AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Akkurat ferdig med første året på medisin, og det er så mye vanskelig stoff! Jeg forsto at det kom til å bli en stor overgang fra videregående. Men jeg var ikke forberedt for at jeg skulle bruke to timer på å komme gjennom fem sider. Er det vanlig å slite sånn? Anonymkode: 9f957...6b0
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Hva kan det være jeg gjør feil? Anonymkode: 9f957...6b0
Bokormsen Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva kan det være jeg gjør feil? Anonymkode: 9f957...6b0 Feil studie. 5
RaggyReggie Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Hei! Snakk med dei andre på studiet, eg er sikker på ar fleire har det sånn som deg. Her på kvinneguiden får du ingen gode svar Nyt sommarferien 😊 18 2 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Joda, det er faktisk helt vanlig. Anonymkode: 8e680...963 9 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni første året er vel lagt opp til å være ekstra tøft. For å luke ut de som ikke passer inn. Dermed har de bare sløst bort ett år Anonymkode: 95bc6...f85 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni To sider i Boron og tilsvarende kan godt ta noen timer ja, men hvis du bruker 5 timer på all slags litteratur sliter du mer. Ta et kurs i studieteknikk, og venn deg til at det nå er umulig å kunne alt alltid. Noe må du bare vite om, og kunne slå opp når du trenger det (utenom til eksamen da. Mang en sitronsyresyklus har blitt glemt det sekundet eksamen er over 😆 Anonymkode: 35083...569 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Du er garantert ikke alene om å føle det slik. Heller ikke på studiet der du går. Det er veldig vanlig å kjenne på at overgangen fra videregående til studier er hard, og kanskje særlig på teoritunge studier med mye realfag. Studieteknikk krever trening, og det kan hende du bruker litt tid på å finne ut hva som fungerer best for deg. Bruk de tilbudene som finnes på ditt studiested enten det gjelder studieteknikk eller annen veiledning. En annen ting er at på ditt studium har "alle" vært flinkest i klassen. Når alle de flinkeste samles på ett sted, er plutselig ikke alle flinkest lenger. Å studere på universitetet er i tillegg annerledes enn videregående ved at det er MYE større pensum, og at pensum er presentert på en vitenskapelig måte. Når det plutselig er tusenvis av pensumsider, skrevet på akademisk språk, er ikke alt nødvendigvis like viktig. Det å lære seg hva som er mindre viktig er også en del av det store bildet. Anonymkode: 231ef...15d 16 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): To sider i Boron og tilsvarende kan godt ta noen timer ja, men hvis du bruker 5 timer på all slags litteratur sliter du mer. Ta et kurs i studieteknikk, og venn deg til at det nå er umulig å kunne alt alltid. Noe må du bare vite om, og kunne slå opp når du trenger det (utenom til eksamen da. Mang en sitronsyresyklus har blitt glemt det sekundet eksamen er over 😆 Anonymkode: 35083...569 Nei, jeg leser ikke så sakte til vanlig. Jeg leser egentlig fort. Men enkelte vanskelige konsepter bruker jeg skikkelig mye tid (synes jeg da) på å forstå. Sitronsyresyklusen ja, den er en hit. Anonymkode: 9f957...6b0
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni Det er vanlig. Det tar tid å lære og lære, også. Å bli god til å prosessere store mengder informasjon. Stå på, du blir nok en bra lege! Anonymkode: d4760...4f1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni RaggyReggie skrev (44 minutter siden): Hei! Snakk med dei andre på studiet, eg er sikker på ar fleire har det sånn som deg. Her på kvinneguiden får du ingen gode svar Nyt sommarferien 😊 Dette er det beste svaret. Til sammenligning studerte jeg fysikk, og kunne innimellom bruke en hel dag på en side, uten å få med meg alt sammen. Anonymkode: 9b051...578 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni Det er faktisk vanlig. Les deg opp på læringsmålene i begynnelsen av semesteret, få en god oversikt over pensum, og se på tidligere eksamener allerede før du begynner med lesingen- sjekk om du ser et mønster du kan lese etter. Ta en kurs på biblioteket i studieteknikk. Prøv å finne din teknikk så fort som mulig. Medisin er vel et av de vanskeligste studiene sammen med ingeniør og rettsvitenskap. Må beregne en god del mer egenstudier enn hva som er "vanlig". Medisin, rett, og ingeniør trenger gjerne et stort interesse for faget. Da går studiene mye enklere enn om man er "interessert/nysjerrig". Anonymkode: 8a84a...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er det beste svaret. Til sammenligning studerte jeg fysikk, og kunne innimellom bruke en hel dag på en side, uten å få med meg alt sammen. Anonymkode: 9b051...578 Samme her med molekylærbiologi. Noe er kjempekomplisert og noe er kjempeenkelt. Ts. Ta hjelp av AI også, til å legge opp en studieplan. Hvis du legger litt tid på promten så kan du få en veldig god plan. Anonymkode: 8a84a...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Takk til dere som har skrevet fine og oppmuntrende svar. En dag på å forstå en side høres kjent ut. Og ja, noe er kjempeenkelt og noe ikke. Det går med veldig mye tid til å forstå de vanskelige tingene, for jeg må ofte lese forskjellige kilder og se videoer for å greie å forstå sammenhengen. Anonymkode: 9f957...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni Jeg studerer ikke medisin, noe mye enklere. Men det hender at jeg må bruke veldig lang tid på noe pensum, før det plutselig løsner. De som ikke gjør det leser kanskje bare gjennom uten å bry seg om de forstår helt hva de leser. Anonymkode: bc70e...225 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk til dere som har skrevet fine og oppmuntrende svar. En dag på å forstå en side høres kjent ut. Og ja, noe er kjempeenkelt og noe ikke. Det går med veldig mye tid til å forstå de vanskelige tingene, for jeg må ofte lese forskjellige kilder og se videoer for å greie å forstå sammenhengen. Anonymkode: 9f957...6b0 En del av læringsprosessen er også at man må lære å prioritere. Er det fornuftig å bruke 4 timer på en eller annen absurd innvikla metabolsk prosess som ikke er direkte relevant, så lenge du forstår prinsippet? Når du heller kunne brukt tiden på anatomi, eller å forstå hvordan den metabolske prosessen virker på fysiologien? Brukte altfor mye tid på å pugge enzymer, som jeg heller kunne brukt på å se på hvordan sykdommer i det aktuelle enzymet presenterer seg, og hvorfor... Anonymkode: 35083...569
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni Om du har fått karakterer og bestått første år, så vil jeg si det virker lovende og du er i god gang. Mange får seg et sjokk på høyere utdanning og hopper av kenge før eksamen. Du klarer nok dette helt fint. Anonymkode: 6768e...185 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En del av læringsprosessen er også at man må lære å prioritere. Er det fornuftig å bruke 4 timer på en eller annen absurd innvikla metabolsk prosess som ikke er direkte relevant, så lenge du forstår prinsippet? Når du heller kunne brukt tiden på anatomi, eller å forstå hvordan den metabolske prosessen virker på fysiologien? Brukte altfor mye tid på å pugge enzymer, som jeg heller kunne brukt på å se på hvordan sykdommer i det aktuelle enzymet presenterer seg, og hvorfor... Anonymkode: 35083...569 Det har du helt rett i. Jeg har ikke full oversikt over detaljene i molekylær genetikk, for å si det sånn, og det er helt greit ialllfall på dette nivået. Men jeg brukte for eksempel utrolig lang tid på å forstå enkelte sentrale deler av fysiologi, og det er litt verre. Anonymkode: 9f957...6b0
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni Det SKAL leses sakte og ja, det ER skikkelig vanskelig. Men "when the going gets tough, the tough gets going". Mitt bete studietips er å jobbe svært fokusert og konsentrert i bolker på 25 minutter med 5 minutter pause. Og så en ny 25 minutter. Gjenta 4 ganger før du tar en god og lang pause. Så gjør du alt sammen en gang eller to til og avslutter dagen. Supereffektivt! Hjernen klarer ikke for mye av gangen. Jevnt og trutt, ikke skippertak. Og LEGG BORT MOBILEN. STÅ PÅ! Anonymkode: cf1c2...645 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå