AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Finnes sikkert lignende tråder, men jeg klarte ikke å finne noen. Hva er dine beste triks i hverdagen, når det kommer til barn, hus, hage, hjem? Kan være alt mulig fra oppdragelse, koselige rutiner, vasketips, et spesielt møbel til oppbevaring osv. Selv lurer jeg konkret på hva dere gjør med vått skittentøy? 😅 Kan nevne et hack jeg nylig leste om, men ikke har satt i gang med selv enda: ha en kurv i stuen hvor man gjennom dagen/uken legger alt som skal ryddes bort, men som man ikke har tid til der og da. Så sorterer og rydder man det på kvelden eller når man har tid 😃 Anonymkode: 96293...163 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Vi har et system for sortering av skittentøy: trådkurv-stativ på vaskerommet. Tøyet sorteres når det legges til vask, etter hvordan det skal vaskes. Eks 60 grader hvit, 60 grader mørkt tøy, finvask, ull, 40 grader farget. Når kurven er full er det bare å sette på en vask. Skittentøy sorteres altså fortløpende og det reduserer sjansen for «røde sokker og hvite skjorter»-tabber. Når klærne er vasket og tørket bretter jeg og legger i plastkurver - en kurv til hvert familiemedlem. Da kan hver i familien hente sin kurv og legge på plass i eget skap/kommode. Anonymkode: cefa2...652 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Mitt tips for hjemmet er å "alltid" velge mest praktiske løsning mtp interiør/innredning/materialvalg (innenfor rimelighetens grenser). Eksempelvis når man skal legge nytt gulv så velger man det gulvet hvor minst skitt synes, og som er enklest å rengjøre, selv om det kanskje var et annet gulv man hadde litt mer lyst på. Velg også innredning som er enklest å rengjøre (f.eks vegghengt hylle gjør at robotstøvsugeren får støvsugd hele gulvet og slipper og gå rundt), og som skjuler rotet (lukkede dører versus glassdører feks). Anonymkode: dc437...806 3 1
Anononyma Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Vaskehjelp. Fikk et nytt liv etter at vi investerte i det. Nå tror jeg faktisk ikke jeg kan klare meg uten. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Anononyma skrev (2 minutter siden): Vaskehjelp. Fikk et nytt liv etter at vi investerte i det. Nå tror jeg faktisk ikke jeg kan klare meg uten. Samme!!! Sååå verdt det. Anonymkode: 388c4...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni Bruk ikke helger til handling og husvask. Ta f.eks storhandling tirsdag og husvask torsdag fast. Det er så utrolig deilig å ha fri fra sånt i helgene. Er man to foreldre, så ha en dag hver fast til å lage/finne på middag i helga. Jeg syns det er utrolig viktig å ikke ha det travelt i helgene 😄. Dropp kjøpesentre lørdag, om det ikke er nødvendig. Dra heller på noe gøy med barna, så er de slitne og fornøyde. Vi gikk alltid i svømmehall da barna var små, og hadde grøt da vi kom hjem. Koselige minner. Anonymkode: a6409...663 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Vaskehjelp, robotstøvsuger og gode rutiner på å sette på en maskin klesvask så ofte som mulig. Vått skittentøy henger jeg opp på knagg på vaskerommet og tar så snart det er ledig i maskinen. Skittentøykurver på alle soverom gjør at det blir mindre rot med klær overalt har også vært gull (har to tenåringer i hus). Anonymkode: 91e66...05a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni "Kveldsmat" rett etter jobb/skole/barnehage, og middag før leggetid. Ingen sultne, sure unger mens man lager mat. Anonymkode: edfc6...d59 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Ta alltid med deg noe som skal ryddes når du beveger deg rundt i huset. Anonymkode: 9c003...1e5 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni - Ha skurvesvamp og vaskemiddel i en kurv i dusjen, så vasker du litt mens du dusjer. Og høvel selvsagt, slik at du raker deg selv. Veldig effektivt. Det samme gjelder på kvelden etter tannbørst; bare rydd kjapt, og tørk fort over do og vask- Voila! Det tar ett minutt og du slipper å vaske badet. Kun gulvet igjen da.,. - Kjøp en dyr jakke som tåler vind, regn, litt frost og alt...og gjør det samme med sko- til høst, vinter og tidlig vår. Og kjøp noe som er så bra og fint at ungene bare vil bruke det. Da slipper du ørten sko, våte barn og stress. - ha rotekurver slik at flatene blir ryddig. - Ikke fyll huset med masse ting. Det blir bare rot. Minimalisme er bra for sjel, ryddig hjem, lommebok, og miljø. Har du allerede fylt opp; kast,. kast og kast. - Sett på vaskemaskinen når dere kommer hjem, og tørketrommel etter middag. Feks. Ha rutine. - Legg sammen klær mens du ser serie. Da er det så mye kjekkere. Jeg og mannen bretter alltid klær da. Anonymkode: 298b6...ae9 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et system for sortering av skittentøy: trådkurv-stativ på vaskerommet. Tøyet sorteres når det legges til vask, etter hvordan det skal vaskes. Eks 60 grader hvit, 60 grader mørkt tøy, finvask, ull, 40 grader farget. Når kurven er full er det bare å sette på en vask. Skittentøy sorteres altså fortløpende og det reduserer sjansen for «røde sokker og hvite skjorter»-tabber. Når klærne er vasket og tørket bretter jeg og legger i plastkurver - en kurv til hvert familiemedlem. Da kan hver i familien hente sin kurv og legge på plass i eget skap/kommode. Anonymkode: cefa2...652 Har samme system her. FUnker med våte ting også, henger det bare på kanten av trådkurven i påvente va vask. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): "Kveldsmat" rett etter jobb/skole/barnehage, og middag før leggetid. Ingen sultne, sure unger mens man lager mat. Anonymkode: edfc6...d59 Dette gjør vi også Funker så fint. Ellers lever vi mest etter konseptet kvalitetestid, og at ikke hus/hjem/alt må være perfekt hele tiden. Å senke skuldrene og fokusere på det som er viktig har også vært nyttig. Men ellers har vi sørget for f.eks at alle har ett klesskap, alt som passer inn funker, når det er fullt må ting byttes ut (eller enda bedre - ikke kjøpes inn). Samme med sko. En hylle hver, flere sko trenger vi ikke. Alt at yttertøy skal passe i skapet i gangen, enkelt og greit. Mer trengs ikke. Er veldig fornøyd med systemet. Og nb. Skapene er ikke store. Barna har 1 stk pax 50 cm bredde hver, jeg og mannen deler en 150 cm skap. Begrenser klesvask, shopping og det meste. Og vi har absolutt nok plass til det som trengs. Henger frem klær etter sesong, lagrer motsatt sesong i klesbokser høyere i samme skap. Anonymkode: f4f17...dc3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): - Ha skurvesvamp og vaskemiddel i en kurv i dusjen, så vasker du litt mens du dusjer. Og høvel selvsagt, slik at du raker deg selv. Veldig effektivt. Det samme gjelder på kvelden etter tannbørst; bare rydd kjapt, og tørk fort over do og vask- Voila! Det tar ett minutt og du slipper å vaske badet. Kun gulvet igjen da.,. Deg om det. Jeg tenker at vi stresser så mye at når jeg tar en dusj er det egenpleie og stressfri sone. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): - Kjøp en dyr jakke som tåler vind, regn, litt frost og alt...og gjør det samme med sko- til høst, vinter og tidlig vår. Og kjøp noe som er så bra og fint at ungene bare vil bruke det. Da slipper du ørten sko, våte barn og stress. - ha rotekurver slik at flatene blir ryddig. - Ikke fyll huset med masse ting. Det blir bare rot. Minimalisme er bra for sjel, ryddig hjem, lommebok, og miljø. Har du allerede fylt opp; kast,. kast og kast. - Sett på vaskemaskinen når dere kommer hjem, og tørketrommel etter middag. Feks. Ha rutine. - Legg sammen klær mens du ser serie. Da er det så mye kjekkere. Jeg og mannen bretter alltid klær da. Anonymkode: 298b6...ae9 Anonymkode: dd36d...abe
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Gode mikro-rutiner med barna: her i huset har vi en fast regel om at barna alltid skal legge alt utetøy helt på plass og tømme matbokser og sette i oppvaskmaskinen hver gang vi kommer hjem fra barnehagen. Krever mye av 2-åringen som av og til er veldig sliten og foreløpig må vi foreldre støtte henne mye for å få det til, men ser på 5-åringen vår at det er veldig verdt det å kjøre inn tidlig. Samme med at de hjelper med å rydde av bordet etter spising og tørke litt på/rundt stoler etterpå. Dette er ting som kan føles som rent merarbeid for foreldrene når barna er små, men som etter litt innkjøring hjelper mye. Hvis alle får ryddet litt etter seg selv på automatikk er det så mye enklere å ta større runder etterpå. Vi har en master-liste over middager som vi rullerer mellom. Dette er retter både jeg og far kunne tilberedt i søvne omtrent. På den listen har vi også 3-4 superenkle og raske favoritter som vi tar de dagene vi har det veldig travelt. Handling og måltidsplanlegging er mye enklere hvis man har et sånt utgangspunkt. Å prøve nye retter gjør vi også, men det er et overskuddsprosjekt for dager vi vet at vi har tid. Vi har ganske nøyaktige rutiner for morgenstell og kveldsstell. Forutsigbarhet = mindre testing av grenser når ungene er trøtte eller helst vil gjøre noe annet. For 5-åringen har vi lagd en illustrert liste over hva hun skal gjøre sånn at hun (med litt hjelp til f.eks. tannpuss) kan gjøre det meste selv. I perioder der hverdagen er ekstra hektisk eller vi har små barn som er akutt sultne når vi kommer hjem og legger seg tidlig har vi byttet rekkefølge på middag og kvelds, altså at vi tar et enkelt brød/oppskåret måltid rett etter jobb/bhg så vi slipper å lage middag i stresss med sultne barn. Vi smører matpakker samtidig som kveldsmat, to oppgaver i ett. Da rekker vi også å sette på oppvaskmaskinen etterpå slik at vi rekker å tømme den før vi legger oss og dermed kan rydde vekk frokosten med en gang og starte middagslagingen neste dag med "blanke ark" på kjøkkenet. Akkurat denne rutinen passer ikke nødvendigvis for alle, avhengig av når man står opp/legger seg, men når man lager rutiner kan det være greit å være bevisst på hvordan man legger opp ting så det ikke oppstår "propper" Vi har 10-15 minutters "ryddetid" hver dag før vi tar kveldsstell. Da rydder vi foreldre og barna sammen. Da er det vanlig at en av oss voksne tar på seg et litt større prosjekt som å støvsuge noen rom eller vaske over et bad, mens en dirigerer barna litt. 5-åringen klarer å rydde vekk og sortere både leker og klær (både skittent og rent), rydde rommet sitt eller koste opp noe, 2-åringen surrer mye rundt, men får til å rydde en del leker så lenge vi tilrettelegger for store bokser som står på gulvet til å ha f.eks. bamser eller bøker i. Anonymkode: 33df6...ab0 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Ha flere skittentøyskurver, og sorter klærne i riktig kurv med en gang du legger de oppi. Har selv en for lyse klær, mørke klær, håndklær, ull/finvask. Voksne og barn legger da klær i riktig kurv selv. Da kan jeg på kort tid sette på en maskin med klær føe/etter middag, uten å måtte gjøre en stor jobb med sortering først. Anonymkode: 9ca0f...71e 1
pippeli Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni - rydde og vaske mens barnet er våken - matkasse - robotstøvsuger - rydde sammen med barnet før vi går opp og legger han - hver sin skittentøyskurv og en felles 60 grader - lage matpakker kvelden før - legge fram klær kvelden før
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Lager matpakker samtidig som frokost (større sjanse for at ungene spiser det vi sender med) Vaskehjelp Skittenkurv i trappa hvor vi slenger alt skittent fra stue/kjøkken Skittentøyskurv på rommet til barna Hjemmekontor noen ganger i uka Abonnerer på Påfyll, får store dunker med rengjøringsmidler på døra så vi aldri er tomme Ta seg tid. Merker at om jeg er stressa og prøver rushe ungene så skaper det dårlig stemning og gjør at alt tar lengre tid enn om jeg lar dem gjøre ting i sitt tempo. Anonymkode: 95d63...e38
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har et system for sortering av skittentøy: trådkurv-stativ på vaskerommet. Tøyet sorteres når det legges til vask, etter hvordan det skal vaskes. Eks 60 grader hvit, 60 grader mørkt tøy, finvask, ull, 40 grader farget. Når kurven er full er det bare å sette på en vask. Skittentøy sorteres altså fortløpende og det reduserer sjansen for «røde sokker og hvite skjorter»-tabber. Når klærne er vasket og tørket bretter jeg og legger i plastkurver - en kurv til hvert familiemedlem. Da kan hver i familien hente sin kurv og legge på plass i eget skap/kommode. Anonymkode: cefa2...652 Anbefaler og investere i en vaskemaskin 🙌 Sparer så mye på og ikke vaske for hand!!! Anonymkode: 388c4...b0e
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har samme system her. FUnker med våte ting også, henger det bare på kanten av trådkurven i påvente va vask. Dette gjør vi også Funker så fint. Ellers lever vi mest etter konseptet kvalitetestid, og at ikke hus/hjem/alt må være perfekt hele tiden. Å senke skuldrene og fokusere på det som er viktig har også vært nyttig. Men ellers har vi sørget for f.eks at alle har ett klesskap, alt som passer inn funker, når det er fullt må ting byttes ut (eller enda bedre - ikke kjøpes inn). Samme med sko. En hylle hver, flere sko trenger vi ikke. Alt at yttertøy skal passe i skapet i gangen, enkelt og greit. Mer trengs ikke. Er veldig fornøyd med systemet. Og nb. Skapene er ikke store. Barna har 1 stk pax 50 cm bredde hver, jeg og mannen deler en 150 cm skap. Begrenser klesvask, shopping og det meste. Og vi har absolutt nok plass til det som trengs. Henger frem klær etter sesong, lagrer motsatt sesong i klesbokser høyere i samme skap. Anonymkode: f4f17...dc3 Klær etter sesong er et begrep jeg ikke helt skjønner. For det blir jo bare stress når det er så kjølig at du må ha på tykk genser nå i juni og det snør i mai ? Anonymkode: deed4...55e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ha flere skittentøyskurver, og sorter klærne i riktig kurv med en gang du legger de oppi. Har selv en for lyse klær, mørke klær, håndklær, ull/finvask. Voksne og barn legger da klær i riktig kurv selv. Da kan jeg på kort tid sette på en maskin med klær føe/etter middag, uten å måtte gjøre en stor jobb med sortering først. Anonymkode: 9ca0f...71e Det fungerer nok helt supert for dere uten 3 ! dører på vaskerommet. Anonymkode: deed4...55e
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni Vi har vært svært stenge med barna når det kommer til rydding. Fra de kom ut måtte de hjelpe til. Nå har de faste arbeidsoppgaver og ting går av seg selv. F.eks må eldste og nesteldste kjøpe inn og lage middag 2 ganger i uka. Egentlig én gang i uka hver, men de samarbeider på det. De+tredjemann må vaske badene(vi har 3) en gang i uka, jeg vasker alle tre badene 1 gang i uka. Tredjemann har også ansvaret for kattedoen. Barna og vi støvsuger hver eneste dag. Et av barna har også ansvaret med å støvsuge sofa og stol en gang i uka. Fjerdemann har ansvar for oppvaskemaskinen(ta inn og ut), samt alle hjelper til med å rydde på/av bordet og skylle fatene. Alle(inkludert oss voksne selvsagt) har ansvar for å brette klær og legge på plass. Dette er faktisk en familieaktivitet vi gjør sammen. Kun vi og de to eldste har lov å sette på vaskemaskinen, men nr.4 og 5 har ansvaret med å henge opp klærne til tørk. Vi har heller ikke for mange ting, det blir bare rot. Vi har skap og hyller i gangen og alle må sette skoene på plass og jakkene hengt opp. Er jakkene/skoa skitne og våte, må det henges opp på vaskerommet eller ute. Vi har sesongklær, men heldigvis stort hus. Så f.eks vinterklær er lagret inn i et skap på et gjesterom om sommeren. Alle må bære klærne sine til vaskerommet. Gjør man ikke det, blir det ikke vasket. Jeg jobber redusert og har tid og ork til å holde hus i orden mens mann og barn er på jobb og skole. Anonymkode: 406bf...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå