Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det ressurser på nettet du kan bruke? Forelesninger om temaet, AI... alt som gjør at du kan få litt kjøtt på beinet før du gjør et dypdykk i materien selv.

Kollokviegrupper? Eller en studiekamerat som kan være din partner in crime?

Skrive notater/stikkord samtidig som du leser. Lag deg "tullevers" om det er det som må til for å huske noe komplisert.

Er sikker på at det løsner for deg etter hvert 👍🙂

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 19.06):

En del av læringsprosessen er også at man må lære å prioritere.

Er det fornuftig å bruke 4 timer på en eller annen absurd innvikla metabolsk prosess som ikke er direkte relevant, så lenge du forstår prinsippet? Når du heller kunne brukt tiden på anatomi, eller å forstå hvordan den metabolske prosessen virker på fysiologien? Brukte altfor mye tid på å pugge enzymer, som jeg heller kunne brukt på å se på hvordan sykdommer i det aktuelle enzymet presenterer seg, og hvorfor...

Anonymkode: 35083...569

I prinsippet enig, men der jeg studerte måtte vi falsks kunne alle disse enzymene for å komme oss videre til sykdommene knyttet til enzymene… 

Men jeg er i prinsippet enig. De som bruker ekstremt lang tid, har vanligvis problemer med å skille det viktige fra det uviktige. Signerer kurs i studieteknikk. Og YouTube! Det er millioner av medisinstudenter verden over (og andre studier) som lærer seg sitronsyresyklusen hvert år. Se om videoer for deg. Hvis gode videoer kan gi deg forståelse, kan du bygge videre på det med å lese i boka. 
For noen hjelper det veldig å lage egne tegninger og diagrammer for vanskelige konsepter. 

Anonymkode: 3052e...25b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I prinsippet enig, men der jeg studerte måtte vi falsks kunne alle disse enzymene for å komme oss videre til sykdommene knyttet til enzymene… 

Men jeg er i prinsippet enig. De som bruker ekstremt lang tid, har vanligvis problemer med å skille det viktige fra det uviktige. Signerer kurs i studieteknikk. Og YouTube! Det er millioner av medisinstudenter verden over (og andre studier) som lærer seg sitronsyresyklusen hvert år. Se om videoer for deg. Hvis gode videoer kan gi deg forståelse, kan du bygge videre på det med å lese i boka. 
For noen hjelper det veldig å lage egne tegninger og diagrammer for vanskelige konsepter. 

*faktisk, ikke falsks..

AnonymBruker
Skrevet

(PS har glemt absolutt hele sitronsyresyklusen nå haha, selv om jeg kunne den på rams for 20 år siden.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en foreleser som startet hver forelesning med å si at det er helt topp å bruke 1 time på å lese og forstå én side. Ikke forstå temaet siden handler om, men kun det som står på den siden. Det letta på stresset for mange, og vi var flere som opplevde å lese raskere etter han sa det. Vi var nok litt trege fordi vi stressa med hvor lang tid vi brukte i stedet for å faktisk lese.

Anonymkode: c133a...ba2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du bestått det første året da? 

Anonymkode: 6768e...185

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig studieteknikk eller feil studie/manglende interesse.

Anonymkode: 4530f...42a

Skrevet (endret)

I starten er det vanskelig, ofte pga man må lese alt på engelsk, man er ikke vant til språket, vet ikke helt hva man skal fokusere på, har ikke enda så mange kroker å henge ting på. For meg tok det f.eks. MYE krefter å komme meg gjennom de første 150 sidene av organisk kjemi, men de 500 neste gikk fint da jeg skjønte grunnprinsippene og husket mye av reglene for hvordan ting funket.

Hvis du tror du fokuserer for mye på detaljene og at du da ike får med deg helheten, prøv å få et overblikk over lærebøkene først, les på eksamensoppgaver, oppgaver i bøkene, still deg selv spørsmål når du kjenner du ikke skjønner ting. Å beskrive ting med egne ord kan ofte hjelpe mye.

Jeg sleit selv i begynnelsen av eget studie, men ble ekspert på å ta eksamener senere, og det var ganske enkelt å få A-er i de fleste fag, og ofte hadde jeg også det i fag der ingen andre fikk det (utenom et par genier, men det er jeg langt ifra). Du må bare finne en god strategi for hvordan DU lærer godt :)

Men angående hva som er "vanlig": Det er vanlig at folk driter i å faktisk lære noe som helst annet enn hva som blir spurt om på eksamen, og da tar det selvfølgelig kortere tid. De blir ofte ikke gode eksperter da.

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Overgangen fra vgs er tøff uansett fag, særlig mtp studieteknikk. Min erfaring er at det går bedre etter hvert. Jeg fikk bedre og bedre karakterer på studiet mitt som er mye enklere en medisin dog. 

Jeg synes det vitner om selvinnsikt at du synes det er vanskelig og innrømmer det, mye mer skeptisk når spesielt unge gutter sier at alt går så bra uten å ha et snev av selvinnsikt😆

Anonymkode: ea742...3c9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.6.2025 den 14.48):

Akkurat ferdig med første året på medisin, og det er så mye vanskelig stoff! Jeg forsto at det kom til å bli en stor overgang fra videregående. Men jeg var ikke forberedt for at jeg skulle bruke to timer på å komme gjennom fem sider. Er det vanlig å slite sånn? 

Anonymkode: 9f957...6b0

Veldig vanlig! 

Mitt tips er å få tak i utredninger, epikriser, røntgen svar mm som er til leger, psykiatrien, fysioterapeuter mm sånn at du kan "oversette" betydningen sånn at du ser det i den konteksten det skal benyttes. 

Jo mer du øver på dette jo lettere sitter dette og dermed jo lettere kan du forstå det du leser. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelor (3 år) og en master (år) i et helt annet fag enn bacheloren. Ingen av de var medisin, men begge føltes tunge i starten, spesielt det første året. Det var veldig mye begrep og teorier man skulle lære seg i starten, også opplevde jeg at fagene etterhvert spesialiserte seg og dersom man var flink til å pugge nye begrep, ideer og fagspesifikke utrykk og termer - så falt pensum mye lettere på plass fra tredje året av. 

De fleste utdanninger, spesielt med stort eller viktig forskerfelt har et enormt begrepsapparat, så: Ja, jeg vil si det er veldig normalt at man lese pensum mye tregere første året enn siste året. 

Anonymkode: 1b801...0df

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du ts. 
Sitronsyresyklusen er enkelt forklart  Acetyl-CoA som brytes ned til CO2-molekyler. Hvor cellen underveis får 3 NADH, 1 FADHog 1 GTP.
Hvert NADH-molekyl fra sitronsyresyklusen bidrar med energi til å gjendanne 2 1/2 ATP-molekyl. 
FADH2 -molekyl  bidrar med energi til å gjendanne 1 1/2 ATP-molekyl. 

Ganske enkelt egentlig. Bare tenk logisk  

Anonymkode: 2c116...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...