julepynt og annet dere ikke trenger. Vinterting kan f.eks bare pakkes ned nå, mens overgangstøy kan være lurt å ha tilgjengelig raskt når dere har flyttet, siden høsten kan komme tidlig noen plasser. Så tenk litt på sesongen og hva dere vil trenge snart etter dere har flyttet også. Skal dere bort noe sted i høstferien, eller barna skal på leirskole midt i flytteprosessen så kan det være lurt å tenke på hvordan dere gjør det i forhold til nedpakking. Når dere pakker, se om dere er noe dere skal donere eller kaste med en gang, så slipper dere å dra på det. Lykke til 😊 Endret 18. juni av Daisy-love 7 4
c_buk Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Veldig gode tips fra Daisy-Love. Om dere har råd så er det også vel verdt å ansette flyttefot og utvask. Så kan dere bruke energien på familien og pakking. Flytting er også en glimrende mulighet til å kvitte seg med de tingene man ikke trenger eller bruker, men som bare står og samler støv. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Selvom dere har plass til alt, ville jeg prioritert å kvitte meg med mest mulig av det dere ikke trenger lengre/har behov for. Da blir det færre ting man må pakke ned, flytte og pakke opp og mindre rot. Gå gjennom klærne til barna feks, det som er for smått til minste kan man kanskje likevel kvitte seg med nå heller enn å fra det gjennom hele flytteprosessen? Anonymkode: 98f84...143 3
FruMum Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Tusen takk for gode tips! Vi har planer om å donere mye bort til veldedighet (har en venninne som driver med dette). Så jeg gleder meg faktisk til å bli kvitt masse. Veldig lurt å pakke som vi skal på reise. Det skal jeg virkelig ta med meg! 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni Ikke pakk både ting du skal ta vare på og ting du skal kvitte deg med i svarte søppelsekker. Det var slik min bestemor mistet 2-4 sekker med hjemmeheklede duker etc. Anonymkode: e0d03...df0
spinner Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni Kjøp en haug med IKEA bager. De er ofte bedre og mer effektive enn kasser. 2
Misanthropis Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni Kjøp mange flere ekser enn du tror du trenger. lettere å sortere når alt kan få sin eske. Eskene trenger jo ikke være fulle. sekker er forbeholdt ting som skal kastes/ uff 1 3
TomKrus Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni c_buk skrev (23 timer siden): Veldig gode tips fra Daisy-Love. Om dere har råd så er det også vel verdt å ansette flyttefot og utvask. Så kan dere bruke energien på familien og pakking. Flytting er også en glimrende mulighet til å kvitte seg med de tingene man ikke trenger eller bruker, men som bare står og samler støv. Den siste der er jo det viktigste Få vekk alt gammelt som er "kjekt å ha". Gjør livet og organiseringen i heimen så mye lettere og det er så mye lettere å holde. Og så sørg for at eventuell oppussing av rom som maling og legging av nye gulv blir gjort før man flytter inn i disse rommene. Mange bommer her, og det gjør at det blir dobbelt så mye arbeid to måneder etterpå når man finner ut at det skal vi gjøre. 4
TomKrus Skrevet 19. juni #10 Skrevet 19. juni spinner skrev (5 minutter siden): Kjøp en haug med IKEA bager. De er ofte bedre og mer effektive enn kasser. ikke når du skal stable inn i en bil 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #11 Skrevet 19. juni Mange gode tips allerede! Tenkte bare å tipse om noe så enkelt som disse oppbevaringsposene fra Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/no/Oppbevaringsveske-gra/p/44-8010-3 De kommer i flere størrelser. Syns de var kjekke for både flytting og oppbevaring av en del ting som kan være ukurant å pakke i esker. De bør merkes med rom/innhold. Vi brukte dem til bl.a. klær, håndklær, soveposer, liggeunderlag, sengetøy, sofaputer, ullteppe, kosebamser og en del leker da vi flyttet. Nå etter flytting bruker vi dem til oppbevaring i boden av f.eks. klær som minstemann skal arve, soveposer og tursekker. (Apropos tursekker, husk å bruke alt dere har av kofferter og bager til å pakke i.) Hvor gamle er barna deres? Vil de være til hjelp eller i veien mens dere flytter? Ville vurdert om det var mulig å f.eks. sende de yngste til besteforeldre i et par dager akkurat mens den verste flyttingen pågår. Så kan dere få de hjem igjen når dere har fått opp sengene på rommene deres osv. Vi gjorde det med barna som var to og fem da vi flyttet. Jeg tror det gjorde flytteprosessen enklere for dem at de kunne komme inn i leiligheten og så var allerede mange av tingene deres på plass på det som skulle bli deres rom. I tillegg var det godt for oss å ikke ha dem løpende i beina et par dager der, vi fikk gjort SÅ mye utpakking på kort tid. Misforstå meg rett, det tok lang tid før vi bodde oss ordentlig inn, men vi rakk å få pakket ut mye kjøkkenting, barnerom og ryddet plass til sofa og spisebord før vi fikk ungene hjem igjen. Så da var det både funksjonelt og litt kjent for dem da de kom. Anonymkode: 2da70...fb6 3
exictence Skrevet 19. juni #12 Skrevet 19. juni Å ha god tid er vel det beste. Jeg hadde begynt allerede nå og pakke ned i flytteesker. Begynn med det du ikke bruker så ofte. Kanskje er det noe du skal kaste også? Ville hatt en egen kasse/container til dette 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #13 Skrevet 19. juni Jeg brukte pinterest sist vi flyttet. Fikk en mengde tips som passet oss. Brukte esker til alt som ikke var tekstiler. Kjøpte farget malertape, og hadde en farge per rom på eskene (markert hjørne). Hektet gjennomsiktige poser over klær som hang, så var det bare å henge de rett opp igjen på nytt sted (flere plagg per pose - fester hengerne øverst sammen med en strikk. Leide inn profesjonelle for kjøkken og møbler. Da vet du at alt blir godt pakket inn og behandlet. Begynn tidlig. Mye tidligere enn du tror at du må. Sist vi flytet var overtagelsesdatoene slik at vi hadde 7 dager på oss - og vi hadde aldri trodd at ny eier ønsket huset så raskt. Det førte til at vi pakket med oss alt rot og ting som skulle vært kastet/solgt. Og det tok et år før vi orket å ta tak i alt vi bare hadde stuet opp på loft, og i garasje. Det er mye mer motiverende å rense når man pakker ned. Anonymkode: ec529...ef1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mange gode tips allerede! Tenkte bare å tipse om noe så enkelt som disse oppbevaringsposene fra Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/no/Oppbevaringsveske-gra/p/44-8010-3 De kommer i flere størrelser. Syns de var kjekke for både flytting og oppbevaring av en del ting som kan være ukurant å pakke i esker. De bør merkes med rom/innhold. Vi brukte dem til bl.a. klær, håndklær, soveposer, liggeunderlag, sengetøy, sofaputer, ullteppe, kosebamser og en del leker da vi flyttet. Nå etter flytting bruker vi dem til oppbevaring i boden av f.eks. klær som minstemann skal arve, soveposer og tursekker. (Apropos tursekker, husk å bruke alt dere har av kofferter og bager til å pakke i.) Hvor gamle er barna deres? Vil de være til hjelp eller i veien mens dere flytter? Ville vurdert om det var mulig å f.eks. sende de yngste til besteforeldre i et par dager akkurat mens den verste flyttingen pågår. Så kan dere få de hjem igjen når dere har fått opp sengene på rommene deres osv. Vi gjorde det med barna som var to og fem da vi flyttet. Jeg tror det gjorde flytteprosessen enklere for dem at de kunne komme inn i leiligheten og så var allerede mange av tingene deres på plass på det som skulle bli deres rom. I tillegg var det godt for oss å ikke ha dem løpende i beina et par dager der, vi fikk gjort SÅ mye utpakking på kort tid. Misforstå meg rett, det tok lang tid før vi bodde oss ordentlig inn, men vi rakk å få pakket ut mye kjøkkenting, barnerom og ryddet plass til sofa og spisebord før vi fikk ungene hjem igjen. Så da var det både funksjonelt og litt kjent for dem da de kom. Anonymkode: 2da70...fb6 Det å låne bort ungene er faktisk et godt poeng. Her hadde jeg en mnds overlapp mellom gammel og ny leilighet (flyttet bare 7km) og tiåringen hjalp til med mye pakking, bæring og kjøring av løsøre. Hun var dog på utlån de to dagene selve flyttingen (møbler etc) pågikk, og kom hjem til ny leilighet med oppredd seng, lampa si på kommoden og litt sånt. Anonymkode: e0d03...df0 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Vi kjøpte mange gjennomsiktige kasser, og de var helt gull. Vi skulle uansett ha noe til lagring i bod, loft og garasje, og jeg elsker å kunne se hva som er inni. Enkle å bære, enkle å stable, tåler skarpe kanter og slag, og vektbegrensningen er på hva du kan bære. Vi leide minilager slik at vi kunne flytte både ut og inn litt gradvis, så kassene kunne vi bruke flere ganger. Brukte håndklær, kjøkkenhåndklær, duker og klær som polstring i kassene. Vi brukte Ikea sine kasser, men skulle jeg gjort det igjen ville jeg kjøpt noen med lokk som lar seg feste. Det tar mye lenger tid enn man tror, særlig hvis du skal rydde og sortere underveis. Prøv å organiser huset deres flytter til slik at lagringsmøblene er på plass før dere flytter inn resten, eller ha et dedikert rom til sånt dere ikke vet helt hvor dere skal ha. Vi flytter fremdeles rundt på ting 2 år etter at vi flyttet 🤣 Vi kombinerte flyttingen med stand på loppemarked (tenk Kirppis eller Loppeliten), så det var også motivasjon for å få sortert og kvittet seg med ting. Fungerte ganske bra, men krever at du har tid til det. Gjerne egne bokser til standen som du fyller på fortløpende. Anonymkode: c83a2...dce 3
Eneri Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni Spis ut av fryser og tørrvarelager så langt det går før flytting. Når man flytter så kort, er det lett å "slurve" når man pakker; men tenk på at eska med finserviset heller får stå i baksetet eller i bagasjerommet og ikke på tilhengeren. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå